Pátek 23. května 2025, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ARCHIV: Když se řekne... československý fandom (1)

pagi
  1:31
diskuse (7)

perly archivu perlaTOPlistKarel Čapek je všeobecně uznáván jako jeden z autorských pilířů sci-fi literatury a literatury vůbec. Přesto jeho tvorba - na rozdíl od aktivit Hugo Gernsbacka - nevedla ke vzniku národního fandomu. Jeho hlavním zájmem a cílem totiž byl „malý člověk“, nikoliv geniální vynálezce, nikoliv velký politik nebo velký vojevůdce, ale prostý, obyčejný člověk, jeho každodenní život, starosti a radosti. Nezajímaly ho možnosti změn – přesněji řečeno, byl názoru, že všechny takové změny se nepříznivě dotknou „malého člověka“, a že tedy je lépe tyto změny nerealizovat. Tak vyznívají závěry jeho hlavních SF děl – Helena Gloryová ničí recept na výrobu Robotů, v Továrně na Absolutno je rozbit poslední „karburátor“, recept na nesmrtelnost mizí v ohni (Věc Makropulos). Oslovoval lidi úplně jiného charakteru a založení, než jsou ti ve fandomu. Byl velice dotčen, když na R.U.R. byly kritikou i diváky vyzdvihovány postavy Robotů, zatímco on se soustředil na osud Lidstva. Ale to, že Čapkovým krédem byl „malý člověk“ a stabilita jeho životních jistot, mu nezabránilo v geniálním vykreslení konfliktu člověka a techniky, člověka a společenských dějů. Tím zaujal nezastupitelné místo v galerii autorů SF.

Řada jiných českých a slovenských autorů slouží obvykle jen k vyplňování sběratelských seznamů. Jejich díla však ve své době neměla větší vliv a dopad na čtenáře. Výjimku tvoří snad jen J. M. Troska, jehož klíčové dílo, trilogie Kapitán Nemo (od 1939; navazuje trilogie Zápas s nebem, od 1940), vznikalo v kritickém období nástupu a rozvoje fašismu. Úspěch obnoveného vydání Troskova díla z přelomu šedesátých a sedmdesátých let svědčí o skutečnosti, že i přes značnou naivitu příběhu i faktografie dokázalo jeho dílo zaujmout mladé čtenáře.

Prvním beletristickým dílem Františka Běhounka byla reflexe jeho putování vzducholodi Italia k severnímu pólu a následného boje o záchranu života (Trosečníci na kře ledové, 1928). Této literární zkušenosti využil později, když se snažil čtenářům předat své vnímání vědy a jejího místa v našem životě (např. Případ profesora Hrona 1947, přeprac. Dům zelených přízraků 1968; Akce L, 1956; Robinsoni vesmíru, 1958; Projekt Scavenger, 1961). Spolu s Vladimírem Babulou (trilogie Signály z vesmíru, Planeta tří sluncí, Přátelé z Hadonoše, čas. 1954 - 1956; souborně Oceánem světelných roků, 1963 - upraveno) patří k významným představitelům naší technické anticipační SF. Ještě bychom snad měli připomenout Čestmíra Vejdělka (Návrat z ráje, 1961) a Ivana Foustku (Vzpoura proti času, 1965). A Josefa Nesvadbu (Tarzanova smrt, 1961, Einsteinův mozek, 1960, filmy Zabil jsem Einsteina, pánové, 1969, Pane, vy jste vdova, 1970 aj.), který je stále jediným moderním autorem naší SF, překládaným a uznávaným doslova po celém světě.

O popularitu sci-fi u nás se zasloužil i časopis Věda a technika mládeži, když v roce 1962 spolu s bratrskými (nebo sesterskými?) časopisy v SSSR, Maďarsku, Rumunsku, Polsku, NDR a Bulharsku vyhlásil soutěž o nejlepší vědeckofantastickou povídku. Mezi vítězi našeho "národního" (= českého + slovenského) kola byli i Václav Kajdoš, Josef Pecinovský, Josef Koenigsmark a Jaromír Šavrda.

V šedesátých letech se na knižních pultech objevila řada významných překladů. Opatrná cenzurní politika měla dvě stránky stejně jako každá mince - výběr autorů i děl byl omezen, na druhé straně podíl těch kvalitních byl výrazně větší, než tomu bylo ve světě. Někteří špičkoví autoři ovšem z pochopitelných důvodů na našich knižních pultech zcela chyběli.

