29.4.2024 | Svátek má Robert


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
jeff 23.5.2007 11:03

Re: založáku,

ale proč by zrovna národní knihovna notabene na Letné a za veřejné prostředky měla být extravagantní, energeticky náročná, obtížně udržovatelná...?

Ivan Nový 23.5.2007 11:19

jeffe,

protože vyhrála řádný konkurs. A to, že bude těžko udržovatelná soudíte podle čeho? Plechové střechy se snadno udržují. Jen se občas přetřou.

šimon klein 23.5.2007 11:32

Re: jeffe,

vážně si Ivane myslíte, že ten konkurs byl řádný? Resp. že ho řádně vyhrála?

Kamarádi v porotě, nesplnění kritérií, .....

Lišák 23.5.2007 10:36

Re: Re: Mně se to líbí

Jak už jsem psal níže, má to i symboliku se vztahem ke knihovně...že naše vědění je neuspořádané a jsou v něm díry.

Lišák 23.5.2007 10:37

ad Sv. Vít

a dokončená Slovincem, ne?

Honza 23.5.2007 11:23

Re: ad Sv. Vít

Správně! A taky Hilbertem a Mockerem, což jsou obě mimořídně praslovanská jména. Nemluvě o tom, že je zasvěcena cizáckému světci svatému Vítu (Guy) a vůbec, spravuje jí nadnárodní katolická církev, vedená Bavorákem z italského Vatikánu! Hanba!

Karel 23.5.2007 12:08

Re: Re: ad Sv. Vít

Vít byl přeci Slavníkovec a jméno je to slovanské (kořen slova "vítěz"). Nebo jsem nepochopil nějakou ironii?

Honza 23.5.2007 16:28

Re: Re: Re: ad Sv. Vít

Slavníkovec byl Vojtěch. Svatý Vít se narodil se kolem roku 297 na Sicílii, ještě jako dítě byl dle legendy umučen císařem Diokleciánem.

krmič 23.5.2007 14:02

Re: ad Sv. Vít

Že by Plečnik něco dělal na sv. Vítu, o tom nevím. Můžete něco uvést?

Samozřejmě existují i ryze české architektonické styly (kubismus, rondokubismus), ale nutno přiznat, že se neujaly.

Ovšem nevím, proč by tyto skutečnosti měly nějak souviset s Blobem.

Honza 23.5.2007 16:32

Re: Re: ad Sv. Vít

Máte pravdu, Plečnik dělal na Hradě spoustu věcí, ale o ničem v katedrále nevím (možná nás někdo doplní). S Kaplického blobem nemá "cizácká architektura" společného nic, s článkem pana Bátory, pod nímž diskutujeme, vemi mnoho...

Lišák 23.5.2007 10:16

Zajímavý případ imprintigu

Autora se všichni snaží ukřičet, ale to co no tvrdí je nesporné...atd.

Klausův mentální klon.

Lazarus 23.5.2007 10:44

Re: Zajímavý případ imprintigu

Imprinting bych tomu zrovna neříkal.

Saša 23.5.2007 10:09

Pražané, máte to ve svých rukou.

Zorganisujte si k té knihovně místní referendum. Jestli to neuděláte, budou Vás všelicí architekti svými vzájemnými boji otravovat "imrfurt".

Protože pozemky, na nichž má být stavba postavena, jsou ve vlastnictví hl. m. Prahy, lze vyvolat poměrně snadno místní referendum k otázce:

Má hl. m. Praha prodat pozemky na Letné k výstavbě nové knihovní budovy podle zveřejněného návrhu arch. Kaplického? ANO-NE.

Vaše odpověď bude nezměnitelná a nezaintrikovatelná a žádným zastupitelstvem, natož nějakou výběrovou komisí, nezvratetelná; dva roky se ke stejné věci další referendum konat nebude smět.

Udělejte si referendum a budete mít pokoj!!

Ladislav N. 23.5.2007 13:19

Re: Pražané, máte to ve svých rukou.

