1.7.2024 | Svátek má Jaroslava


Diskuse k článku

Zpřesnění pravidel? Zakázat ten nesmysl

Povinná školní docházka se jako systém zrodila na přelomu novověku a středověku v Prusku, u nás ten princip převzala naše panovnice Marie Terezie. Školní řád zavedla v roce 1774 a skutečně povinnou školní docházku u nás zavedl Hasnerův zákon z roku 1869. Sumárně se dá říci, ta věc se osvědčila. Důkazem je světově ojedinělý řád a blahobyt panující v těch zemích, které tyto principy převzaly. Jsme teď svědky jejich demontáže.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Veselý 31.3.2016 13:45

Re: Kritické myšlení - analýza článků a diskuzí na internetu

Pak je ještě krizové myšlení, které potentátům EU nějak chybí. Nechat si do Evropy přivandrovat miliony nepoužitelných lidí, kteří budou "produkovat" další nepoužitelné, to by nedokázal ani "myslitel" s jedním závitem v hlavě.

J. Anděl 31.3.2016 13:42

Re: Vážený Astone, mícháte dvě věci dohromady

Další, co používá termín "kritické myšlení" bez myšlení. Nahrazení tereziánského drilu kritickým myšlením je špatné?

Co se to s vámi stalo? To je ten nový směr České republiky, o kterém hovořil Zeman ve svém slavném projevu u příležitosti návštěvy reprezentace Čínské lidové republiky?

R. Veselý 31.3.2016 13:40

Re: Kritické myšlení - analýza článků a diskuzí na internetu

To je ovšem elementární logika, žádné kritické myšlení k tomu není třeba. Ale rozeznat ten správný, nebo že jsou oba špatně ... to už ano.

J. Anděl 31.3.2016 13:39

Re: Kritické myšlení

Najdou.

Mně nešlo pod nos, už vlastně v samotném úvodníku, to samotné pejorativní chápání termínu "kritické myšlení", jeho spojení s čímsi nepraktickým, zavánějícím snahou vyhnout se poctivé práci a parazitovat na druhých. Přitom se domnívám, že kritické myšlení je esenciální základ vědeckého zkoumání světa. S tím, jak se jeho uživatel staví k práci a ke svému uplatnění v životě, to nezbytně nic společného mít nemusí, ale když ho uplatní na sebe, to místo na slunci si najde snáz.

O nic jiného mi v tom nešlo. A pořád přemýšlím, kde mi co uniká, jestli jsem se náhodou neprobudil v nějakém jiném vesmíru, než ve kterém jsem včera usnul, protože mi to připadá z významu těch dvou slov "kritický" a "myšlení" naprosto evidentní :-). Není to "nekritické" nebo "nemyšlení".

Rukama se živí každý, jde o to čím těma rukama manipuluje ;-).

O. Roldán 31.3.2016 13:39

Vážený Astone, mícháte dvě věci dohromady

odklon studentů od přírodních a technických věd, protože jejich učení "bolí mozkovnu" daleko více, než nějaké antropologie, ekonomie, sociologie. To je problém. A je problém v tom, že dítka byla postavena na zbožštělý piedestal lidských práv a učitel/ka je nyní většinou jejich pokorným, byť trochu otravným sluhou. Navíc byl vyhozen starý dril tereziánských škol, aby byl vytvořen prostor pro tvořivé a kritické myšlení. Potud souhlas. Problém je ale v tom, že pro život je potřebné oboje. Dril, kázeň a vytrvalost na jedné straně a kritické a tvořivé myšlení na straně druhé. Klasický případ vylití dítěte i s vodou ... a následné rozšlapání vaničky. Jsem mírný opitimista. Časem lidi dostanou rozum a kyvadlo se z jednoho extrému začne vracet zpátky. Jen si musíme dát bacha, aby neskončilo v extrému opačném.

