28.6.2024 | Svátek má Lubomír


Diskuse k článku

Z výjimek pravidlo

Článek 50 Ústavy České republiky dává prezidentovi důležitou pravomoc, totiž vetovat zákon schválený Poslaneckou sněmovnou. Ta se musí zákonem znovu zabývat a schválit ho většinou plného počtu poslanců, tedy sto jedním hlasem. Prezident Havel ve svém prvním období užil svého práva veta devětkrát, poté se mu to zalíbilo, přitvrdil a vetoval celkem sedmnáct návrhů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Renata D. 6.4.2006 7:54

Klaus je pouze ješitný demagog.

Nejde vůbec o to, kolikrát vetoval zákon Havel a kolikrát Klaus. Oba na tento krok mají právo a nechť ho využívají dle svých možností. Problém je v tom, že Klaus neuznával Havlovi toto právo v dobách jeho prezidentování a označoval jeho veta jako protidemokratické kroky. Každý skutečný demokrat by měl chránit právo druhého i tehdy, jestliže on má na věc ( tedy na vetování zákona) jiný názor. Je to redy jen jasný důkaz toho, že Klaus už dávno není demokratem (byl-li kdy vůbec), ale jen ješitný stařík, toužící po slávě a oslněný hradní funkcí.
franta 6.4.2006 7:49

Re: Klaus třetí a nejbídnější komorou

tak se nám zrodil klon. Z mouly Neckáře se zrodil ještě větší VILÉM.
Jaroušek 6.4.2006 7:47

Proč by měl prezident vetovat zákony?

Ústava přesně stanoví, které zákony svým charakterem vyžadují, aby byly schváleny větší než běžnou většinou (tj. nadpoloviční většinou přítomných, je-li komora usnášeníschopná), tzv. většinou kvalifikovanou. Pokud tedy prezident o své vůli vrací sněmovně zákony a vyžaduje jejich schválení 101 členy (kvalifikovanou většinou), narušuje tím tento ústavní princip a žádá, aby PS v rozporu se záměrem ústavy ten který zákon (jak se mu zamane) schválila kvalifikovanou většinou, aniž tomu jeho charakter vyžaduje. Touto mimořádnou pravomocí by tedy měl být prezident vybaven POUZE v případech, že jím vetovaný zákon je svou povahou protiústavní či minimálně sporný, pokud jde o jeho soulad s ústavou, resp. ve zřejmém rozporu s míněním obyvatelstva, veřejnosti či voličů. JINAK je využívání této regálie ZNEUŽITÍM funkce prezidenta (v mezích zákona). Všichni dosavaní prezidenti, nadaní stejnou pravomocí jak Klaus, si byli této své ústavní a společenské odpovědnosti vědomi a tohoto práva používali s rozmyslem a "jako šafránu".
Až nyní, kdy se v médiích běžně předpokládá, že každý zákon schválený PS či Senátem, MUSÍ projít ještě souhlasem Jeho Milosti, aby mohl nabýt účinnosti, je evidentně tohoto práva prezidenta protiústavně nadužíváno. Jestliže si prezident dovolí vetovat zákon, který získá ústavou předepsaný souhlas poslanců i senátorů napříč politickými stranami, není ve viditelném rozporu s ústavou a jeho obsah podporují více než 2/3 obyvatelstva státu, pak se jedná o svévolné, voluntaristické a nedemokratické jednání, jež si za normálních okolností vládci (tzv. diktátoři) dovolují jen na základě zmocnění parlamentem či voliči!
 
P.S. Jestliže tímto způsobem V.K. vrací zákony o zoologických zahradách, o ochraně proti hluku (vyžadovaný nejen rozumem, ale i unifikací v rámci EU) či o lanovkách a lyžařských vlecích (že by partikulární zájem fy Völki?) je jen špičkou ledovce, na níž nám tady exhibují jeho apologeti, viď Astone? FUJ!
.. 6.4.2006 7:46

Re: VĚZNĚM VLASTNÍCH LŽÍ

Honzo ty jsi ale vul a ktomu zaujatej.Ty jsi horší Paroubka.Media udělají z hytráka vola a z vola chytráka.Bez novin a TV jsi je Honza Dej si pár facek a jdi si lehnout
divana 6.4.2006 7:45

Re: Re: Rputí axiom: Přestávají-li platit dobré mravy, sebevíce zákonů je nenahradí.

a ona ta sněmovna funguje? myslím koalice - opozice. docházka. slušné chování. a pracovní výsledky? viz výsledné zmetky!
JIRKA PROSPERITA 6.4.2006 7:44

CHCI NA HRAD !!!

