9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

AUTA: Benzín versus elektřina

Ke článku na Neviditelném Psovi AUTA: Smrt benzínu pár základních čísel: Spotřeba benzínu za rok v ČR činila v roce 2018 2.16 miliard litrů (rok 2019 není k dispozici volně, moc se ale lišit nebude, rok 2020 bude asi v důsledku pandemie o něco nižší).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Brzák 30.3.2021 16:32

díky za optání

a co Vy, máte nějaký protiargument?

L. Novák 30.3.2021 16:21

Máte pravdu, ale rozhodují jiní... ;-)

T. Zlesa 30.3.2021 16:18

:-) a co na to berete?

V. Novák 30.3.2021 16:15

Nemáte strach, protože si to nedokážete představit. Je to mimo vaši zkušenost.

Já zažil "rolling blackouts" neboli vějířovité vypínání před lety v Bulharsku. 2 hodiny elektřina jde, 4 hodiny jde někam jinam. Nic moc, hlavně v zimě.

Loni jsem to zažil na dálku, když mi v Kalifornii vypadávaly servery. Někdy plánovitě, někdy halt náhodně. Taky nic moc.

A z vyprávění znám vypínání v Arménii v 90. letech - 22 hodin nic, pak 2 hodiny elektřina jde. Třeba od 3 do 5 v noci - budík, napustit vodu na zbytek dne, vyprat, uvařit, osprchovat se, třeba i hlavu si umýt - a už se blíží konec a vy jdete s mokrou hlavou do postele. Protože se rozední až za pár hodin. Není divu, že honem rychle zprovozňovali JE Mecamor, kterou vypnuli za zemětřesení v 88. Ona je postavená přímo na zlomu, který dal stovky let pokoj - a pak byl patřičně napružen...

Jó - teď jste statečný heroj...

V. Novák 30.3.2021 16:06

Politické dilema to je.

Když započteme to, kdo je schopen Pobaltí plyn/ropu/elektřinu dodat nebo nám JE postavit - a kdo je schopen o tom jen žvanit, pak přestává být dilema dilematem, člověk opustí politiku a chytne se reálných možností.

Pokud si ty reálné možnosti neuzavřel nějakým pubertálním flancem, což se zřejmě Pobalťanům (a Ukrajincům) brzy stane. Protože pokud Rusko a Bělorusko přebudují svoji přenosovou soustavu na základě změněných toků, těžko ji budou přebudovávat zpět pro něčí krásné oči.

Pro nás je podstatné, že se v Evropě objeví další hladové "krky" nutně potřebující sosat naši elektřinu, jak ji už teď sosají Rakušani.

Aby to nedopadlo tak, že v okolí budou mít dostatek elektřiny akorát Maďaři, kteří si nezodpovědně nechali postavit ruskou elektrárnu.

R. Brzák 30.3.2021 16:03

ad pan Zlesa : "...klasický argument nemakačenků..."

Výborně, pane Zlesa, tak se společně s Vašimi souvěrci předveďte - a makejte na tom, aby Vaše vize ekoudržitelné společnosti byla v budoucnosti možná. Ale za své peníze, z plodů Vaší práce, prosím pěkně - a ne z rozkazu vlády státu či nadstátu, ne ze zákazu jiných alternativ či z jejich přeregulování. PRÁVĚ TO je ono nemakačenkování - když z moci úřední (politické) určíte, že někdo Vám něco musí zaplatit ze svých daní!

V. Mokrý 30.3.2021 15:57

R^!!R^!!

V. Novák 30.3.2021 15:55

Makačenkové ve vašem podání jsou průzkumníci slepých uliček. Na patentových úřadech pro ně mají vyhrazen šuplík s cedulkou označující v příslušném jazyce totéž, co české "mašíbl".

Speciální podšuplík v něm mají "perpeťáci", kteří jsou natolik makačenkovití, že jim nevadí makačenkovat proti zákonu zachování energie...

L. Novák 30.3.2021 15:55

Jenom plácáš blbosti, nic víc. ... Rv

M. Šejna 30.3.2021 15:52

Ano, ano.

uvědomil jsem si svoji blbost, když jsem opravil chybu autora. Prostě jsem blbej, protože kdybych byl chytrej, tak bych nikoho na jeho chyby neupozornil.

