25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

AUTA: Benzín versus elektřina

Ke článku na Neviditelném Psovi AUTA: Smrt benzínu pár základních čísel: Spotřeba benzínu za rok v ČR činila v roce 2018 2.16 miliard litrů (rok 2019 není k dispozici volně, moc se ale lišit nebude, rok 2020 bude asi v důsledku pandemie o něco nižší).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Mokrý 30.3.2021 9:22

Rozhodně mají menší vliv, než ty tisíce letadel ve vzduchu/na obloze.

V. Mokrý 30.3.2021 9:22

Denně !

J. Nevrkla 30.3.2021 9:33

Já ani vlivu letadel a lodí nevěřím. Kromě toho je podle NASA letos od začátku roku celosvětově teplota o 0,38 stupně nižší než vloni, možná už začalo ochlazování, jak někteří odůvodněně předpovídali. A to by pro nás bylo daleko horší než blahodárné oteplování.

J. Hajský 30.3.2021 9:36

Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů. Pouhých patnáct největších lodí tak vyprodukuje více nežádoucích látek než všech 760 milionů aut na světě.

Zdroj:https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/patnact-nejvetsich-lodi-znecisti-zivotni-prostredi-vice-nez-vsechna-auta-sveta.A090426_191128_automoto_vok

R. Langer 30.3.2021 9:56

No, ale zase jste zapomněl uvést, že na množství přepraveného zboží to ekologicky vyjde tou lodí lépe, než kdyby to převážely kamióny... ;-)

J. Hajský 30.3.2021 10:28

Nezapoměl. Ale proč dosud takovéto obří lodě nejsou na atomový pohon (jako souměřitelně velké letadlové lodě)?

Konec konců, když jste připomněl kamiony, proč ty nejsou směrnicí EU do roku 2035 nuceny být vyráběny pouze na bateriový pohon.

R. Langer 30.3.2021 10:43

Protože oboje, co jste uvedl, jsou takové nesmysly, že si na to EU ještě netroufla? Tedy - zatím... ;-D

J. Hajský 30.3.2021 10:56

Ty kamiony jsou opravdu nesmysl, to jsem uvedl jen jako perličku. On by totiž kamion uvezl místu 25 tun nákladu jen 20 tun a 5 tun (nebo víc?) by byla baterie.

U těch obřích dopravních lodí to nesmysl není (viz letadlové lodě). Problém je asi v tom, že posádka by se nemohla skládat jen ze sebranky z různých přístavních krčem, ale i z vysokoškolsky vzdělané obsluhy jaderného reaktoru, což by se rejdařům prodražilo.

L. Novák 30.3.2021 11:24

Přepočítejte si to na peníze, než začnete agitovat... včetně bezpečnosti a ochrany před teroristy.

J. Hajský 30.3.2021 11:59

A vy si zase přepočítejte na peníze, kolik bude stát přechod na elektroauta včetně vybudování infrastruktury a vůbec celý Green deal prosazovaný Evropskou Unií a s ním ztráta konkurenceschopnosti evropského průmyslu.

R. Langer 30.3.2021 12:05

Já stále doufám, že to nebude stát nic, protože k ničemu takovému v praxi nikdy nedojde... ;-)

J. Hajský 30.3.2021 13:07

Sancta simplicitas. Ale držím palce, aby se vaše doufání opravdu vyplniloR^

J. Ticháček 30.3.2021 12:35

Krom jiných důvodů, které už zmínili ostatní, je tam jedna velmi prostá překážka, která při troše představivosti napadne i malé dítě. Polovina přepravního prostoru by padla na ten reaktor a jeho příslušenství. A místo pěti tisíc kontejnerů by nakládali polovinu, místo jedné lodi by měly dvě, což by samozřejmě zjednodušilo vykládku a nakládku, protože by se muselo postavit pár dalších kol, doků, jeřábů... Ale jako příspěvek k vyšší zaměstnanosti je to dobrý nápad.

J. Jurax 30.3.2021 13:42

No, nejsem si jist, zda by padla. A zase by odpadly objemné palivové nádrže.

I. Pávek 30.3.2021 8:48

Elektropohon je tak vhodný do uzavřených prostor nebo jako hračka. Motory na principu vnitřního spalování nemohou nahradit. Řešil bych spíše palivo. Ale taky je jedno elegantní řešení na které zelení jaksi zapomínají. A sice dva podélné uzavíratelné otvory v podlaze před každým sedadlem a k tomu boty s protismykovou podrážkou. ;-D

P. Rada 30.3.2021 8:58

Města - či spíše městské aglomerace rozlohy desítek až stovek km2, jsou dnes už leckde právě tím relativně uzavřeným prostorem. Naprotá většina obyvatel planety je dnes už městského typu.

Nevím co zapomínajívágně označené skupiny ale Vy jste navíc zřejmě zapoměl, že elektromobilita umožnuje oproti spalovacím motorům brždění rekuperací s efektivitou až kolem 90% energie.

V. Mokrý 30.3.2021 9:23

Města/aglomerace = tepelné ostrovy.

