30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

AUTA: Řekni, kde ty výfuky jsou…

Včera jsem cestou do práce a z práce (dělá to asi 12 tisíc kroků) napočítal celkem dvacet elektromobilů. Baví mě to. Počítám je každou chvíli. Všímám si třeba, že na Starém Městě jich je mnohem víc než například v Bubenči či v Dejvicích. To určitě nejsou chudé čtvrti, ale přeci jen je jasné, že auta na baterky najdeme nejčastěji tam, kde je nejdráž.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Novotny 21.8.2022 20:50

O tom žádná, ale dokud jejich výrobu potřebuje rostoucí flotila elektromobilů, tak poběží.

M. Pivoda 21.8.2022 19:06

Níže v diskuzi se ptá P. Sura (21.8.2022 18:40)

A kde jste viděl ten přebytek elektřiny z občasných zdrojů?

Správná odpověď na takto položenou otázku je "V BUDOUCNOSTI!"

Proč? Na planetu Zemi totiž ze Slunce dopadá mnohonásobně více energie, než kolik lidstvo spotřebuje. Problém je pouze v rozptýlenosti energie po planetě Zemi. Takže to je problém pro budoucí inženýry, pokud se do té doby neobjeví ekonomicky přijatelnější alternativa. Neobjeví-li se přijatelnější funkční alternativa (například jaderná fúze), pak správnou odpovědí je V BUDOUCNOSTI!"

P. Skřivan 21.8.2022 19:25

Plácáte nesmysly. Přebytek elektřiny v elektrárně vznikne vždy, když je daná elektrárna regulátorem odpojena od sítě nebo je zregulován její výkon směrem dolu. Při přebytku jinak vzniká přepětí nebo by se musela zvyšovat frekvence jako za totáče. To se dnes nedělá, takže vždy musí být něco mimo provoz nebo to nejede na 100%. A to je např. u větrníku nebo soláru pro jejího majitele ztráta.

L. Novák 21.8.2022 19:43

Blbečku, za totáče se frekvence kvůli přetížení sítě snižovala. Kdo měl třeba hodiny poháněné elektromotorkem s přesně nastavenou synchronizací na 50 Hz (běžně spínací hodiny třeba sazbového spínače), tak musel občas posunout hodiny dopředu, aby seděl čas.

A tady mi ukaž, kolik hodin denně/týdně/ročně by taková výroba "zeleného vodíku" mohla být v provozu, když ani v létě nejsou OZE schopny pokrýt v kombinaci s konvenčními zdroji spotřebu Německa. :-P

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/11.08.2021/21.08.2021/today/

P. Skřivan 21.8.2022 19:56

Při nedostatku snižovala, při přebytku zvyšovala. Koho by to napadlo ? Nováka zjevně ne. Ten bude urážet, i když tvrdí to samé.

L. Novák 21.8.2022 19:59

Akorát že ten přebytek se v praxi moc nevyskytoval. Jinak by se ty hodiny předbíhaly, šašku demagogický zelený! :-P

P. Skřivan 21.8.2022 20:01

Zjevně ano, protože hodiny řízené ze sítě se dost předbíhaly. :-)))

L. Novák 21.8.2022 20:13

Už jsi spočítal roční využití výrobního zařízení na "zelenuý vodík" z nadbytečného výkonu OZE? 5% ročního času nebo míň?

P. Skřivan 21.8.2022 20:31

Obávám se, že u německých větrníků to je podstatně víc. Samozřejmě, když jsou v Praze Piráty osolárovány tuším tři domy, tak to z hlediska soustavy žádný problém určitě nevyvolá. :-))))))))

Navíc je otázka nač ty soláry jsou. Zda na krytí vlastní spotřeby, kde se přebytky pálí v odporu na ohřev TUV nebo jsou připojeny jako elektrárny do sítě. To je ovšem moc sofistikovaná debata na výkřiky o zelených magorech.

L. Novák 21.8.2022 21:12

Já se ale ptal na roční využití výrobny "zeleného vodíku" z přebytků OZE, které jsou poměrně malé a vzácné a v zimě žádné... :-)

P. Skřivan 21.8.2022 21:20

Jste schopen pochopit, že když jejich celkový výkon je malý, tak ten přebytek buď existuje jen malý a nebo žádný ? Zatím se u nás nacházíme ve dřevním období, kde solární energii spotřebovává obvykle, kromě elektráren ČEZu, ten, kdo ji vyrobil. Tam si přebytek řeší každý sám, takže v síti skoro žádný není.

