25.4.2019 | Svátek má Marek


ŽELEZNICE: Proč budeme vždycky jenom chudí?

9.3.2019

Protože nejsme dost odhodlaní. To slovo „odhodlaní“ jsem si vypůjčil v knize našeho premiéra „O čem sním, když náhodou spím“. Dala by se použít přiléhavější, nelichotivá slova. Jeden případ z mnoha, kdy nám chybí odhodlání:

Jednáme, mluvíme a píšeme, zatímco ostatní bohatší země už v podstatě dokončily svou dálniční síť a pokračují nyní v budování vysokorychlostních železničních tratí. V médiích o tom byla zmínka, připomenu: Z Berlína do Vídně lze už teď po vysokorychlostních tratích oklikou přes Bavorsko i bez přesedání dojet rychleji, než přes Prahu a Brno. Vnímám to jako velkou ostudu pro nás Čechy. Náš premiér ve své knize píše, jaké výhody nám vysokorychlostní trati přinesou, o co budeme bohatší. Hned ve třech kapitolách tu skvělou budoucnost poměrně logicky popisuje. Bohužel zůstává u snění. Naopak dál v jeho díle přijde studená sprcha: „Četl jsem pesimistický odhad, že jen příprava rychlého železničního spojení mezi Prahou a Brnem se potáhne neuvěřitelných 25 let. To vysloveně ohrožuje rozvoj České republiky!“ Premiér nepopisuje, jak ohrožení rozvoje (chudnutí) hodlá zamezit. Stát prostřednictvím SŽDC zatím zadává studie a nijak nespěchá. Jistý pokrok tu je: Máme úřední český název pro vysokorychlostní železniční tratě: rychlá spojení. Asi aby lidé nevěděli, o co jde, jako doprava v klidu.

Vysokorychlostní tratě v Česku měly být už dávno alespoň v přípravě. Abychom nevypadali uprostřed Evropy jako skanzen železniční dopravy, zaostalí a chudí. K tomu je třeba dalšího odhodlání:

Vybraná část regionálních tratí se měla zrušit už dávno.Už v roce 1963 zavřeli v Anglii prvních více než 2000 stanic a příslušných regionálních tratí. Samozřejmě, nemůžeme se porovnávat s Anglií, nicméně máme nejhustší železniční síť v EU. Naše železnice vznikaly převážně v 19. století, dodnes vypadají skoro stejně, včetně nádraží. Investovat do tratí a nádraží tam, kde skoro nikdo nečeká na prázdné vlaky, je bohužel dnešní realita. ČD se sice chlubí tím, jak přibývá cestujících, ale je to nárůst jen v příměstské dopravě do Prahy. Jistě, železniční doprava do velkých aglomerací, jako je Praha, má smysl, bude se rozvíjet. Ale většina toho, co předvádí „národní dopravce“ ČD jako dopravní obslužnost a za co bere dotace, je plýtvání penězi, o tyto peníze jsme chudší. Vůbec hospodaření ČD a ještě obskurnější hospodaření SŽDC je něco jako posvátná kráva.

Dopravní obslužnost si lidé dnes představují jinak, vlaková doprava je zastaralá, překonaná a nákup moderních vagonů to nezachrání. Lidé si kupují stále modernější auta. Byli bychom bohatší, kdybychom přestali investovat do regionálních tratí, které by snadno nahradilo pár mikrobusů, a ušetřené peníze dali do přípravy vysokorychlostních železničních tratí. Nejdůležitější je teď najít lidi odhodlané pro tuto vizi pracovat.



Diskuse


J. Kratochvíl
18:24
10.3.2019

V. Křepelka
10:52
10.3.2019

P. Stepanek
Ano
8:40
10.3.2019

J. Jurax
15:15
9.3.2019

J. Jurax
17:49
10.3.2019

A. Trick
19:34
10.3.2019

J. Kratochvíl
18:13
10.3.2019

J. Fridrich
11:00
9.3.2019

J. Kratochvíl
18:28
10.3.2019

M. Malovec
10:47
9.3.2019

L. Novák 475
8:14
10.3.2019

M. Mikulec
10:22
9.3.2019

J. Jurax
15:06
9.3.2019

M. Mikulec
15:28
9.3.2019

J. Jurax
16:52
9.3.2019

M. Mikulec
17:23
9.3.2019

A. Trick
10:41
9.3.2019

P. Grigar
10:58
9.3.2019

M. Krčmář
12:13
9.3.2019

T. Závodský
9:25
9.3.2019

J. Lepka
9:35
9.3.2019

A. Trick
10:49
9.3.2019

P. Grigar
10:55
9.3.2019

T. Závodský
13:09
9.3.2019

M. Mikulec
10:20
9.3.2019

J. Lepka
10:29
9.3.2019

V. Šedivý
10:59
9.3.2019

J. Ptáček
8:21
9.3.2019

A. Trick
8:27
9.3.2019

B. Baron
0:22
9.3.2019

J. Lepka
9:04
9.3.2019

A. Trick
0:16
9.3.2019

J. Jurax
0:27
9.3.2019

J. Lepka
9:00
9.3.2019

A. Trick
10:53
9.3.2019

Z. Lapil
11:31
9.3.2019

A. Trick
11:35
9.3.2019

Z. Lapil
16:12
9.3.2019

J. Jurax
13:36
9.3.2019

počet příspěvků: 59, poslední 11.3.2019 04:22









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.