16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

Smrtelná lhostejnost


Nejdůležitější silniční tah v zemi, dálnice D1, je ochromena, krizový štáb dokonce sáhl ke krajnímu opatření, když její kritickou část ze soboty na neděli uzavřel. Takové ochromení dálničního tahu Praha - Brno má závažné národohospodářské důsledky a škody by se daly vyčíslit jistě v řádu stovek miliónů korun. Jenže je zaplatí soukromníci, nikoli stát. Teď by měly pod okny ouřadu páně Šimonovského řvát davy rozlícených uživatelů silniční sítě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
MF 19.12.2005 16:21

Re: Re: Nejde jen o blbce,

To je teorie. Řidič kamionu by měl být klidný za všech okolností. Jenomže v praxi se ukáže, že každý řidič je jen člověk a kapka ke kapce a nakonec jednou ujedou nervy. U  nás je navíc spousta zbytečných a nesmyslných příkazů, např. "třicítek", které nikdo nedodržuje a když je někdo dodrží tak jenom podráždí ty za sebou. A tak by se dalo pokračovat. Přísnost ano ale ne zbytečná buzerace.
Béda 19.12.2005 16:18

Re: ČD versus kamióny, faktický příklad

pV., jak se říká "ukázaná platí", čili konečně jasný příklad.
Mimo program: Díky za to úterní demokratické rozbití virtuálního hlasování preferencí stran. Mistr Kajan to ještě teď evidentně nemůže rozdejchat, jinak by už dávno vyřešil situaci na D1 prostředníctvím učení Hayeka. Teď možná zapíjí žal při pomoci Zlatopramenu.
Ivan Nový 19.12.2005 16:15

Vláda je nedá hlavně proto, protože pro ni je prioritou pastelkovné a

ne infrastruktura.
Ivan Nový 19.12.2005 16:14

Milý N.Z.Namy,

každý má svou míru, je-li míra překročena, jedná zkratkovitě. Eurokrati už regulace přehnali tak, že tu vůbec nejde o šílence, ale o běžné lidi. Ale podstata je samozřejmě v tom, že produktivita práce neodpovídá standardu, jaký předepisuje EU, ne u nás, ale i v Německu, nebo ve Francii. Je hezké, když je vše v nerezu, ale máme na to? Problémy v dopravě indikují, že nikoliv. Aby firmy přežily, musejí někde ušetřit, a kde jinde než v dopravě, která ovlivňuje cenu jakéhokoliv zboží. Tento neblahý proces je uměle vyvolán regulacemi. Praskají první švy.
Jojin 19.12.2005 16:13

Re: Železniční přeprava kusových zásilek by pomohla místním silničním dopravcům.

Dovolím si opravit,z jádra je výrobní cena kolem 900,-Kč/MWe.
Lucifer 19.12.2005 16:11

Re: Re: Re: Re: misto 3-3 ma byt 3-4, pardon

V New Yorku jsem jezdil poloprazdnym klimatizovanym autousem. Kdybych tam mel zit, tak bych jezdil autem, s vyjimkou Manhattanu je to autem vsude rychlejsi, levnejsi a jednodussi. To ovsem o Praze rict nejde, V Praze se s vyjimkou podzemni dopravy neda civilizovane cestovat vubec nicim. Pak je ovsem nepochopitelne, ze prazske metro funguje jako nocni spoj do Hornich Kotehulek, je smradlave, zavsivene, zasvrabene, nebezpecne, kouri se tam, je to utulek pro bezdomovce a jine pochybne existence. Nikde jsem nemel tak zufale problemy s dopravou jako v Praze. Zajimalo by me, jak dlouho vam jeste vydrzi ta sebestredna pohadka o tom, jak je prazske metro nelepsi, nejrychlejsi a nejcistejsi na celem svete. Mne se tam vetsinou dela spatne od zaludku.
surfer 19.12.2005 15:55

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dráha x dálnice

Nejde o pokutu, ale o náhradu za opotřebení dopravních cest a škod na zdraví a životech občanů způsobených tímto obskurním způsobem dopravy. !Každý vygon má svého vlastního mašinfíru" Je to drahé, ale dopravní cesty hradí stát z peněz daňových poplatníků.
Stredocech 19.12.2005 15:48

Nemuselo by to být tak složité, stačí zavést poplatky,

které by na údržbu dálnic a budování dalších stačily. V krajním případě vybudopvat trasy čistě pro kamiony. Jen se obávám, že nám to EU nepovolí, tak, jako nám brání v okamžité zpoplatnění transitu.
A naše vláda ty vybrané peníze do silnic ani NEDÁ, protože už dnes vybírá na dani z benzinu, silniční daně (firmy platí i z osobních aut 3000 Kč ročně) a dálničních známek je VYŠŠÍ, než se dává na budování a údržbu silnic a dálnic.
 
