11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

MARX: Může špatný člověk stvořit dobrý systém?

Proletáři nemají co ztratit, leda své okovy. Dobýt mohou celého světa. Proletáři všech zemí, spojte se. Tyto tři jadrné věty podle Paula Johsona zachránily Marxovo dílo od zapomnění!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 8.2.2023 11:32

No jo, když u takových potměšilých ironiků a vtipálků nikdy nevíte přesně, jak to vlastně myslí ... :-)

J. Majzlík 8.2.2023 17:04

Omlouvám se, neboť také nerad bruslím na tenkém ledě dohadů a mystifikací, příliš okořeněných nadměrnou dávkou škodolibosti a potměšilosti.

J. Majzlík 8.2.2023 22:54

Ale někdy to trochu ujede.

C. Berka 8.2.2023 15:36

Mein Kampf ocenil sir Baden-Powell, zakladatel skautingu: V roce 1939, když si přečetl Hitlerův Mein Kampf, si poznamenal do deníku: "Nádherná kniha se zajímavým myšlenkami týkajícími se výchovy, zdraví, propagandy a organizačních záležitostí."

Z. Lapil 8.2.2023 18:27

Vlastně asi jo. Chovatelé psů jsou taky dobrý rasisti. Tedy kromě nás "voříškářů".

(Kecám. Já jsem spíš přes kočky :-))

P. Dvořák 8.2.2023 7:30

Jaký systém Marx vymyslel? Snad ne kapitalismus?!! 8-o

R. Langer 8.2.2023 7:45

Kapitalismus nikdo NEVYMYSLEL, to je totiž přirozený stav funkční společnosti. ;-)

R. Gramblička 8.2.2023 8:35

správně ;-)

P. Dvořák 8.2.2023 9:10

No to já vím. Ptal jsem se na nadpis.

J. Kindl 8.2.2023 9:14

Pane Langere máte bujnou fanatzii.Slovo kapitalismus se do evropských jazyků dostalo prostřednictvím francouského utopistického filosofa Sainta Simona v 19 století. Marx si je vybral k označené institucionalizovaného soukromého vlastnictví výrobních prostředků a tržního hospodářství. Kapitalismus použil z důvodu, aby jej mohl postavit proti otrokářství, feudalismu. Podle Marxe kapitalismus odumře anebo bude svržen násilnou revolucí a bude nahrazen socialismem, který přejde v komunismus. Kapitalismus existuje od samotného začátku lidských dějin. Není to nic jiného než trh. Směna zaboží. Je založen na samotném jádru lidské přirozenosti. Lidé se vždy chovají podle pravidel trhu, kapitalistické racionality. Výhodně koupit, výhodně prodat. Výhodně vyrábět, zvyšovat produktivitu práce a být lepší, levnější než konkurence. Už je vám to jasné ????

R. Langer 8.2.2023 12:23

Ano, ten přirozený stav funkční společnosti NĚKDO pojmenoval kapitalismus. Nevymyslel ho. A nevznikl žádnou revolucí (průmyslovou revoluci do toho fakt netahejte). Revoluce vždy jenom zaváděly, nebo odstraňovaly levicové vlády. Nikdy "nezaváděly kapitalismus", ten po odstranění levičáků vždy přirozeně nastal, než ho roze*rali další levičáci.

Už je vám to jasné? :-P

V. Mokrý 8.2.2023 6:59

Jisté je jedno -

Západ má Marxe v " malíčku " a jeho sochy, jsou v některých městech/jedna je dokonce i z Číny.

Východ nemá nic takového - obrazů, plakátů měl víc než dost a keců okolo něho.

V. Církva 8.2.2023 8:22

Ano Rusko má hlavně sochy Lenina a dokonce i nové Staliny.

To byli bolševici. Rusko je "neobolševistické", ne neomarxistické. A to je myslím horší.

V. Mokrý 8.2.2023 10:44

Každej má to svoje.

My s tím nic neuděláme, ale můžeme se tomu vyhýbat.

