30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

AUTA: Řekni, kde ty výfuky jsou…

Včera jsem cestou do práce a z práce (dělá to asi 12 tisíc kroků) napočítal celkem dvacet elektromobilů. Baví mě to. Počítám je každou chvíli. Všímám si třeba, že na Starém Městě jich je mnohem víc než například v Bubenči či v Dejvicích. To určitě nejsou chudé čtvrti, ale přeci jen je jasné, že auta na baterky najdeme nejčastěji tam, kde je nejdráž.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Vašíček 22.8.2022 14:25

Co si, prosím, představujete pod pojmem "modulární reaktor"?

Např. SMR od Rolls Royce je v podstatě stejný reaktor jaký běží v Dukovanech včetně všech betonových staveb kolem.

O využití výroby syntetických paliv v armádách jsem psal už v příspěvku výše. Pokud je světový trend do roku 2035 zlikvidovat petrochemický průmysl, tak bude nedostatek standardních paliv do zbraní (a ty zatím na elektriku nejsou - málo efektivní - rychlejší je dovézt cisternu a natankovat - životnost současných zbraní je kolem 50 let při modernizaci zbraňových systémů). Proto se už nyní připravují technologie, které jim tu naftu do tanku vyrobí nezávisle na stavu průmyslu v roce 2050. A že to teď vypadá zeleně je jen bonus. :)

S kombinovanou výrobou elektřiny se počítalo i u těch kolosů. Nevím kdo do toho hodil vidle. :)

D. Ondrejkovič 21.8.2022 14:18

Srdečně zdravíme stranu Folisilánů do Bohnic!

L. Novák 21.8.2022 15:15

Nejste z toho "silanizování" totální pako? :-P

P. Diviš 21.8.2022 15:22

Asi se na té dotované lumpárně nějak podílí.

R. Langer 21.8.2022 15:23

Odtamtud zřejmě všichni pocházíte, co? Zdravíte domů, co? ;-D

J. Jurax 21.8.2022 16:10

Što takoje Folisilán?

Follis, take folis je pozdně římská billonová nebo měděná mince zavedená císařem Diocletianem (284-305) v roce 294 o průměru 25-28 mm a hmotnosti asi 10 g.

V. Povolný 21.8.2022 14:06

Pane Jakle, v zásadě souhlas. Jen bych podotkl, že využití elektromobility vidím jako smysluplné i při jízdách na krátké vzdálenosti (např. ve městech) a že nevím, proč by se měl dospělý chlap cítit v elektromobilu hloupě. Jinak ovšem stojí za zdůraznění, že snad žádný jiný obor nedostává tak mohutné dotace (i z kapes občanů) a netěší se takové politicko-ideologické podpoře, jako elektromobilita. Nemluvě o tom, že tato ideologie je založená na nikdy neprokázaném tvrzení o oteplování zaviněném člověkem. Důsledky jsou zřejmé - masivně podporovaný obor převálcuje jakoukoliv nedotovanou a nepodporovanou konkurenci a to bez ohledu na to, jestli to dává smysl nebo ne.

J. Krejčová 21.8.2022 14:29

No dobře, ale co ta spotřeba elektřiny, kterou teď musíme šetřit na všech frontách?

V. Povolný 21.8.2022 14:44

S dostupností elektřiny pro elektromobilitu byl problém od začátku. Dokud je elektroaut málo, tak to naše rozvodná soustava zvládá. Při masovém rozšíření ale nastanou problémy, protože naše rozvodná síť prostě na takové obdběry není stavěná. Při rychlonabíjení může do auta téct třeba okolo 80A. K tomu se samozřejmě přidávají současné problémy s energetikou a cenami. Zkrátka, o nastoupeném směru nerozhodují energetici, ale politici a ideologové a tohle je výsledek. A my jako němečtí nohsledi tomu ještě budeme tleskat.

