30.6.2024 | Svátek má Šárka


Diskuse k článku

Ukázka politické slabomyslnosti

Odborníci spekulují, co tím Věci veřejné zamýšlely, když znovu otevřely koaličně dohodnutou kauzu církevních restitucí. Aby se o nich psalo v novinách? Na to mohli předáci této strany jít i jinak, mohli si sundat kalhoty a připojit se k recesistům, kteří v podvlékačkách jezdili v metru. Taky se o nich psalo v novinách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Martinovská 11.1.2012 19:57

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Existence pravdoláskových médií je poněkud spornější, než moje existence. S kolika lidmi tu na webu byste se shodla, že média jsou pravdolásková? Tedy, ani nevím, zda všechna?

J. Anděl 11.1.2012 22:01

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Paní Martinovská, píšu "ano, to říkáte, to mohu potvrdit", čímž potvrzuji, že to pan Berka (často) říká, ne, že píše pravdu. A já myslel, jak ho sarkasticky utřu, a vy mě takhle nepochopíte.

M. Varadinková 11.1.2012 18:17

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Je to tak.

P. Vandas 11.1.2012 19:05

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

 Ale tak to není, ani náhodou. To,co tvrdí pan Berka je hloupost a to hloupost marxistického původu.

M. Varadinková 11.1.2012 19:32

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Váš omyl je, pane Vandasi, že jste si Boha ztotožnil s Církví.

P. Vandas 11.1.2012 19:47

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Naprostý a zásadní Váš omyl.

P. Vandas 11.1.2012 18:12

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

 Ježíš byl z rodiny vzdělaného a jistě i dobře situovaného architekta (tektón, znamená řecky jak, tesař tak stavitel, či architekt) Josefa a mnozí učedlníci byli příslušníky zámožné střední třídy taktéž. Lze to doložit z popisu událostí v zahradě Getsemane, kde např. Markovi roztrhli bílou tógu, což jistě nebyl oděv chudáka, ale zámožného občana římské říše. Ostatně i o plášť Ježíšův jeho kati metali losem, což by o oděv nuzáka s jistotou nečinili. Mýlíte se, pane Davide ostatně i ve všech ostatních tvrzeních.

L. Brabencová 11.1.2012 18:14

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

O tom byl nedávno pořad na History. Ježíš byl ze zámožné rodiny.

P. Boublíková 11.1.2012 18:54

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Hm, bylo to tehdy opravdu tak, že se při cestování (v tomto případě z Nazaretu do Betléma) stala i zámožná rodina chudou a porod se musel odbývat v chlévě?

M. Martinovská 11.1.2012 19:10

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Asi ano. Ten chlév je vysvětlován taky někde "neměli místa"   - měli plno, kvůli tomu sčítání asi cestovalo moc lidí a tehdejší hotely měly přeplněné kapacity, ne jako dneska.

Chudoba Ježíšovy rodiny není pro mě podstatná. Spor o bohatství a chudobu církve je starý jako církev sama. Vždy znovu a znovu se reformátoři klášterů „vraceli k původní chudobě“ a život sám způsobil, že kláštery rostly a bohatly... až do příští revoluce(války).

P. Vandas 11.1.2012 19:28

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

..."i porodila Syna svého prvorozeného a plénkami ho obvinula , a položila jej v jeslech, protože neměli místa v hospodě ".... Z tohoto textu lze dedukovat, že neměli místa v hospodě, avšak nikoli že rodila ve chlévě, o tom tam nic nestojí. Třeba jen v hospodě chybělo lůžko tak se použili jesle s novou slámou, je to ostatně sterilní. Ta licence se chlévem je pozdější imaginace lidu.

M. Martinovská 11.1.2012 19:33

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Jasně, já si to nepamatovala. Ale generace výtvarníků a betlémáků, keří vytvářejí ty chlévy, by vám za tu hospodu moc nepoděkovali - tedy za tu "přistýlku, co je za příplatek".

M. Varadinková 11.1.2012 19:34

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Sláma je sterilní???? To si děláte srandu, ne?:-)))))

P. Vandas 11.1.2012 20:22

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Nedělám. Samozřejmě přiměřeně relativně. Sterilního, na středním východě, není nic.To byste mohla vědět. Samozřejmě v prostředí zemědělství je to nejsterilnější součást  prostředí. Proto se používá při porodech domácích zvířat. Od rození dětí to není zas tak vzdálené.

