26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EVROPA: Koronavirus a klimatická změna

Zkušenosti z průběhu a řešení koronakrize ovlivňují pohled na model klimatické změny a způsoby reakce na tento model.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Metelka 19.6.2020 12:05

Věříte, nevěříte... Já můžu tak akorát argumentovat absorpčními spektry CO2 v IR oblasti a Stafan-Boltzmannovým zákonem...

J. Ganaur 19.6.2020 12:40

Pokud vycházíte z chybné premise, tak argument není důkaz.

L. Metelka 19.6.2020 12:41

Co je špatně na Stefan-Boltzmanovu zákonu? Nebo na absorpčních spektrech?

J. Vintr 19.6.2020 12:49

Že se jim připisuje zcela jiný praktický význam, než mají.

L. Metelka 19.6.2020 12:51

Jaký význam? Ten je dán fyzikou a ne Vašimi představami, člověče...

J. Ganaur 19.6.2020 12:52

Odpověděl jste za mě.

J. Ganaur 19.6.2020 12:53

Špatně nic.Jen nevhodné použití.

L. Metelka 19.6.2020 12:55

Nevhodné použití? Stefan-Boltzmannů v zákon na výpočet množství vyzářené energie je nesprávné použití? Absorpce IR záření na absorpčních spektrech je taky nevhodné použití?

Schválně sem napište, jaké je to "správné" použití. Třeba se něco dozvíme...

J. Ganaur 19.6.2020 12:59

Proti tomu jsem nic nepsal.Ale zkuste spočítat dobu ledovou (nebo doby).Pokud má být Vaše premisa správná, tak Vám musí "sedět" i minulost.A to je problém.

L. Metelka 19.6.2020 13:00

Už jsem psal: Doba ledová není vnitřní věc klimatického systému, ale je vyvolána změnou forcingů. Popište přesně tu změnu forcingů a můžeme to zkusit...

R. Langer 19.6.2020 14:06

Takže dobu ledovou nevyvolala změna klimatu? ;-)

L. Metelka 19.6.2020 14:07

Ne, protože doba ledová byla změnou klimatu.

R. Langer 19.6.2020 14:10

Aha, takže doba ledová způsobila změnu klimatu, ano? Rozumím tomu dobře?

L. Metelka 19.6.2020 14:24

Doba ledová je název jednoho z klimatických období. Tačte chápat?

R. Langer 19.6.2020 14:33

No, a jak to období vzniklo? Nedostatek CO2? ;-D

L. Metelka 19.6.2020 14:36

Ne. Milankovičovy cykly. Pokud nevíte, strýček Google poradí...

R. Langer 19.6.2020 14:45

Aha. A CO2 tehdy žádný vliv neměl, a dneska najednou má? ;-D

L. Metelka 19.6.2020 14:47

Ano, protože v současné době je forcing z Milankovičových cyklů zcela minimální.

R. Langer 19.6.2020 14:57

Jasně. Tehdy to klima tedy vlastně fungovalo úplně jinak, než funguje dnes. Aha! Dobré vědět, že lidstvo pokročilo tak, že už umí měnit celoplanetární klima na úrovni planetárních změn z doby ledové. ;-D

L. Metelka 19.6.2020 14:57

Ne, stejně. Jen forcingy byly jiné.

J. Kouřil 19.6.2020 13:51

Na těch spektrech není nic špatného, jen je nedokážete zasadit do správných energetických a kvantitativních poměrů a proto vám klimahysterikům vycházejí nesmysly. Protože je nodokážete zasadit do správných souvislostí, ač je vám to vysvětlováno mnoho let, nemá cenu s vámi diskutovat. Je to jako se bavit s prvňáčkem o parciálních rovnicích. Na Vaši omluvu však musím říct, že nejste sám takto postižený. Většina současných absolventů klimatologie je na tom díky trvalé snaze o obluzení mladé generace podobně. Ať žijí dotace a granty, krásně se z nich žije, je to lepší než pracovat ve fabrice![>-]

L. Metelka 19.6.2020 13:55

Tak co je tam špatně? A jak je to správně? To se od Vás pochopitelně nedozvíme...

M. Hanko 19.6.2020 11:26

Pan Metelka zde tvrdí, že v klimatologických modelech se počítá i s příslušnými statistickými odchylkami a ty že jsou řádově menší, než předpovězený nárůst teplot. To mě zaujalo.

Klima nepochybně ovlivňují jevy, které jsou fyzikálně popsatelné pěknými lineárními diferenciálními rovnicemi se stabilním chováním a tam má pan Metelka pravděpodobně pravdu.

Klima ovšem nepochybně ovlivňují i jevy s nesmírně komplikovaným a v delším horizontu chaotickým chováním, u nichž, i když jsou příslušné parciální diferenciální rovnice docela jednoduché, se příslušná řešení chovají nestabilně a chaoticky. Opravdu jsou klimatologové tak dobří v zahrnování těchto řešení do modelu?

No a za třetí, je velmi dobře možné, že klima ovlivňují i jevy, o nichž dnes vůbec nevíme. Jakpak ty modely kvantifikují nejistotu u těchto jevů, pane Metelko?

L. Metelka 19.6.2020 11:30

Prosím, čtěte to pořádně. To nebylo o modelech, to bylo o výpočtech průměrné globální teploty.

Klimatický model je de facto soustava parciálních diferenciálních rovnic, která nemá analytické řešení a řeší se metodami numerické matematiky.

Jak chcete zahrnout do modelu jevy, o kterých nevíme? Ale ty modely fungují celkem dobře, takže to podstatné v nich je...

J. Vintr 19.6.2020 11:50

Jak dobře tyto modely fungují můžeme pozorovat na předpovědích počasí ...

L. Metelka 19.6.2020 11:52

Není špatná... http://portal.chmi.cz/predpovedi/predpovedi-pocasi/ceska-republika/uspesnost-predpovedi-pocasi/mesicni

J. Vintr 19.6.2020 11:56

Myslím že úspěšnější by bylo, kdyby si meteorologové házeli korunou, jak bude ...

L. Metelka 19.6.2020 12:03

Pokud budete mít korunu, u které s 95% padne jedna strana a z 5% druhá, tak potom jo... ještě byste ale musel vědět, co která strana znamená...

J. Ganaur 19.6.2020 12:55

Krátkodobé.Zkuste pomocí vašich modelů předpovědět dobu ledovou.

L. Metelka 19.6.2020 12:57

Doba ledová není vnitřní věc klimatického systému, ale je vyvolána změnou forcingů. Popište přesně tu změnu forcingů a můžeme to zkusit...