R. Langer 8.2.2023 12:25

To myslíte BLBĚ. :-P

K. A. 8.2.2023 6:35

Ono přejít od Marxe k Thatcherové není moc dobrá vizitka inteligence. Marx byl i přes jisté negativní stránky větší myslitel. Johnsonovy knihy jsou stejně jednostranné jako komunistický výklad světa, jenže z druhé strany, jako historik je dost povrchní, což ale v anglosaské historii na rozdíl od té kontinentální není neobvyklé. Pro českého čtenáře bude možná zajímavé, že tvrdí, že dopady hospodářské krize v ČSR byly patrně schválně nasměrovány na Sudetské Němce, přitom si neklade otázku, jak to vláda mohla udělat, ani se nezmiňuje, že v německých krajích převažoval průmysl a to většinou exportní.

R. Langer 8.2.2023 7:08

Jo tak Marx byl MYSLITEL!

Co všechno se člověk časem nedozví... ;-D

R. Gramblička 8.2.2023 8:35

ale jako jo, myslitelem byl, myslel tak dlouho, až vymyslel zrůdnost jménem komunismus

R. Langer 8.2.2023 12:26

Ano, dá se říct, že každý masový vrah je vlastně myslitelem. ;-)

C. Berka 8.2.2023 15:50

Proč je Karel Marx relevantnější než kdy jindy: https://www.ft.com/content/cf6532dc-4c67-11e8-97e4-13afc22d86d4

V. Církva 8.2.2023 7:52

Tak možná to co se píše v článku zveličené bude. Ale jsou tam i nepopíratelná fakta.

A nakonec strom se pozná po ovoci.

H. Rybnická 8.2.2023 8:23

Johnsonovo dílo neznám, ale Vaše historické znalosti zřejmě odpovídají správnému duchu 50tých let. O historické skutečnosti cudně mlčíme, není totiž zrovna příjemná.

Exportní průmysl v německých krajích dostal první zásah vznikem republiky 1918 jednoduše proto, že žil z vývozu - velkou částí do zámoří. Tedy za Rakouska Uherska bylo jednoduché z nějakého evropského přístavu odeslat zboží, po vzniku republiky bylo nutné počítat s vysokými cly na každé hranici už do přístavu , což zboží samozřejmě neúměrně zdražovalo..

Dále "nový" stát dosazoval na pracovní místa ve státní správě v německojazyčných regionech české zaměstnance z vnitrozemí, ti němečtí museli místa uvolnit - bez náhrady. Znamenalo to stoupající nezaměstnanost - a to v době hospodářské krize. Jednalo se řádově o tisíce občanů - a jejich rodin.

Dále v době hospodářské krize vláda Ceskoslovenska Sudetám prachsec nic nepomáhala. Pomáhala výlučně českým podnikům. Státní zakázky byly zadávány výlučně českým firmám a to i v regionech, kde se nacházely vhodné firmy německých podnikatelů v bezprostřední blízkosti.

Německé firmy byly vystaveny zvláštním předpisům Musely zaměstnávat určité procento českých zaměstnanců - to znamenalo propouštění zaměstnanců německých. Berní úřady směly německým firmám libovolně určovat výši daní.

Pokud došlo v německých regionech k protestům nebo dokonce stávkám se česká vláda neostýchala do protestujících občanl střílet. V Duchcově, Frývaldově atp došlo k mrtvým, dokonce i nezůčastněných dětí.

Načtěte si něco o té době ovšem prosím u seriozních historiků, ne u těch, kteří - jako první prezident republiky - e oddávají historii "československého Švýcarska".

J. Jurax 8.2.2023 11:38

Ano, exportní průmysl v německých krajích dostal první zásah vznikem republiky 1918 jednoduše proto, že žil z vývozu - velkou částí do zámoří. Tedy za Rakouska Uherska bylo jednoduché z nějakého evropského přístavu odeslat zboží, po vzniku republiky bylo nutné počítat s vysokými cly na každé hranici už do přístavu , což zboží samozřejmě neúměrně zdražovalo.

