16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

ÚVAHA: Evoluce či Bůh

Všechno je to nedorozumění, možná proto, že filosofové, teologové, pedagogové, politologové a vůbec všichni, kdo na téma Bůh diskutují, se nezajímají o přírodopis. V přírodě jsou vztahy a vývoj vyvážené, je tam odvěká adaptace na změny, rovnováha mezi žrouty a požíranými a všechno probíhá na základě pudů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 9.1.2012 13:04

Pýcha ekologistů způsobí jejich pád

Člověk pochopitelně patří do přírody a jako každá jiná její součást ji ovlivňuje, byť nesrovnatelně méně něž např. mořský plankton, bakterie, hmyz, ...To jenom arogantní eko-darebáci si hrají na Boha a chtěli by ho chtěli vyhnat z ráje přírody, aby ji měli celou pro svůj byznis. Ti hlupáci nepochopili, že pouze neomezeně se rozvíjejíci lidská technologie je pro živou přírodu nadějí, že úspěšně přežije další smrtící údery živé přírodě nepřátelské hmoty (vesmíru). Nechápou, že o vědu a technologii se opírající "oživování" vesmíru by mělo být smyslem existence lidského rodu (kvůli němuž nás pravděpodobně kosmická inteligence stvořila).

L. Velecký 8.1.2012 18:49

Pýcha nás žene do záhuby

Děkuji za článek.

J. Václavíková 6.1.2012 22:06

Člověk se vymanil ze selekčního tlaku evoluce

tím, jak dalece ovládl vnější podmínky. Další výběr je ovlivňován víceméně jen vnitrodruhovou selekcí, což může mít negativní následky, asi stejně jako známý případ bažanta arguse, který uvádí etolog K. Lorenz.

J. Charvát 6.1.2012 20:47

Bůh či nebůh?

Je zajímavé, že ještě někoho baví se přít o (ne)existenci Boha. Zajímalo by mne, kolikrát se v historii vůbec nějakému ateistovi podařilo přesvědčit člověka z druhého tábora o své pravdě... Misionáři pravděpodobně byli úspěšnější. Nicméně, zkusím si přisadit: mají stoupenci inteligentního plánu pocit, že výsledek tomu odpovídá? Já tedy ne...

P. Urban 6.1.2012 17:26

Evoluce nepočítá

Ta prostě reaguje na existující stav.

Mimochodem, s tím běháním na tom člověk není tak špatně. Někteří afričtí lovci dokáží doslova uštvat antilopu. Ta je sice mnohem rychlejší, ale dlouho běhat nevydrží; systém zásobující organizmus kyslíkem je u savců založen dost špatně. Člověk díky vzpřímené postavě a volným žebrům dýchá efektivněji.

A. Reček 6.1.2012 21:04

Re: Evoluce nepočítá

Ano, každý je stvořen ke svému způsobu života a takovým i zůstane. Vzpomínám na debatu s Emilem Zátopkem, když hovořil o svých trenincích na dlouhé tratě. A tam právě několikrát si ověřil schopnost člověka uštvat psa. Ten nedovede běžet bez odpočinku klusem ani 20 km.

K. Kužel 6.1.2012 13:28

Na téma Náboženství...

si dovoluji nabídnout pár svých výtvorů:

https://sites.google.com/site/kkpsavec/home/blog-1/rubriky/nabozenstvi

F. Michek 6.1.2012 13:19

Velmi zajímavé

Velmi, velmi zajímavé postřehy v článku i většině diskuzních příspěvků, hezké a chytré počteníčko, děkuji.

P. Hlosta 6.1.2012 11:27

Když o Bohu, pak tedy o víře

Neustále mi nejde pod fousy, že spousty lidí kritizují víru v Boha. Jakoby měli zcela jasné důkazy o jeho nemožnosti existence. Vlastně také věří nepodloženému. Víra je něco intimního a brát druhým víru je zásah do jeho výsostného práva. Že víra byla zneužita? Každá víra lze zneužít ať už se zlým úmyslem, či ve vlastní víře jiné.

