6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

Nebýt jako oni

Davové výlevy radosti nad smrtí Usáma bin Ládina jsou odporné, stejně odporné jako byly masové demonstrace radosti nad teroristickým útokem na newyorská dvojčata. Smrt není nic, nad čím je dobře se radovat, zvlášť když je to smrt násilná a provázená smrtí dalších lidí. Je těžké posuzovat bin Ládinovu smrt s chladnou hlavou, nicméně je dobře se o to pokusit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Václavíková 4.5.2011 10:25

Re: Být neznamená nemít

Pane Anděli, odpovídám až teď. Moje úvaha nenapadá samotné vlastnictví a majetek, ale spíš to, jaké ocenění na společenském žebříčku majetku přisuzujeme. Vadí mi, že bohatý je váženější než moudrý a tento tlak nás také nutí prezentovat svůj majetek např. oblečením, autem, mobilem ..... Zjednodušeně řečeno. K tomu Vašemu příměru s mnichem- jeden známý zase prohlašoval, že je lépe v neděli dopoledne sedět v hospodě a myslet na kostel, než sedět v kostele a myslet na hospodu :-)

A. Fritscher 4.5.2011 8:28

Re: Tak k čemu jste dnes došli, přátelé?

Znovu se musím uchýlit k něčemu podobnému jako u pani Martinovské. Čtu ty příspěvky retrospektivně a jenom koukám, jak humanitárně bombardující a tvrdě odrážející protiislamista pan Vandas má o několik řádek výše a asi o hodinu později neuvěřitelně dojemnou monologickou rozmluvu o boží trojici a pokoře ducha. Jste mám pocit spolu s pani Martinovskou a jinými na této diskusi spolek převzdělaných intelektuálů, kteří pro samou poučku a vědomost nevidíte na dva metry před sebe. Jste schopni během rozpětí zhruba jedné hodiny na te samé diskusní lince vybombardovat "zachvatčika " až do pravěku, a pak se rozplývat ve všeobjímající boží lásce! Jste prasata, a je mi z vás na blití :o(

A. Fritscher 4.5.2011 7:53

Re: Východ je Východ a Západ je Západ....

Je neuvěřitelné jak distinguovaný, sečtělý a vzdělaný člověk, jdoucí duchovní cestou v šlépějích antických a řeckých myslitelů, mající přehled o východní cestě, znalec bible a rozdílu mezi potřeby duší a těla, v okamžiku kdy přijde o argumenty, a nebo mu je sáhnuto na Havla, dokáže označit protidiskutéra za BLB-a, přesně podle pravidel "ubožácké rétoriky".

"......vždycky když ti dojdou argumenty, ještě pořád můžeš hodit hovnem......", že madam Martinovská :o)) 

J. Tolman 4.5.2011 0:31

Re: Být neznamená nemít

Souhlas. Dobrou noc.

J. Anděl 4.5.2011 0:30

Re: Být neznamená nemít

Ano.

Šlo by to přenést do jiné roviny, že by se lidský duch nerozvíjel bez těla tak, jako společnost bez soukr. majetku? Ale to už opravdu na jindy, bude-li zájem :-).

J. Tolman 4.5.2011 0:30

Re: Tady jsem

Dobrou noc.

J. Anděl 4.5.2011 0:28

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Mně kdysi ano, už je to hodně let, tak nevím, jak by tomu bylo dnes. K tématu níže. Ovšem jdu spát, přeji dobrou noc :-). Děkuji za povídání.

J. Václavíková 4.5.2011 0:27

Re: Tady jsem

Omlouvám se, už musím jít. Víte, co jsem myslela- ty nenávistné mántry brání žádoucímu posunu v myšlení. Dobrou noc.

J. Tolman 4.5.2011 0:27

Re: Být neznamená nemít

Není to dlouhé. Řekl jste to přesně, jenom zopakuji, že lidská společnost by se bez soukromého vlastnictví dále nerozvíjela a zůstala by na úrovni prvotně pospolné společnosti. 