L. Novák 21.8.2022 15:20

No, nejhorší jsou nevzdělaní zelení ;-O magoři - komunisti. Ti to řídí teď. Jako za komunistické totality. A steným směrem vývoje docházejí ke stejným výsledkům. :-)

J. Sinnreich 21.8.2022 16:57

To komunisti byli v porovnani s bruselskymi rudo-zelenymi planovaci jeste rozumni hospodari. Postavili na pr. atomove elektrarny. Nemci je zaviraji.

P. Skřivan 21.8.2022 18:14

Jestli to nebude tím, že za a) nechtějí z jádra dělat tu elektřinu, kterou mohou dělat zeleně a za b), že ty klasické jaderky, tj. ty, které bouchnou jako papiňák poté, co se jim vypne chlazení, nepovažují za bezpečné. Pardon, ale to já taky ne.

Zejména, když alternativa už existuje: modulární reaktory s pasivní bezpečností.

G. Onion 21.8.2022 19:35

Vzhledem k tomu, že o JE nevíte zhola nic, jak zde předvádíte, tak k tomuto tématu radši držte zobák, jinak jste zde za blbečka vy papiňáku 🤣🤣

P. Skřivan 21.8.2022 19:54

Na rozdíl od Vás mne to učili už ve škole. Takže jsem třeba počítal důsledky LOCA havárie z hlediska radiace a podobné "hlouposti". Nejsem si tedy jist, kdo my měl držet zobák.

Jako ocel pod vysokým tlakem a neutronovým zářením, to není legrace a výpadek chlazení taky ne. Zjevně to trápí i Rosatom, ale Vás ne.

L. Novák 22.8.2022 0:03

Že jsi mentálně ZELENÝ MAGOR už jsi tady prokázal dostatečně. Takže je jasné, že diskuse s tebou (ani o jaderné energetice) nemá smysl.

P. Skřivan 21.8.2022 14:48

A proč musíte šetřit ? Že by proto, že někdo tak nějak po léta neřešil její dostatek a místo tepelných čerpadel propagoval plyn z Ruska, včetně výroby elektřiny z něj ? Mimochodem, Řež má připraven koncept dvou modulárních reaktorů. Oba super technologie. Samozřejmě pokud nezůstanou jen na papíře, ale dostanou certifikát jako NuScale. Leč to by musel někdo něco i dělat a nejen kecat do médií.

R. Langer 21.8.2022 15:25

Tady se elektřina z ruského plynu prakticky nevyrábí, to musíte více na Západ, soudruhu, za vaší milovanou soudružkou Merkelovou z NDR. ;-D

P. Skřivan 21.8.2022 17:52

Asi jste neviděl tabulku, kde na tento účel zahučí tuším miliarda kubíků. :-))))

P. Diviš 21.8.2022 15:27

Třeba proto, že němečtí zelenáči jaderky ničí, místo toho, aby je budovali. A budují občasné zdroje, které je nutno zálohovat. A k tomu zálohování je skutečně nejvhodnější plyn (voda nestačí).

Koncept nedává elektřinu teď.

P. Skřivan 21.8.2022 18:00

Zločinná EU je proti jádru: drze požaduje přepracování odpadu a nechce vyhodit 100%, ale jen to 1%. Jestli také problém nebude v tom, že klasické jaderky mohou celkem snadno dopadnout jako Fukušima. Stačí dost dlouhý výpadek napájení, jak Vám teď sdělili u Ukrajiny. Prý Rus shání něfť pro diesely. Taky je dost těžko lze demontovat. Ani jedno ovšem pro modulární reaktory neplatí, takže tam hodně důvodů pro odpor padá. Teprve první z nich má licenci, takže nevíte, jak se k tomuhle postaví ti zelení. Nebo ano ?

L. Novák 22.8.2022 7:11

Blbečku zelený, Fukušima měla problém s tsunami, které nám rozhodně nehrozí, a které se v Japonsku ve známé historii vyskytlo poprvé.