 
Ivan Nový 19.12.2005 15:40

Proč by to evropské dráhy dělaly?

Jsou přece dotované :-)))
pV. 19.12.2005 15:40

ČD versus kamióny, faktický příklad

- Cena za dopravu po silnici: 6'000.- Kč, do 24 hodin, žádné další náklady na nakládku a vykládku (zajišťuje výrobce a koečný odběratel), vše lze zařídít po telefonu
- ČD: cena za dopravu 4'000 .- Kč, 2'000.- za vykládku a techniku, 2-4'000.- Kč za rozvoz z nádraží. Dodání v rozmezí 3-6 dnů, ovšem vykládka fakticky okamžitě po nahlášení. Velká potřeba času na zařizování a koordinaci... 
Vlakem přijede dvojnásobná dodávka, tedy faktická cena za množství odpovídající jednomu kamionu cca 4'000.- Kč, zdánlivě výhodné. Nikoliv. Při kamionu zvednu telefon a o víc se nestarám, u vlaku nevím, kdy to budu moci odběrateli dodat. Musím zařizovat překládání a nejsem schopen zákazníkovi sdělit, kdy vlastně zboží obdrží... A mimo to - pokud dojde k reklamaci, prostě se kamión otočí a odveze to zpátky. Přepřahnout mašinku a poslat vagón zpátky možná teoreticky jde, ale to jste asi nejednali s nádražákáma. Resume? Vlak ani náhodou, a zkoušel jsem to :-)
Ivan Nový 19.12.2005 15:39

Re: A jak se branite, Vy, pane Novy?

Já volím ODS. Na přímou otázku přímá odpověď :-))
Radek Novák 19.12.2005 15:34

Kamiony jezdí po silnicích, kde nemají co dělat

V sobotu jsem se 30 minut ploužil 15 kilometrovou rychlostí za TIRákem, co kličkoval po místních silnicích. Sice mi to nevadilo, protože se v té vánici beztak nedalo jet rychleji než třicítkou. Navíc mám dojem, že podle toho jak mu to "jelo" do kopce, měl ten TIRák letní gumy. Nevím, zda měl na té silnici co dělat, ale řekl bych, že si tady kde kdo z EU jezdí kudy chce.
Bubik 19.12.2005 15:32

Re: Re: Dodatek.

on se Zeman snažil tak zoufale "prodat" voličům Paroubka a stávající vedení ČSSD, až z toho byla jedna velká trapnost.
jak 19.12.2005 15:28

Re: Železniční přeprava kusových zásilek by pomohla místním silničním dopravcům.

Pokud vim, tak v relativne dohledne dobe, se uvazuje, podle budoucich reguli EU, o dalsim zdaneni nakladni silnicni dopravy. Vi o tom nekdo neco?
surfer 19.12.2005 15:24

Re: Vy chytráku,neekologický a sobecký

Samozřejmě že dálniční poplatky pro nákladní vozy, obzvláště pak pro kamiony a to nejméně na výši, která by odpovídala opotřebení dopravních cest včetně nákladů na škody na životech a zdraví. Pak bychom snadno zjistili že kamionová doprava je luxus, který si žádný dopravce nemůže dovolit. Zatím ovšem vše dotujeme z veřejných peněz. Další důvod je fyzikální : Na dálnici nesmějí cyklisté. Důvodem je to, že cyklista a automobil mají natolik odlišné fyzikální charakteristiky, že jejich provoz v jednom systému prostě není možný. V případě automobilů je to stejné. Rozdíl mezi tím, jak se chová a jaké potřeby na silnici má 35 tun naloženého tiráku, který měří 17 metrů, a čtyřmetrové auto vážící 1500 kilo, je gigantický. Přesto obě tyto nesouměřitelné hmoty používají stejný dopravní systém a řídí se v podstatě shodnými pravidly.
Béda 19.12.2005 15:21

Je tu ještě jeden důvod

proč je kamionová doprava čím dál nebezpečnější. Je jím kvalifikace ("českých") řidičů kamionů. Dříve se většina řidičů rekrutovala z řad řidičů, kteří získali kvalifikaci a praktické neocenitelné zkušenosti na základní vojenské službě. S postupným omezováním ZVS a nyní jejím zánikem teď prakticky může řídit 20-40 ti tunovou "zbraň" v podstatě kdokoli, kdo si na ni udělá řidičák a má více než 18 let (pokud je to třeba 20, tak mne nekamenujte). Přitom je ze statistik obecně známo, že nejvíce nehod způsobují řidiči v prvních dvou, třech letech vlastnictví oprávnění. Nejen kvůli chybějícím zkušenostem, ale i proto, že v tomto věku řidiči nejvíce riskují.
Jak praví klasik: Příkopy jsou plné optimistů, a (já dodávám) hřbitovy plné nepostradatelných pracovníků. 
surfer 19.12.2005 15:20

