27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

AUTA: Benzín versus elektřina

Ke článku na Neviditelném Psovi AUTA: Smrt benzínu pár základních čísel: Spotřeba benzínu za rok v ČR činila v roce 2018 2.16 miliard litrů (rok 2019 není k dispozici volně, moc se ale lišit nebude, rok 2020 bude asi v důsledku pandemie o něco nižší).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Hejduk 13.4.2021 15:03

No nevím, kdo si to bude moci dovolit. Cena auta cca v ceně rodinného domu... S tím dojezdem by se také dalo spekulovat. To je za ideálních podmínek. Nepočítá se s tím, že se v zimě bude muset topit, s kolonami atd.

L. Novák 31.3.2021 12:02

Zatím to nikde v EU na válku nevypadá, a jediná, která hrozí, je válka občanská, kdy budou zelení magoři naháněni po ulicích a lesích, chytáni a věšeni na větve stromů k vysušení jako zásoba biohnojiva pro řepkou a kukuřicí zdevastovaná pole... :-P

V. Müller 31.3.2021 10:15

Na dosažrní štítkové hodnoty energie u elektrochemického zdroje (tady baterky) 100 kWh potřebujete do ní nacpat cca. 140 kWh. Účinnost nabíječky není 100%, takže ze sítě odeberete (a zaplatíte) nejmíň za 150 kWh. V baterce máte tedy 100 kWh (jen v nové). Z ní získáte reálně pro trakci maximálně 70 kWh. A když vezmu degradaci (stárnutí) baterie velmi urychlené rychlonabíjením, tak do tří let mám v e-autě poloviční "nádrž". V zimě ještě míň. Tudy cesta nevede. Už u e-kola vychází jeden ujetý km na 2-3 Kč (!) při aktuálních cenách baterií a to jde jen o podporu při šlapání. Jízda na e-kole je dražší než jízda tunovým autem se spalovacím motorem (vztaženo k cenám za pohonné hmoty, bez další údržby).

J. Špicner 31.3.2021 0:43

Možná jen málo čtu, ale zatím jsem se nikde nedozvěděl o využití elektromobilů ve válečném stavu. Představa fronty tanků trpělivě čekajících za účelem dobití akumulátorů u posledního větrníku, který po masivní kanonádě zbyl, mi připadá značně bizarní. Nevěřím, že si armády nechají sebrat palivo, které je možné perfektně skladovat i distribuovat, a kterým je možné odbavovat paralelně, tj. vedle sebe a navíc rychle, mnoho strojů najednou. A v rámci toho také nevěřím, že si vojáci disciplinovaně nechají zastavit další vývoj spalovacích motorů kvůli nějakým tramtadadá Grétičkám. Když potřebují rozstřílet půlku města, měli by omdlévat při představě, že jen než dojedou do výchozího postavení, ohrozí to atmosféru tím strašlivým impaktem CO2 z jejich, proboha, spalovacích motorů?

A soudím, že tohle není z argumentů, které by dokázali nějací poslancové či dokonce senátčíčci překecat v prodlouženém jednání slovutného příslušného orgánu. Třeba proto se o tom jeden nedočte.

P. Brecík 30.3.2021 23:33

A navíc !! Cena benzínu je 2/3 daň. Když ta vypadne, tak vypadnou MILIARDY pro st. rozpočet !! Bez náhrady !8-o

J. Zeman 30.3.2021 22:56

O masovém rozšíření elektromobilů se dobře teoretizuje. Ještě lépe se progresivistům vymýšlejí pěti i víceleté plány. Bolševici neporučili větru a dešti. Tihle současní zase neporučí fyzikálním zákonům i když by také moc chtěli. Možná v budoucnosti, když bude technologie výroby akumulátorů s několikanásobnou kapacitou na objem a mnohem více cykly do nutnosti výměny. Vozit stále několik metráků baterek a po několika letech je muset "ekologicky" zlikvidovat, spolehlivě ekopřínos vyruší. Totéž výroba energie. Pokud bude někdy zvládnuta jaderná fůze nebo zcela jiný způsob, aby jí bylo možné za přijatelnou cenu vyrobit dostatek pro nabíjení v době, kdy to bude potřeba a ne přes den, když zrovna svítí slunce a uživatel kupodivu zrovna potřebuje jezdit. Dostatečné rozšíření nabíjecí infrastruktury a dopady jejího budování jsou pak už jen jednou z perliček na závěr. Pokud bude přechod na elekromobily z úředního rozhodnutí a ne díky vývoji technologií, tak jedině pěkně po soudružsku silou. A auto nebo cestování vůbec bude výsadou těch nejzelenějších ze zelených.