O. Vašíček 22.8.2022 15:36

Žádná jaderka u nás a asi na světě už nemá problém s jakýmkoli výpadkem napájení. Každá musí mít svůj zdroj.

Žádný moderní reaktor nevybuchne jako papiňák, na to už taky přišli.

Přepracovatelnost odpadu je stejná jako u SMR. Technologie je (a již vyzkoušena) jen se dlouho nevyplácela.

Stejně tak bezpečnost. I ten modulární reaktor potřebuje chlazení, jinak se rozteče. Pokud dojde k nouzové odstávce, tak se už nenastartuje, ale musí se přepracovat. Záleží na konstrukci, proto můj předchozí dotaz, co si představujete pod pojmem SMR? :)

Zločin EU je v něčem jiném. Pokud chci postavit jaderku, tak je to obrovská investice a investor požaduje záruku návratnosti. Po zkušenostech z německa, se do toho nikdo rozumný nepustí. Z OZE je zajištěn odběr, z JE ne. Tzn. když svítí a fouká, tak mi krouhnou odběr z JE a návratnost jde do kopru. No a pokud nesvítí a nefouká, tak by energii vyvažovali zlatem. No a když chci zálohu na to zlato, tak mi ji nedají :).

Přitom je jednoduché řešení a to narovnání trhu. Zrušit dotace zajištěný odběr. Kdo umí vyrobit levněji, tak prodá. Po započtení všech externalit na zálohu a zajištění sítě to OZE nebudou.

Co se týká certifikací SMR, tak dle naší legislativy se jedná o jaderné zařízení, tzn. do kotelny si to nedáte. Má jasně definované provozní podmínky a kde a za jakých okolností může být umístěno a provozováno. Pokud se změní legislativa, tak i velká elektrárna vyjde podstatně levněji, když nebude muset stavět protipovodňové zábrany proti tsunami i ve vnitrozemí. :)

J. Jurax 21.8.2022 16:28

Ano, koncept dává smysl pro města a krátké vzdáleností.

Proto třeba Škoda začíná elektromobilnit s dvoutunovým tankem Enyaq s cenou od 1 200 000 Kč, kdežto elektrické Citigo s cenou od 500 000 Kč (benzínové Citigo bylo od 194 900 Kč) se už nedělá, protože jeho skutečná cena se (prý) blížila 800 000 Kč a Škodovka to dál nechtěla dotovat. Ono v tanku za jedenapůl melounu se cena baterie rozpouští líp než v lidovém minivoze.

M. Pivoda 21.8.2022 13:38

Autor Jakl uvažuje jako typický český Neználek v oboru inovací, když konstatuje: "... je jasné, že auta na baterky najdeme nejčastěji tam, kde je nejdráž ..."

A právě proto autor dostává tolik prostoru na viditelném demagogovi 21. století (tj. Neviditelném psovi).

L. Novák 21.8.2022 13:51

Na blbosti tady máme Agenta StB "Akáta" Pivodu... Rv

M. Pivoda 21.8.2022 13:53

Na blbosti zde máme magora L. Nováka, který se neumí na internetu podívat do oficiálního Seznamu agentů Stb.

R. Langer 21.8.2022 15:35

Kdepak, na to jsi tady ty, neschopo! ;-D

L. Novák 21.8.2022 19:39

Že jsi se ze seznamu agentů StB nechal soudně vymazat, protože ti možná tvůj řídící důstojník dosvědčil, že jsi agentem nebyl, je dobré tak pro srandu králíkům. Podobný rozsudek na Slovensku zrušili Babišovi. Neodvolatelně. :-P

V. Novak 21.8.2022 14:31

A nenajdeme?

R. Langer 21.8.2022 15:26

No, ty jsi tady rozhodně vyliditelná dost, ty naše malá hloupoučká UI! ;-D

A zase meleš blbosti. :-P