Re: pro drew,

Samozřejmě že dálniční poplatky pro nákladní vozy, obzvláště pak pro kamiony a to nejméně na výši, která by odpovídala opotřebení dopravních cest včetně nákladů na škody na životech a zdraví. Pak bychom snadno zjistili že kamionová doprava je luxus, který si žádný dopravce nemůže dovolit. Zatím ovšem vše dotujeme z veřejných peněz. Další důvod je fyzikální : Na dálnici nesmějí cyklisté. Důvodem je to, že cyklista a automobil mají natolik odlišné fyzikální charakteristiky, že jejich provoz v jednom systému prostě není možný. V případě automobilů je to stejné. Rozdíl mezi tím, jak se chová a jaké potřeby na silnici má 35 tun naloženého tiráku, který měří 17 metrů, a čtyřmetrové auto vážící 1500 kilo, je gigantický. Přesto obě tyto nesouměřitelné hmoty používají stejný dopravní systém a řídí se v podstatě shodnými pravidly
R 19.12.2005 15:19

Železniční přeprava kusových zásilek by pomohla místním silničním dopravcům.

Kdyby fungoval model dopravy, kdy by CD dopravovaly  kusové zásilky do hmotnosti desítek tun do stanic a ze stanice by k jednotlivým firmám ve městě dovážel ty zásilky nějaký místní automobilový dopravce, zůstaly by nejspíš tyto pracovní místa a zřejmě i daně firmy v místním regionu, zatímco teď na severní Moravu doveze zboží ze skladu dopravce kdovíodkud, takže ani pracovní místa ani daně se nejspíš nekonají a navíc ještě rozbije silnici, kterou musí region zase spravit. I to by mohl být důvod pro preferenci železniční dopravy kusových zásilek. Když se může preferovat výkup elektřiny za 2,50 z větrníků místo elektřiny z jaderky za cca 0,70  kč, proč by se i proto neměla nějak preferovat rozumným způsobem, ne tak křiklavě železniční doprava oproti silniční.
ibn 19.12.2005 15:16

A jak se branite, Vy, pane Novy?

Béda 19.12.2005 15:10

Re: Re: Souhlas s Čumilem z 13:09

Huhu, kalkulace samozřejmě neznám, pouze potvrzuji souhlas s Čumilem, že pakliže je to pro firmu výhodnější, musí být   n ě c o  zásadně špatně. Tedy, že by to ten kamion s uhlím neměl být výhodnější, než po železnici. Toť vše, pouze názor.
N.Z.NAMY 19.12.2005 15:08

Re: Nejde jen o blbce,

p. Nový, Vy uŽ mi připomínáte Cicerona: Socialismus nefunguje a Carthago delenda est... :-) Nic proti Ciceronovi, ale jak může socialismus za šílence za volantem mi jaksi uniká. Že by je přece jen plodil ten Vámi opěvovaný trh a (naopak) NEDOSTATEK REGULACÍ? A BTW: řidič kamionu, který se nechá "rozdráždit", nepatří vůbec, ale vůbec za volant.
R 19.12.2005 15:07

Re: geronte inzo,

1.Spolehlivost - závisí na systému a lidech.
2.Rychlost - tady je automobilová doprava rychlejší, pokud někde neuvázne, je to pravděpodobnější než u železnice, kde je to zpomaleno i nutností překládky na výchozí a cílové stanici.
3.Cena - železnice vyžaduje v případě kusových zásilek velké množství, aby cena šla dolů
4.Z hlediska manipulace zboží - Pro zboží zabalené a chráněné standartním způsobem to není problém, směřuje to k používání typizovaných kontejnerů.
5.Plnění dodávek v čase - pokud nevadí, že čas přepravy je delší. Spolehlivost přepravy železnicí by měla být teoreticky vyšší než automobilová.
 
Nemůžu si pomoct, připadá mi, že až na tu rychlost přepravy má železnice teoreticky dobré předpoklady konkurovat silniční přepravě,  prakticky by tam asi muselo proběhnout malé zemětřesení. 
surfer 19.12.2005 15:07