L. Novák 21.8.2022 21:25

A o tom je řeč. Žádné přebytky, žádný "zelený vodík". Zelený komunizmus za 20-50 let mě moc nebere, zvláště když vidím, jak Energiewende a Green Deal zkrachoval na zelené blbosti a negramotnosti. Technické i ekonomické.

P. Skřivan 21.8.2022 21:39

Nic nezkrachovalo. Podle Vás jsou blázni i RAF, které chtějí dělat syntetické letecké palivo. Jasně: Vy tomu rozumíte líp než všichni experti dohromady. :-))))

L. Novák 21.8.2022 21:56

Jo, slyšel jsem i šéfa NATO před pár měsíci blábolit o uhlíkové neutralitě v armádách NATO. Dobře jsem se bavil. Jde s dobou... Potřebuje se udržet ve funkci. :-)

Také jsem viděl jakési PR video armády USA, která prý rovněž kráčí k uhlíkové neutralitě. Taky jsem se bavil. Dostali to úkolem od dementního Bidena. Taky jdou s dobou, aby se na ně nehledělo jako na rebely.

A bavil jsem se i při blábolech o přechodu leteckého provozu na elektropohon do pěti let. Podobných zelených nesmyslů vidím každý měsíc, možná i týden, několik. :-P

Zelený komunizmus nebude. Nikdy! ;-) Bude velká defenestrace, která se zelenými magory zamete!

O. Vašíček 22.8.2022 10:43

Ale bude. :) Konečně možná uvolní jaderné mikrorektory s přímou konverzí na el. energii. Jaderný reaktor do každého tanku! Bude přejmenován na jadernou mikroelektrárnu se schopností vést samostatnou obranu.

A protože se bude jednat o jaderné zařízení, tak se na něj nesmí, podle mezinárodních dohod, střílet! :)

O. Vašíček 22.8.2022 10:43

Ale bude. :) Konečně možná uvolní jaderné mikrorektory s přímou konverzí na el. energii. Jaderný reaktor do každého tanku! Bude přejmenován na jadernou mikroelektrárnu se schopností vést samostatnou obranu.

A protože se bude jednat o jaderné zařízení, tak se na něj nesmí, podle mezinárodních dohod, střílet! :)

O. Vašíček 22.8.2022 11:32

RAF a další se musí připravit na budoucí války. Mám vyrobeny zbraně na fosilní paliva s životností cca 50let (díky různým modernizacím zbraňových systémů, pohonu se to moc netýká). A když je trend zrušit spalovací motory za cca 15 let, tzn. "zrušení" petrochemického průmyslu a tím i nedostatek paliv. Tak musí mít technologie, které jim ty paliva do zbraní dodají i kdyby je už nikdo nevyráběl. A že to nyní vypadá zeleně je jen taková politická třešnička na dortu. :)

Ona totiž žádná jiná technologie, jak rozpohybovat tank v bitvě, než k němu dovést cisternu s naftou, není.

L. Novák 22.8.2022 15:51

Naštěstí ty spalovací motory nebude rušit násilím celý svět, jenom hloupá EU/EK a pár podobných států s šílenou vládou zblblou zelenými fantasmagoriemi. :-P

Takže o těžbu ropy a ropné rafinérie nemám obavy. Letadla ani stíhačky na baterky lítat nebudou a "zelený vodík", syntetická paliva nebo tzv. biopaliva jsou zase výrobně velmi drahá a v potřebném množství je nikdo za rozumné ceny vyrobit nedokáže.

O. Vašíček 22.8.2022 11:12

On je celkový malý instalovaný výkon v OZE i z toho důvodu, protože není způsob, jak rozumně regulovat obrovské přebytky, když mají OZE zaručený odběr. Stačí že naše uhelky regulují něměcké větrníky.

Řešit energetiku pomocí OZE jde několika způsoby. Buď nainstaluji takový výkon, aby i v nejnevhodnějších podmínkách byl dodávaný výkon (včetně dostupné akumulace) dostatečný pro pokrytí potřeb. Cca 10-100x proti nominální spotřebě. Pak jsou obrovské přebytky při vhodných podmínkách a musely by se odpojovat nebo nějak jinak spotřebovat bez ohledu na účinnost (např. výrobou zeleného vodíku). Ale cena toho instalovaného výkonu by byla astronomická. Tím i cena toho vodíku.

Nebo musím vybudovat takovou akumulaci, aby i při plně pokryla nevhodné podmínky pro výrobu z OZE. Pak stačí instalovaný výkon, který při vhodných podmínkách pokryje potřebu a ještě stačí "doplnit" akumulaci. Opět cena akumulační techniky by byla obrovská a tím i cena výsledné energie.

