17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

AUTA: Řekni, kde ty výfuky jsou…

Včera jsem cestou do práce a z práce (dělá to asi 12 tisíc kroků) napočítal celkem dvacet elektromobilů. Baví mě to. Počítám je každou chvíli. Všímám si třeba, že na Starém Městě jich je mnohem víc než například v Bubenči či v Dejvicích. To určitě nejsou chudé čtvrti, ale přeci jen je jasné, že auta na baterky najdeme nejčastěji tam, kde je nejdráž.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Skřivan 21.8.2022 19:38

Ta přebytečná energie má nulové pořizovací náklady, v tom je ten fígl. To je jen odpad.

J. Novotný 21.8.2022 19:37

Ale vždyť já vím pane Skřivane. Jenom jsem to nechtěl komplikovat, opravdu.

P. Skřivan 21.8.2022 19:36

No to kondenzační teplo to kupodivu zachrání, to je princip této technologie, která tu vytápí skoro všechny domácnosti s plynovými kotli, které tedy nemají nějaké staré. To je tedy docela stará technologie a momentálně ty nejlepší mají účinnost A. Tzn. ne lepší než A. Technické údaje, nejsou reklama. Ty jsou docela dost důležité, protože podle nich se projektuje. Samozřejmě ten, kdo to umí, což ovšem Vy zjevně nejste, protože Vy o tom zjevně víte kulové a ani Vám nevadí, že projektování vytápění se učí na VŠ. Vy ovšem nevíte ani to, co učí instalatéry, což je mimochodem taky docela dost věcí, protože instalatér je nejobtížnější z učebních oborů.

J. Novotný 21.8.2022 19:35

A proč myslíte, že je ohřívání vody v bojleru přebytky z fotovoltaiky málo efektivní? Mám malou 450 Wp off grid hračku, a přebytky energie ohřívám vodu v bojleru, vcelku to stačí na spotřebu pro 1 osobu se třemi kocoury (misky na jídlo se musí umývat teplou vodou). Kdybych nechal bojler zapnutý na síť, jak to bylo předtím, tak se asi nedoplatím. A mimochodem: není třeba speciální patrony. Lze ohřívat přímo spirálu, i když nižším výkonem.

G. Onion 21.8.2022 19:35

Vzhledem k tomu, že o JE nevíte zhola nic, jak zde předvádíte, tak k tomuto tématu radši držte zobák, jinak jste zde za blbečka vy papiňáku 🤣🤣

L. Novák 21.8.2022 19:30

... Protože ani ta přebytečná energie v krátkém čase během dne (třeba sluneční špičky v poledne, pokud jsou) není zadarmo, ale má své vysoké pořizovací náklady na zdroj a navíc s extrémně nízkým využitím. ...

L. Novák 21.8.2022 19:28

Ale to jsou jenom hloupé jalové kecy.

Až budeš mít někde hotový a podrobně popsaný funkční (tedy v provozu) projekt s výrobou tzv. "zeleného vodíku" a popisem režimu, v jakém pracuje, tak se ozvi. Rád si přečtu, jak taková výroba vychází "levně" po započtení astronomických dotací na výrobu větrníků a fotovoltaiky. Protože ani ta přebytečná energie v krátkém čase během dne (třeba sluneční šličky v poledne, pokud jsou). A rád si přečtu, kolik % ročního času má taková výroba vodíku (tedy drahá investice) využití, když samotná fotovoltaika má celkově využití kolem 15% a větrníky podobně, někde u moře možná o něco víc. :-P

P. Skřivan 21.8.2022 19:27

Ne: superkritické mají i 50%. Ty, které odpadní teplo využívají k vytápění, mají 100%. Z tohoto důvodu má hodně penzionů nebo hotelů kogenerační jednotky.

P. Skřivan 21.8.2022 19:25

Plácáte nesmysly. Přebytek elektřiny v elektrárně vznikne vždy, když je daná elektrárna regulátorem odpojena od sítě nebo je zregulován její výkon směrem dolu. Při přebytku jinak vzniká přepětí nebo by se musela zvyšovat frekvence jako za totáče. To se dnes nedělá, takže vždy musí být něco mimo provoz nebo to nejede na 100%. A to je např. u větrníku nebo soláru pro jejího majitele ztráta.