Všichni dotujeme kamionovou dopravu

Kamionovou dopravu bohužel dotujeme všichni a to nejen v ČR. Již z prostého pohledu je zřejmá skutečná ekonomická neefektivnost tohoto způsobu dopravy. Při této formě přesunu zboží platí : 1 zaměstnanec ( řidič) ovládá jeden vagón ( kamión). Cena živé práce ( mzda ) přitom obecně představuje největší položku nákladů. Proč jsou tedy ceny kamionové dopravy výhodnější ? Jediný důvod – dopravní cesta je zdarma, tedy skoro zdarma. Platí jí totiž stát, resp. všichni občané ze svých daní. Dopravce tedy nemusí do svých nákladů zahrnovat budování ani údržbu dopravních cest, ale jen poměrně směšně nízkou dálniční daň. Stát zajistí každoročně mnohamiliardové náklady na neustále opravy a údržbu silnic a dálnic ( i když to právě v ČR činí velice mizerně ). Silnice a dálnice jsou veřejným statkem. Každý jiný obdobný veřejný statek je možné užívat jen veřejně( tedy na příklad chodit po chodníku), ale není možné užívat jej komerčně. Občan tedy může na příklad chodník používat celý den, avšak nesmí na něm provádět obchodní činnost, tedy na příklad postavit si stolek nebo stan a něco prodávat. Obdobně by to mělo platit i pro veřejné komunikace typu silnic a dálnic. Pokud však jde o podnikání v nákladní dopravě , pak zákon zcela absurdně umožňuje ,aby byly veřejné komunikace užívány i k podnikání podnikatelských subjektů ,a to v podstatě jen za symbolický poplatek. Zde však zákon umožňuje aby byly užívány i k podnikání tedy k dosahování soukromého zisku a to v podstatě za symbolický poplatek. Je zřejmé, že využívají-li silnic a dálnic k dopravě zboží přepravci pomocí kamiónů, pak vzniká potřeba prakticky soustavné obnovy těchto sítí , hrazené z veřejných prostředků. Pokud by se takto přestala dotovat kamionová doprava, znamenalo by to přirozeně růst tarifů pro kamionovou dopravu a následný přesun přepravců na dopravu železniční. Klasickou ukázkou „neschopnosti státu“ v tomto směru je zánik dopravy kamionů po železnici v z Lovosic směrem SRN. Netvrdím, že by bylo nutné
huhu 19.12.2005 15:06

Re: Dodatek.

na Zemana jsem se také chvíli díval, čekal jsem nějaká socanská moudra s bonmoty, Zemana určitým způsobem respektuji. Ale Zeman buď nebyl ve formě takže ani nebyl vtipný, nebo se snažil křečovitě podpořit či odsoudit své nevyvedené politické potomky, až byl trapný a vysloveně demagogicky žvanil.
Ivan Nový 19.12.2005 15:04

Bédo, na vině jsou dotace,

jsou to snadné peníze, takže vybudovat naddimenzovanou infrastrukturu, která neodpovídá produktivitě práce je snadné. Dopravní kolaps u nás je způsoben naší polohou a tím, že v okolních státech mají takto nadimenzovanou dopravní infrastrukturu už dávno a naším směrem vzniká přetlak :-))
huhu 19.12.2005 15:02

Re: Souhlas s Čumilem z 13:09

vy znáte kalkulace ? Pokud to uhlí vezou soukromníkovi soukromníci, asi je to výhodnější. Pokud je vše v rukách státních úředníků, ptal bych se s vámi. Víte, do úvah a kalkulací, nákladů firem těžko nahlédnete a nelze výhodnost dopravy zobecňovat. Viz doprava uhlí do Chvaletic - proč přešli z Labe na ČD ?
Ivan Nový 19.12.2005 15:01

Dodatek.

Když totéž říká Fico je hodnověrný, ale když totéž říká Zeman je směšný, protože to co říká neodpovídá intelektuálni úrovni, kterou u něj posluchači předpokládají. Stal se vlastní loutkou, za provázky tahá jeho vlastní minulost. Opravdu smutné.
huhu 19.12.2005 14:59

Re: Re: geronte inzo,

a proč jste použil služeb DPD ? Příště použíjte jinou firmu.
Béda 19.12.2005 14:58

Souhlas s Čumilem z 13:09

"Vozí-li se uhlí náklaďáky po dálnici, je něco zásadně špatně."
Jelikož z ekonomických důvodů není možné pochopit, jak to může být pro někoho výhodné. Také 20-30 tun uhlí přeci někdo nepotřebuje ze dne na den. To by v té firmě museli být padlí na hlavu. Nebo opravdu v těch uhelných skladech mají takovou marži, že se to vyplatí, ale o tom bych si dovolil pochybovat. Jo, to nám to HDP roste, když se takto nákladně převáží suroviny. To se nám to hoduje, když nám lidi půjčujou (na dálnici). Možná by pomohl nějaký seznam komodit, které nesmějí na dálnici (jen na železnici). Teď nemám na myslí hu- hu- huhlí, ale nebezpečné látky.
Ivan Nový 19.12.2005 14:56

ano, geronte,

souhlasím, je to důsledek byrokratické slepoty evropských struktur. A protože jsou slepí a živí je produkce nařízení a nejsou schopni zařadit zpátečku, protože by to znamenalo jejich zánik.