10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Nechte si svůj elektromobil, já jdu do diesela

Poslední týdny politici nevědí, co řešit dřív. Volby? Nesnadnou volbu koalice? Státní rozpočet? Brexit? Bobtnající dluh Itálie?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Lepka 22.10.2018 10:10

Re: Osobní auto jako modla dneška.

Zdánlivě argumenujete velmi logicky, žel jen zdánlivě. Možná máte pocit, že je možné se vrátit k volským potahům, tak ekologickým, ale pozor : i krávy prdí a ne málo ! Jenže auta tu jsou, jsou oblíbená až nezbytná a pokusy o jejich eliminaci jsou předem odsouzeny k neúspěchu. Samozřejmě představa lehkého, jednoduchého a elektrického vozítka je lákavá, leč nežijem v zemi věčného jara a navíc máme ještě docela vysoké nároky. Dovedet si představit, že vás do nemocnice poveze někdo na dvoukoláku, protože je to ekologičtější než moderni sanitka s dieslem pod kapotou? Jo a ten argument s dostatkem surovin. Jak si představujete řešení produkce a distribuce nově pořebné elektřiny ? Vezměte si kalkulačku a zkuste si spočítat, kolik megatu oceli a mědi bude potřeba k rekonstruci a dobudování celé sítě elektráren, rozvodných sítí a v neposladní řadě i nabíjecích stanic.

M. Prokop 22.10.2018 10:10

Re: Zdravím, paní Šichtařová.

1. Ropu nemají jen "šejkové".

2. Nový a udržovaný diesel nesmrdí.

M. Zima 22.10.2018 10:09

Re: Všem těm ,kteří kritizují autorku příspěvku

Máte pravdu, byl to taky "český pohled" a to byla jeho slabina.

M. Prokop 22.10.2018 10:09

" Svá auta ale dál nekrticky uctíváme ..."

Vy, a kdo ještě?

R. Jonák 22.10.2018 10:06

Všem těm ,kteří kritizují autorku příspěvku

bych doporučil aby si přečetli článek, který vyšel na NP v sobotu: "Povzdech stárnoucího inženýra".

Myslím, že ten potvrzuje z technického hlediska názory autorky.

M. Zima 22.10.2018 10:01

Re: Jenom na okraj mladá paní

Až na to, že jste zcela opustil tema, nelze, nežli souhlasit.

BTW : Kramatika mě nikdy nezajímala. Čechy bych měl kvůli Češtině asi litovat, ale můžou za to sami.

J. Lepka 22.10.2018 9:57

Re: Zbytečně se rozčilujete paní Šichtařová

Teda vy to popisujete tak realisticky, jako kdyby jste byl u toho a pak vám nějaká ta kráva spadla na hlavu.

M. Polák 22.10.2018 9:56

Poznámka ke statistikám

Paní Šichtařová, rád bych Vás upozornil na zásadní problém statistik a to i v případě ČSÚ. Nepochybuji, že víte o tom, že se například sledují spotřební koše, životní náklady a příjmy podle skupin jako jsou mladé rodiny, zaměstnanci, důchodci apod. Jenže nikdo si dnes nedá práci s tím, aby se zabýval stattistikami rozdělenými například podle majetku nebo příjmů. Nepochybně existuje daleko větší rozptyl mezi důchodci obecně, než například mezi příjmovou skupinou 10 až 20 tis. Kč a skupinou 20 až 30 tis. Kč měsíčně. Přitom v obou skupinách budou zastoupeni jak mladé rodiny, zaměstnanci tak i důchodci.

A podobné to je i v průzkumech, které ve svém článku uvádíte. Například ve skupině lidí s VŠ vzděláním jsou samozřejmě jak lidé, pro které je konstrukce aut, používání různých druhů pohonů, problematika vytváření potřebných sítí, posuzování jejich nákladnosti a zranitelnosti doslova každodenním výkonem povolání. Na straně druhé jsou mezi nimi absolventi nejrůznějších humanitních oborů od těch důležitých až po obskurní.

Chápu, že taková čísla nemáte k dispozici, také jsem je nenašel, ale mohlo by Vás to inspirovat. Přeji Vám příjemný den.

M. Zima 22.10.2018 9:56

Re: Zdravím, paní Šichtařová.

Vaše zkušenosti s EU by Vám neměly bránit přemýšlet a uznávat fakta. Ty zákazy jsou městské iniciativy, proti kterým se snaží Spolková vláda (Merkel) legislativně zakročit.

BTW : u EU iniciovali totální zmršení tematu Východňári, s těmi pitomými mikroprachovými plaketami.

J. Lepka 22.10.2018 9:55

Re: Jenom na okraj mladá paní

Obávám se starý pane, že jste vedle. (To oslovení volím dle vámi užívané gramatiky, mně je 64 a učil jsem se používat jinou)

Ve skutečnosti jde o naprostou neznalost fyzikálních jevů, tak rozšířené mezi současnými politiky a inženýry lidských duší. To pak vede k přijímání nesmyslných zákonů porušujících základní principy fyziky, chemie, ale i matematiky ergo ekonomie.