Takže, jak zlevnit regulaci a rozumně uplatnit přebytky z OZE. Každá takto uvedená technologie jen prodražuje výrobu el. energie. Kdo to zaplatí a proč?

L. Novák 22.8.2022 16:02

Proto jsem psal, že EU spěje k defenestraci zelených magorů a věci se pak zase postupně vrátí do rozumného (přirozeného) vývoje. Protože fantasmagorie zelených komunistů a socialistů vyjdou tak draho, že na ně nebude mít nikdo peníze. Ekonomika zkolabuje a na neustálé dotování nesmyslů nebudou peníze. ;-)

O. Vašíček 22.8.2022 18:27

Dnes už žádná defenestrace nehrozí. lidi už na to nemají koule. Každý si tak akorát postěžuje na Internetu. :(

O. Vašíček 22.8.2022 10:34

Pozor na to! To je ztráta pro každého provozovatele, který je placen za dodávku energie do sítě. Jen ten větrník a solárník má ze zákona přednost. Proto na to "doplácí" ten uhelník. Ale protože je potřeba, tak si tu ztrátu kompenzuje cenou. Stejně tak, jak si kompenzuje uhlíkové odpustky. A na veřejnost se dostane, jak je větrník se solárníkem lidumil a dodává energii skoro zadarmo, ale ten uhelník je ničitel planety a nenažraný kapitalista. Přitom bez něj by ten větrník a solárník nesměl být připojen do sítě. :)

L. Novák 22.8.2022 16:13

:-) ! A to je taky hlavní příčina, proč máme drahé energie. Německo musí provozovat dva systémy výroby el. energie, OZE s přednostním výkupem a fosilní, které musí běžet v záloze naprázdno, aby při výpadku OZE pak rychle nahradily potřebný výkon v síti. No a to je samozřejmě ekonomická šílenost s vysokými náklady na 1 kWh el. energie. Ale pořád to vyjde mnohem levněji, než gigantické baterkárny, na které nemá nikdo peníze ani dost surovin k výrobě.

O. Vašíček 22.8.2022 18:25

S baterkama si ještě užijeme. Dovedete si představit, že GWh akumulátorovna začne hořet! Ekologická katastrofa rovnající se Černobilu.

R. Meišner 21.8.2022 17:32

..jen připomenu, že uhlíková stopa EL aut je mnohem, mnohem větší, než kouř z uhelných elektráren---největší podíl zabírá právě výroba a následná likvidace baterií--takže ve výsledku opravdu nula z nuly pojde. je to slepá a nesmyslná větev vývoje--akorát že to není na první dobrou vidět...takže stále se čeká na ty nové technologie...a ono stále nic....takže tak. 8-o

P. Skřivan 21.8.2022 17:33

Hlavně ten nikl v těch bateriích je problém, že ? :-)))

Mimochodem: vyhodil jste už svůj mobil ? Ten má stejnou baterii. :-))))

P. Diviš 21.8.2022 17:51

Mobil s baterií prakticky nemá alternativu. Auto ano, navíc stále ještě lepší alternativu.

Světová rarita, kdy je lepší alternativa pod nátlakem nahrazována horší alternativou.

P. Skřivan 21.8.2022 18:03

Myslíte elektromobil s přídavným spalovacím motorem nebo elektromobil s palivovým článkem ? Klasickou alternativu získáte už leda v muzeu. Pokud budete mít jen mikrohybrid, pak nemáte rekuperaci, což celkem umí ušetřit spotřebu.

L. Novák 21.8.2022 18:25

Se zelenými magory je legrace... :-) Co bude spalovat ten palivový článek? Snad ne ten fantasmagotický "zelený vodík", co se musí spotřebovat 4 kWh el. energie, aby se z něj pak v palivovém článku získala 1 kWh el. en.? :-P

P. Skřivan 21.8.2022 18:38

Třeba. Nechápete, že pokud máte přebytek elektřiny ze zelených zdrojů, že ani tento poměr vám nemusí vadit ? Jenže ono to není ani tak 4:1, jako spíš 2:1, a to klasickou technologií, dostupnou ve školní laboratoři. Jinak už jsou elektrolyzéry a články, s účinností lepší. V Japonsku na ně už zrušili dotace, jelikož návratnost poklesla pod 8 let. Ale Japonci jsou podle Vás asi taky zelení blázni. :-)))