Ad domácí školy. Celá staletí byly dlouhé generace šlechtických synků vyučovány domácími učiteli - jistá obdoba domácí školy. Nenarazil jsem ještě v historické literatuře na byť jen zmínku - natožpak na celou publikaci - o zhoubném vlivu domácího vyučování na šlechtické rody :-) Namítnete, že to je malý vzorek - o tom silně pochybuji, byť jsem to sám nepočítal. A navíc se tím vyvrací Vaše mozartovská poznámka. Nebylť každý panský synek výlupkem samé geniality. Domácí školy mají svá pro i proti, ale při nedobrém stavu a směřování našeho školství jsou pro rodiče vynikajím nástrojem, jak dětem vštípit právě ty hodnoty pracovitosti, kázně a vytrvalosti po kterých tak voláte. Hlavním důvodem pro to je to, že do domácího učení se pouští převážně rodiče vzdělaní, kteří přesně vědí, že vzdělání jejich potomků je úhelným kamenem jejich budoucího úspěchu v životě.

Jsem zvědav Astone, jestli se se mnou zkusíte pustit do diskuse a mé argumenty vyvrátit. Těším se na to.

R. Veselý 31.3.2016 13:36

Re: Kurňa to bude Romů,

Voni jsou natvrdlej, Mertl.

J. Matuška 31.3.2016 13:33

Re: Státní večeře pro sto padesát vyvolených.

Jindřichu, jsi v první řadě slušný člověk. Uvažuješ po svém, filosficky, bereš věci s nadhledem, nejsi ideologický fanda a fanatik. Debata s tebou je přínosná, dovedeš postihnout zdánlivé detaily, které jsou často velmi důležité, v těch se lidé nejvíce prořeknou... Zdravím a těším se na setkání Na zelené lišce. Jsem zvědavý, jestli nepasterizovaný gambáč bude zase tak pitelný. Úplně jsem zapomněl, že chci zhubnout.

P. Rajman 31.3.2016 13:30

Zemanova lhostejnost (vsjo ravno)

je to, co na něm jedny lidi přitahuje a druhé odpuzuje. Těch prvních je v důsledku 40 let totality, která k tomu po prvních patnácti letech zanícenosti dalších dvacet let normalizace pěstovala víc. To, že před dvaceti lety čínské vlezdoprdelky kritizoval je ve světle tohoto kultu lhostejnosti buď jedno nebo dokonce plus. On přece nikdy nepopíral, že se mýlil. Má to však háček. Tento náfuka totiž kdykoliv přizná, že se mýlí v politicky vyčpšlém čase ale nikdy v otázkách aktuálních (viz jeho obsese zvaná Peroutka).

D. Green 31.3.2016 13:29

Re: KADLECE VYUČIL RANSDORF

Těžko, Ransdorf byl všechno možné, ale nabubřelý náboženský "fachidiot" nebyl.

J. Matuška 31.3.2016 13:27

Re: Kritické myšlení - analýza článků a diskuzí na internetu

Bohužel, nemám vysokou školu. Přesto si troufnu tady uvést, že si nedovedu představit, jak politický geograf a vysokoškolský pedagog Michael Romancov, zabývající se politickou geografií, geopolitikou a RUSKEM, může vést studenty ke kritickému myšlení. Možná, když hovoří třeba o UK, nebo Francii atp., ale ne, když vykládá o RUSKU. Podobně to vidím s Jefimem Fištejnem.

J. Novotny 31.3.2016 13:12

Re: Kritické myšlení - analýza článků a diskuzí na internetu

U podnikatelů mě to nepřekvapje, u politiků a manažerů (těch vyšších) je určité vzdělání pravidlem.