Pražáci budou referendum ignorovat, v pátek po obědě odjíždějí na víkend... ;-)

lojza suchanek 23.5.2007 10:07

asi budu za vola

Ale me se to proste libi:-)) Prijde mi to docela zajimave,libi se mi to,a kdyby se nekdo ptal na muj nazor,tak reknu,ze to tam chci na te letne:-)) Mimochodem o panu Kaplickem ci jak se jmenuje jsem dodnes neslysel,je mi uplne ukradene,co kde udelal jineho,nikdy jsem to nevidel,a ani me to nezajima v souvislosti s touto knihovnou.Ale ono je taky mozne,ze cesi jsou proste zvykli na sve oblibene panelakove krabice od bot,mozna ze kdyby byl navhr takovy pekny velky panelak,tak by se to libilo vic:-))))

Clara 23.5.2007 9:39

spor

Ak dobre rozumiem, spor spociva v nutnosti volby medzi

a) lacnou a vysoko ucelnou budovou typu TESCO, s ktorou sa konzument lahko identifikuje

b) drahou stavbou, prvou svojho druhu na svete, ktoru obcania povazuju za hnusnu.

Tak preco nevyhoviet narodu? Treba postavit pozadovane Tesco s fasadami: gotickou, renesancnou, barokovou a secesnou.

V jednej miestnosti tescackej bude pod zamkom strazeny maly model chobotnice, aby nebodaj nevybehol a neuplatnil sa v Brne alebo v Plzni.

radim 23.5.2007 9:48

Re: spor

kdepak, některé konkurenční návrhy vypadaly dobře, třeba jako otevřená kniha ...

ale mnoho jich bylo nepěkných. Návrhy byly poblikovány v reflexu asi tři týdny zpět. pokud je to někde na internetu, stálo by za to je shlédnout.

23.5.2007 10:07

Re: spor

Pravil bych:

ad a) pokud se jako konzument lehko identifikujete s TESCEM, potom pánbůh s Vámi.

A opravil bych:

ad b) ano, stavba bude drahá, ano, není hezká - ale rozhodně není první svého druhu. Nefunkčních drahých nesmyslů se už postavilo strašně moc.

Clara 24.5.2007 7:39

Re: Re: spor

Omyl. Neidentifikujem sa s Tescom.

Z clanku a prevaznej vacsiny reakcii vyplyva zhnusenie z navrhnutej stavby. Zhnusenie stalo aj pri zrode impresionizmu. Preto asi nie je dobrym radcom pri zaujimani postoja k niecomu novemu.

Myslim si, ze naopak, to ta dnesna Praha je z isteho hladiska hnusne mesto. Lebo sa od 1/2 19. storocia stylizuje do jedinej polohy - pseudominulosti. Nenavidi pravdu a pritomnost do nej moze vstupit iba na spickach, lebo treba respektovat jej funkciu hrobky, skanzenu.

Budovu typu TESCO, ozdobenu obvyklym pseudo haraburdim odkazujucim na minulost, som navrhla ako hrozbu riesenia pre spolocensku objednavku dnesnej Prahy.

* 23.5.2007 9:39

No,

otočit okem na východ a zakrýt tím radar v Brdech. Plášť uzemnit.

(Pro starostu Trokavce:legrace)

23.5.2007 9:19

Zastáncům knihovny

Není náhodou právě Váš křik projevem malosti? Cokoliv "moderního", jen aby o nás svět psal? A proč by měla být zrovna naše národní knihovna architektonickým výbojem, o kterém, jak je vidět, nikdo pořádně neví co si má myslet? Který bude mít desítky neřešitelných a neřešených detailů, protože tohle tady FAKT ještě nebylo?

Nemělo by snad náhodou být to nejdůležitější uvnitř?

A té k často zmiňované opeře v Sydney - vždyť ten barák nikdo nedokázal postavit tak, jak byl původně navržen (a pro co se tak nadchla porota) - protože ty betonové skořepiny se prostě nedaly spočítat a realizovat. A stavět metodou pokus-omyl (jako ve středověku) - to by se možná stavělo ještě dnes. Autor, arch.Utzon na dokončení dokonce rezignoval - byl mu kladen za vinu nekonečný růst nákladů.

zalozak 23.5.2007 10:19

Re: Zastáncům knihovny

Presne!!  Stavba dosla velmi brzy do faze kdy prakticky kazdy dalsi postup se musel modelovat na "mensi verzi". Dochazelo k neustalym zmenam a to i velmi zasadnim. Musle byly velice zjednoduseny a vnitrek prakticky predelan. Co by opera house to ma naprosto silenou akustiku ktera se nakonec resila tim ze se obrovskymi naklady haly doslova "utlumily" od nezadoucich odrazu a instalovala se elektronika.