L. Novák 21.8.2022 19:20

Na blbce jako ty jsem skutečně hulvát. Reklamní materiály mě nezajímají. Účinnost využití energie samotného spalování zemního plynu nemůže být 100%, a teplo z kondenzace vodní páry to nijak nezachrání. To by na výstupu spalin do komína muselo být tepelné čerpadlo, které by spaliny zchladilo na nízkou teplotu, a ventilátor, který ochlazené spaliny nuceně žene do komína, což bez další spotřeby el. energie není možné. :-P

J. Novotný 21.8.2022 19:17

Jo, jo. Navíc všechny tepelné elektrárny mají zhruba stejnou účinnost, jako spalovací motory. Čili dvěmi třetinami svého okamžitého výkonu topí Pánubohu do oken. A co hůře! I elektrárny jaderné lze takto považovat za tepelné! Jsme v pytli! Jedinou naší naději je vybudovat takzvaný GGGM - gigantický generátor geniálních myšlenek. Vlastně vždyť my už jej máme! Akorát se jmenuje IVK!

M. Pivoda 21.8.2022 19:06

Níže v diskuzi se ptá P. Sura (21.8.2022 18:40)

A kde jste viděl ten přebytek elektřiny z občasných zdrojů?

Správná odpověď na takto položenou otázku je "V BUDOUCNOSTI!"

Proč? Na planetu Zemi totiž ze Slunce dopadá mnohonásobně více energie, než kolik lidstvo spotřebuje. Problém je pouze v rozptýlenosti energie po planetě Zemi. Takže to je problém pro budoucí inženýry, pokud se do té doby neobjeví ekonomicky přijatelnější alternativa. Neobjeví-li se přijatelnější funkční alternativa (například jaderná fúze), pak správnou odpovědí je V BUDOUCNOSTI!"

P. Skřivan 21.8.2022 19:04

No pokud počítáte s tím, že vodík budete zkapalňovat, tak to se nedivím. Ovšem zkapalňovat se nebude a nejspíš ani stlačovat. To je stará technologie. Tu vodíková auta nepoužívají už ani teď. Samozřejmě Vám to nebrání s tím počítat. :-)

P. Skřivan 21.8.2022 18:59

Tak rozhodně je lepší, když z toho bude vodík než když se to nastaví do praporu. ... a jelikož je to elektřina, která kupodivu lze vést i po drátech, tak to ani nemusí být u každé vrtule. :-))) Samozřejmě to ne každému dojde.

L. Novák 21.8.2022 18:58

Blbečku, tady to máš odhadem vyčíslené:

https://oenergetice.cz/vodik/rotterdamsky-pristav-chce-roku-2030-dodavat-ctvrtinu-evropskeho-vodiku#comments

Galipoli (18. květen 2022, 10:53)

Ke komentáři výše. Vodíková bilance: Na 1 kg vodíku potřebujete cca 60 kWh EE a 9 kg demi vody. Tu musíte vyrobit (a není to zadarmo). Získaný vodík má obsah energie 33 kWh) musíte vysušit a minimálně stlačit. Při stlačení na 350 bar (35 MPa) ztratíte cca 15 - 20 % (ztráta 5 - 7kWh). Pouze na samotné zkapalnění je potřeba až 30 – 40 % celkově obsažené energie v palivu (t.j. 10 - 13 kWh). Takže si spočítejte, kolik energie vám v tom vodíku zbyde. A účinnost palivových článků je od 40 do 60 %. Takže celková bilance (na 1 kg vodíku, který se zkapalnil a z něj se vyrobila EE): vstup 60 kWh, výstup: 33 kWh (spalné teplo vodíku) - 6 kWh (stlačení) - 11,5 kWh (zkapalnění) = 15,5 kWh x 0,5 (účinnost palivového článku) = 7,75 kWh. Tedy 13 %.

