30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

AUTA: Řekni, kde ty výfuky jsou…

Včera jsem cestou do práce a z práce (dělá to asi 12 tisíc kroků) napočítal celkem dvacet elektromobilů. Baví mě to. Počítám je každou chvíli. Všímám si třeba, že na Starém Městě jich je mnohem víc než například v Bubenči či v Dejvicích. To určitě nejsou chudé čtvrti, ale přeci jen je jasné, že auta na baterky najdeme nejčastěji tam, kde je nejdráž.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Skřivan 21.8.2022 20:40

Klid: tlakové nádoby to nebudou. Už kdysi byly nádoby s hydridem železa. Teď jsou už jiná principem podobná řešení.

Jinak zásobníky na zemní plyn není nic jiného než velká tlaková nádoba s velkým kompresorem. :-))) O tlaku třeba 83 bar. :-))) Auta a autobusy na CNG mají také tlakové nádoby. Čili ten syntetický vodík bude využit s vyšší účinností a skladován lépe.

L. Novák 21.8.2022 21:33

Vážně? Kolik vodíku (a s jakým energetickým obsahem) se dá vtlačit do zásobníku o objemu 100 nebo 1000 litrů? Kolik ten zásobník bude vážit?

Vodík svými fyzikálními vlastnostmi není totéž co CNG nebo LPG. Takže opatrně.

P. Skřivan 21.8.2022 21:49

To bych neřekl: lahev je stejná, jen červená a je v tom 200 bar. Jako u kyslíku a CNG. Klasika. Samozřejmě LPG je něco jiného. Acetylen taky. :-) To je o moc "lepší" plyn než vodík. Ten ani stlačením skladovat nejde. :-))) Vono se totiž vodík používá i na svařování nebo tvrdé pájení, takže to není až taková exotika, jak si Vy možná myslíte.

L. Novák 21.8.2022 21:59

No a jaký je jeho energetický obsah v té standardně natlakované nádobě v porovnání s CNG nebo třeba acetylénem? :-P

P. Skřivan 21.8.2022 22:25

No energetický obsah na objem, je samozřejmě nižší. Na hmotnost je vyšší. Proto se také používají zásobníky jiného typu a ne tlakové lahve. Navíc srovnáváte spalné teplo, ale vodík přes palivový článek není totéž co CNG do spalovacího motoru. Se syntetickým plynem acetylenem bych to nesrovnával. Ten má samozřejmě nejvyšší obsah energie, proto se také používá pro plamenné svařování, že ? A že lepší plyn pro tento účel neexistuje.

O. Vašíček 22.8.2022 13:43

Pozor na to. Stlačovat se bude. On ten hydrid nevznikne samovolně, ale musí se mu trochu pomoct. :) S železem to nedává moc smysl, je těžké. To by jsme se nikam neposunuli. Nahradit těžkou baterii s malou kapacitou těžkým zásobníkem s ještě menší kapacitou. Nelepší vlastnosti s vázáním vodíku má, myslím, Paladium, ale asi se to masově nerozšíří. :)

Zkouší se slitiny hořčíku. To už je lepší, ale pořád to má mizernou kapacitu. I tak dochází k pomalému "prosakování" skrz stěnu. (Což je mimo jiné důvod, proč se nemůže ve velkém skladovat vodíková láhev ve skladu s pevnou střechou .:)) A je to největší hrozba pro auta na vodík. Odjedete na leteckou dovolenou a po návratu si rozsvítíte v garáži a už opět letíte.

Jakž takž se dají použít stávající technologie na distribuci vodíku, pokud je ve směsi s nějakým uhlovodíkem (tuším do cca 15%). Pak už se musí řešit jeho průnik stěnou. (Mrška maličká).

Proto se nedají používat klasické tlakové nádoby.

V. Čermák 21.8.2022 18:04

Kapitalismus je dávno ojebávan, Ideologie přináší Peníze těm, co mají Ideologii jen jako prostředek...;-D

L. Novák 21.8.2022 18:28

Vyčůrat a spát, BlbToši. Tahle problematika není pro ty, co se plácáním ideologických žvástů a podporou Babiše s Putinem živí.

P. Diviš 21.8.2022 17:50

Jo. Ty problémy s bateriemi se budou stále zvětšovat.

M. Pivoda 21.8.2022 17:31

Inovace: Pokrok se vždy neprosazuje lineárním tempem.

Například elektromobil byl sice objeven před více než 100 lety, ale jako tzv. dominantní design v dopravě vydržel motor se spalovacím motorem. Nikoliv elektromobil.