Je to pozoruhodny barak, a opravdu symbol. Ale byly s tim problemy, naklady se zcela vymkly jakekoliv kontrole a kazda obnova, oprava ci prestavba je hlavolamem ktery se resi jako velmi nakladny projekt.   Ale ten barak je aspon pekny a tim ze je v pristavu tak ma smysl.

Lišák 23.5.2007 10:35

No tak to snad ne...

Praha už má pár hezkých moderních staveb...které ve své době taky měly své odpůrce. Takže to určitě není snaha o to urvat si konečně nějakou modernu za každou cenu.

Mimochodem, ta věc se mi líbí čím dál víc. Čím víc na to koukám dochází mi že je to docela sofistikovaná záležitost a ne jen samoúčelné plácnutí. A když jsem četl Kaplického komentář k symbolice vzhledu té budovy, tak mi přišlo že na tom taky něco je. Vědění je skutečně dosti beztvarý flusanec s dírama. Navíc by se dala přidat i další symbolika - memento aby v dnes již solidně rozjeté multimediální době neskončily všechny knihy pod nějakou houbou.

Mám prostě rád věci s hlubším významem, podtextem a věci neobyčejné. Obzvlášť pokud sedí na správném místě.

Když tu krátce po revoluci kdosi plánoval na kulaťáku mrakodrap, který by přerůstal Sv. Víta i při pohledu od Vltavy, tak jsem se vztekal. Ale tohle vadí ve "výhledu" z místa odkud se střecha Svatého Víta sice dá vidět cestou do cirkusu, ale není to zrovna tradiční vyhlídka....zato jaký potom bude výhled odtamtud! Už se těším, doufám, že náš Český Blob bude stát navzdory paďourům a pacukavcům.

elastický křupan 23.5.2007 10:55

Re: No tak to snad ne...

Taky jsem byl ze začátku trošku opatrný (to je už možná taková česká vlastnost), ale Chobotnička se mi líbí čím dál tím víc. Po prvních fotkách "simulace balónem" zda nebude vzhledově narušovat slavná panoráma, si myslím, že nebude. Důležité je, aby plně vykryla provozní požadavky knihovny - ty jsou prvořadé. Pokud ano, nelze mít námitek.

23.5.2007 11:04

Re: Re: No tak to snad ne...

Ano, Vy máte dojem, že to bude "chobotnička". Autor Vás totiž klame obrovskými okny, takže na modelech se to jeví jako roztomilý domečeček (poměr oken ke hmotě baráku je zhruba stejný jako u rodinného domku). Až se to postaví, zjistíte, že to je monstrum, zcela mimo měřítko.

Lišák 23.5.2007 11:40

Re: Re: Re: No tak to snad ne...

Tím líp ne? Vědomosti jsou taky monstrum :-)))

elastický křupan 23.5.2007 13:57

Re: Re: Re: No tak to snad ne...

Nemám problém si to velikostně představit. Bude to větší, než ten největší cirkusový stan, co jsem v živote na vl. oči viděl (a že byl...). Ano, bude to větší, ale no a co?! Pokud jde o monstróznost, jsou na tom mnohé stojící stavby daleko hůř! Tak ať tam tedy postaví nějakou "krabici" a bude klid! Já tam stejně jezdit nebudu. Používám meziknihovní výpujční službu (když už je občas něco třeba).

franta 23.5.2007 9:13

Třeba i s prezidentem na barikádu, když varovná slova stačit nebudou.

Ještě pořád je tu naděje, že Bátora s Klausem na té barikádě hrdinně položí život na oltář vlasti a přestanou opruzovat. Má obavu, že takové štěstí nás nepotká. 

Pavel41 23.5.2007 9:37

Re: Třeba i s prezidentem na barikádu, když varovná slova stačit nebudou.

A Vy na to samozřejmě chcete jen koukat z auslágu "knihovny" pod záminkou, že tam studujete... nezasloužil byste onačejší roli - třeba hrdě na protější straně té barikády? Ať Vás národ zná taky!

Lazarus 23.5.2007 9:11

Přestavbu!

Ten návrh je skvělý, celou Prahu by stálo za to zbourat a přestavět v kaplického stylu! ;-D