Váš Jirka RaJ Paroubek
divana 6.4.2006 7:43

Re: socani od válu

  ale "mysleli to upřímně"
.. 6.4.2006 7:40

Až dospějem

Zamýšlet se nad timto problémem neni věcné pokud bude na hradě p.KLAUS.Až tento stát dospěje a bude si volit prezidenta přímo, pak mužeme přemýšlet proč je tam ten onen.Levicové smýšlení tohoto národa převažuje nad pravicí a to je dobře.Pravice (ODS) je chápaná jako nenasytná tlama a volebni program který předložila CR toto jen podporuje.Volme prezidenta přímo a netahejme do toho parlament  a Aston se potom muže zamýšlet  nad voliči a ne nad strananou tou či tou posran.. 
 
 
Kajan 6.4.2006 7:36

Re: Re: Satone, Astone. když on, pan prezident, je jediným českým politikem se znalostí kompozitivní teorie a schopností ji respektovat v politické praxi. Ale tomu Vy stejně nerozumíte ! Dzp.

Aleši, máte v tom hokej ! Kompozitivní teorie je popis principů lidského světa  a nemá s hnusnou opoziční smlouvou nic společného ! Dzp.
rysák 6.4.2006 7:32

Re: jo, těžko mohl kdysi Klaus tušit, jaký ptákoviny mu budou chodit na stůl k podpisu

Taky souhlas. K čemu by byl prezident, který automaticky automaticky podepíše každou hovadinu, co parlament zplodí? A že jich není málo.
Honza 6.4.2006 7:13

Re: VĚZNĚM VLASTNÍCH LŽÍ

http://www.reflex.cz/Clanek23262.html
Honza 6.4.2006 7:12

VĚZNĚM VLASTNÍCH LŽÍ

Až doposud jsme v tom měli celkem jasno: Jiří Paroubek je nebezpečný demagog, jaké čas od času vyvrhnou do nejvyšších postů i parlamentní demokracie, když je šikovněji nedokážou uklidit vlastní politické strany. Nejistý si sám sebou (příliš dlouho odklizený do politického sklepa) nás všechny - včetně sebe samého – jedenáct měsíců nabubřele ujišťuje, jak je skvělý. Jen on zvýšil za jedenáct měsíců HDP. Jen on zvýšil za jedenáct měsíců mzdy. Jen on zvýšil za jedenáct měsíců dotace z EU. Jen on zvýšil za jedenáct měsíců hladiny řek… Moment! Tady si nejsem objektivně jistý. Prostě jsem vzal automaticky zvýšení, když jde o Paroubka. Deformace mysli.
Možná jsem neměl. Protože i Paroubek nyní začíná otáčet, když jde o zvýšení, které se mu před volbami moc nehodí. Kdybych se rozhodl být dnes ráno objektivní, málem bych připustil, že začal mluvit pravdu. Nejdřív v televizi v souvislosti s povodněmi připustil, že je premiérem teprve jedenáct měsíců, takže za absenci protipovodňových opatření (s výjimkou Prahy) a mnohde zbytečně velkou povodeň nemůže. Poté poslal Lidovým novinám dopis, v němž mimo změti písmen, jejichž smysl jsem zatím nerozluštil, píše: „Opět jen upozorňuji na fakt, že ODS zastává úřad prezidenta, ovládá senát, krajská zastupitelstva a velkou část radnic ve velkých městech. Kromě sněmovny a o ni se opírající vlády tedy kontroluje a řídí zbylou část výkonné a legislativní moc v tomto státě.“
Hoho! Opět jen upozorňuji na fakt, že… Možná začala Paroubka konečně požírat demagogie vlastního ega, což je politicky velmi nebezpečný moment. Kdykoli se totiž snažíte aspoň částečně mluvit pravdu, vypadáte jako bohapustý lhář. V jeho případě naštěstí.
Aleš 6.4.2006 7:09

Re: Satone, Astone. když on, pan prezident, je jediným českým politikem se znalostí kompozitivní teorie a schopností ji respektovat v politické praxi. Ale tomu Vy stejně nerozumíte ! Dzp.

Kajane, když ono nad tou teorii vždy zvítězil pocit vlastní dokonalosti, vidět chyby výhradně u jiných ,bezchybnost a  být u toho.
Vždyť vyvrcholením toho, že kompozitní teorie neplatí byla opoziční smlouva.
jarda 6.4.2006 7:03

socani od válu

 pan przident má pravdu. ti socani s komoušema od 1997 natropili a na ku..... co se dolo .
největším úkazem jsou povodně Už byly 4 a naslibovali toho ,že by měla voda z povosdní odtékAT do nitra země, ale nic nesplnily. Paroubkova vléde LŽE nejvíc a z jeho ksichtu se chce když slibuje
mike 6.4.2006 6:57

Re: Rputí axiom: Přestávají-li platit dobré mravy, sebevíce zákonů je nenahradí.