P. Hofman 11.1.2012 18:17

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Nemýlí se ovšem v jednom zásadním - prolomí-li se "restituční rok" 1948 je zaděláno na další vracení majetků. Já to vítám, ale nevím, jestli to budou vítat i ostatní.

P. Vandas 11.1.2012 18:31

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Nejsem si jist, zda specielní zákon o majetku církví může být precedentem, pro prolomení oné hranice 1948 i když možné je všechno. Avšak i vydání(zatím předpokládané) tohoto zákona trvalo celých 22let a ani v tomto zákoně nebude vydáván majetek ve vlastnictví jiných osob. Takže, pokud by trvalo narovnání s našimi německy mluvícími bývalými spoluobčany , potomky zhřešících rodičů stejně dlouho, nemáme se čeho obávat.

P. Hofman 11.1.2012 18:43

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Bude daleko rychlejší. O Sudeťáky mi ale vůbec nejde, je mnoho jiných potenciálních vlastníků firem. A ty jsou už dávno privatizovány, takže stát bude platit. Já s tím ale souhlasím.

J. Anděl 11.1.2012 18:13

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Vždycky (!!!) záleží na formulaci otázky. Jistě, k víře není potřeba uvedených věcí. K víře není potřeba ani vláda, fungující stát, nohy a ruce, v zásadě skoro nic.

Položme si další otázku: brání víře v Boha společenství věřících, kteří spolu rituální a společnou formou spoluprožívají náplň své víry?

M. Varadinková 11.1.2012 18:22

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Sice nebrání, ale v těch rituálech bývá spousta balastu, takže to Boha spíš zamlžuje, než že by to pomohlo nevěřícímu či vlažně věřícímu Boha nalézt. Proto taky církve trpí značným úbytkem oveček a lidé hledají svoji individuální cestu k Bohu.

J. Anděl 11.1.2012 18:42

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Možná to zamlžuje vidění skutečnosti, ale víře to nebrání.

Kromě toho ten balast může sloužit jako přípravná fáze třeba k otevření mysli či srdce. A taková příprava může trvat roky. Tak jako v různých pohádkách či příbězích o mistrech (ať duchovních či kung-fu) musí žák nejdřív třeba deset let čistit boty, než je mu dovoleno začít něco cvičit...

Různí lidé mají různé potřeby. Někdo žije sám, hloubá a cvičí čiré zření, někdo chce rodinu, společenství, mše a zpěvy a někdo potřebuje deset let pokání a modliteb v klášteře. Není na nás to soudit a navíc s restitucemi to přímo nesouvisí.

M. Martinovská 11.1.2012 19:18

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Jaký Balast, doprkvančic? Vždycky, když se sejdou i jen dva lidé, kteří společně chtějí něco dělat, tak se musí trochu přizpůsobit jeden druhému, nejde to udělat jen přesně tak, jak to chce ten jeden. Sejde- li se 200 lidí nad určitým tradičním programem, který vznikal dva tisíce let i víc (kořeny jsou už v synagogálních obřadech), a který obnáší modlitby, čtení starých textů a jejich výklad, kde je tam nějaký balast? Jistě že v té hodinu trvající slavnosti budou části, které mi sedí více, a které mi sedí méně. Ale, doprkvančic, je to kompromis! Přece, kdybych to chtěla bez částí, které mi zcela nesedí, musela bych se sejít sama se sebou! to je jistě fajn, ale nelze při tom provozovat sborový zpěv sto let starých písní.

M. Varadinková 11.1.2012 19:40

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Ano, když hledáte Boha, musíte se sejít sama se sebou (či ponořit se sama do sebe). Jestli přitom zpíváte navíc sborové písně, nebo jen posloucháte šum větru či šplouchání mořských vln, to je přece úplně vedlejší a nepodstatné.

M. Martinovská 11.1.2012 19:46

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Vy možná dokážete zpívat sborové písně v osamění, já ne. Děkuji za hezkou radu, někdy jsem ráda sama, jindy se  ráda scházím. Také vzájmená výpomoc a přátelství se nějak líp provozují ve skupině, než v osamění.

