1.7.2024 | Svátek má Jaroslava


Diskuse k článku

Zpřesnění pravidel? Zakázat ten nesmysl

Povinná školní docházka se jako systém zrodila na přelomu novověku a středověku v Prusku, u nás ten princip převzala naše panovnice Marie Terezie. Školní řád zavedla v roce 1774 a skutečně povinnou školní docházku u nás zavedl Hasnerův zákon z roku 1869. Sumárně se dá říci, ta věc se osvědčila. Důkazem je světově ojedinělý řád a blahobyt panující v těch zemích, které tyto principy převzaly. Jsme teď svědky jejich demontáže.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Dekyský 31.3.2016 2:01

Re: Relativní nesouhlas

"Znám rodinu, kde doma vzdělávané děti jsou - stejně jako jejich rodiče - sociálně velmi schopné a aktivní" - tím jste řekl všechno, co z nich vyroste si dovedu živě představit, jejich znalosti čehokoliv relevantního jakbysmet - nebo nám chcete nakukat, že z nich bude něco jiného než další bezcenná humanitní sra*ka, možná i nějací budoucí aktivisté...

Jediná gramotnost jsou přírodní vědy nevážený pane, mimo školu se tyto dětičky naučí ho*no!

J. Jurax 31.3.2016 2:01

Re: Relativní nesouhlas

Píšete hezky, obsáhle, ale po mém soudu jste trošku mimo. Nemohu s Vámi souhlasit.

Ad druhý odstavec - jistě. ale jiní znají příklady přesně opačné; obé trpí chybou malých čísel. Statistiky (patrně) nejsou. Osobně si myslím, že běžní rodiče mohou s odřenýma ušima zvládnout vyučování prvního stupně ZŠ; a to neuvažuju potřebný čas, ale jen vědomosti. Někteří vzdělanci pak i druhý stupeň, i když o tom trochu pochybuju - ono metoda být v učebnici o kapitolu dál než dítko, které mám vzdělat, není optimální a opravdu málokdo je tak širokospektrální vzdělanec, aby pobral češtinu s rozborem větným, přírodopis, chemii, fyziku, matiku a dějepis. A maximální podpora toho co dítě potřebuje? Dítě potřebuje především znát základní penzum vědomostí obvyklé v dané společnosti, aby mohlo v této společnosti rovnoprávně existovat a nebylo hned zpočátku handicapováno nevědomostí - v tom budiž maximálně podporováno - a pak, má-li na to, i něco navíc. K tomu je dobrá DOBRÁ škola a ne nějaké experimenty. Tohle naopak klasická škola umí. Je pravda, že se v ní v literatuře nepřednáší scifi ani detektivky či haiku, ale to jest zájemci ponechat na samostudium. Ovšem žáček by měl mít povědomí o české klasice a o trojčlence, zajímají-li jej množiny a literatura řekněme francouzská, opět samostudium.

"Co se stane, když zmáčknu tenhle knoflík? ... Krmit je předvařenými znalostmi proto není třeba." No, předvařená znalost neuškodí, naopak předběžné vědomosti jsou žádoucí, aby zvědavec nezmáčkl čudlík a nespustil tak děje, které neumí zvládnout. Co se stane, když hodím zapálenou sirčičku do do sudu s benzínem nejlépe stojícím na přímém slunci v horkém letním poledni? Předvařená znalost též zamezí, aby svobodný jedinec podoben strýci Františkovi za cenu nezměrného intelektuálního úsilí a značných osobních obětí objevil trakař.

Pointa? Svobodu lze dopřát až těm, kdo chápou, co svoboda je, a chápou odpovědnost z ní vyplývající. K tomu je třeba je vzdělat.

A analogie s autobusy je zjevně nepřípadná

A. Richter 31.3.2016 1:43

Re: Bornovi

Nono, jen se nepokašlete.

