RECENZE: Orson S. Card, Válka o dárky

24.12.2009 0:05

Válka o dárky Orson Scott CardTOPlistVánoční dárek z dílny Orsona Scotta Carda

Tiše sněží.

Světla paneláku teple září do soumraku, vánočně vyzdobenému městu vládne klid. Zasněná námraza kreslí v oknech umělecká díla. Obrovské vločky se pomalu snáší k zemi.

A spolu s nimi se k mým nohám snesl i tento list.

Milý Ježíšku,

letos jsem vůbec nezlobil, pomáhal jsem doma a ve škole měl samé dobré známky. Prostě tenhle rok jsem byl ten nejhodnější kluk pod sluncem. Určitě tě aji zajímá, co bych si tak mohl přát pod stromeček. Tak já ti to napíšu. Chtěl bych dostat jednu knížku, jmenuje se to Válka o dárky a napsal ji nějaký Orson Scott Card. Kámoš říkal, že prý je fakt dobrá.

Je to sci-fi ze stejného světa jako jiná knížka toho chlápka, co se jmenuje Enderova hra. Tam je jeden malý ale strašně chytrý kluk v takové škole, kde trénujou děcka kvůli válce s mimozemšťanama. Protože jenom dlouhý a hrozně náročný výcvik z nich může udělat dobrý velitele. Tu knížku jsem četl a dost se mi líbila, akorát moc nechápu ten konec. No a tohle je vlastně z Enderovejch studií na té Bitevní škole.

Kámoš říkal, že to je jako o Vánocích, které oni nesměj slavit, poněvadž v té Bitevní škole jsou zakázaný náboženství, aby se tam ti kluci a holky kvůli tomu neprali. No a jeden kluk se rozhodl dát jinýmu dárek a celé se to tam celkem zamotalo a nebýt prý Endera, tak je to tam zamotaný dodnes.

Ten kámoš si pochvaloval, že se to dobře četlo, taková malá odbočka z hlavního příběhu Enderovy hry. Prý to měl přečtený snad za dvě hoďky, ona je to celkem štíhlá knížka. Moc mi to nedokázal popsat, ale bylo to podle něho tak vánočně laděné a milé. A ani mu nevadilo, že Ender není úplně nejhlavnější hrdina, že ten Zack je sice náboženský magor, ale zajímavej. No, prostě se mu to líbilo, tak bych si to chtěl taky přečíst.

Tak to je asi všecko, Ježísku.

Děkuju moc a napíšu zas za rok.

XXX XXXXXX

Chudák kluk, letos ho pod stromečkem zase budou čekat jen ponožky.

Ale vkus na knížky má dobrý. Válka o dárky je drobný pamlsek pro fanoušky zlaté éry americké sci-fi, kdy velikáni žánru využívali vesmírných kulis k rozehrání příběhu o lidech. Vhodné i pro nescifisty, podávejte však výhradně po enderovském hlavním chodu. Bytostně humanistické drama s psychoanalytickým problémem v podtextu ani na okamžik nezapomíná na to, že se odehrává o Vánocích a může krásně ukrátit čas čekání na štědrovečerní večeři. Autorův svižný styl psaní vás v této novele na jeden nádech dovede k milému závěru a z hlubin studeného vesmíru přinese do vašich domovů trošku lidského tepla. Knihu ocení možná i chlapcův táta nebo starší brácha, kteří v ní najdou ještě něco navíc. Takový malý vánoční dárek z dílny Orsona Scotta Carda.

Chudák kluk, o tohle všechno přijde.

Přemýšlím nad tím, z nebe padá sníh.

I když možná... možná by tady přece jen bylo řešení. Třeba mu ji opravdu Ježíšek nadělí. Na okamžik se usměji té představě.