Dalším stupněm souromého vlastnictví bylo soukromé vlastnictví pozemků, které dostalo právní rámec v Británii (ohrazování) a součástí této "katastrizaci" světa byly například cesty kapitána Cooka. Všechno to postupně vedlo ke vzniku průmyslové revoluce a k dnešnímu modernímu světu. Bez soukromého vlastnictví (a hromadění majetku) nemožné.  

J. Anděl 4.5.2011 0:22

Re: Být neznamená nemít

To s tou náplní mysli mi připomnělo z jiného soudku povídání o nevěstce a mnichovi. Nevěstka měla mysl plnou Boha a mnich sexu... Náplň mysli je důležitější, než aktuální světské poměry, myslím. To ještě doplněk k (dilematu?) mít či být.

J. Tolman 4.5.2011 0:19

Tady jsem

RE: Ale snad i zespoda by to mělo jít. Ovšem když tady čtu ty tupé mántry, jak jste to výstižně pojmenoval, upadám do pesimismu.

Zespoda to jde, ale začít musí každý u sebe. Pokud u sebe začne málo lidí, nepůjde to.

J. Anděl 4.5.2011 0:16

Být neznamená nemít

Jistě, omlouvám se, že jsem se neubránil té asociaci.

Jednoznačně být. Ale nemusí to být protiklad. Všechna učení se nějak vymezují k majetku. Kvůli lpění na něm. Jako že až přijde ta hodina a my budeme na střeše, nemáme se vracet do domu pro věci. A nebo že velbloud spíš projde uchem jehly, než boháč do království nebeského. A tak :-).

Lpění na majetku je tou brzdou, nikoliv však ten majetek jako takový. Bohatý člověk, který na svém majetku nelpí, nemá problém. Je jen otázka, jak se mu to podaří. Na druhé straně nemajetný člověk, jehož mysl je posedlá pouze faktem, že je chudý a nic nemá - a že tím snad ostatní morálně převyšuje -, je v zajetí "mít" a není. Takže ještě jinak - být neznamená nemít. A prakticky je leckdy dobré mít, alespoň máte z čeho dávat (a nemusíte dávat z cizího).

Ta myšlenka, jako všechny ostatní, se dá také jinak zneužít, nejen k asketické pýše. Třeba k okrádání ostatních, k vytváření socialismu, k brojení proti soukromému majetku.

Asi je to na popůlnoční čas moc dlouhé, že? :-)

J. Tolman 4.5.2011 0:16

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Drancovalo a plytvalo se víceméně vždy. Dělají to i zvířata, dělali to i divoši. Lidí je více, a tak je větší spotřeba.  Civilizace má mechanismy, kterými se to snaží napravit, ale jde to pomalu. Ještě nikdy v historii se tolik lidí nezabývalo ochranou přírody.

J. Václavíková 4.5.2011 0:10

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Ale snad i zespoda by to mělo jít. Ovšem když tady čtu ty tupé mántry, jak jste to výstižně pojmenoval, upadám do pesimismu.

J. Tolman 4.5.2011 0:08

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Dobrou noc.

J. Tolman 4.5.2011 0:07

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Společenské vazby jsou složité a kultivace společnosti prochází po těchto vazbách, jde to pomalu, někdy zpátky a vždy existuje nebezpečí, že se stavba zcela zřítí a začne se znova. 

Jde o výchovu národa. Nejlepší výchovou druhých je výchova vlastním příkladem.  Národ je  momentálně vychováván gaunery. Kdy to skončí - nevidět. 

J. Tolman 4.5.2011 0:02

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Být spokojený se musí umět.

Citát Sheakspeara z filmu Králova řeč: Poor content is rich and rich enough.

 

J. Václavíková 4.5.2011 0:01

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Jinými slovy- Vy si myslíte, že nejdřív musíme všechno mít, abychom mohli přehodit výhybku?

J. Václavíková 3.5.2011 23:59

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Jistě, ale mě ani tak nezajímá autor, jako spíš aplikace.

