9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

AUTA: Benzín versus elektřina

Ke článku na Neviditelném Psovi AUTA: Smrt benzínu pár základních čísel: Spotřeba benzínu za rok v ČR činila v roce 2018 2.16 miliard litrů (rok 2019 není k dispozici volně, moc se ale lišit nebude, rok 2020 bude asi v důsledku pandemie o něco nižší).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 30.3.2021 11:00

Šejna už na nás zase vytahuje pinďoura, prý ho má většího... Nemá! :-P

Při takovém porovnání účinnosti je nutné vycházet z množství energie, kterou je nutno dodat do celého procesu přeměny ze základního paliva využívaného k výrobě tepelné energie, která se až v konečné fázi přemění na pohyb automobilu na silnici.

U ropy a fosilních paliv je to tedy celý řetězec od těžby přes rafinaci až po konečný produkt a jeho distribuci k dopravním cestám, kde si je může řidič natankovat kdykoliv podle aktuální potřeby.

U elektřiny je to podobné s fosilními palivy i uranem a jeho zpracováním pro použití v jaderných elektrárnách. U JE je samozřejmě objem a váha paliva nesouměřitelná s uhlím či dokonce i zemním plynem, protože princip uvolnění energie z jádra je zásadně odlišný a množství uvolněné energie z kilogramu "paliva" o řády vyšší.

Takže v elektrárně (jaderné i na fosilní paliva) se napřed vyrobí množství tepla, které pohání zprostředkovaně turbíny a převodem na točivý pohyb tak dochází v generátorech k přeměně na elektrickou energii odebíranou rozvodnou soustavou. Tato přeměna je řádově srovnatelná a blízká účinnosti spalovacího motoru v běžném provozu.

Pan Šejna ale vidí jako všichni přitroublí zelení komunisté "zdroj elektřiny" v zásuvce, a porovnává jej s energetickým obsahem ropného paliva, což je samozřejmě logický i fyzikální lapsus, který jej vrací zpátky někam do základní či střední školy a hodin fyziky...

Ztráty v rozvodné elektrické síti jsme vůbec neuvažovali, stejně jako obrovské náklady na její provoz a údržbu včetně zcela nového budování dalších nutných zdrojů a vedení pro zamýšlený "elektromobilní boom" zelenými magory ovládnutou EU EU. ;-)

J. Hajský 30.3.2021 10:56

Ty kamiony jsou opravdu nesmysl, to jsem uvedl jen jako perličku. On by totiž kamion uvezl místu 25 tun nákladu jen 20 tun a 5 tun (nebo víc?) by byla baterie.

U těch obřích dopravních lodí to nesmysl není (viz letadlové lodě). Problém je asi v tom, že posádka by se nemohla skládat jen ze sebranky z různých přístavních krčem, ale i z vysokoškolsky vzdělané obsluhy jaderného reaktoru, což by se rejdařům prodražilo.

M. Pivoda 30.3.2021 10:44

Samořídící elektromobily Tesla Elona Muska zachraňují lidské životy.

According to multiple sources, in the USA, there are 12.5 deaths per billion miles driven.

Tesla’s have driven in FSD about 4 billions of miles over the last few years - with only 4 deaths. If those had been human driven, that would have been 4 x 12.5 = 50 deaths. There were only four.

So FSD saved 46 people’s lives already.

If you’re going to wait 25 to 30 years - you’re condemning hundreds of people to death.

K. Kubů 30.3.2021 10:44

Ten test probíhal v zimě za teplot od -2 do -10 stupňů. Můžete si jej najít na iDnes v sekci Auto.

Cena auta nemá s výpočty účinnosti spotřeby a produkce CO2 nic společného. Zato má hodně společného s užitnou hodnotou vozu pro jeho majitele. Proto si myslím, že je fér argumentovat správně jak ohledně fyzikálních vlastností, tak spotřebitelských a nemichat je dohromady.

R. Langer 30.3.2021 10:43

Protože oboje, co jste uvedl, jsou takové nesmysly, že si na to EU ještě netroufla? Tedy - zatím... ;-D

V. Novák 30.3.2021 10:29

Měl byste na to upozornit v Pobaltí a na Ukrajině. Tam se totiž připravují odpojit od zlé ruské soustavy (Pobaltí od kruhu BRELL) a napojit se na evropskou. Ukrajina vyhrožuje už rokem 2022, Pobaltí se připravuje na r. 2025.