K těm raketám, co létají na kapalný vodík. V raketovém průmyslu o ekonomiku nikdy nešlo. Ostatně tam používají kde co. Od tuhých raketových paliv (RP) - např. práškový Al + NH4ClO4, přes kapalná RP např. různé hydraziny+ N2O, NO2, kyslík, HNO3... a vámi zmiňovaný vodík (l) + kyslík (l). Jsou i hybridní kryogenní pohony, které používají tekutý kyslík a ropné produkty (petrolej). Ale cenu fakt nikdo neřeší.

P. Skřivan 21.8.2022 18:56

Tak kupujte auta v bazaru. Jinak máte smůlu. A EU s tím moc společného nemá, protože to je všude na světě. Samozřejmě kromě Ruska. :-))))))

L. Novák 21.8.2022 18:54

No a co má být? Přenosová síť odebere jenom to, co se spotřebovává. A ty přebytky z OZE roztroušené po celé zeml budete využívat jak? ;-D U každé vrtule výroba vodíku? :-P

L. Novák 21.8.2022 18:51

No právě. Každá drobná oprava bude šíleně drahá, takže až lidé pochopí, co jsou elektromobily za žrout peněz, nic podobného si nekoupí. Pak bude defenestrace a zelení magoři v Bruselu i v Praze budou lítat s vlastními křídly a s tvrdým přistáním... :-P

P. Skřivan 21.8.2022 18:50

Nováku: stahněte si manuál libovolného kondenzačního kotle, najeďte dozadu na tabulku parametrů a tam zjistíte, co jste za ... . Navíc jste i hulvát k tomu.

P. Skřivan 21.8.2022 18:48

Účinnost nejhoršího klasického elektrolyzéru je přes 70%, takže výsledek nemůže být 25%. Jste mimo a plácáte jako obvykle.

P. Skřivan 21.8.2022 18:46

Vy nevíte, že se tu síť reguluje a že pokud je momentální přebytek, tak vás jako výrobce prostě odpojí ? Dneska se ten přebytek třeba používá na ohřev vody přes patronu v bojleru, což je podobně málo efektivní využití.

P. Sura 21.8.2022 18:46

Jasně Červenko. Ale nejdřív si ho kup za svoje (bez dotací), nabij za svoje (bez dotací) a pak něco kecej.

L. Novák 21.8.2022 18:45

Je to 4:1, což je účinost zhruba 25%. Včetně všech ztrát od elektrolytické výroby vodíku přes jeho další úpravy a tlakování včetně dopravy na místo, kde se bude čerpat do vozu.

Vidím, že ty jsi zelený komunista jako ze žurnálu, přesně podle definice. :-P

L. Novák 21.8.2022 18:41

Blbečku zelený, zajdi se doučit fyziku, abys pochopil, že 100% účinnost jakýchkoliv strojů je neuskutečnitelná. Blábolení o 100% účinnosti kondenzačních kotlů si nech do pohádky pro malé děti.

P. Sura 21.8.2022 18:40

A kde jste viděl ten přebytek elektřiny z občasných zdrojů?

P. Skřivan 21.8.2022 18:38

Třeba. Nechápete, že pokud máte přebytek elektřiny ze zelených zdrojů, že ani tento poměr vám nemusí vadit ? Jenže ono to není ani tak 4:1, jako spíš 2:1, a to klasickou technologií, dostupnou ve školní laboratoři. Jinak už jsou elektrolyzéry a články, s účinností lepší. V Japonsku na ně už zrušili dotace, jelikož návratnost poklesla pod 8 let. Ale Japonci jsou podle Vás asi taky zelení blázni. :-)))

L. Novák 21.8.2022 18:36

To ale nikdy nebude. Na Zemi není dost surovin na to, aby zelení magoři nařídili všude provoz na "baterky", včetně velké energetiky s Občasnými Zdroji Energie. :-P

L. Novák 21.8.2022 18:33

Babiš se staral hlavně o svůj Agrofert a dotace do něj plynoucí z kapes daňových poplatníků. Jinak byl neschopný.

L. Novák 21.8.2022 18:30

Hloupé kecy. Nesmíš tolik žrát reklamní žvásty Elona Muska... :-P

L. Novák 21.8.2022 18:28

Vyčůrat a spát, BlbToši. Tahle problematika není pro ty, co se plácáním ideologických žvástů a podporou Babiše s Putinem živí.