P. Rada 22.10.2018 9:53

Osobní auto jako modla dneška.

Osobák je doposud líbivá a někdy-někde ještě užitečná dopravní metoda. Pokud jsou ale silnice průjezdné, je kde zaparkovat, daří se vše udržovat.... Mnohdy přitom nezáleží co auto pohání ale spíše na rozměrech. V městském prostředí přitom mívá elektromobilita obecně přednosti. Takové otázky ale autorka zřejmě neřeší - ačkoli se ohání i pojmem ekologie.

Do budoucna je navíc kardinální otázkou jak zajistit dost surovin na výrobu aut či spíše monster moderních SUV .. pro celosvětovou populaci - nehledě na likvidaci či kýženou ale prakticky zatím nerealizovanou recyklaci.

Lze se modlit aby toto autorkou opomíjené (prostor, suroviny...) šlo dál řešit. Vždyt už i za dnešního stavu je zřejmé, že to takto dlouho nepůjde. Svá auta ale dál nekrticky uctíváme až jako svou součást bez které nemá život smysl. Tak vlastně dáváme v sázku právě svou vlastní existenci analogicky jako obyvatelé dávného Velikonočního ostrova:

https://www.youtube.com/watch?v=eb_6MdUZyw0

K řešení by přitom stačilo zavčas rozvinout "Umění být" - nikoliv prohlubovat stupidní postoj "mít". (https://www.databazeknih.cz/knihy/umeni-byt)

M. Zima 22.10.2018 9:48

Nemístná legrace

Řešíte již odháknuté. El. energie je dostatek. Zatím se vymlouvá na účinnost elektrolýzy. Neudržitelný argument.

V. Student 22.10.2018 9:47

Re: Zdravím, paní Šichtařová.

dieselů není těžké slovo, nechápu jak se mi ho povedlo tak zmršit:-)

V. Student 22.10.2018 9:45

Zdravím, paní Šichtařová.

Většinou s vámi souhlasím, nicméně: ať už jsou elektromobily slepou uličkou nebo ne, prozatím představují jedinou alternativu vůči ropě šejků. Nic valného jsem si o nich nemyslel nikdy, ale v souvislosti s tím, jak na saúdské ambasádě naložili s tím novinářem (o kterých si ovšem také nic valného nemyslím)bych se už docela rád poohlédl po jiném zdroji energie než je "jejich" nafta.

Diesel smrdí. Takže nějaká svinstva vypouští, asi víc než benzíňák. Majitelů diesleselů je mi líto, protože kdo si koupil před rokem diesela, a teď se dozví, že jako hub po dešti přibývá měst, kam se s ním nepodívá. To je rozhodnutí buď hloupé nebo zlé. Po zkušenostech s EU se domnívám, že spíše hloupé. Měli to dát vědět dřív, s předstihem alespoň pěti let. Tahle hurá akce je skutečně divná, ale to nic nemění na tom, že na šejky se patří vykašlat, a to čím dřív, tím lépe.

P. Lenc 22.10.2018 9:45

Re: Jenom na okraj mladá paní

A potom vás probudila zimnice...

J. Lepka 22.10.2018 9:44

Re: Elektromobil poháněný doma nastřádanou energií,

A nabíjet je budete kde? A samozřejmě také z čeho. V lednu to již budou dva roky, co se na Německo svalila inverze, Slunce ji neprosvítilo a jako na potvoru při ní ani nefoukalo ( každý meteorolog vám prozradí, že je to normální) a tak kluci německý hbitě roztápěli již odstavené uhelky a strtovali záložní zdroje na zemní plyn, jen aby nedošlo k blackoutu. Takže je nutná stavba nových zdrojů, to stojí peníze, moc peněz. A taky infrastruktura, tedy vedení, lidově dráty. Slibované supravodiče jsou furt vzdálenou budoucností, zbývá klasika - měď. Její množství na této planetě je omezené, těžba obtížná a doprava nákladná a vše produkuje CO2, přičemž skokově vzroste její potřeba jen na vinutí potřebných elektromotorů.

A to jsme zaím jen u začátku celého nabíjecího řetězce. I když pominu organizační potíže s dobíjením u rychlonabíječek ( jejich trvalý provoz je nemožný, víte, rozvrátil by stabilitu celé sítě), máme tu konečně problém akumulátorů, který jste tak hezky optimisticky vyřešil malou násobilkou. Jenže tak to nefunguje. I u sebemodernějších aku se objevují stále ty samé problémy se samovybíjením, poklesem kapacity, vnitřním zkratem. Zajímavé také je, že obhájci vašeho typu zásadně neuvažují problémy v zimním období a to nemluvím, resp. nepíšu jen o odmrazování a topení, všechna ložiska mají větší odpor, výrobní tolerance začínají nestačit a odpadní teplo, běžný průvodní jev spalovacích motorů, které to pomáhalo odstranit, jaksi chybí. Inu nepříjemné problémy zamlčíme a počkáme jestli náhodou nebude teplá zima, že ?