J. Tolman 3.5.2011 23:59

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Být či mít. Ještě ji mám schovanou. Ale nelíbila.

J. Tolman 3.5.2011 23:58

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Je to dáno stupněm rozvoje společnosti, v našem případě postkomunistické zaostávající zemičce. Zlepší se to buď tlakem zvenku (EU) nepo postupnou kultivací naší společnosti, která nicméně pokračuje tempem, přesahujícícm lidský život. 

J. Anděl 3.5.2011 23:58

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Erich Fromm? :-)

J. Anděl 3.5.2011 23:57

velký třesk

Z čeho ovšem můžeme skutečně vědět, že na počátku byla hmota? Vždyť to pozorujeme "zdola", pozorujeme a posuzujeme (skrze) hmotu. Chápu, že z toho úhlu pohledu se to tak může jevit, ale platí to i při jiném úhlu pozorování? Jak bychom mohli experimentálně dojít k výsledku, že na počátku bylo vědomí a Slovo? A nebo že Vědomí je mimo čas a prostor a Slovo bylo aktem, kterým se vesmír započal? A že vědomí bytostí či vesmíru jako celku jsou střípky, zrcadlící ono absolutní vědomí? Jsme vůbec schopni i jiného pozorování, nežli experimentálního skrze hmotu? Opět připomínám, že i ve hmotě forma experimentu určuje, jaké budou výsledky (částice versus vlna), takže existuje-li i jiná forma pozorování, je možné, že skrze ni dojdeme k jiným závěrům.

Tady jsem ovšem laikem a beru to jako takové mentální cvičení. A kromě toho mám nějaký názor, ten ovšem předkládám až na druhém místě, poté, co jsem napsal, že lze myslím těžko dospět k objektivnímu univerzálnímu závěru. Tedy názor, že stvořen byl vědomý vesmír, rozprostřený přes širé spektrum, tedy nikoliv jen ve spektru, které dnes nazýváme hmotou. A najednou, tedy nikoliv nejdřív to a posléze tamto. A v jeho rámci pak docházelo k dalším a dalším diferenciacím a individualizačním procesům - tak vznikal viditelný i neviditelný vesmír, bytosti, tělesa atp. To se už dělo v čase. A o vědomí si myslím to, co píšu výše, tedy že jsou to ty střípky, zrcadlící. Ovšem zároveň střípky vyvíjející se, snad k lepšímu zrcadlení.

Toto jsou prostě takové myšlenky (možná roztomile pitomé). Pro praktický život to význam nemá, protože rozluštění této záhady nás šťastnému životu ani přímému vidění souvislostí nikterak nepřiblíží. Ale těší mě možnost si to zkusit zformulovat, takže děkuji.

J. Václavíková 3.5.2011 23:56

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

A rovněž se významnou měrou zasloužilo o nebývalé drancování zdrojů a nezměrné plýtvání.

J. Václavíková 3.5.2011 23:55

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Dobrou.

J. Václavíková 3.5.2011 23:54

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Průzkumy naznačují, že mír v duši nekoreluje tak úplně s materiálními podmínkami.

P. Vandas 3.5.2011 23:54

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Já jdu spát. Přeji dobrou noc.

J. Tolman 3.5.2011 23:53

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Udělala jste mi radost. Ta odpověď se svobodnou vůlí je také moje odpověď.

J. Václavíková 3.5.2011 23:52

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Ono podle mě nejde ani tak o to snění, ale o společenské klima, onen diktát norem a tlak veřejného mínění, které určují, jaké chování je žádoucí a oceňované, a jaké nikoliv. Oslí můstek- proč u nás není oceňováno chování šetrné k přírodě a lidem, ale bezohledná dravost a majetek?

J. Tolman 3.5.2011 23:51

Re: Protiklad i jednotu těla a ducha

Nejde o konvence, ale o způsob života, který soukromé vlastnictví vyžaduje. Soukromé vlastnictví se také zasloužilo a rozvoj a kultivaci lidské společnosti. Civilizace stojí na soukromém majetku.