28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


ŠKOLSTVÍ: Mrtvé vysokoškolské duše

21.3.2012

Panika, která vypukla na českých vysokých školách, když začalo být jasné, že vláda to tentokrát myslí s reformou vysokých škol vážně, je jasným indikátorem hloubky hniloby, kterou je české vysoké školství zasaženo. Pohodlnost vyplývající z mizivé veřejné kontroly a rozmazlujícího systému financování založeného na principu per capita, se zahnízdila a nerada se opouští. Studenty pak pochopitelně dráždí i poplatky za studium.

Ze všech vad současného systému považuji kombinaci financování dle počtu studentů a bezplatného studia za nejhorší. Vede k přijímání stovek studentů, kteří přijati vůbec být neměli neboť spadají do jedné z následujících kategorií:

a) jsou hloupí

b) se studiem to nemyslí vážně, chtějí se zavděčit rodičům, nevědí, co dělat po gymnasiu, atd.

c) studovat vůbec nechtějí, jde jim jen o výhody jako kolej, menza, slevy.

Škola je přijme kvůli penězům a obvykle za rok vyhodí. Zaměstnává kvůli nim zbytečně množství pedagogů, kteří se o kvalitě žactva v soukromí vyjadřují zhnuseně, veřejně však proti této praxi nevystoupí, protože pohnutky školy chápou.

Poplatky za studium by tuto praxi silně omezily. Citlivou otázkou, která může reformu potopit, je nastavení poplatků, jejich úvěrování a splácení. V koaličních kruzích se také začalo hovořit o zápisném.

Moje praxe z hospodářské sféry se studiem při zaměstnání může přispět zajímavou zkušeností. Abychom zamezili neúčelnému čerpání úlev při studiu, zavedli jsme princip, podle kterého úlevy poskytujeme až po úspěšném uzavření prvního ročníku studia. Tedy ten, kdo se prokouše bez úlev prvním ročníkem, a prokáže tak dostatek vůle a schopností, dostane potom plnou podporu, veškeré výhody až do ukončení studia, pokud samozřejmě pokračuje zdárně. Tím jsme eliminovali všechny nevážné a málo odhodlané adepty a všichni, kdo studium začali, ho také dokončili!

Realizace našeho principu při reformě vysokých škol by nejlépe měla být taková, že první rok studia by si studenti platili sami. Tedy školy by na ně nedostaly nic a náklady by jim pěkně spočítaly a dopředu vybraly. Vedle eliminace nevážných studentů by došlo také k eliminaci mizerných vysokých škol. Další roky by pak mohly být zpoplatněny mírně nebo i jen symbolicky.

Jaroslav Jirát