M. Zima 22.10.2018 9:40

Re: Zbytečně se rozčilujete paní Šichtařová

Jen nechte madam, ať se rozčiluje, a ohledně toho "považování za blázna" : to může vypadat ještě drastičtěji. Když takový Tesla zapnul tu jeho obří antenu, skákaly v okolí se pasoucí krávy metr vysoko. Divíte se, že se v takovém případě lidé rozčilují, např. jako madam.

I. Schlägel 22.10.2018 9:35

Re: Vodík

4% elektrolýza, 48% zemní plyn, 48% ropa a uhlí. Zdroje pro výrobu ekologického vodíku. :-)

M. Zima 22.10.2018 9:32

Jenom na okraj mladá paní

1) S fyzikálními hranicemi by se tak spontánně operovat nemělo.

2) Příčinou Diesel-skandálu není fyzika, ani tlak Zelených, jak nám opakovaně vnucuje NP v úvodnících, ale automobiloví manageři. Nejenom jejich odborné kvality, ale především kriminelní energie, arogance a podle Amis dokonce prostá blbost.

3) Bezprostřední příčinou nezavedení vyšší ekologičnosti nebyla cena, ale strach managerů ze ztráty image, tedy konkrétně strach z močového zápachu.

4) A principielně : Jde o městský vzduch. Ve městech se jezdí zpravidla 50 KM/h, a pro tyto rychlosti jsou požadavky při testování splněny. Při vyšších rychlostech se zapíná ona podvodná Abschaltung a norma splněna není. Ten problém by byl tedy řešitelný k plné spokojenosti managerů i politiky převedením na rychlostní závislost zapínání katalysátoru. Jednoduché a levné. Ale nikdo to nechce.

M. Valenta 22.10.2018 9:30

Zbytečně se rozčilujete paní Šichtařová

Jezdím také s VW diesel, ale vloni jsem se svezl z letiště Shiphol do města taxikářskou teslou a je to nádhera. Plánované limity jsou asi přehnané, ale na druhou stranu, ti co udávali a udávají tón a směr pokroku, jedno v jaké oblasti lidské činnosti, to neměli nikdy jednoduché, což je i jeden z důvodů proč na tom čele jsou. Vzpomeňte třeba na Křižíka, také ho měli mnozí za blázna. A dokonce se myslím, že tenhle český přístup (nechceme Kaplického knihovnu, s Eurem počkáme jako to dopadne...) je jedním z důvodů, proč jsme pořád v druhé lize.

M. Klas 22.10.2018 9:27

Re: Vodík

Díky za doplnění, dobrá poznámka. Reagoval jsem spíše na ty, kdo chtějí vyrábět vodík elektrolýzou vody, je přece tak "čistá a bazodpadová"!

K. Janyška 22.10.2018 9:22

Ale EU je projektem rudočerných socialistů a oni si to

mysleli vždy. EU na LS musí pryč nebo bude zle. Vyvolá krvavou evropskou revoluci... Dzp.

J. Lepka 22.10.2018 9:20

Re:

A všichni pak budou nabíjet "šaustáním ebenové tyče liščím ohonem", že?

J. Lepka 22.10.2018 9:16

Re: Vodík

Hlavně se vyrábí z metanu, resp. zemního plynu a schválně, kam se asi poděje ten uhlík?

J. Svoboda 22.10.2018 9:10

Re: Dát technologii čas ....

Ni c se neudálo ... hmm, zkuste porovnat současné čipy s těmi před třeba 10ti lety. Výkonem, svítivostí, světelným tokem, marevným podáním a životností.

Pěkný den.

Z. Vavřík 22.10.2018 9:00

Re: Dát technologii čas ....

V případě LED světel dokázala regulace spíše rozšířit technologii než zrychlit její vývoj. Nic tak světoborného se za ty roky v LED světlech neudálo...

Rozšíření LED světel se navíc nijak výrazně nepodepsalo na spotřebě elektřiny. Stejně tak jako se na spotřebě elektřiny nepodepíše omezení výkonu vysavačů či na celosvětových emisích skleníkových plynů regulace evropských výrobců automobilů...

M. Klas 22.10.2018 8:49

Vodík

Legrační mi přijde zmínka o vodíkovém pohonu, neboť kdo umí vyrobit dostatek vodíku bez elektrické energie?

J. Svoboda 22.10.2018 8:35

Re: Elektromobil poháněný doma nastřádanou energií,

Životnost akumulátorů je cca 1000 cyklů. Dojezd mizerého elektromobilu je 150km. Denní nájezd na 4 roky je tedy cca 100km. A to fakt není denní průměrná hodnota nájezdu osobních aut "jen na projetí".

J. Svoboda 22.10.2018 8:26

Re: Dát technologii čas ....

To vyvíjí Čína?

Pěkný den.

J. Svoboda 22.10.2018 8:24

Re:

Kolik lidí má problém s dojezdem 150km? Těch pár procent nebude mít elekromobil, případně na ten den v roce správně naplánují trasu.

Pěkný den.