20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

AUTA: Benzín versus elektřina

Ke článku na Neviditelném Psovi AUTA: Smrt benzínu pár základních čísel: Spotřeba benzínu za rok v ČR činila v roce 2018 2.16 miliard litrů (rok 2019 není k dispozici volně, moc se ale lišit nebude, rok 2020 bude asi v důsledku pandemie o něco nižší).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 30.3.2021 16:06

Politické dilema to je.

Když započteme to, kdo je schopen Pobaltí plyn/ropu/elektřinu dodat nebo nám JE postavit - a kdo je schopen o tom jen žvanit, pak přestává být dilema dilematem, člověk opustí politiku a chytne se reálných možností.

Pokud si ty reálné možnosti neuzavřel nějakým pubertálním flancem, což se zřejmě Pobalťanům (a Ukrajincům) brzy stane. Protože pokud Rusko a Bělorusko přebudují svoji přenosovou soustavu na základě změněných toků, těžko ji budou přebudovávat zpět pro něčí krásné oči.

Pro nás je podstatné, že se v Evropě objeví další hladové "krky" nutně potřebující sosat naši elektřinu, jak ji už teď sosají Rakušani.

Aby to nedopadlo tak, že v okolí budou mít dostatek elektřiny akorát Maďaři, kteří si nezodpovědně nechali postavit ruskou elektrárnu.

L. Novák 30.3.2021 16:21

Máte pravdu, ale rozhodují jiní... ;-)

V. Petr 30.3.2021 11:01

Pokud by patronát nad EU převzali Rusové, bylo by to LEPŠÍ, než zelené zítřky. Ale nejlepší by bylo, kdyby se objevil Vůdce a pozavíral zelené do blázince!

V. Mokrý 30.3.2021 12:04

Zatím se holt pořádně nespálili, aby dali pokoj.

P. Kubáč 30.3.2021 9:16

"Zrušení aut na benzín, by znamenalo drastické snížení počtu domácností, majících k dispozici automobil"

Myslím, že tohle je skutečný cíl celé zelené politiky - středověk znovu s blátem, nemocemi a kazateli konce světa.

M. Slaba 30.3.2021 9:20

jsem téhož názoru.R^

P. Kubáč 30.3.2021 9:25

Ještě jedna poznámečka - je známo že diesely jezdí na rostlinné oleje. Tuky a oleje z živé přírody jsou chemicky blízce příbuzné ropným produktům - důvod proč evoluce "použila" tyto molekuly jako energetické zásoby je, protože mají nejvyšší obsah energie v nejmenší hmotnosti - z látek relativně stabilních v pozemských podmínkách.

Hustota energie v lithiových akumulátorech je asi 70x nižší než v benzínu a dokonce výbušniny ( paradoxně ) mají v kilogramu asi 5x méně energie než sádlo, nebo benzín !!

Problém tedy není v palivu, ale ve zdroji jeho získávání pokud by někdo chtěl životnímu prostředí opravdu prospět - bádal by nad termickým rozkladem vody přímým teplem jaderného reaktoru ( aby se obešly 60% ztráty při výrobě elektřiny ) a na výrobě topných alkoholů z takto vznikého vodíku a vzdušného CO2

Takové řešení by ale vedlo spíše k rozšíření automobilismu než k jeho ( aktivisty chtěné ) postupné likvidaci pro "technické problémy a vysokou cenu"

A mimochoem jsem opravdu zvědavý na elektrický Boeing 747 - i když plachetní koráb - je asi letadlem budocnosti.

L. Novák 30.3.2021 11:17

Jestli máte na mysli vodík a jeho využití, tak jste vedle.

M. Šejna 30.3.2021 10:20

Měl byste společně s autorem sdělit místnímu publiku, kdo uvažuje o zrušení aut na benzín. Já tohle Vaše tvrzení považuji skoro za poplašnou zprávu.

Nikdo totiž nikdy nikde neztvrdil, že budou zakázána auta na benzín. Zakázán bude jen prodej nových aut na benzín a naftu. Stará auta se spalovacími motory budou dál v provozu.

Ddokud se nerozpadnou.

;-)

L. Novák 30.3.2021 11:14

A jaký je v tom rozdíl, Šejno? Že to pak bude vypadat jako na komunistické Kubě Fidela Castra, kam si bohatí Američané jezdí nakupovat funkční ojetiny z 50. let minulého století, které Kubánci z nouze udržovali v provozu přes 50 let? :-P

R. Langer 30.3.2021 11:59

Žádný, ale to už EU demagog nevnímá... ;-D

J. Jurax 30.3.2021 13:27

Nechce se mi to hledat, ale nevyhlašovali takový cíl v Norsku?

P. Neubauer 30.3.2021 9:10

Děkuji za tento článek. Není v něm ale zdůrazněno, že cílem je zavedení elektrodopravy pouze pro vyvolené, ostatní mají kola a dopravu hromadnou. Toto je zcela v souladu s šílenými plány EU na zavedení zelené dystopie. Popření základů fyziky je zcela zřejmé. Je také zcela zbytečné se zelenorudými fanatiky diskutovat. Bohužel EU se řítí do zkázy. Je jen na nás zda-li ji budeme následovat.

V. Braun 30.3.2021 13:10

Tak elektrokola jsou docela v oblibě.

J. Jurax 30.3.2021 13:30

Jo. Taky elektrické koloběžky.

Jenže dopravní systém na nich nepostavíte.