S. Lazárek 31.3.2016 13:01

Re: Kritické myšlení

Já ti nevím Jindro. Můj mladší syn je typickej kavárenskej povaleč, co si na živobytí asi rukama nikdy vydělávat nebude a pokud ano, lidí kolem je mi upřímně líto, nicméně nepochybuju vzhledem k jeho výseldkům ve škole, že uplatnění v životě nakonec najde. Nekritičtí bývají spíše rodiče, aspoň to já vidím ve sportu, to je prostě hrůza, co se třeba při dětských turnajích na kurtech i mimo ně děje, ale znovu říkám, jsem přesvědčen o tom, že drtivá většina těhle komiksových antropogů nebo co se to dá dnes vlastně všechno studovat, své místo na slunci nakonec najde. Ale to je spíš diskuze na Lišku.....:-)

J. Balcar 31.3.2016 13:00

Re: Kritické myšlení - analýza článků a diskuzí na internetu

Možná by vás rovněž překvapilo, kolik úspěšných podnikatelů, politiků a manažerů v zahraničí nemá žádné vzdělání. Nicméně na vzdělání věřím.

Z. Lapil 31.3.2016 12:55

Re: Kritické myšlení - analýza článků a diskuzí na internetu

Samozřejmě: rozeznat beton od travezy je dovednost, nikoliv myšlení. Kritické myšlení nastupuje v okamžiku prověření pravdivosti autorit: oba tyto výkresy nemohou být správné zároveň, jedna z autorit proto nemá pravdu.

J. Anděl 31.3.2016 12:52

Re: Státní večeře pro sto padesát vyvolených.

Zeman u toho žraní i mlaská. Mlaskání k úspěchu nepomáhá.

Samozřejmě, že lze bez ptaní jednat omaleněji.

J. Anděl 31.3.2016 12:50

Re: Kritické myšlení

Stando, to přece ale není o kritickém myšlení. Nebo je? Vždyť podle mě jeden z výstupů kritického myšlení je včasné poznání, že se tím nepropočítám a že bych měl drahocenné mládí věnovat třeba spíš pilováním kopáčských technik nebo krmení hus.

J. Novotny 31.3.2016 12:49

Re: Kritické myšlení - analýza článků a diskuzí na internetu

Ano, trochu mě překvapilo, kolik úspěšných podnikatelů, politiků a manažerů v zahraničí má vzdělání ve studiu literatury (anglické). Asi na tom něco bude, ale musí se to učit po americku rozborem a diskuzí a ne biflováním po česku.

O. Kadlec 31.3.2016 12:45

Re: Kritické myšlení - analýza článků a diskuzí na internetu

Vy nevíte co je na tom špatně? To je přece jasný: pan Novák tomu nerozumí. Tak je to špatně. Kdyby to bylo dobré, pan Novák by to potřeboval....

J. Anděl 31.3.2016 12:45

Re: Kritické myšlení

Ale o tom právě není kritické myšlení. Kritické myšlení je například v tomto případě schopnost rozeznat (resp. metodika k rozeznání) důkazu od přání.

Ostatně mám takový dojem, že právě kritické myšlení v humanitárních vědách může vést pouze k jedinému závěru - vím, že nic nevím. Tím se liší od nekritické adorace či odporu.

I ve vědě se některé nepravdy či omyly držely možná zbytečně dlouho právě kvůli nedostatku kritického myšlení a z důvodu lpění na dogmatu. Kritické myšlení trvá na důkazu a nikoliv na kecání. Máte to celé obráceně. :-)

J. Kombercová 31.3.2016 12:44

Re: Státní večeře pro sto padesát vyvolených.

Neptají se, jestli smí. Jednají.

To jste mi připomněl jeden ze Zemanových výroků, totiž ten o idiotských zvyklostech. Ve slušné společnosti se tomu říká neomalenost.

J. Balcar 31.3.2016 12:43

Re: Kritické myšlení - analýza článků a diskuzí na internetu

Velmi záleží, jak daleko ve svém kritickém myšlení jdete. Poznat na výkresu beton od traverzy ještě není kritické myšlení. Zkuste třeba udělat novátorský počin a když vám nevyjde podchozí výška, navrhnout každý schod jednoho schodiště jinak vysoký.

J. Anděl 31.3.2016 12:38

Re: Kritické myšlení - analýza článků a diskuzí na internetu

Nezapomínejte, že je rozdíl mezi kritickým myšlením a kritizováním bez rozmyslu ;-).