Jednoduchost použití je také důležité kritérium pro vznik tzv. dominantního designu. Určitě dnes. A tím je dnes určitě elektromobil. Kromě toho v minulosti tzv. ekologické a klimatické zájmy prakticky neexistovaly. Teprve až dnes nabývají na síle a upřednostňují elektromobil.

Samořídící elektromobil, tj. s AI, (napájený z obnovitelných energetických zdrojů) je dnes silným kandidátem na budoucí dominantní design v dopravě. Ale ještě není definitivně rozhodnuto. Současné 21. století je technologicky velmi dynamické. A posouvá se i hodnotový systém člověka-uživatele.

L. Novák 21.8.2022 18:30

Hloupé kecy. Nesmíš tolik žrát reklamní žvásty Elona Muska... :-P

P. Skřivan 21.8.2022 20:03

Na tyhle žvásty VW investoval miliardu na pozemcích Sokolovské uhelné. :-)))

L. Novák 21.8.2022 21:39

VW už mnoho miliard prošustroval chybami v rozhodování managementu, klidně si může dovolit ještě jednu navíc ... :-P Uvidíme, jak to dopadne.

P. Skřivan 21.8.2022 21:53

Řekl bych, že kdyby kterýkoli Čech uměl co VW, tak bychom mohli být šťastní jak blechy. :-)))

L. Novák 21.8.2022 23:26

Ve VW nejsou Češi? :-P Jsem moc zvědav, jak zelené elektromobilní fantasmagorie hlásané VW i Škodou dopadnou v praxi. V Česku zatím mnoho zákazníků nezískali.

P. Hatina 21.8.2022 17:20

Pravda, nedávno jsem viděl chlapečka v elektrickém autičku, jak jel po chodníku, vedle si posadil holčičku a taky se tvářil hrdě.

Něco na tom bude ;-D

D. Polanský 21.8.2022 16:02

Pokrok se musí prosadit hlavně za cizí peníze, tedy oficiálně ukradené. Dotace kotle, dotace zateplení baráku, dotace fotovoltaika, dotace e-autíčko atd. Bere se z kapes někoho a dává se vyvoleným.

J. Jurax 21.8.2022 16:11

Bere se s kapes všem, kdož platí daně.

J. Jurax 21.8.2022 16:12

Pardon, z kapes ... :-)

V. Mokrý 21.8.2022 16:18

Jo,

tak se to dopracovalo pod Bruselí !!

L. Novák 21.8.2022 16:46

Odkýval to Babiš a a ostatní vládnoucí hvězdy. Nečas byl proti, tak ho fotovoltaičtí baroni odstranili...

V. Mokrý 21.8.2022 16:57

V Bruseli začali blbnout, už před Lisabonskou smlouvou.

V. Čermák 21.8.2022 17:58

Ještě nedávno jste tady trolil, že to podepsal. Nakonec se dopídíte k tomu, že Babiš v EU sice něco odkýval, ale taky něco uhádal ve prospěch ČR, např. kvóty a kecal do povolenek, než ho 5kola odstavila. Ve srovnání s jeho následovníky byl užietečný např. tím, že při znalosti řečí byl schopen reagovat přímo, což vaši předem nabrífovaní Signalisti nejen nesvedou, ale ani nechtějí, pouze kývají jako osli. Mimochodem, Nečas byl pro Rosatom, tak proto šel... ;-DRv

L. Novák 21.8.2022 18:33

Babiš se staral hlavně o svůj Agrofert a dotace do něj plynoucí z kapes daňových poplatníků. Jinak byl neschopný.

J. Cervenka 21.8.2022 15:13

doporuceni odmitacum elektro-mbilu. : sednete si za volant, nastartujete a jedte. Jste ve světě budoucnosti. Pak kecejte.:-)

P. Diviš 21.8.2022 15:18

Elektrohračky netřeba startovati.

Pokud ty krámy budou někdy levnější a pohodlnější (včetně tankování) než alternativy, tak si to třeba taky pořídím. Zatím nejsou.

V. Mokrý 21.8.2022 16:20

JO,

až to bude laciné, jako spotřební zboží/od televizí po pračky, atd., tak to možná bude ke koupi.

L. Novák 21.8.2022 18:36

To ale nikdy nebude. Na Zemi není dost surovin na to, aby zelení magoři nařídili všude provoz na "baterky", včetně velké energetiky s Občasnými Zdroji Energie. :-P

R. Langer 21.8.2022 15:20

;-D ;-D ;-D

A pak se probudíte s rukou v nočníku... :-P

L. Novák 21.8.2022 15:24

Kdo chce kam, pomozme mu tam...

https://elektrickevozy.cz/clanky/tesla-zacala-za-velice-zvlastnich-okolnosti-horet-ridic-se-z-auta-musel-dostat-svepomoci