7.5.2024 | Svátek má Stanislav


ÚVAHA: Evoluce či Bůh

6.1.2012

Citát: Má Bůh nějaké dějiny či prochází evolucí?

Všechno je to nedorozumění, možná proto, že filosofové, teologové, pedagogové, politologové a vůbec všichni, kdo na téma Bůh diskutují, se nezajímají o přírodopis. V přírodě jsou vztahy a vývoj vyvážené, je tam odvěká adaptace na změny, rovnováha mezi žrouty a požíranými a všechno probíhá na základě pudů.

Někde je sežráno víc trávy nebo uschnula, bon, stádo odtáhne dál. Nebo je jí dost a stádo se množí, tak se rozmnoží šelmy a omezí nezdravý růst atd. atd. Jen člověk se jaksi vymkl z toho soustrojí; člověk myslí a jako jediný živočich v přírodě má vědomí, že existuje čas. Čas, který omezuje a v kterém chce žít maximálně úspěšně. Protože podléhá stejným přírodním zákonům jako všechno na této zemi, pokud on sám do toho pitomě nezasahuje, musel si stanovit jakási pravidla k ochraně svého genetického kódu: já tě nezabiji, když nezabiješ ty mě, a podobně.Což byl jakýsi zákon, vědomá náhrada chybějících instinktů. Když ten živočišný druh Homo sapiens přežil epidemie, přírodní katastrofy a vzájemné spory, byl už dost rozmnožený a ten zákon soužití se stával něčím až posvátným; vyprávějte např. nevzdělaným, že následky incestu s sebou nesou postižení potomci: spíš lidé pochopí, když se jim řekne, že to potrestá Bůh. Není to vlastně jedno a totéž? To, co nám náboženství (množné číslo, všechna) přikazují a zakazují, slouží k ochraně lidské rasy, k jejímu pokračování a podle životních podmínek v různých zemích se také liší, společné je ale vštěpování úcty k tomu, čemu je smrtelný člověk podřízen, k neúprosným přírodním zákonům ve vymezeném čase. To, čemu je člověk podřízen, pak nazývá Jahve, Ten, který je, Allah nebo Bůh - jsou to všechno označení vrcholné moci, stejné pro všechna stvoření.

Ovšem člověk se liší ještě jinak: vypadá to, jako kdyby ho nevyprodukovala příroda pod tlakem vývoje: jeho čich, zrak i sluch jsou bídné, zuby a drápy ubohé, svýma nohama nedohoní ani králíka, natož aby ho zakousl, před šelmou ani neuteče a často mu nepomůže ani vyšplhat se na strom. Zkrátka, jestli ho vyplodila evoluce, je to ubohý výplod a posledním stupněm vývoje je degenerovaný živočich a evoluce je dokazatelně sebevražedná. Protože to vědomí, které člověk má, navíc s mentálními schopnostmi z něho činí tvora pro vlastní prostředí zkázonosného. Není k prospěchu ani tomu, co požírá, ani na něm není závislé to, čím bývá likvidován – ony ty choroboplodné zárodky si snadno najdou jiný objekt. Ke všemu si ještě člověk usmyslil, že žádný takový zákon není nutný a pokud by jej někdo prosazoval, tak by jen omezoval. Pryč s ním a člověk si utvoří zákony své, např. proč nechat přírodě rozsévat libovolně směs různých semen pro vznik lesa, když tam můžeme vysadit rychlou monokulturu; proč nezavlažit vodními kanály vysázené bavlníkové plantáže vodou z dosavadního téměř moře; proč nestvořit rychlá kola a umělá křídla místo svých ubohých končetin atdatd – a jsou dopady na přírodu, se kterými evoluce nepočítala. Člověk není článkem ve vývojovém řetězci, on ten stávající řetězec přetrhl a navíc hodlá tvořit uměle řetězec nový, svůj, vedle hmot i život, třeba ze zkumavky… Pochopitelně cítí jakékoliv omezení nelibě a je alergický na označení Bůh. Budiž. Ať má, co chtěl.