Světové vědecké kapacity bádají nad vytvořením a potvrzení fyzikálních teorií. Vědec není ten, který by svou podloženou teorii bránil i přes prokázání její neplatnosti. V současnosti se hledá sjednocující fyzikální teorie mezi částicovou fyzikou a kosmologií. Laik jim však může jen věřit, protože není odborně vybaven. Prostě nemá na to, aby se s nimi o čemkoliv přel. Byl by utlučen argumenty pro něj nepochopitelnými. Z toho vyplývá, že krom vědců není jiný schopen jiného, než jim jen uvěřit.

Hledá se důkaz o existenci prvotní částice, nebo spíš o základním kamenu vesmíru. K čemu to? - ptá se laik. Je to už prostě tak, že lidstvo chce jít za poznáním a na té cestě využívá všeho, co jen bylo schopno poznat. Můžeme předpokládat, že lidstvo jednou pozná a pochopí původ vesmíru se všemi jeho zákonitostmi? Kdyby k tomu mělo dojít, pak by, s využitím všech znalostí získaných za existence lidstva, se člověk stal rovný Bohu, kterého mnozí považují za pomocný výmysl lidí, kteří jej potřebovali ke svému vlastnímu ovládnutí. Tedy ovládnutí společnosti lidí uprostřed přírody.

Nelze jinak, než předpokládat existenci jiných inteligencí ve vesmíru. Logicky tyto budou mít stejné snahy jako lidé. Není toto vše soutěž vesmírných inteligencí, která nakonec bude onou primární? Není to právě ona cesta k Bohu? Popírat víru v Boha je pro lidstvo antiproduktivní!

O. Uživatel 6.1.2012 11:18

Uživatel požádal o vymazání
P. Fiala 6.1.2012 11:04

Skvělé připonenutí tématu "člověk"

Poznámka k ""člověk myslí a jako jediný živočich v přírodě má vědomí, že existuje čas"". Nicméně to si jen myslíme v našich MOZCÍCH. "Živé" objekty jako zvířata, živočichové, mikroorganismy, rostliny reagují podobně jako člověk na otáčení planety Země kolem své osy i na otočku planety Země kolem Slunce. A v podstatě si člověk "neodpověděl" na otázku, zdali je on sám ŽIVÝ tvor. Pokud si začnete představovat sám sebe od největší formy omezené kůží, či blankou bulvy oka, můžeme MOZKEM vnímat uvnitř tělesné orgány, a jejich skladbu svalovinu, či kosti, a jejich další složení menší z milionů až miliard buňek se svými membránami a vše v nějakých roztocích vodních či jinak chemicky naladěných, a vše se ještě hýbe, je v pohybu. I v buňkách víme jak to chodí. Jenže najednou jsou zde již shluky makromolekul a molekuly jednotlivé a ty jsou shluky atomů a i ty jsou nějak uvnitř členěny a hmota snad zjevena jen v jádře atomu a i to jádro z částic a ty snad již jen z něčeho energetického bez hmotnosti.

Co je "živé" v našem těle v našem myšlení ve slovech, která máme k dispozici? Naše oči vidí do prostoru obrovského Univerza a naše planetární soustava se nám jeví jako něco hmotného, ale je tomu tak? Není to jen náš dnešní výklad světa jako dříve pračlověka?Bohové, nežijí možná jen v našich lidských "živých" myslích od mala "vzdělávaných"?

V. Němec 6.1.2012 11:03

uvažování

Co máme v hlavě nevíme, proč to tak uvažuje nebo jinak rovněž nevíme, tak se jen divíme a divíme, že vlastně nic nevíme a ani vědět nemůžeme, protože o to abychom to věděli asi nejde. Těšme se nadějí, že se to dovíme, ale kdy nevíme.

J. Klepal 6.1.2012 8:26

evoluce člověka

Příspěvek mi připomněl událost ze života Richarda Feynmana, ke kterému přišli rabíni, aby jim vysvětlil, zda elektřina není oheň. Nezajímali se o podstatu jevu a o to jak věci fungují, šlo jim především o to, zda mohou v sobotu používat třeba vařič, když nesmějí zapalovat oheň, jak přikazuje jejich náboženství. Feynmanovo zklamání z tohoto přístupu bylo veliké. Podobně není pravda, jak se v příspěvku o incestu tvrdí, že znalost a přikázání je vlastně totéž. Totiž, znalost podstaty jevů a jejich fungování byl doveden vědeckou metodou na podstatně vyšší stupeň poznání, který umožnil současný relativně snadný způsob života velké části lidské populace. Představa, že v přírodě vše probíhá pudově je správná jen zčásti, protože implicitně popírá rozumové jednání živočichů, které je nutné pro jejich přežití. Existují dokonce názory, že rozum člověka tvoří také instinkty, ale je jich více.