L. Novák 30.3.2021 13:39

;-D R^

R. Langer 30.3.2021 13:46

Jo, nákladní elektrokola budou v budoucnosti jistě velmi rozšířeným dopravně obslužným prostředkem. Tedy v té vaší, Zelené budoucnosti, von Braune. ;-D

D. Rajninec 30.3.2021 9:02

Trochu by som vás opravil . Hmotnosť benzínu nie je 0,700-0,750kg/m3 , ale dnes je už 0,775-0,790kg /m3 . Tak tých GWh bude viac.

Tiež nepčítate s tým , že sa nedovezie ropa na výrobu 2,16 miliardy litrov benzínu a asi 3-3,5 miliardy litrov nafty . Čo sú také úspory , že za to sa dájú do roku 2035 aj 3 nové Temelíny .

Určite je to zmena nie do 2035 , ale možno do 2100 . Tak sa dá všetko zmeniť , zmeniť priority spoločnosti .

Ja vidím obrovské , dnes ešte netušiace možnosti vodíku. A kde ho lacno vyrobiť ? Napríklad na kontinuálnych reformingoch v rafinérii z benzínu . Dnes sa tam vyrobí popri vysoko oktánového benzínu 8% vodíka . A reakcie sa dajú nastaviť tak , aby bolo vodíka viac , bez problémov aj 20% . at je dnes , Určite "sodruzi v USA" majú už dnes jednotky na výdobu vodíka . Nakoľko sú "diktárori " v týchto technologiach .

My sa pozeráme na rok 2035 našimi očami roku 2021, že ako sa to nedá ! Ale do roku 2035 je na to pripravených 30-50 bilionov dolárov ! Možno aj viac . Dnes sa používajú na prieskum , ťažbú , distribúciu ropy . Na prevádzku rafinérii a konečne na výrobu motorov , prevodoviek , atď . Peniaze sa iba presmerujú . Alebo si niekto myslí , že Toyota , WV nebudu vyrábať ročne 16 milionov , 10 milionov áut , ale iba 2-3 miliony a státisíce ludí z automobiek nebudú mať čo žrát !

J. Pokoutný 30.3.2021 9:24

Od 70. let mi vám podobní soudruzi slibují funkční termojadernou fúzi ba fúzi studenou. A překvapivě kde nic, tu nic. A to uběhla doba podstatně delší.

D. Rajninec 30.3.2021 9:32

Ja vám nič nesľubujem ! Takéto jednotky - reformingy sú v prevádzke v každej rafinerii , napr. Litvinov , Kralupy, aj u nás v Slovnafte !

Na takej som pracoval 40 rokov . Myslíte , že som pracoval na nejakom sci-fi , ale na studenej fúzii.

Ak tomu nerozumiete , tak sa nechajte poučiť !

PS. Prvý reforming postavili nemci v Goring Werke Gmbh v Litvínove niekedy v 1940 , a prežila aj rok 1960 .

L. Novák 30.3.2021 11:38

Sľubujete nám "nového človeka", ktorý sa začne chovať "ideologicky správne" podľa toho, čo vymyslia duté komunistické zelené hlavy v EU alebo USA... ;-D

V. Petr 30.3.2021 13:17

Milý pane, ten vodík nedá o nic víc energie, než kolik by dalo spálení surovin, nutných pro jeho výrobu. Navíc je s ním o moc horší manipulace!

J. Kočí 30.3.2021 9:27

Konečně smysluplný názor. Díky.

Já si vždycky současnou situaci převádím do obdobné v minulosti. Např. Proč chcete nějaká auta, když tady máme skvělou koňskou dopravu? Auta smrdí, potřebují benzin a jsou příšerně drahá. Víte, co bude stát postavit silnice? Nebo nafta. U nás není, zatímco trávy je u nás hojnost.

P. Han 30.3.2021 9:28

Takže vy byste nedovážel ropu a současně z ní vyráběl vodík. A co s "odpadním" benzínem, těžko říct. Pozvedl jste teorii, že koláč jde současně mít a sníst, na vyšší úroveň.

D. Rajninec 30.3.2021 9:37

Z benzínu čo vyrobiť : Plasty , etanol , metanol , prášky na pranie , saponáty a asi 560 ďaľších výrobkov ktoré denne používate . Ani o tom neviete .

To bol iba námet , konečne ropu netreba dovážať a vodík vyrábať elekrolýzov , vody v Orlíku je habadej , ke ́d už tak nadrahším spôsobom ! my na to máme ?!

P. Han 30.3.2021 10:12

Elektrolýza ja fajn, to je zcela chemicky čisté řešení, žádné znečištění nevzniká. Jen takový skromný dotaz: elektřinu k elektrolýze byste bral kde? ;-)

L. Novák 30.3.2021 11:19

;-D R^ ... a je konec diskuse.

J. Ticháček 30.3.2021 12:20

No, s tou elektrolýzou je to trochu složitější. Ona její energetická účinnost je ve výsledku taková, že se dá v praxi využít maximálně v chemické laboratoři základní školy.

R. Langer 30.3.2021 13:38

Tak nějak...

J. Nevrkla 30.3.2021 8:58

Nedá se prokázat, že automobily se spalovacím motorem mají na klima jakýkoliv vliv. O úspěšnosti elektroaut má rozhodovat trh. Ať jsou do nákladů na jejich nabijeni započteny náklady na infrastrukturu nabíjecích stanic, náklady na potřebný příkon, spotřební daň obdobná těm za benzín a naftu, žádné dotace. Pak s tím nemám problém.