Kdežto exportní průmysl v neněmeckých krajích republiky toho byl samozřejmě ušetřen, není-liž pravda?

J. Kindl 8.2.2023 9:16

Co Marx vymyslel tak světoborného ???

I. Fencl 8.2.2023 9:32

V Intelektuálech Johnson ukazuje, že mnozí nežili příkladně. Často je to v protikladu ke kvalitám jejich díla. U Marxe taky, i když je to protiklad menší. Marxe "živil" Engels, ale ve víře, že produkuje kvalitní dílo. Engels tomu věřil, takže platil. Rozhodně bych neřekl, že Marx "nepracoval".

M. Pivoda 8.2.2023 6:34

Článek napsal člověk s revolucionářským příjmením "Spurný"! Ten Spurný asi přešel od revolucionářů k tzv. PRAVICI (která dnes v ČR pravicově zastropovává ceny, aby sama nespadla do propasti dějin).

R. Langer 8.2.2023 7:10

A co tím jako chceš říct, ty naše zmatená malá hloupoučká UI? Pochopilas vůbec, o čem ten článek vlastně je? ;-D

M. Pivoda 8.2.2023 7:36

Snažím se nejdříve pochopit motivy autora článku. Pochopil toto údajný specialista na umělou inteligenci, AI, Roman Langer?

Ve svém komentáři ohledně současné české pravice bych svůj výrok upřesnil takto: ... PRAVICI (která dnes v ČR pravicově zastropovává ceny, aby sama nezmizela v mocenském propadlišti dějin). Tzn. odhaluje se skrytá motivace politických stran: udržet se u moci (alespoň do dalších voleb).

R. Langer 8.2.2023 7:47

A jaký to tedy má vztah k obsahu článku, ty naše malá hloupoučká UI? Jaký "motiv" s tím podle tebe konkrétně souvisí, nemluvě o tom, že je to blábol, jako vždycky. ;-D

P. Hatina 8.2.2023 3:54

To je opravdu pubertální výklad hodný současných generací, neschopných a neochotných se naučit pár základních faktů a teprve z nich par něco odvozovat. Takže postupně

1. Marx nebyl novinář - byl sociolog To prosím není bolševický titul, těch je i dodnes v západní společnosti neskutečné množství, a o toto studiím je nebývalý zájem.

2. Jenže, tehdy nebyli tito vědátoři natolik placeni z veřejných zdrojů, jako dnes, takže to že ho v jeho práci podporoval movitější Engels, bylo naprosto běžné. Bez podpory takových mecenášů by věda 19.století prakticky nemohla existovat.

3. Když už se pan Johnson ohání přímo děsivými citacemi pana Marxe, tak by měl vědět že odkazují na jeho dílo Komunistický manifest Aby se někdo nedivil, byli to už tehdy komunisté jako politické hnutí na Západě , dávno před nějakým Leninem a Stalinem, jejichž politické požadavky Marx publikoval

4. Ono je vůbec smutné, že pan Johnson popisuje špatné poměry domácnosti pana Marxe aniž ani vůbec chápe ekonomické poměry 19.století. Byl totiž skutečně až ten proletariát, pracující v továrnách, který vůbec dostával nějakou mzdu - a za tu pak musel sobě a své rodině zajištovat obživu- A že ty mzdy byly i tak sakra malé, že musely pracovat malé děti, aby se vůbec ta rodina, a dost bídně uživila..

Ergo , to že služebnictvo často nedostávalo trvalou mzdu, ale místo toho měla zajištěné bydlení a obživu v domě svých pánů, bylo takové zajištěné postavení , které jim spousta jiných až záviděla.

Možná, ještě na závěr, asi je doufám jasné, že nehodnotím poměry pana Marxe ve srovnání s tím totalitním komunismem, který dávno po něm zavedli Lenin, Stalin a dalši, ale se současným západním neokapitalismem s bohatým a drahým sociálním zajištěním, pro ty , kteří pracovat a živit se, nemohou, nebo nechtějí, ovšem i to je pro mnohé málo. a kopou do něj..