L. Novák 30.3.2021 20:39

Hlavně si uvědomte, že pokud stát zakáže nebo jinak omezí provoz dopravy na ropná paliva, přijde o stamiliardové roční výnosy spotřební daně a DPH, kterými jsou tato paliva zatížena. Roční výnos spotřební daně z minerálních olejů je v řádu 100 mld. Kč (bez započtení DPH z této částky).

Zeleným bezmozkům uniká, že částí těchto výnosů je m.j. financována výstavba a údržba silnic a dálnic. Kdyby o ně stát přišel, což se jistě nestane ;-D, tak by podobným systémem byl nucen zatížit dnes stále ještě dotovanou podporu elektromobilů na silnicích, a tím i prodej elektrické energie pro pohon elektromobilů... :-P

J. Mičan 30.3.2021 20:00

nejsem si jist, zda být zelený nebo aktivista je diagnoza nebo naplnění skutkové podstaty trestného činu ...:-(

P. Sura 30.3.2021 19:56

Ano, jste přesně ta oběť ekomanipulace, která tvrdí, že úpčinnost může být 128%, pravý úhel 112° a elektřinu do aut bude elektrárna prodávat za jinou cenu než všem ostatním.

P. Sura 30.3.2021 19:53

Pane Pivodo, jestli si myslíte, že umělá inteligence nás má naučit rozhodovat se tak jako predátoři bez inteligence, kteří v jsou konkurenčním prostředí nejúspěšnější, je mi Vás líto. Zkuste si představit, že by svět řídili Babiši....

J. Koníček 30.3.2021 19:52

Pokusim se cisla zkoordinovat pro srovnani. Vychazeji mi jina cisla nez panu autorovi - (mozna mam nekde chybu). V CR lze pocitat priblizne 6 milionu automobilu, ktere spotrebuji 2.2 miliardy litru paliva za rok. To asi tak odpovida prumerne 6,000 kilometru rocne pri spotrebe ~6 l/100 km (o,o6 l/km). Celkem se najezdi 36 miliard kilometru. Prumerne jeden vuz spotrebuje 360 litru paliva za rok x 30 CZK/l =~CZK 11,000 pro spotrebitele.

Elektricka Tesla ujede celkem pohodlne ~500 km z jednoho nabiti 100 kWh baterie. Pri ztratach, pocitejme, ze na jedno nabiti potrebujeme 125 kWh. Prepocitano na km spotreba elektriny ze site je 0,25 kWh/km. Za rok se ze site pouzije 0,25 x 6,000 =1,500 kWh. S pouzitim nizsi sazby je naklad na energii priblizne CZK 3,000 pro spotrebitele.

Pro celkovou vyrobu potrebne energie si muzeme vynasobit 0,25 kWh/km x 36 miliard kilometru - mne z toho vychazi 8 miliard kWh = 8 TWh.

Nejsem zadny bojovnik proti soucasnym automobilum se spalovacimy motory, ale elktrovozy maji neco do sebe.

L. Novák 30.3.2021 19:07

Ty akorát zasíráš prostor bezbřehým žvaněním o ničem... Rv

M. Pivoda 30.3.2021 18:58

Já jsem nikdy nerozvíjel žádný vlastní systém umělé inteligence. Já jsem připravoval aplikaci českého systému umělé inteligence OLS doc. Václava Poláka. Viz zde: https://www.amazon.com/Mathematized-Humanities-Via-Humanized-Mathematics/dp/8085219220

Tuto knihu dal Václav Polák světu zdarma, v důsledku zásahu Jeho Magnificence Jiřího Zlatušky. Složitý příběh na diskusní příspěvek. V každém případě ale platí, že za zničení projektu, který mohl zvýšit českou konkurenceschopnost, byl Jiří Zlatuška povýšen na rektora Masarykovy univerzity v Brně. Za svinstvo se v Česku povyšovalo. A proto stále ležím těm lidem pěkně hluboko v žaludku.

L. Novák 30.3.2021 18:46

Jo, a jeho specialitou je psát blbosti úplně mimo téma... Magor bezmozek. :-P

V. Bok 30.3.2021 18:27

Pane Pivoda, ode mě to byl jen žert na úrovni ... No... Ale Váš výklad byl, bez ironie, velmi dobrý... Tak se omlouvám.