;-)

M. Šejna 30.3.2021 15:50

Přesně tak,

zase někomu opravím chybu, což je jasný důkaz toho, že jsem demagog a ukazuji jiným svého pindíka, kterého mám menšího než L.Novák.

;-)

V. Novák 30.3.2021 15:49

A proto zřejmě chybí Němcům několik tisíc kilometrů vedení VVN - odhady se různí, od 3600 po nějakých 5000.

A dovolím si upozornit, že kde nic není, ani Zelený nebere, jak předvedla v loňské zimě Kalifornie. Slunce i větru spousta, slunečníků i větrníků mnoho haf - a blackouty, vějířovité vypínání i náhodné výpadky. Naše firma, která tam má velkou serverovnu to vyřešila velmi "ekologicky" - nákupem elektrocentrál na naftu.

Ono, když vám vypadne server během editace nějakého rozsáhlejšího programu, to by se jeden posmál. A když je pak potřeby ty servery nahazovat na místě, tak to by se posmála i firma. Zvláště taková, kde je nařízen homeoffice...

L. Novák 30.3.2021 15:27

Vaše zelená blbost dohání všechny a vyvolává naprosto nesmyslné náklady na změny vnucené násilím. Jednou se za to budete "smažit v pekle", idioti zelení! ;-)

L. Novák 30.3.2021 15:25

No jo, to ale výrobci zářivek jako Philips nebo Osram nejspíš šoupli něco Zeleným a Greenpeace do pokladny, aby jim dělali velkou reklamu na kompaktní zářivky, což byl z ekologického hlediska jako náhrada žárovek největší propadák... Říkali tomu "úsporné žárovky" a životnost měly s klasickými lineárními zářivkami zlomkovou... Množství nerecyklovatelného odpadu dvojnásobné...

L. Novák 30.3.2021 15:19

Šejno, vaše omluva je směšná, zítra sem vylepíte zase nějakou podobnou kravinu, jako byly dnes ty dvě... :-P

T. Zlesa 30.3.2021 15:17

Všechny tyhle věci jsou, kromě nás, známy jistě také všem technickým i jiným ředitelům energetických a rozvodných společností v Evropě. A jejich akcionářům. Určitě už tvoří plány, jak se s tím vypořádají. Na blackouty nebudou čekat. A rychlost, se kterou se situace mění, napovídá, že odpor jako na NP tam moc není. Dle mého to bude jako dosud vždy bylo - utečou nám o několik délek.:-)

S. Zemitý 30.3.2021 15:12

Nebo také absolventů osmé třídy ZŠ, kteří umí třeba spočítat moment síly a neudělají co tenhle jeřábník www.youtube.com/watch?v=q7r8T5c24gw, nebo si pro vytápění svého nově dokončeného domku se ztrátami 15 kW nepořídí kotlík 10kW, eventuálně si nezapálí cígo, když kradou benzín z otevřené nádrže. Protože přírodní zákony nepřečůráš. A nemá to nic společného s nedostatkem pracovitosti, spíš s nedostatkem schopnosti poznat, uznat a nerozbíjet si nesmyslně frňák náběhem na betonovou zeď.

R. Langer 30.3.2021 14:48

Ano, a přesně takový bohatý život přejí Zelení bolševici všem. Jenom jsem je ještě nikde neviděl jít příkladem... ;-)

K. Kubů 30.3.2021 14:32

Tohle nemá konce a tak to zkusím napsat jinak.

Jsem toho názoru, že celková ekologická zátěž BEV je horší nebo srovnatelná s ICEV.

Jsem toho názoru, že celková energetická účinost BEV měřená od primárního zdroje energie po uskutečněnou práci(pohyb vozidla) je při energetickém mixu s převážně uhelnymi zdroji horší než u ICEV.

Není pravda, že spotřeba energie tank-to-wheel je u BEV stejná nebo vyšší než u ICEV, jak tvrdí autor článku.

Není pravda, že provozní produkce CO2, je u BEV vyšší než u ICEV, jak tvrdí autor článku.