Skutečný zájem o sci-fi u nás ale probudil autor, který byl od počátku do konce kontroverzní - Ludvík Souček, tvůrčí sopka chrlící sci-fi stejně tak, jako dänikenovštiny či knížky o fotografii. Člověk nepřehlédnutelný nejenom svojí postavou, ale i tvorbou, člověk provokující, člověk nezapomenutelný. Sci-fi trilogií Cesta slepých ptáků (Cesta slepých ptáků, Runa rider, Sluneční jezero, 1964-68) a záhadologickou sérií (Velké otazníky, Nebeské detektivky, senzace a záhady, Tušení stínu, Tušení souvislostí, 1967-78) vyprovokoval u čtenářů do té doby nebývalý zájem o vše, co se nějakým způsobem týkalo vědy a techniky, ale i mimozemských civilizací či paranormálních jevů.

Zdálo by se, že v šedesátých letech u nás byly dobré podmínky pro vznik a rozvoj fandomu. V té době jsem patřil k velice horlivým čtenářům veškeré SF, která u nás vycházela nebo byla dostupná v knihovnách, ale nepamatuji se, že bych sám pocítil potřebu se dát s někým dohromady nebo že bych se setkal s nějakou sdružovací aktivitou.

Proč tehdy fandom nevznikl? Vždyť Cesta slepých ptáků byl bestseller, kniha na hranici mystifikace, využívající motivy Julese Vernea, kosmických cest, létajících talířů, radioaktivity a dalšího SF haraburdí. Nadšeně jsme vítali kosmonauty vracející se z oběžné dráhy, drželi jsme palce posádce Apolla 11. Jenže jediný historicky podložený pokus o vznik fandomu z té doby, ustavení Klubu Julese Vernea, skončil neúspěšně, možná kvůli poměrně pozdnímu datu vzniku (1969).

O důvodech, proč tehdejší doba u nás nebyla zralá pro vznik fandomu, píše velmi fundovaně Ondřej Neff ve studii Pět etap české fantastiky (in: Ivan Adamovič, Slovník české literární fantastiky a science-fiction, 1995):
Společenská objednávka futurologické propagandy, jež byla fantastice {režimem} svěřena, byla naplněna jen v rané fázi. Autoři přešli ke spekulaci na ideologii nezávislé, v krajních případech ke spekulaci kritické. ... Základní problém této etapy nevidím však ani tolik kvalitativní, jako kvantitativní. Knih žánru science-fiction nikdy nevycházelo dost, aby čtenářská veřejnost byla pod ustavičným tlakem a její pozornost se udržela kvalitní nabídkou.
V této etapě tudíž nelze hovořit o vzniku specifické subkultury.

Původně vyšlo 8. června 2000.

Jan Berka
23. 5. 2025

Opatrně se sázkami na dluhopisy. Známe nejhorší scénář

Ladislav Jakl
23. 5. 2025

Kde je líheň myšlení, že každý má právo na peníze druhých?

Aston Ondřej Neff
23. 5. 2025

Izrael si počkal, až Trump vytáhne paty.

Petr Kolman
23. 5. 2025

Přes milion lidí žije na hraně a vláda se raději dívá jinam

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Aston Ondřej Neff
20. 5. 2025

Rumuni tedy rozhodli, jak rozhodli.

Aston Ondřej Neff
22. 5. 2025

V jistém smyslu jde o vzkaz voličům.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

přečetl Panikář
20. 5. 2025

Západní civilizace ve jménu „záchrany klimatu“ páchá sebevraždu.

Tomáš Kazda
23. 5. 2025

Ještě půl kilometru před cílem šlapal na prvním místě Mathias Vacek, který chvíli předtím uprchnul...

Lidovky.cz, ČTK
23. 5. 2025

Brutální útok vnuka vůči prarodičům vyšetřují kriminalisté v obci na Blanensku. Senior napadení...

ČTK, Lidovky.cz
23. 5. 2025

Ve věku 81 let zemřel brazilský fotograf Sebastiao Salgado. Patřil k nejvýraznějším postavám...

Lidovky.cz, ČTK
23. 5. 2025

Prestižní americká Harvardova univerzita zažalovala administrativu prezidenta Donalda Trumpa kvůli...

Zbyněk Petráček
23. 5. 2025

Vladimír Remek měl smůlu. Byl špičkový vojenský pilot. Snil, že se podívá do vesmíru. Ten sen si...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz