5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

Nebýt jako oni

Davové výlevy radosti nad smrtí Usáma bin Ládina jsou odporné, stejně odporné jako byly masové demonstrace radosti nad teroristickým útokem na newyorská dvojčata. Smrt není nic, nad čím je dobře se radovat, zvlášť když je to smrt násilná a provázená smrtí dalších lidí. Je těžké posuzovat bin Ládinovu smrt s chladnou hlavou, nicméně je dobře se o to pokusit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Tolman 4.5.2011 0:08

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Dobrou noc.

J. Václavíková 3.5.2011 23:56

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

A rovněž se významnou měrou zasloužilo o nebývalé drancování zdrojů a nezměrné plýtvání.

J. Tolman 4.5.2011 0:16

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Drancovalo a plytvalo se víceméně vždy. Dělají to i zvířata, dělali to i divoši. Lidí je více, a tak je větší spotřeba.  Civilizace má mechanismy, kterými se to snaží napravit, ale jde to pomalu. Ještě nikdy v historii se tolik lidí nezabývalo ochranou přírody.

J. Anděl 3.5.2011 23:58

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Erich Fromm? :-)

J. Tolman 3.5.2011 23:59

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Být či mít. Ještě ji mám schovanou. Ale nelíbila.

J. Anděl 4.5.2011 0:28

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Mně kdysi ano, už je to hodně let, tak nevím, jak by tomu bylo dnes. K tématu níže. Ovšem jdu spát, přeji dobrou noc :-). Děkuji za povídání.

J. Václavíková 3.5.2011 23:59

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Jistě, ale mě ani tak nezajímá autor, jako spíš aplikace.

J. Anděl 4.5.2011 0:16

Být neznamená nemít

Jistě, omlouvám se, že jsem se neubránil té asociaci.

Jednoznačně být. Ale nemusí to být protiklad. Všechna učení se nějak vymezují k majetku. Kvůli lpění na něm. Jako že až přijde ta hodina a my budeme na střeše, nemáme se vracet do domu pro věci. A nebo že velbloud spíš projde uchem jehly, než boháč do království nebeského. A tak :-).

Lpění na majetku je tou brzdou, nikoliv však ten majetek jako takový. Bohatý člověk, který na svém majetku nelpí, nemá problém. Je jen otázka, jak se mu to podaří. Na druhé straně nemajetný člověk, jehož mysl je posedlá pouze faktem, že je chudý a nic nemá - a že tím snad ostatní morálně převyšuje -, je v zajetí "mít" a není. Takže ještě jinak - být neznamená nemít. A prakticky je leckdy dobré mít, alespoň máte z čeho dávat (a nemusíte dávat z cizího).

Ta myšlenka, jako všechny ostatní, se dá také jinak zneužít, nejen k asketické pýše. Třeba k okrádání ostatních, k vytváření socialismu, k brojení proti soukromému majetku.

Asi je to na popůlnoční čas moc dlouhé, že? :-)

J. Anděl 4.5.2011 0:22

Re: Být neznamená nemít

To s tou náplní mysli mi připomnělo z jiného soudku povídání o nevěstce a mnichovi. Nevěstka měla mysl plnou Boha a mnich sexu... Náplň mysli je důležitější, než aktuální světské poměry, myslím. To ještě doplněk k (dilematu?) mít či být.

J. Tolman 4.5.2011 0:27

Re: Být neznamená nemít

Není to dlouhé. Řekl jste to přesně, jenom zopakuji, že lidská společnost by se bez soukromého vlastnictví dále nerozvíjela a zůstala by na úrovni prvotně pospolné společnosti. 

Dalším stupněm souromého vlastnictví bylo soukromé vlastnictví pozemků, které dostalo právní rámec v Británii (ohrazování) a součástí této "katastrizaci" světa byly například cesty kapitána Cooka. Všechno to postupně vedlo ke vzniku průmyslové revoluce a k dnešnímu modernímu světu. Bez soukromého vlastnictví (a hromadění majetku) nemožné.  

J. Anděl 4.5.2011 0:30

Re: Být neznamená nemít

Ano.

Šlo by to přenést do jiné roviny, že by se lidský duch nerozvíjel bez těla tak, jako společnost bez soukr. majetku? Ale to už opravdu na jindy, bude-li zájem :-).

J. Tolman 4.5.2011 0:31

Re: Být neznamená nemít

Souhlas. Dobrou noc.

M. Martinovská 3.5.2011 23:12

Dobrou noc všem.

P. Vandas 3.5.2011 23:13

Re: Dobrou noc všem.

I Vám přeji. Dobrou noc.

J. Anděl 3.5.2011 23:16

Re: Dobrou noc všem.

Také dobrou noc.

J. Tolman 3.5.2011 23:17

Re: Dobrou noc všem.

Dobrou noc a děkuji

A. Goldbergová 3.5.2011 22:03

Nemáme správný náhled na islám,

Goethe  ... Pokaždé, když se jím (Koránem ) zabývám, začne nás udivovat, přitahovat a nakonec si vynucuje naši zbožnou úctu ... Jeho styl je skvělý, úžasný - takto bude  tato kniha neustále nanejvýš mohutně působit během všech budoucích věků ...

Islámská nadace v Praze vydala knihu Co jest Islám a v ní uvádí mimo jiné pochvalné ódy evropských literátů. Když jsem v ní dnes v knihovně letmo listovala, údivem jsem zjistila, že není mírumilovnějšího náboženství.

M. Prokop 3.5.2011 22:19

Re: Nemáme správný náhled na islám,

Tak to bude zřejmě ten rozdíl mezi teorií a praxí.

Možná to byl jiný islám, kdysi dávno, když přichýlil nositele vzdělanosti všeliké, možná ne. Každopádně dnes není ani příliš mírumilovný, ani tolerantní.

O. Kadlec 3.5.2011 22:23

Re: Nemáme správný náhled na islám,

I takový nejspíš je, islámů je mnoho.

J. Anděl 3.5.2011 22:23

Re: Nemáme správný náhled na islám,

V knize z počátku minulého století (překlad životopisu Milarepy) se v předmluvě píše, že arabští učenci uchovávají hluboké učení pro evropský svět. Vím, že když jsem to nedávno (znovu) četl, v aktuálních souvislostech mě to až zarazilo.

J. Tolman 3.5.2011 22:36

Re: Nemáme správný náhled na islám,

Máte pocit, že to tvrzení platí stále?

J. Anděl 3.5.2011 22:45

Re: Nemáme správný náhled na islám,

Ten pocit nemám, ale to je jen můj pocit. Zároveň z toho, co píše paní Goldbergová, cítím sílu.

Tyto dva protichůdné pocity si mentálně vysvětluji tak, že něco ukrytého tam je, ale neodhalíme to, budeme-li sledovat vnější projevy islámu.

Zároveň mám mocný pocit, že křesťanství prošlo od té doby mohutným obrozením. Obecně kultura Evropy (či Západu) se však spíše zamotala v mnoha barevných povrchnostech a vytvořila si chumel barevných cingrlátek ze všech možných duchovních směrů světa, čímž ustoupila na zcestí. To jsou ovšem jen takové dojmy.

J. Tolman 3.5.2011 22:54

Re: Nemáme správný náhled na islám,

Já to vidím takto:

1. V islámu je obrovská síla. Když jsem pobýval na blízkém východě a viděl jsem večer zasoumraku, davy muslimů omývajících se před večerní bohoslužnou v mešitě, působilo to na mě magicky a dovedl jsem si představit, že pokud bych tam byl, tak bych se k těm zástupům asi připojil.

2. Islám toho pro evropskou učenost příliš mnoho neskrývá. 

3. Křesťanství prochází obrozením, ovšem na vzestupu je i islám i budhismus. 

S tou kulturou Evropy nevím, mě se nezdá, že se motá, rychle se vyvíjí, jde různými směry, ale hlavně, Evropa postavila budovy moderní vědy, kterou ostatní mohou pouze kopírovat.

J. Tolman 3.5.2011 22:55

Re: Nemáme správný náhled na islám,

Jinak, ještě jsem vám něco napsal dole.

J. Anděl 3.5.2011 23:02

Re: Nemáme správný náhled na islám,

No vidíte, to, co jsem já zmateně pociťoval, jste moc hezky strukturovaně popsal, takto to cítím. Zejména bod číslo jedna jsem prožil podobně. Ke druhému bodu - ne snad pro učenost, spíše pro inspiraci právě tou silou, o které mluvíte v bodě jedna. Myslím, že to je to, co dnes některé lidi k islámu táhne (btw poznámka k jednomu dnešnímu článku zde na Psu, kde pan Čech v čechovinách nechápe, co mladé dívky táhne k islámu). K neočíslovanému závěru: je to možné, nechtěl jsem vyznít moc skepticky. Z duchovního hlediska není prostě jedna Evropa, kterou by šlo paušálně ohodnotit.

K tomu, co píšete níže, se hned vydám :).

J. Václavíková 3.5.2011 23:27

Re: Nemáme správný náhled na islám,

Není na islámu přítažlivá právě ta opravdovost, která se nám už tak trochu vytratila pod rukama při honbě za materiálním úspěchem?

J. Tolman 3.5.2011 23:33

Re: Nemáme správný náhled na islám,

Ale oni se také honí za materiálním úspěchem.

J. Václavíková 3.5.2011 23:37

Re: Nemáme správný náhled na islám,

Tak mě zmátl můj odstup. Nikdy jsem tam nebyla. Pak je člověk idealista.

A. Goldbergová 3.5.2011 23:01

Re: Nemáme správný náhled na islám,

Mě trochu z té knihy zamrazilo vychvalování islámu, to,  že západní svět není schopen spojit světské a náboženské, vědecké a duchovní stránky života  a že jen islám přináší světu harmonii. Připomnělo mi to povinné studium vědecké, neomylné, jedinečné a všeobjímající m-l filozofie a její důsledky. A když si uvědomím snahy stavět zde nové mešity, nemám dobrý pocit.

A. Goldbergová 3.5.2011 21:49

Nemáme správný náhled na islám,