J. Hajský 30.3.2021 9:46

Takže pojedu po rovině třeba do D11 z Prahy do Hradce Králové, přibrzdím jen při občasném omezení rychlosti dopravní značkou a ušetřím brzděním a rekuperací 90% energie%- To už se blíží perpetuu mobile.

R. Langer 30.3.2021 9:59

Jasně. A když budeme brzdit celou dobu, tak to dá v rekuperaci celých 100 %. Ty jsi ale tak dutá hlava, Zelený bolševiku, že to snad ani není pravda. Ale že to dáváš najevo s takovým důrazem, to už je na pováženou. ;-D

P. Rada 30.3.2021 8:28

Pan Šimůnek začal slibně vyčíslováním - ale v zápětí zřejmě kde co kalkulovat zapoměl. Předně nevyčíslil hodnotu lidského života - jako by měl za to, že spalováním fosilů nejsou ohroženy. Už dnes ale i při mobilitě žijeme na fosilní dluh v několika ohledech a tedy nikoli udržitelně. Natož při oteplení planety ještě větším kdy hrozí redukce dokonce většině populace a to s řady důvodů.

Už jen součastné oteplení o jeden stupen např. změnilo vysušováním stepi středního východu na méně úrodné a to přimělo tamní obyvatelstvo k migraci do měst. Tam ale železnou rukou vládl klan Alávitů ... a tak začala válka v Sýrii... problémy migrační atd.

Ryze technickou kalkulací, kterou Š. pominul je pak okolnost dojezdu automobilu, možnost elektromotoru rekuperovat, nevyčíslování reálných ztrát energie přenosem atd.

Takže pro mě zde autor tak akorát předvedl, jak lze tendenčními čísly zastírat skutečnost.

J. Vágner 30.3.2021 9:06

Jenom věcná pane Rada. Válka v Sýrii začala, protože tam ti, co vám přes elektromobilitu mají potřebu sáhnout do peněženky, chtěli stavět plynovod.

I. Mertl 30.3.2021 9:20

Ne, pane Vágnere, válka v Sýrii začala, protože Syřaní už měli dost diktatury rodiny Asádů, zvláště v provedení syna Bašára. A jistě, přispělo k tomu i arabské jaro, ale krutost asádovské diktatury byla horší než třeba gottwaldovská u nás.

V. Novák 30.3.2021 10:17

A proto se hegemonem "revoluce" stala al-Káida a posléze od ní odtržený Islámsky stát. Samá dobročinná organizace...

R. Langer 30.3.2021 12:07

Asi tak. Ta diktatura tam musela být neuvěřitelná... :-P

J. Mičan 30.3.2021 8:08

Armáda taky bude jezdit na elektřinu? No, nedej Bůh, aby byla válka!

A sanitky, hasiči, policie - taky na baterky?

A co zemědělská technika?

Já být ajatolláh, tak na Evropu zaútočím hned, jak dosáhne eletromobility! 8-o

P. Rada 30.3.2021 8:43

Války jsou za situace přelidněné planety a nedostatku zdrojů jsou pravidelně urychlující cestou destrukce.

Pokud by jste uvažoval racionálně nepř. v nějaké počítačové simulaci/hře - je možné, že by jste k výhře zvolil strategii celkové odolnosti. Zbudoval jen nutnou obranu a nechal soupeře vysílit zdevastováním zdrojů a zvítězil na bási dlouhodobé udržitelnosti. V přírodním prostředí to pravidelně funguje obdobně a to si lze ověřit na počtu druhů, které dlouhodobě přežívají na symbiotické bási a primárně tedy nejsou ničivě agresivní - jak to lze pozorovat u hominidů, kteří vykazují uspokojení s přímého zabíjení i vlastního druhu - tedy nikoliv jen pro potravu.

J. Mičan 30.3.2021 9:43

Jo.

V. Chrastina 30.3.2021 17:05

Jo, zelení na to jdou z gruntu, už nám začínají radit, vážení sapientní hominidi, zpátky na stromy, jde o důslednou udržitelnost klimatu ...

J. Mičan 30.3.2021 20:00

nejsem si jist, zda být zelený nebo aktivista je diagnoza nebo naplnění skutkové podstaty trestného činu ...:-(

J. Brei 30.3.2021 7:41

Cílem není náhrada aut se spalovacím motorem elektroauty. To je jen prostředek, jak si někteří lidé a některé společnosti mají přijít, dokud to ještě jde, na slušné peníze. Cílem je, aby se auta úplně přestala vyrábět. A je jedno, zda ta se spalovacím motorem, nebo ta elektrická. Jediné auto, které neprodukuje CO2 je auto, které se vůbec nevyrobí. To samé platí pro uhelné elektrárny a jejich náhradu soláry a větrníky. Vše, co se točí kolem OZE a elektromobility produkuje ohromná množství CO2 a zároveň to zatím nabízí slušné zisky, neboť do nich vlády pumpují miliardy od daňových poplatníků. Od spasitelů světa by bylo netaktické přiznat, že náš současný způsob života chtějí ukončit. Účinnější je vlákat lidi do pasti, ze které už nebude úniku.