Podle zkušeností nejen z letošní zimy přibude velký spotřebitel visící na evropském energetickém krku...

J. Hajský 30.3.2021 10:28

Nezapoměl. Ale proč dosud takovéto obří lodě nejsou na atomový pohon (jako souměřitelně velké letadlové lodě)?

Konec konců, když jste připomněl kamiony, proč ty nejsou směrnicí EU do roku 2035 nuceny být vyráběny pouze na bateriový pohon.

V. Novák 30.3.2021 10:25

Také trolejbus.

Na Krymu je meziměstská trolejbusová linka dlouhá nějakých 80-90 km. Jezdívaly tam i české trolejbusy z Ostrova n.O. Za Ukrajiny ji téměř zlikvidovali, po sabotáži vedení VVN na už ruský Krym uzavřeli - ale teď je zase v provozu k obecné spokojenosti.

Není důvod nezavést i nákladní trolejbusy.

TO je elektromobilita, která má smysl. Bez ztrátového převádění elektrické energie na chemickou a zase zpátky.

M. Šejna 30.3.2021 10:20

Měl byste společně s autorem sdělit místnímu publiku, kdo uvažuje o zrušení aut na benzín. Já tohle Vaše tvrzení považuji skoro za poplašnou zprávu.

Nikdo totiž nikdy nikde neztvrdil, že budou zakázána auta na benzín. Zakázán bude jen prodej nových aut na benzín a naftu. Stará auta se spalovacími motory budou dál v provozu.

Ddokud se nerozpadnou.

;-)

J. Hajský 30.3.2021 10:17

Další nápady. Na netu je jich spousta, třeba tady:

https://www.elektrina.cz/elektrina-zadarmo-volna-energie-nikola-tesla

Kdo tomu věří ať věří ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

Ale stejně mě hlodá hlavou: Budou dřív funkční elektrárny využívající na výrobu elektrické energie jadernou fúzi (nejlépe při pokojové teplotě) nebo elektrárny využívající energie nulového bodu?

V. Novák 30.3.2021 10:17

A proto se hegemonem "revoluce" stala al-Káida a posléze od ní odtržený Islámsky stát. Samá dobročinná organizace...

M. Šejna 30.3.2021 10:16

Autor má ve výpočtu zásadní chybu.

Píše, že spotřeba benzínu u nás odpovídá spotřebě energie 20 200 GWh. Autor ale zapomněl, že účinnost spalovacích motorů je okolo 30%. takže na pohyb automobilu je použito jen okolo 6100 GWh. Zbytek je odpadní teplo.

Z tohoto pohledu tedy stačí na náhradu všech aut necelého půl Temelína.

;-)

P. Han 30.3.2021 10:12

Elektrolýza ja fajn, to je zcela chemicky čisté řešení, žádné znečištění nevzniká. Jen takový skromný dotaz: elektřinu k elektrolýze byste bral kde? ;-)

J. Kraus 30.3.2021 10:05

Buďme realisté. Cesta zpět není, ostatně mladí humanističtí vysokoškoláci by měli sotva potuchu, o čem autor vlastně píše a jejich reakce by byla z principu nejspíš ostře negativní. Do cca patnácti let bude v EU akutní nedostatek el.energie. Její ceny stoupnou a můžeme zkusit vypočítat, na kolikanásobek. Jak se to odrazí na chování domácností, to už lze odhadnout těžko. Podstatné je, že ceny násobně stoupnou i pro sektor průmyslu a zemědělství a EU se stane nekonkurenceschopnou. Dokončení likvidace evropského průmyslu se druhotně promítne i do domácností. Ale buďme optimisté. Auta se spalovacími motory postupně zmizí, dotované elektroauto kvůli enormním nákladům na provoz si každý nekoupí. Bude rád, že zaplatí účet za osvětlení v bytě. Pokud vše dobře dopadne, bude se zase jezdit vlaky a autobusy a po obci chodit pěšky nebo jezdit na kole. Není to špatná představa, jet na kole po prázdné dálnici třeba z Prahy do Mladé Boleslavi. Pokud se ale EU hospodářsky (i sociálně) zhroutí a patronát nad ní převezmou třeba Číňané, nemuselo by to skončit takhle optimisticky.

J. Hejna 30.3.2021 10:04

Takže bych zachoval klid.

Zelení blázni ať si blázní.