Od toho prece maji imunitu ;-)
Douša Josef 6.4.2006 6:55

Re: Vilém

Hromská klávesnice! Mezerník odešel.
Douša Josef 6.4.2006 6:54

Vilém

....Hlupáci neschopní artikulovaně vyjádřit jednu větu...
Už jste vidělněkoho v písemném projevu ARTIKULOVAT? Nepoužívejte Vy inteligente cizí výrazy, pokud jim neporozumíte!
....kope dosvých hospodských představ o EU...
Význam asmysltéto věty mně zcela uniká. Své geniální vývody byste měl nějak upřesňovat, když jste přesvědčen, že mluvíte s blbci.
Vám nepomůže ani svěrací kazajka!
Kajan 6.4.2006 6:31

Satone, Astone. když on, pan prezident, je jediným českým politikem se znalostí kompozitivní teorie a schopností ji respektovat v politické praxi. Ale tomu Vy stejně nerozumíte ! Dzp.

Rpuť 6.4.2006 6:18

Rputí axiom: Přestávají-li platit dobré mravy, sebevíce zákonů je nenahradí.

Kdyby poslanci měli sami dodržovat všechny zákony, které si odhlasují přestala by poslanecká sněmovna fungovat.
bystre oko 6.4.2006 5:39

zaznam

http://www.i-depth.com/P/o/ow00412.frm.czech1.msg/32855.html
Petr Vileta, balík z Plzně :-) 6.4.2006 5:22

Re: Hlavně že ví, co podepisuje.

Jesizimaria Jardo, co vas kouslo? Ze vy jste nevolnicky postaveny soukromy majitel domu? Pokud vim, tak kdyby zakon nebyl schvalen, tak se najemne nesmelo zvysovat vubec. Takhle se muze alespon o 14 (???) procent rocne, nebo jak to tam je.
?? 6.4.2006 4:47

Re: Hynku a Jarmilo ,

dejte na Viléma pozor; už zase leze mezi lidi a  dělá Vám ostudu ! Dejte mu prášek a vezměte jej k MUDr Cocholouškovi či MDr Cimickému !
Ladislav N. 6.4.2006 3:15

Re: Astone... statistika je o nicem

No, jen tak mimochodem - Havlovi také většinu vetovaných zákonů parlament přehlasoval. Nejškodlivější Havlovo veto bylo to poslední - týkající se živnostenského zákona - těsně před volbami 2002. Nový parlament s převahou sockomunistů už neměl důvod Havla přehlasovat. Naopak, jeho veto jim velmi prospělo...  
Ladislav N. 6.4.2006 3:01

Re: Re: Re: Vy nic jiného neumíte

Stačí se podívat na vaše "komentáře" pár dní pozpátku. Každý si udělá závěry sám...
viz např. 1, 2, 3, a další... Hlavně nás nezapomeňte seznámit s vaší geniální studií "podnikatelismu"...  
zalozak 6.4.2006 1:55

Astone... statistika je o nicem

Tohle prece neni o nejakem prezidentkem vetovani.
 
Vzijte se do te role. Vy mate pripojit svuj podpis pod zakon a tim stvrdit platnost. Dostanete posudky ktere jednoznacne budou v neprospech zakona ne z ideologickych duvodu ale kvuli jeho nedomyslenosti ci chybam. Mate tedy moznost... nepodepsat a nechat byt (coz je ve skutecnosti dost hloupa moznost), vratit (nikoliv Vetovat )... ci podepsat.  Neni naopak spravne ze ze alespon jeden dalsi clovek pokusi tu neschopnou bandu primet k tomu aby premyslela o tom co schvaluje.
 
Jisty Sasa zde uvadel priklady zakonu ktere po dobu vladnuti socialisti zmenili 1-3x rocne... kazdy rok...  to vam prijde jako priklad kvalitni prace parlamentu. Me ne. A pokud existuje alespon mini sance ze prezidentske vraceni zakona zabrani pruchodu alespon jednoho zmetka pak ta cinnost ma smysl.
 
Navic, fakt ze prezident neco vrati s faktickymi duvody a komunisticko socialisticky parlament to prehlasuje jen aby dokazali ze to muzou ... spise neco rika o nich nez o prezidentovi.
dzanny_213 6.4.2006 1:45

Re: no nastesti soudruzi, stavajici parlament to ma za par, no a potom prijdou jini sekaci

110 křesel budou mít tak s KDU a Bursíkovci, takže budou vyměňovat podporu živnostníkům za výstavbu větráků...
* 6.4.2006 1:42

Diky

Je to vymluvne - az absurdni.
* 6.4.2006 1:38

Nezodpovednost poslancu dosahla takove urovne,

ze POCET odmitnutych zakonu asi prestava byt dulezity jako parametr srovnani prezidentu Havla a Klause.
 
Je zarazejici, co dospeli lide dokazi cinit.
Ladislav N. 6.4.2006 1:37

Re: Doxo,

Ještě to dokázat prosadit do Ústavy ČR!
Ladislav N. 6.4.2006 1:36

Re: Změnit ústavu!

Přesný zásah!