J. Anděl 31.3.2016 12:37

Re: Kritické myšlení - analýza článků a diskuzí na internetu

Ano.

J. Anděl 31.3.2016 12:35

Re: Státní večeře pro sto padesát vyvolených.

Za těch, dnes již můžu napsat "pár let", co se tu známe, jsem nedospěl k názoru, že rychle měníš své názory. Prošel jsi (z mého pohledu) jednou zásadní změnou, plynoucí z deziluze z politiky USA. S tím souvisí mnohé jiné.

Osobně taky měním pozvolna své názory. Ne v principech, ale v názorech na konkrétní věci, lidi, události, ale i postupy, teorie či učení atp., jak se o nich postupně dozvídám nové věci. To je normální.

Někdy mi připadá těžké něco přesně vyjádřit. Uvedu příklad na svém vztahu k Rusku. Nejjednodušeji to lze podle mě vyjádřit takto: Rusko je dnes jiná země, než byl SSSR. Rusko je dnes stejná země, jako byl SSSR. Ovšem když chci vysvětlit, co přesně chápu pod těmito dvěma zcela protichůdnými větami (které obě považuji za svým způsobem pravdivé), obvykle se do toho zamotám.

S. Lazárek 31.3.2016 12:30

Re: Kritické myšlení - analýza článků a diskuzí na internetu

Pořád nechápu, co je na těch lidech tak odpudivého. Když se takový člověk živí, žije za své a neubírá ze systému, co je špatně? Už zase kádrujeme, kdo co může a nemůže?....:-)

V. Novák 31.3.2016 12:28

Re: Kdo neočkuje své děti, dopouští se trestného činu

Posuzovatelné je - posuzované není.

Bohužel...

V. Novák 31.3.2016 12:26

Re: Kritické myšlení - analýza článků a diskuzí na internetu

Požadavek na kritické myšlení je oprávněný - ovšem od kulturních antropologů komiksu je to chucpe.

V. Novák 31.3.2016 12:26

Re: Ještě k domácímu vzdělávání

Devítka byla v době, kdy většina dětí šla do učení, někteří na průmyslovky a jen ty skutečně studijní typy na gymnázia. Pak se devítka zrušila, osnovy se přizpůsobily tomu že vyložit je třeba v 8 třídách - ovšem zavedla se povinná desetiletá docházka, kde ty zbývající dva roky absolvoval každý - tu v učňáku (zedníci jen ty dva roky), v učňáku normálním čtyřletém, s maturitou, nebo na střední škole.

Osnovy byly nastavené tak, aby bylo možné přejít mezi školami, nejvýš s rozdílovými zkouškami a jedním rokem navíc.

Dneska není reálná prostupnost ani mezi základními školami v jednom městě...

K. Janyška 31.3.2016 12:22

Re: Školy učí lidi nerespektovat podstatu všeho v lidském světě,

Já vím, vole, že pro tebe ne, vole. A také pro miliardy dalších ne, vole... Dzp.

J. Anděl 31.3.2016 12:21

Re: Státní večeře pro sto padesát vyvolených.

Předpokládám, že nikoliv.

Mimochodem, mnoha lidem imponuje na Zemanovi mj. právě to, že se neptá, jestli smí. Pak tolerují i nějakou tu cigaretku, i když v restauraci pak reptají a nadávají na pravicové poslance, co hájí dle nich bezohlednou teorii svobody rozhodování majitele podniku.

Jinak i když mi Zeman není sympatický, rád na něm (a totéž na Klausovi, Kellnerovi, a jiných úspěšných, mně sympatických i nesympatických) sleduji fakt, že úspěšní lidé se neptají, jestli smí. Jednají.

Osud to pak srovná, když to někde s arogancí přeťáfnou.

A druhá věc k Zemanovi - mírně je mi nepříjemné jeho prezentování jakéhosi "nového směru" naší země. Jsem relativně konzervativní. "Nový směr", zejména v Zemanově podání, mě zneklidňuje. Jistě k radosti všemožných Láníčků :-).