.... *8-D

D. Bokr 31.3.2016 0:52

Školství jde mílovými kroky do zadele

Od dob bývalé socdemácké ministryně školství Buzkové to jde se školstvím do pryč. Každý další ministerský dobroser přidal do systému další nesystémovou pitomost. A to nemluvím o tom, že dříve učitelé učili slušné děti slušných rodičů, později učili neslušné děti slušných rodičů a dnes učí neslušné děti neslušných rodičů. Já bych opravdu učitelem nemohl být ani náhodou, protože bych určitě skončil v kriminále. To co ti parchanti ve škole předvádějí, to je opravdu za čarou. A učitel se nemůže ani zhnuseně podívat, natož pak aby na ty parchanty vztáhnul ruku.

Z. Lapil 31.3.2016 0:48

Relativní nesouhlas

Nesouhlasit s domácím vzděláváním z důvodu nedostatečné socializace mám za hloupé, protože školní třída je "věkově monotónní" záležitost. Kolik takových sociálních skupin existuje?

Znám rodinu, kde doma vzdělávané děti jsou - stejně jako jejich rodiče - sociálně velmi schopné a aktivní. Znám rodinu, kde děti chodí do školy, ale nejezdí na školní výlety, nezúčastňují se narozenin spolužáků, nelze je dostat na návštěvu a nelze se k nim na návštěvu pozvat. Nevím přesně proč, rodiče si to prostě nepřejí. Co myslíte, které z těch dětí jsou sociálně trénovanější?

Základní otázka totiž zní: jaké vzdělání pro děti chceme? Takové, které dává současná škola s lavicemi a výkladem a zkoušením, to je "nechť každý umí (viz seznam)", nebo takové, že každé dítě dostává maximální podporu podle toho, co potřebuje? To druhé klasická škola moc neumí, Neff se v ní ani pořádně nedozví, že existuje sci-fi a blb vypadne ze systému, ať už do zvláštní školy nebo jako "čtyřkař z milosti". Nezapomeňme: jednou z hnacích sil lidstva (pan Janyška promine) je otázka: Co se stane, když zmáčknu tenhle knoflík? Aneb lidé, a děti zvláště, jsou bytosti zvědavé. Krmit je předvařenými znalostmi proto není třeba.

Pointa? Skanduji: Svo-bo-du, svo-bo-du. Aneb je prima, když stát staví silnice a pečuje o ně, ale není prima, když říká "nastupte si do autobusů, všichni pojedeme stejnou rychlostí na stejné místo". Ze svobody se stane nuda. V čem je klasická škola jiná?

Ostatně myslím, že monopol, notabene státní, je vždycky extrémně podezřelá záležitost..

B. Hamáček 31.3.2016 0:36

Levičácká

Levičácká lůza se rozhodla, že tento svět zničí , každý prostředek je dobrý !

J. Vintr 31.3.2016 0:36

To s tou školou myslíte vážně?

Řekl bych že jediná nezpochybnitelně užitečná věc na školním vzdělání je, že se děti naučí číst, psát a počítat. I když i tady nebývá škola stoprocentně úspěšná. Jinak se děti ve škole učí často úplné kraviny. Troufám si říct, že číst, psát a počítat by se inteligentnější dítě naučilo i samo. Pokud mají rodiče jen trochu zájem, naučí to své dítě ještě před nástupem do školy. Jinak by mohl být význam školy i výchovný. Mohl - ale při současné praxi, kdy se pedagog na nevycválané děcko nemůže ani křivě podívat, škola (ve "spolupráci" se stejně postiženými rodiči) nevychovává, ale spíš produkuje spratky, kteří nemají respekt před ničím a před nikým.

Z. Čábelka 31.3.2016 0:19

Bornovi

Je pěkné žít ve skvělém páru, rodině, společnosti a národu, který má skvělého dirigenta a ne ožralu.

P. Schnabl 31.3.2016 0:06

!!!

Absolutní souhlas !