V. Bok 30.3.2021 18:25

No, mezi první automaty se řadí i vynález splachovadla na toaletě. Moc dobře ví, kolik vody má použít. A asi poslední, který umim jeste opravit, tedy ten starý na chalupě... Na domácí Geberit si už ovšem netroufam. Ten je uz moc chytrý na mě a má tam moc hejblatek a blbě se do něj může...

Chlapci, já vim, co je to umělá inteligence.. asi můj neobratný pokus o žert nebyl vždy pochopen. Ale přece, u jednoho dokonale zabral...:-)

J. Jurax 30.3.2021 18:21

No, nekřivdete mu. Pan Pivoda je dnes již stařičký, takže nelze čekat, že by ho Google lanařil. Mimoto se podle vlastního CV v posledních nejmíň třiceti letech živil něčím úplně jiným než vývojem UI.

V. Bok 30.3.2021 18:17

Víte, sousede, ona ta učinnost tam popsaná je. On totiž spalovací motor ma přibližně účinnost tepelné elektrarny. Vse další nez se ten proud dostane do kol čini dalších cca 59%. A to byl autor ještě milosrdny v řadě věcí...treba na dojezd cca 800 km, coz je prumerny dojezd benzinaku ci nafťaku, je třeba byterie tak 300 az 400 kilová.. coz by učinost zkrarilo dobrych par procent. No a ty naroky na infrastrukturu.. ony ty investice a údržba stoji nemalo penez a tedy i energie..? Za kazdou korunou je totiž energie.. no a když si porovnam dojezd tak musím nabíjet cca trojnásobkem či ctyrnasobkem dostanic. No a rychlost nabíjení? Taky tak ale spíše vice? Ono to rychlonabijeni.... A takže potrebuji asi tak 10 Až 20 x větší počet míst na tankování...

J. Jurax 30.3.2021 18:16

Ekovýroba - fofrníky a fotovoltaika - to nemá šanci nahradit nikdy, pokud nebudou k dispozici dlouhodobě provozovatelná, bezpečná a levná úložiště schopná uložit a s rozumnou účinností zase vydat již vyrobenou elektrickou energii v řádu GWh až TWh - řekněme v rámci státu velikosti ČR. Vodní elektrárny jen za velmi specifických přírodních podmínek, jež jsou v Evropě málokde, pokud vůbec, a samozřejmě s protesty jisté odrůdy ekologistů, že se ničí biotopy.

Podobná úložiště ovšem nejen že nejsou na obzoru, ale ani hluboko pod obzorem.

A že obyvatelstvu těch rozhodujících zemí ty zvýšené náklady až tolik nevadí - inu, jednak jsou to země zatím bohaté, jednak je obyvatelstvo dlouhodobou masírovkou zblblé a netroufne si moc protestovat a konečně tyto země odsouvají energeticky náročnou výrobu jinam, kde zeleně neblbnou a mají levnější energii.

Navíc tady už dlouho nejde o čistý vzduch - hlavní hysterie je zaměřena proti emisím zločinného kysličníku, kteréžto emise mají podle greténů způsobit tepelnou smrt planety. Ovšem dotyčný kysličník nezbytný k fotosyntéze nelze mít obecně za znečištění vzduchu.

L. Novák 30.3.2021 18:11

Agent StB "Akát" Pivoda už mele s cesty. V IT a umělé inteligenci mu ujel vlak už před rokem 1990...;-) Znám člověka, který v IT na sobě začal pracovat v roce 1990 a v roce 2015 už se po něm sháněl Google, aby pracoval na UI pro něj.

Po tupci Pivodovi ani pes neštěkne... :-P

L. Novák 30.3.2021 18:06

Jednu do zubů pro tebe, hlupáku zelený! Prý to má léčivé účinky...:-P

T. Zlesa 30.3.2021 17:30

Ano, tak to je. Děkuji za doplnění. O zvýšených nákladech by se ještě dalo diskutovat, záleží jak levná nakonec bude ta eko výroba, zda to nenahradí i s rezervou. Doplňuji jen tolik, že obyvatelstvu těch rozhodujících zemí ty zvýšené náklady až tolik nevadí, dle mého. Jsou s tím smířeni a chtějí čistý vzduch. Jinak by ty politiky asi nevolili.