Je to teď jasné?

R. Langer 30.3.2021 14:15

Tak díky, že jste si ty svoje blbosti uvědomil. Už bylo na čase. ;-D

R. Langer 30.3.2021 14:14

U vysavače na baterky to pochopitelně platí... ;-)

M. Šejna 30.3.2021 14:13

Velmi se omlouvám pánům Langerovi a L.Novákovi za mou drzost, že jsem upozornil autora na opomenutí zohlednit ve výpočtech účinnost spalovacích motorů.

Uznávám, že jsem demagog a vytahuji zas pindíka, když upozorňuji autora článku na chybu. Už se to nestane.

Přeji pánům Langerovi a Novákovi pěkný den podobně, jako to oni dnes popřáli mě.

;-)

R. Langer 30.3.2021 14:12

Tak ale rtuťové výbojky přece nijak nevadily, ty byly dokonce předepsané zákonem. Ekologickým zákonem, doslova... ;-)

R. Langer 30.3.2021 14:10

Jistě že nemáte strach, protože jste to zatím nezažil soudruhu. Ale dočkáte se, a bude to dřív, než si myslíte. Mnohem dřív... :-P

T. Navrátil 30.3.2021 14:09

Sodíko-rtuťové, to je ono! Sodík reaguje s vodou bouřlivě až alergicky, rtuť je velmi toxická a má velkou hustotu. Eu se může po... z olova, které je stabilní.

Tak to by asi nešlo.

J. Novotný 30.3.2021 14:04

Nevím - platí to i pro vysavače? Tam taky tápu, od doby kdy zde na Psu tvrdil jeden absolvent matfyzu, že vysavač má účinnost 90%, nebo tak nějak. Přitom, když jsem zadal česky do vyhledávače "účinnost vysavače", vyskočila mi reklama na vysavač, který má účinnost 111%. Pak věřte matfyzákům!

Účinnost procesu výroby elektřiny závisí na účinnosti užití zdravého rozumu obecně v té které zemi. Podobně jako účinnost boje s covidovou pandemií ...

J. Jurax 30.3.2021 14:00

Optimistická vize. Řekl bych ale, že v úplnosti celkem nereálná.

A z Vámi preferovaných zdrojů pořád jsou schopny jet akorát plynovky, takže by kvůli stabilitě musely skýtat výkon srovnatelný s celou fotovoltaikou a fofrníky. Vodní elektrárny jsou schopny skýtat stabilní nepřetržité dodávky v podstatném objemu jenom málokde.

A klasické elektrárny čekající v horkém režimu, až přestane foukat, jsou hodně drahý špás; plynovka najíždí řádově hodiny, uhelka až dny. Takže taková elektřina by byla sakra drahá.

A přenos velkých objemů energie na velké vzdálenosti naštorc Evropou, aby se vyrovnalo, kde fouká a kde ne, kde svítí a kde je pod mrakem, má také svá úskalí a náklady. A ono může nefoukat nebo být pod mrakem po celé Evropě nebo aspoň její znamenité části. A v noci fotovoltaika nic moc nedodá ... :-)

R. Langer 30.3.2021 13:46

Jo, nákladní elektrokola budou v budoucnosti jistě velmi rozšířeným dopravně obslužným prostředkem. Tedy v té vaší, Zelené budoucnosti, von Braune. ;-D

R. Langer 30.3.2021 13:44

Cože? Jak "Ztráty z distribuce a nabíjení můžete klidně zanedbat..."? A na to jste přišel jak? Přiblížím vám to asi takto - co bude mít vyšší účinnost, když naftu spálíte v motoru automobilu, nebo s ní budete pohánět generátor pro nabití elektromobilu? Účinnost moderních tepelných elektráren je max. 50 %, a to pouze u těch nejmodernějších, o přenosové síti a účinnosti nabíjení ani nemluvě, takže ve svých výpočtech vycházejte tady z toho. Zanedbávat fakt nic nemůžete. :-P

J. Jurax 30.3.2021 13:42

No, nejsem si jist, zda by padla. A zase by odpadly objemné palivové nádrže.