Nutno také zdůraznit, že evoluce stále probíhá, lze ji pozorovat i u člověka, a je třeba mít na paměti, že směr vývoje nemusí být k dokonalejším jedincům v nějakém předem nedefinovaném smyslu, změny se dějí směrem k přizpůsobování se prostředí, a v některých případech přizpůsobení se znamená ztrátu předchozích schopností.

Nesouhlasím rovněž s tvrzením, že smysly člověka jsou ubohé, že člověk je dokonce jakýmsi bídným výplodem evoluce. I když lze poukázat na očividné chyby evoluce, kterých by se skutečný Stvořitel nemohl dopustit, například společný otvor pro dýchání a příjem potravy, který má za následek mnohé úmrtí z udušení. Vždyť zkušení Austrálci dosud se ve stopování, kdy užívají nejen zrak, ale i čich, případně hmat, vyrovnají psovitým šelmám. A lov štvaním zvěře skupinou lidí byl jistě jedním z prvních způsobů lovu, kdy člověk na rozdíl od mnohých zvířat se ochlazuje za běhu pocením a může si sebou nést zásobu vody, a mohl takto ulovit i zvíře v běhu rychlejší na kratší vzdálenosti.

J. Pospíšil 7.1.2012 9:54

Re: evoluce člověka

P. Boublíková 6.1.2012 8:25

Nějak jste se nám zacyklovala....

"Zkrátka, jestli ho vyplodila evoluce, je to ubohý výplod a posledním stupněm vývoje je degenerovaný živočich a evoluce je dokazatelně sebevražedná."

A jestliže člověk stvořil Bůh k obrazu svému, tak je to s člověkem lepší? :-) 

F. Pavlis 6.1.2012 9:38

Re: Nějak jste se nám zacyklovala....

Milá paní Boublíková, občas jsou vaše příspěvky, jako každého z nás, čtivé. Někdy to ale prostě nesedne. A to je Váš dnešní příspěvek. IMAGO DEI - jinak obraz člověka - je v klasické křesťanské podobě uplatňován pouze na Ježíše Krista. My ostatní toliko můžeme, ale nemusíme následovat Mistra z Nazaretu, aniž bychom mu byli rovni. Můžeme být  pouze podobni ve způsobu života a osobní naděje. O vzkříšení raději pomlčím, protože to bylo už příliš na zdejší přispěvatele. Je to trochu obtížné vykládat v sekularizované společnosti, která už neovládá strukturu biblických podobenství a specifičnost biblického myšlení. To roste z víry a naděje. Proto je křesťanství pozitivním /kladným/ přístupem k životu na rozdíl od někteých přírodovědných, sociologických a jiných systémů. Je také přístupné svou nadějí i pro lidi unavené vědeckými spekulacemi, které se záhy stávají součástí spekulací nových. V tom i autorka článku asi ztrácí hvězdičku. Ovšem zdejší diskuze jsou většinou jen takovou vrbou, kam se vypovídají osobní stanoviska bez nároku na jejich širší reflexi. Jen výjimky potvrzují pravidlo. Mějte se hezky.

R. Langer 6.1.2012 11:35

Re: Nějak jste se nám zacyklovala....

Ale houby je křesťanství pozitivní, je úplně stejné, jako všechny ostatní ideologie. A pozitivní je každá ideologie pouze pro toho, kdo mu uvěří.

R. Langer 6.1.2012 11:36

Re: Nějak jste se nám zacyklovala....

... kdo jí uvěří.

M. Martinovská 6.1.2012 12:17

Ne, pane Pavlisi, paní Boublíková má pravdu.

Člověk je - podle Bible - stvořen podle obrazu Božího.

a je vrcholem evoluce, tedy neustálého Božího tvoření. Ukázkou neustálého Božího tvoření je také - například - čas, a speciálním zajímavým dokladem je internetová diskuze. Bůh - nebo život, příroda - tvoří v našich mozcích stále nové myšlenky, takže svět je hned o maličko jiný, na konci diskze večer je jistě o něco lepší, než na začátku : )) , rozhodně aspoň prodiskutovanější. Takže proč chodit pro důkazy Boží existence někam k termodynamice : ?