J. Jurax 30.3.2021 17:17

Ehm ... pakliže pod pojem umělé inteligence můžeme zahrnout všechna uměle vytvořená zařízení, která nahrazují lidské rozhodování, tak tam patří i Wattův regulátor a elektrický jistič.

M. Pivoda 30.3.2021 17:16

Mohlo by vás z USA zajímat (ačkoliv to americké zaměření pro Česko není aktuální):

The Biden administration wants to vastly expand offshore wind power. It's going to hurry along permits and funding for projects along the East Coast.

J. Jurax 30.3.2021 17:13

Jistě.

Ono technicky je řešitelné leccos. Otázka jsou náklady. Ovšem když se to energetické magorné zeleno nařídí legislativně a podšprajcuje ideologicky, tak náklady nehrají roli. Koncový spotřebitel je bude chtě nechtě muset zaplatit. Jednak přímo, jednak v cenách tovaru a služeb, kde se dražší energie promítne do jejich cen. Peníze jsou jedině v našich peněženkách.

Už teď platíme příspěvek na solární tunel jednak přímo na faktuře za elektřinu, jednak nepřímo přes daně.

A mimoto - v energetice se nevyrábí jen to, co je nasmlouváno, ale to, co je právě teď potřeba, aby byla stabilní síť. S výjimkou obnovitelných zdrojů - tam se musí - draze - vykoupit vše, co se vyrobí, když svítí a fouká, neboť taková je legislativa; levné klasické zdroje musí nuceně běžet na snížený výkon nebo v teplé záloze, což elektřinu dál prodražuje.

Nejdražší elektřinu mají v ekologicky uvědomělém Německu, kdežto levnou v atomové Francii.

A rozpad sítě s blackoutem může způsobit nejen nedostatek energie, ale i její přebytek z neregulovatelných zdrojů.

M. Pivoda 30.3.2021 17:11

Inteligence není jen to, co vám psycholog sdělí po podstoupení jakéhosi testu IQ. Inteligence je všechno to, čím vás příroda v průběhu evoluce vybavila, abyste byl dostatečně životaschopný v daném pozemském prostředí. Připomenu, že to pozemské prostředí je silně konkurenční. Takže musíte být konkurenceschopný.

Občas existují kuriózní situace, kdy, paradoxně, i váš pozemský pes se může jevit jako inteligentnější, než jeho majitel - s evidentně větším objemem i výkonem mozku, ale horšími senzory (zrak, čich).

Co je to umělá inteligence? To je záležitost dohody, co všechno pod ten pojem zahrneme. Například vesmírný objekt Pluto byl po dohodě vyloučen z množiny planet, ačkoliv objekt Pluto nezměnil ani svou hmotnost, ani svou oběžnou dráhu.

Dále pak si všimněte, že existuje trend ke zjednodušování. Pod pojem umělé inteligence tedy můžeme zahrnout všechna uměle vytvořená zařízení, která nahrazují lidské rozhodování. To je jednoduché kritérium.

Více zde sdělit nemohu, dochází mi povolený počet znaků diskusního příspěvku.

V. Chrastina 30.3.2021 17:05

Jo, zelení na to jdou z gruntu, už nám začínají radit, vážení sapientní hominidi, zpátky na stromy, jde o důslednou udržitelnost klimatu ...

T. Zlesa 30.3.2021 17:00

Až se oprostíte od přisuzování osobních vlastností po vyslovení nějakého názoru, pak budete hoden nějaké odpovědi. Tuším, že to bude až zapomenu vaše jméno. :-)

V. Bok 30.3.2021 16:44

A čo je to také ta umelecka yntelygence??

M. Pivoda 30.3.2021 16:38

Dle agresivity diskutujících usuzuji, že tady asi řádí nějaký skrytý koronavirus.

Ladislava Nováka jsem už dávno zařadil mezi magory a na jeho směšné výpady nereaguji. Zásadně.

Diskutující Langer má zase trvalý problém pochopit, co je to vlastně ta technologie zvaná umělá inteligence. Já jsem se tím tématem zabýval už před více než třiceti lety, a proto 30 let nedostanu možnost v Česku, tzv. demokracii, promluvit.

Všeználek Karel Šebesta (agent Milan Prokop) má dnes asi povolenu vycházku.

A elektromobily se dál prosazují, navzdory názorům těchto vybraných českých "odborníků".