R. Langer 30.3.2021 10:02

Jo. Vyrostly a zase zanikly, že, Zelený bolševiku. To jsi ale zapomněl zmínit jistě jenom náhodou, co, prolhanče? ;-D

R. Langer 30.3.2021 9:59

Jasně. A když budeme brzdit celou dobu, tak to dá v rekuperaci celých 100 %. Ty jsi ale tak dutá hlava, Zelený bolševiku, že to snad ani není pravda. Ale že to dáváš najevo s takovým důrazem, to už je na pováženou. ;-D

J. Hajský 30.3.2021 9:59

Můj prapradědeček chodil z obce Dubeč denně pěšky na stavbu nynějšího Hlavního nádraží v Praze, tam 10 hodin pracoval jako přidavač a večer šel stejnou trasu zpátky. Pražáci vědí, ostatní si trasu mohou najít na mapě.

R. Langer 30.3.2021 9:56

No, ale zase jste zapomněl uvést, že na množství přepraveného zboží to ekologicky vyjde tou lodí lépe, než kdyby to převážely kamióny... ;-)

R. Langer 30.3.2021 9:53

No, ona sice víra hory přenáší, ale... ;-)

R. Langer 30.3.2021 9:51

No, trochu jste do celkové ekologické zátěže zapomněl započítat cenu toho Hyundai Kona EV, ne? Kromě toho, udělejte ten test v zimě ve městě. A kolik myslíte, že vám vyjde při stejných podmínkách s tou oktávkou? Takové testy nevypovídají o ničem... :-P

J. Hajský 30.3.2021 9:46

Takže pojedu po rovině třeba do D11 z Prahy do Hradce Králové, přibrzdím jen při občasném omezení rychlosti dopravní značkou a ušetřím brzděním a rekuperací 90% energie%- To už se blíží perpetuu mobile.

V. Šťastný 30.3.2021 9:43

R^

J. Mičan 30.3.2021 9:43

Jo.

D. Rajninec 30.3.2021 9:37

Z benzínu čo vyrobiť : Plasty , etanol , metanol , prášky na pranie , saponáty a asi 560 ďaľších výrobkov ktoré denne používate . Ani o tom neviete .

To bol iba námet , konečne ropu netreba dovážať a vodík vyrábať elekrolýzov , vody v Orlíku je habadej , ke ́d už tak nadrahším spôsobom ! my na to máme ?!

J. Hajský 30.3.2021 9:36

Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů. Pouhých patnáct největších lodí tak vyprodukuje více nežádoucích látek než všech 760 milionů aut na světě.

Zdroj:https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/patnact-nejvetsich-lodi-znecisti-zivotni-prostredi-vice-nez-vsechna-auta-sveta.A090426_191128_automoto_vok

J. Pokoutný 30.3.2021 9:34

Není to tak hrozné, stačí se vrátit do 20.stol. Moje matka chodila do školy v den výuky 14km přes les tam a zpátky a přežila to, i když na to dodnes vzpomíná s hrůzou. Erben v 19. stol. do gymnázia jednou týdně ještě dál. Zajímalo by mne, kolik toho nachodí s. Rada, že dává takovéhle rady.

J. Nevrkla 30.3.2021 9:33

Já ani vlivu letadel a lodí nevěřím. Kromě toho je podle NASA letos od začátku roku celosvětově teplota o 0,38 stupně nižší než vloni, možná už začalo ochlazování, jak někteří odůvodněně předpovídali. A to by pro nás bylo daleko horší než blahodárné oteplování.

D. Rajninec 30.3.2021 9:32

Ja vám nič nesľubujem ! Takéto jednotky - reformingy sú v prevádzke v každej rafinerii , napr. Litvinov , Kralupy, aj u nás v Slovnafte !

Na takej som pracoval 40 rokov . Myslíte , že som pracoval na nejakom sci-fi , ale na studenej fúzii.

Ak tomu nerozumiete , tak sa nechajte poučiť !

PS. Prvý reforming postavili nemci v Goring Werke Gmbh v Litvínove niekedy v 1940 , a prežila aj rok 1960 .

P. Han 30.3.2021 9:28

Takže vy byste nedovážel ropu a současně z ní vyráběl vodík. A co s "odpadním" benzínem, těžko říct. Pozvedl jste teorii, že koláč jde současně mít a sníst, na vyšší úroveň.