9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Nechte si svůj elektromobil, já jdu do diesela

Poslední týdny politici nevědí, co řešit dřív. Volby? Nesnadnou volbu koalice? Státní rozpočet? Brexit? Bobtnající dluh Itálie?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Hanuš 22.10.2018 14:10

Re: Ženská od plotny

a) Protože cena motoru je zlomek ceny auta a elektromobily se vrábějí jen v luxusu

b) Protože zatím neexistuje masová výroba. Kdyby se aut se spalovacími motory vyrábělo 100 000 ročně tak by stály majland.

c) Akumulátory jsou navíc a jsou drahé.

J. Novotny 22.10.2018 14:07

Re: Elektromobil patří do města.

Tesla si všimla, že v segmentu sporťáků dokáží dodat výkonnější stroje levněji, než klasické automobilky. Proto to šlo z tohoto konce.

Z druhého konce to jde zatím přes elektrokola, koloběžky, skůtry.

R. Hanuš 22.10.2018 14:07

Re: A samice Tura domácího podporuje elektromobily...

Hyunday Nexo, Toyota Mirai

R. Langer 22.10.2018 14:06

Re: Ženská od plotny

Vážně? Tak když je to jednodušší a spolehlivější, proč to nestojí méně než normální auto?

V. Petr 22.10.2018 14:06

Jistě, ale postupně se prosadily bez dotací i bez zákazů

petrolejek. Ona ani ta elektřina nebyla vůbec laciná.

P. Dvořák 22.10.2018 14:05

Re: Dát technologii čas .... tak kde je problém?

Problém je ve vašem chápání. Ona totiž není řeč o povinnosti používat systém "start-stop", ale základem mé první reakce byla sice vzletná, ale bohužel právě jenom vzletná myšlenka " . . . rozumné regulace dokáží zrychlit vývoj technologie".

Toto je přesně vývoj, který není rozumný a nepřináší žádný vývoj technologie ani rozumnou regulaci. Navíc jak tak známe debilitu politiků, kteří zvítězili nad fyzikou pomocí hlasování napříč politickým spektrem, brzy to bude povinné a vypnutí se bude trestat jako např. nepoužití pásů.

R. Langer 22.10.2018 14:05

Re: Letadla těžší než vzduch?

Tak to vám připomíná špatně, protože jde o něco zcela jiného.

J. Novotny 22.10.2018 14:04

Re: Pro Petra Vaňuru - Správná odpověď na špatnou otázku

Elektromobily ve výkonu spolehlivě strčí klasické automobily do kapsy.

R. Hanuš 22.10.2018 14:04

Re: A samice Tura domácího podporuje elektromobily...

Spalovací motory - 15 – 20% - Z 10 litrů paliva se zužitkují jen max. 2 litry na vlastní mechanickou práci. 4 litry se přemění na teplo v motoru a přes chladič ohřejí okolní vzduch. Zbývající 4 l vyjdou jako horké plyny ven výfukem a ohřejí okolní vzduch.

Elektromotor -celková účinnost procesu od nabíjení po pohyb je větší než 60%, motor – účinnost 90% a více + rekuperace při brzdění/sjezdu z kopce. Při účinnosti moderní paroplynové elektrárny nad 70%, vychází efektivita elektromotoru více než dvojnásobná.

R. Langer 22.10.2018 14:03

Re: Kdyby P. Vaňura studoval inovace, pak by ...

No, to je pěkná hovadina. :-P

R. Langer 22.10.2018 14:01

Re: A samice Tura domácího podporuje elektromobily...

On někdo prodává elektromobily s palivovými články? No to je mi novinka!

R. Langer 22.10.2018 13:59

Re: Nanynka jde do Diesela.

Bylo aktuální před 5 lety a je aktuální dodnes. :-P

J. Novotny 22.10.2018 13:54

Re: Zdravím, paní Šichtařová.

On neustále narůstá i počet uhelných elektráren.

R. Hanuš 22.10.2018 13:50

Re: Nanynka jde do Diesela.

Přečtěte si o elekroautech něco z poslední doby. Několikahodinové nabíjení bylo aktuální před pěti lety.

R. Hanuš 22.10.2018 13:48

Re: A samice Tura domácího podporuje elektromobily...

No, to jste na omylu. Palivové články nabízí kde kdo. Od Huyndaye po Toyotu (Mirage)

T. Hraj 22.10.2018 13:48

Re: Letadla těžší než vzduch?

Video poukazuje na to, že váha elektrického letadla poroste exponenciálně s jeho velikostí. To znamená nejen krátké lety, ale také velmi malá letadla, tj. malé množství pasažérů. Vnitrostátní dopravu v Norsku (Norsko má na délku 1700km) to nevyřeší.

A to pomíjím ekonomiku, kterou jak známo ekologičtí Norové řešit nemusí. Oni ropu nepálí (resp. čím dál méně). Pálí ji až ti, kdo ji od nich kupují. Jak prosté.

M. Pivoda 22.10.2018 13:47

Prokop

Reakce typického českého ekonoma. Jsem na to zvyklý. Mne už ze školy vyhodit nemohou, ani mi sebrat současný důchod.

Zdraví M. Pivoda, CSd, tj. celkem spokojený důchodce.