"Můj otec pracuje stále, až dosud..". "Hle, tvořím všechno nové..." atd. No, vzheledem k tvářnosti diskuzí musíme však také uznat, že Protivník pracuje také - ale tady moc škody nenadělá, skoro nic.

P. Pavlovský 6.1.2012 6:35

O vašem přírodovědném vzdělání pochybuji

Kdybyste něco věděla o zoologii a antropologii, nemohla byste o člověku napsat takový nesmysl, že "jeho čich, zrak i sluch jsou bídné, zuby a drápy ubohé, svýma nohama nedohoní ani králíka, natož aby ho zakousl, před šelmou ani neuteče a často mu nepomůže ani vyšplhat se na strom".

Lidé na planetě byli a  jsou dosti různí. Jestliže Vy a vám poodobní jste takto degenerovaní, jiní nejsou a v minulosti rozhodně ani Vaši předkové nebyli, jinak byste se nenarodila.

I pouhý "přírodní člověk", takový, jakých dnes po Africe běhají miliony, má často lepší zrak než psi (to máme oststně všichni) a  ,mnohá další zvířata, dovede pomocí primiticních zbraní ulovit prakticky všechno, dovede zabít i každou šelmu, někteří dokáží uštvat kopytníka! Stejně jako tlupa paviánních samců dovede s klacky v předních zahnat levharta, dovedli podobné věci odedávna i lidé. Každý, kdo někdy vrcholově sportoval, vám dosvědčí, že trénovaný člověk dokáže neuvěřitelné věci, a to i v komparaci se zvířetem. Představte si uzavřenou oválnou atletickou dráhu. Kolik je zvířat, která by na ní trénovaný maratonec neuštval? Ani  tím králíkem bych si nebyl jist! Představte si uzavřený "ring" a v něm trénovaného japonského šermíře  holí. Kolik zvířat přibližně stejné velikosti a  váhy by jej porazilo? A co pak všechna ta menší, slabší, méně bojovná?

Proč by člověk honil králíka (ani většina dalších živočichů jej nedohoní), když jej dovede chytit do oka? Tato dovednost, to je ale přece také evolučně pozitivní vlastnost, ne? No a když umíme chytat zvířata do pastí a lovit je lukem, otrávenými šípy,  bumerangem, bolasem i lasem, umíme nakonec ta zvířata i zemědělsky chovat a umíme i obdělávat zemi (slovo kultura je od středolat. colere - obdělávat).

To všechno nás ale samozřejmě nepřibližuje ani o píď  k řešení dilematu: evoluce nebo "inteligentní plán". Navrhuji nasledující kompromis: "Na počátku bylo slovo, a to slovo bylo u Boha. A to slovo byl inteligentí plán!"

M. Krátký 6.1.2012 10:59

Re: O vašem přírodovědném vzdělání pochybuji

Hezké a poučné doplnění - děkuji

R. Langer 6.1.2012 11:32

Re: O vašem přírodovědném vzdělání pochybuji

Ano, je to přesně tak, jak říkáte, i když já osobně patřím k těm "zdegenerovaným". Přiznávám to dobrovolně na rovinu a doufám, že to tak zůstane. ;-)

P. Sulc 6.1.2012 1:56

Na ten zivot ze zkumavky moc nezehrejte,

cele to je vysledek prani pitomych slepic, ktere se dozaduji detatka za kazdou cenu, ktere bez robatka nomohou zit. Nic jim nevadi ze za padesaqt let se populace zdvojnasobila, nic takoveho, jen mit robatko, to je zajima.Takze mame ruzne zpusoby oplodnovani, ze zkumavkou ci bez. A hlavne zacinejte spor kreace a evoluce, dosti problemu to nadelalo v Americe, ted ta blbost prijde do Ceska, modlari se budou houfovat a vedecky zkoumat, kde ten Adam a Eva vlastne zili.

J. Hejna 6.1.2012 10:31

Re: Na ten zivot ze zkumavky moc nezehrejte,

S Vaším závěrem souhlasím, ale nelíbí se mi, že Vám vadí, že někdo chce mít (jedno) robátko bez ohledu na to, že se lidská populace za padesát let zdvojnásobila, i když to není můj případ.