25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

EVROPA: Koronavirus a klimatická změna

Zkušenosti z průběhu a řešení koronakrize ovlivňují pohled na model klimatické změny a způsoby reakce na tento model.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Krásenský 19.6.2020 1:23

K absorpci tepelného záření molekulou CO2. Molekula absorbuje jen úzké spektrum tepelného záření, pokud si dobře vzpomínám, jde o teploty okolo -7 stupňů celsia a +20 stupňů celsia. Důležitá je spojka a. Je to "a", nikoli "až", na to pozor.

L. Novák 19.6.2020 1:35

??? 8-o

P. Pilík 19.6.2020 1:40

Viděl jsem kdysi na internetu graf závislosti absorbční schopnosti na spektru slunečního záření, kde CO2 měl vrchol na ultrafialovém konci, na infračerveném (tepelném) měl vrchol kupodivu kyslík, tam už byl CO2 téměř na nule. Bohužel ten graf už zmizel a už jsem ho nenašel. Ale i bez něj. Každá molekula CO2 je obklopena cca 2500 molekulami ostatních plynů (při 400 ppm), navíc ještě průměrně cca 1000 molekul H2O. Logicky, tak malé množství CO2 má zvyšovat teplotu celé atmosféry? Rád bych viděl nějaký výpočet. ;-)

P. Rada 19.6.2020 6:54

Podívejte se znovu alespon na na nápovědu k výpočtu a pouzorněji:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Sklen%C3%ADkov%C3%BD_efekt

Analogicky může někomu napovědět i tabulka relativních vlivů:

http://www.enviwiki.cz/wiki/Soubor:Radiacni_pusobeni_AR5.svg

P. Pilík 19.6.2020 10:37

Tyto stránky ve wiki jsou ovšem podložené měřením, která jsou prováděna s jednotlivými plyny ve 100 % stavu, jinak to ani nejde. Výsledky měření pak jsou porovnávány navzájem mezi sebou bez ohledu na množství jednotlivých plynů v atmosféře: O2 kolem 21 %, N2 kolem 74 %, ale CO2 kolem 0,04 %. Zde se musí udělat vážené porovnání, tedy výsledky násobit množstvím plynu v atmosféře, jinak je to celé nesmysl. Tomu se autoři takovýchto stránek úmyslně vyhýbají, jinak by museli přiznat, že vliv CO2 na oteplování je zcela marginální.

L. Metelka 19.6.2020 10:40

Tak v tom se právě mýlíte, je to pro reálnou atmosféru.

P. Pilík 19.6.2020 11:18

Pokud bych vytvořil graf, který by zobrazoval množství plynů v atmosféře (osa y 0 - 100 %) a v tom grafu by hodnota množství CO2 měřila 1 mm, celý graf by musel být vysoký 2,5 m.

A ještě k těm modelům. Mohu mít sebedokonalejší model, pokud však do něj budu vkládat nevěrohodná nebo úmyslně zkreslená data, výsledkem bude nesmysl. Meteorologické stanice mají určitě kvalitní vybavení, problém může být v tom, že nejsou a ani nemohou být rovnoměrně rozmístěny po celém zemském povrchu, včetně moří. Pak ovšem, pokud se neprovede vážený průměr (podle plochy kterou ta která stanice obhodpodařuje), výsledná hodnota prostého průměru musí být nutně nevěrohodná.

L. Metelka 19.6.2020 11:22

Ano, ale tady se nebavíme o množství, ale o radiačním vlivu plynů.

Vkládat do modelů nevěrohodná data? Myslíte počáteční podmínky? Ty jsou z měření v konkrétním okamžiku. Nic víc se tam nedává. Nerovnoměrnost pokrytí se řeší reanalýzou. Diostanete tak počáteční podmínky v pravidelné předem definované síti gridových bodů.

L. Metelka 19.6.2020 0:42

"Model je netestovatelný. Klimatologové ovšem model testovali na historických datech. Jenže pomocí těchto historických dat model vznikl, a tak i testy musí vycházet."

Drobnost: klimatické modely se nesestavují pomocí historických dat...

B. Ballo 19.6.2020 4:08

Máte pravdu, ale myslím si, že autor chcel touto vetou povedať niečo iné. Modely sú zostavené tak, aby ich výsledky súhlasili s historickými dátami.

J. Strakoš 19.6.2020 5:29

Bez jakékoliv ironie: Na základě čeho se tedy klimatické modely sestavují?

Předpokládám, že na základě sesbíraných dat a zkušeností vznikne model nebo forma výpočtu (např. určitý tlak a vlhkost --> Bude jasno), tento model se následně porovná s historickými daty, kterým by měl odpovídat (jinak je to očividně špatný model) a teprve potom můžeme predikovat model do budoucna.

Ještě je zde samozřejmě možnost, že se model navrhne tak-nějak a bude se sledovat, zda mu budoucí stav odpovídá, ale to mi přijde jako alchymie.

L. Metelka 19.6.2020 8:37

Modely nejsou stochastické, ale dynamické. Tedy Newtonovy zákony, zákony zachování, stavová rovnce plynu, termodynamické zákony, atd. atd. atd. Historická data se používají k validaci modelu, ale ne k jeho sestavení.

R. Langer 19.6.2020 9:04

Jo, jenom škoda, že takhle globální planetární klima nefunguje. To je jenom vy tvrdíte, že ano, ale i tak vám to moc nefunguje. :-P

L. Metelka 19.6.2020 9:06

Chcete tím říci, že nefunguje fyzika?

R. Langer 19.6.2020 13:46

Fyzika funguje, ale vy ji ignorujete. :-P

J. Moravec 19.6.2020 9:15

a když to nesouhlasí, použije se Piškvorcova konstanta. Smyslem modelu je potvrdit teorii autora.

L. Metelka 19.6.2020 9:16

Nikoli, hledá se chyba v popisu fyziky.

J. Moravec 19.6.2020 9:18

tak přeji hodně zdaru.