M. Varadinková 11.1.2012 20:00

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Je zcela evidentní, že nevíte, o čem mluvím. Cílem přece není zpívat sborové písně, ale najít cestu k Bohu. K tomu (možná, pro někoho) může být prostředkem ten zpěv sborových písní.

M. Martinovská 11.1.2012 20:11

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

Přátelství mezi lidmi ovšem může být cestou k Bohu. Liturgická reforma zdůraznila známý fakt, že Bůh není "na nebesích", ale v lásce mezi lidmi. "Kde jsou dva nebo tři shromážděni v mém jménu, tam jsem já uprostřed nich".

J. Anděl 11.1.2012 22:07

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

No, a zde, zde se jednoduše omlouvám. Vyšel jsem vstříc formulaci paní Varadinkové, abych se k něčemu posunul. "Balast" jsem mohl použít klidně v uvozovkách. Nebylo mým záměrem se dotknout - no kohokoliv, tedy ani Vás. Ne v tomhle tématu, to opravdu nemám zapotřebí. Myslel jsem, že by to mohlo být z jiných mých příspěvků poměrně zřejmé.

J. Anděl 11.1.2012 22:17

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

No a kromě omluvy i vysvětlení: měl jsem na mysli, že i části rituálu či prostě soužití ve společenství, které člověku připadají jako zbytečné, nezáživné či nudné nebo prázdné, mohou mít svůj význam, který člověk nedokáže v danou chvíli ohodnotit. A ten význam se může projevit po dlouhatánské době, nebo se vědomě ani neprojeví vždycky. Ostatně minimálně člověka naučí trpělivosti a toleranci.

Můžu to ještě okecávat, ale tohle byl hlavní smysl. Můžete posoudit, jestli jsem ho fakt vyjádřil tak blbě, nebo jestli Vás "jenom" podráždilo slovo balast. A pak samozřejmě s tím pořád nemusíte souhlasit :-).

P. Vandas 11.1.2012 18:47

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

 Teď jste mne rozesmála. V těch rituálech je jistě spousta balastu, ale Vaše tvrzení má podobnou váhu, jako kdybyste se stejnou kritičností posuzovala například Verdiho operu. Je tam taky mnoho balastu. Věřte, že ona rigidnost, nadčasovost a neměnnost Církve, zase jiným přijde přitažlivá, neb v zásadě nepodléhá módním požadavkům doby.

M. Varadinková 11.1.2012 19:17

Re: Docela mi to nedá, a ponesu kůži na trh

To jste mne spíš rozesmál Vy. Verdiho opera je přece úplně jiný žánr.

Ta rigidnost církve možná může být pro někoho přitažlivá, ovšem spíš pro ty již polapené a přivyklé, než pro ty potenciální nové. Však taky věřících, hlásících se k církvím, prokazatelně ubývá, že? Myslíte, že ti "odpadlíci" nehledají Boha? Nebo ho jen hledají jinde, než v těch církevních rituálech? Potřebuje Bůh nějaké lidské prostředníky a vykladače, aby dal vědět o své existenci?

M. Martinovská 11.1.2012 18:59

Kde jste přišel na ta čísla?

Vy jste tedy pominul josefínské reformy, to je hezké. Už jsem četla na jiných webech, že Josef II. znárodnil majetek církve, a podobné nesmysly. Josef II. neznárodňoval, nebyl totiž komunista. Zrušil část klášterů - kontemplativních, a jejich majetek převedl do fondu, který se později nazýval Matice. Tento fond zrušil až ministr Dostál, církev tehdy sice vyhrála u ústavního soudu, ale fond byl již prázdný (vytunelovaný).Kde jste přišel na ta čísla?  Podle čísel z první poloviny 90. let církve přišly po válce a

únorovém puči o přibližně 2500 budov, 175 tisíc hektarů lesa a 25

tisíc hektarů orné půdy (asi procento veškeré orné půdy v ČR). Valná

většina zabaveného majetku patřila Římskokatolické církvi. To kopíruju z lidovek, odkaz níže. nemám důvod tomu nevěřit. Píšou 175 tisíc hektarů lesa. 

http://www.lidovky.cz/vv-opet-otocily-pomohly-schvalit-cirkevni-zakon-ve-vlade-pzt-/ln_domov.asp?c=A120111_085358_ln_domov_ani