19.3.2024 | Svátek má Josef

RECENZE: Neal Asher, Pradorský měsíc

2.1.2010 0:05

Pradorský měsíc Neal AsherTOPlistKlub exkluzivních civilizací zvaný Řád se poprvé setkává s mimozemským životem. Naneštěstí pro něho jde o nelítostné predátory zvané Pradoři a první kontakt rychle vyústí ve válku. Pradoři nepohrdnou žádným masem a kromě toho se pokouší na zajatcích uplatnit technologii „naprostého zotročení“, kterou s úspěchem využívali ve svém světě.

Celý Řád a dokonce i jeho nečlenské planety se musí rychle přeorientovat na militantní společnosti. Válečný konflikt sledujeme hlavně prostřednictvím Morie Salemové a Jebela Kronga, pro které se tento boj stává velice osobní záležitostí.

Svět Řádu je českým čtenářům již důvěrně znám z cyklu, který pro nás započal v roce 2004 Stahovačem, pokračoval romány V pavučině, Hranice Řádu, Mosazňák a minulý rok Cestou Sabla Keeche. Letos se nám dostalo Pradorského měsíce, který je vzhledem ke svému neobvykle malému rozsahu spíše dezertem nebo chcete-li olivou v koktejlu technologií budoucnosti a umělých inteligencí. Příběhy Řádu se neodvíjí chronologicky a s konfliktem z Pradorského měsíce se vracíme do časů před událostmi, odehrávající se ve Stahovači a na Splatterjay.

Řád vznikl díky barvité imaginaci britského autora Neala Ashera, narozeného v roce 1961. Jelikož pracoval jako programátor továrních strojů i jako zahradník, má rozhodně předpoklady jak k tvorbě sugestivních technologií, tak k modelování flóry a fauny cizích světů. Asher sám o své tvorbě říká: "Mým cílem je pobavit a zaujmout čtenáře a ne ho ohromovat tím, jak jsem chytrý."

Lze říci něco nového o brilantním cyklu, o kterém toho už bylo tolik napsáno? Stěží. Tak to snad uchopit z druhého konce a podívat se na to, čím se Pradorský měsíc liší od předcházejících knih?

Jak už bylo řečeno, rozsah tohoto příběhu je podstatně menší. Chybí v něm kouzelná pojednání o biologických zvláštnostech příslušného světa, tentokrát patrně protože se soustředíme výhradně na válečný konflikt a moc se nerozhlížíme kolem sebe po exotice. Nejen díky tomu je Pradorský měsíc svým výstředním způsobem plnokrevnou military, přestože žánrová klišé naplňuje dosti nezvykle.

Encyklopedické pasáže mi opravdu chyběly, ale na druhou stranu má nový příběh ze světa Řádu díky nižšímu počtu stran mnohem větší sevřenost a hutnost. A autor nám (snad jako náplast za absenci přírodovědných vstupů) konečně věnoval detailní popis procesu zapojení superky* a sžívání se s ní. Nebudu asi jediným čtenářem, jehož srdce nad těmito pasážemi plesalo.

Na Asherově stylu psaní se nic nezměnilo, čtenář si stále musí v té hypnotické změti technotvarů dávat pozor, aby udržel svou pozornost v hladině beta – a to je hlavní důvod, proč je celý cyklus tak oblíbený a drží si ve světě, horujícím spíše pro magii a fantasy, vysoké skóre. Málokterý autor dnes dokáže napsat hard sci-fi tak, aby uspěl v civilizaci, která si při četbě potřebuje spíše zahojit emocionální rány než si číst o odlidštěných strojích a polostrojích. A prorazit hned s celým cyklem? To už je moment, kdy se nedá pokročilá technologie rozeznat od magie.

Kdo zná cyklus o Řádu, dostane od Pradorského měsíce to, na co už je zvyklý a opět v trošku jiném balení. A kdo ho nezná? Ten by měl rychle mezeru v četbě dohnat, protože Asherův cyklus je jeden z mála opusů současné fantastiky, o kterých lze s jistotou říct, že se bude líbit téměř stovce čtenářů fantastiky ze sta.

A já jsem musela po zralé úvaze za okno nachystat lísteček se vzkazem: Ježíšku, já chci superku.

* Superka je technologie, obohacující nositele o atributy UI. V podstatě jde o pokročilé připojení vědomí do sítě na bázi biologicko-technologického rozhraní.

Pradorský měsíc (ukázka)