R. Hanuš 22.10.2018 13:46

Ženská od plotny

Jo, to je tak, když se ženská od plotny rozepisuje o věcech, o kterých nemá ani tušení....."Protože zatímco my budeme vyrábět čistá, zelená auta, která budou kvůli hypermoderní technologii drahá a poruchová"...

a) Elektrické motory nejsou komplikovanější než vznětové či zážehové. Naopak. Jsou mnohem jednodušší.

b) Elektrické motory mají nesrovnatelně lepší jízdní vlastnosti v tom, že je k dispozici prakticky konstantní točivý moment, bez ohledu na otáčky a produkují méně emisí (elktrárny) ale i hluku. Jsou prostě mnohem vyspělejší. Při argumentaci Šichtařové bychom dodnes jezdili s povozy.

"Nejsou skutečnou budoucností třeba až auta vodíková...?"

c) Vodíková auta jsou rovněž elektromobily, ovšem v porovnání s akumulátorovými elektromobily přibývají další výrobní kroky, které drasticky snižují účinnost. (u obou typů se nejdříve musí vyrobit elektřina, u vodíkového motoru se pak s pomocí elektřiny musí vyrobit vodík a z tohoto vodíku se zase musí nazpátek vyrobit elektřina).

M. Pivoda 22.10.2018 13:44

Kdyby P. Vaňura studoval inovace, pak by ...

Pak by se dozvěděl, že kdysi dávno v USA zavedly "nesmyslnou" daň, tzv. daň ze zataveného vakua, čím se měl urychlit přechod ze staré technologie elektronek na tehdy novou technologii tranzistorů.

Ekonomické stimuly o urychlení vývoje mohou mít správný účinek, přestože laikům mohou znít jako nesmysl.

O. Uživatel 22.10.2018 13:43

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 22.10.2018 13:41

Uživatel požádal o vymazání
M. Pivoda 22.10.2018 13:37

Pro Petra Vaňuru - Správná odpověď na špatnou otázku

Petr Vaňura píše: "... je principielně nemožné, aby se elektomobil vyrovnal autu se spalovacím motorem. ..."

To je sice správná odpověď, ale na špatnou otázku. Správná otázka (dle inovačního guru C. M. Christensena z Harvardu) zní takto: při sledování současných technologických trendů, kdy se elektromobily zlepší natolik, že proniknou do hlavního proudu zákazníků (tzn. kdy tam zákazníky uspokojí), přestože svým výkonem se elektromobily nikdy nevyrovnají spalovacím motorům. (Proč? Do 1 cm kubického nafty se vždy vejde více energie než do 1 cm kubického baterie). Christensenovy předpovědi technologického vývoje se naplnily.

Tento přístup k problému elektomobilů jsem převzal od C.M. Christensena, a už před cca 15 lety to učil své studenty v předmětu Inovace (pro MBA).

Osobní poznámka: V tomto omezeném diskusním příspěvku nemohu dělat celou výuku. Byl jsem českými ekonomy vyhozen i z té školy, kde jsem své studenty učil přístup a předpovědi C. M. Christensena (nikoliv vyhozen jen z VUT Brno). A proto dnes diskutuji zde na Neviditelném psovi jako CSd, tj. celkem spokojený důchodce.

J. Novotny 22.10.2018 13:35

Re: Letadla těžší než vzduch?

Jde jim o interní, tedy relativně krátké lety. Video počítá s přeletem Atlantiku.

V. Petr 22.10.2018 13:17

Pokud se elektromobily obejdou bez dotací a

současně bez REPRESÍ proti provozovatelům normálních aut, nejsem vůbec proti.

ALE autorka píše primárně právě proti těm dotacím!

V. Kain 22.10.2018 13:16

Re: Nanynka jde do Diesela.

Je to zase jenom jedna z dalších hovadin,které v poslední době pučí jako poupata.Jaká bude cena toho vozítka na baterii?Jaký bude dojezd?Jak dlouho se bude dobíjet baterie?Kolik bude nabíjecích míst?Takže po ujetí např.400 km budu čekat několik hodin než bude baterie nabita a já budu moci zase ujet několik set kilometrů?Elektro vozítka tak někde ve skladech a nebo MHD,ale pro normální provoz? Stupidita.

J. Vintr 22.10.2018 13:15

Re:

Je jedno, jestli nabíjí současně tisíc lidí rychlonabíječkou za hodinu, nebo deset tisíc ze zásuvky za deset hodin.

V. Petr 22.10.2018 13:13

A samice Tura domácího podporuje elektromobily...

Já jsem si efektivitu elektromobilu počítal, když mě bylo 12 let a vyšlo mi, že je to nesmysl. Od té doby se sice vyvinuly lepší akumulátory, ale je principielně nemožné, aby se elektomobil vyrovnal autu se spalovacím motorem.

Existuje sice možně řešení, palivový článek, ale ten zatím nikdo nenabízí, je to hudba budoucnosti. Přítom nezapomeňte, že ty články měly už lodě Apolo a havárii Apola 13 způsobila právě nádrž na vodík pro ty články.

J. Vintr 22.10.2018 13:02

Re: Dát technologii čas ....

Zákaz žárovek přišel v době, kdy ještě LED světelné zdroje pro jejich náhradu nebyly na trhu k dispozici, takže to jednoznačně směřovalo k podpoře prodeje kompaktních zářivek, které se jasně ukázaly jako slepá cesta.

R. Langer 22.10.2018 12:42

Re: Elektromobil = jízda za cizí peníze.

Asi tak.

J. Svoboda 22.10.2018 12:41

Re:

Zato my to EU ukážeme. Navážeme výkupní cenu el.energie z atomek na státní rozpočet. To budeme koukat :o)

Pěkný den.