15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Mrtvé vysokoškolské duše

Panika, která vypukla na českých vysokých školách, když začalo být jasné, že vláda to tentokrát myslí s reformou vysokých škol vážně, je jasným indikátorem hloubky hniloby, kterou je české vysoké školství zasaženo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Babková 21.3.2012 17:00

To všechno je sice pravda,

ale dosud jsem nikde nečetla řešení, co s tou mládeží, která není způsobilá studovat. Pracovat nebude, protože adekvátních pracovních míst je pomálu. Vedlo by to jen ke zvýšení celkové nezaměstnanosti. Chápu, že v souladu s evropskou politikou (nemysleme si, že požadavek na 70% vysokoškoláků v populaci vymysleli naši hujeři) je lepší držet tu mládež ve školních škamnách (některé z nich pravda jen občas), protože jinak bude mít spoustu času na páchání nejrůznějších alotrií.

L. Černín 21.3.2012 18:03

Re: To všechno je sice pravda,

Nezlobte se, ale s tím nemohu souhlasit. Současný ministr práce a sociálních věcí usilovně pracuje na zdokonalení systému veřejných prací. Stát by to jistě přišlo levněji, protože zaplatit nějakého metařského předáka je jistě levnější než zaplatit vysokoškolského pedagoga a provoz školních budov. Navíc bychom alespoň měli čistá města...:-)

I. Babková 21.3.2012 19:29

Re: To všechno je sice pravda,

Nejsem proti, ale budou chtít ti mladí lidé (nenadaní ke studiu) zametat ulice? Oproti mé generaci (když nastoupil k veslu Husák, bylo mi 10) jsou mnohem citlivější na svou osobu a mívají také o sobě dosti zkreslené představy. Cizí jim je myšlenka, že by tvrdě makali a pomaličku šetřili korunku ke korunce.

J. Havelka 21.3.2012 14:58

Stejný problém je na středních školách.

V únoru 1992 jsem se stal ředitelem střední školy. Vítal jsem právní subjektivitu škol, vítal jsem financování na žáka. Nenapadlo mě, že učební a hlavně maturitní obory budou růst jako houby po dešti. Začala šílená bitva ředitelů o žáky. Dětí ubývalo, ale míst zejména v maturitních oborech stále přibývalo. K tomu velkou měrou přispěl i vznik krajů, které povolovaly další a další učební a maturitní obory často se šílenými názvy (operátor skladování). Cílem ředitele školy bylo, dostat žáka v říjnu do zahajovacího výkazu a pak se uvidí. Neschopní lajdáci nechodili do školy, neučili se, ale ředitel dělal vše, aby je ve škole udržel. Pokud byli odejiti, několik dalších ředitelů se o ně popralo. Neúspěšné a nepotřebné školy nemohly být zrušeny. Říkalo se tomu "to je politicky neprůchodné".

F. Eliáš 21.3.2012 15:02

Re: Stejný problém je na středních školách.

Všechny soukromé školy by měly mít zrušené dotace. Jsou skutečně nepotřebné.

T. Řehořek 21.3.2012 15:44

Re: Stejný problém je na středních školách.

A z čeho tak soudíte? Osobně jsem soukromou (ovšem dobře zvolenou!) SŠ absolvoval a po následném nástupu na VŠ jsem se jen mohl smát, jak se studenti státních gymnázií potí nad něčím, co pro mne bylo po přípravě ze střední školy dosti triviální. Proto s Vaší generalizací nemohu souhlasit.

O. Uživatel 21.3.2012 16:34

Uživatel požádal o vymazání
T. Řehořek 21.3.2012 19:16

Re: Stejný problém je na středních školách.

To možná máte pravdu, všichni hodně usuzujeme z osobních zkušeností. Ale přesto bych neházel soukromé střední a vysoké školy do jednoho pytle. Maturitu zdarma lze získat i na středních školách státních, netřeba si za ni připlácet na školách soukromých -- zde paradoxně mohou soukromé školy nabízet za peníze i kvalitu (alespoň v technických oborech tomu tak je). Zatímco u soukromých vysokých škol je kvalita výuky téměř vždy nižší, než na školách státních a nabízeným produktem je pouze snadnost získání titulu. Leč mohu se mýlit, opravdu usuzuji jen z osobních zkušeností.

O. Uživatel 21.3.2012 20:14

Uživatel požádal o vymazání
Z. Sadovský 21.3.2012 12:48

Nutnost reforem

Bez skutečných změn se s VŠ dostaneme dříve spíš než později do pekel ,-)

Zkuste k tomuto tématu jeden velmi starý příspěvek

http://sadovsky.bigbloger.lidovky.cz/clanok_tlac.asp?cl=109795

B. Michal 21.3.2012 11:02

Není to tak docela pravda

Škola sice dostane peníze i na studenta, který to nemyslí vážně nebo je hloupý nebo líný (a proto během prvního ročníku vyletí), ale o tyto neúspěšné dostane příští rok škola méně peněz.

Pokud tedy školy dělají čachry v této věci, tak musejí nechat ty studenty projít alespoň do druhého ročníku. To už by ale mělo být statisticky viditelné a může to být proto předmětem šetření akreditační komise.

O. Uživatel 21.3.2012 11:49

Uživatel požádal o vymazání
F. Eliáš 21.3.2012 15:01

Re: Není to tak docela pravda

Hlavně jsme snížili požadavky na studenty. Jinak bychom jich měli tak pětinu.

O. Uživatel 21.3.2012 15:22

Uživatel požádal o vymazání
B. Michal 21.3.2012 16:48

Re: Není to tak docela pravda

Kredity sem, kredity tam, šlo o tvrzení autora, že školy naberou spoustu studentů (za které dostanou peníze) a ty hned (velmi rychle vyhodí).

Stát se dá možná  podojit všelijak, ale tak blbý zase není a tato tendence má korekční mechanismus. Takže tohle poplatky naprosto neovlivní a padá tím hlavní (a téměř jediný) autorův argument pro školné.

M. Košařová 21.3.2012 10:48

Studenti protestovali hlavně proti politizaci VŠ.

V současné době je mnohem víc prohnilá politická reprezentace, než vedení vysokých škol. Do vedení všech státem vlastněných organizací jsou vsazeni zástupci politických stran (vedoucích, takže hlavně ODS a ČSSD) a ti rozhodují hlavně o tocích peněz (investicích, větších zakázkách apod.). V radách VŠ zatím nebyli, takže bylo nutné s tím něco udělat. Vypracoval se tedy nový zákon o VŠ, ve kterém je uvedeno, že do školních rad budou nově dosazování zástupci politických stran. Veřejnosti se předhodila platba školného, aby se zabavila nekonečnými diskusemi a vytvořily se dva nesmiřitelné tábory. Což je vidět i zde na diskusních stránkách NP.

Pravdu má autor článku v tom, že finanční úlevy pro studenty by měly platit až po absolvování 1. ročníku zpětně.

Na druhou stranu placením školného se špatných studentů nezbavíte, protože pak docházka do školy bude spíš záležet na tom, kdo má bohaté rodiče.

F. Eliáš 21.3.2012 14:58

Re: Studenti protestovali hlavně proti politizaci VŠ.

Ale houbelec, studenti protestovali, protože mají hodně času a měli je k tomu jejich kantoři, kteří chtějí brát peníze daňových poplatníků bez jakékoli kontroly.

T. Řehořek 21.3.2012 15:22

Re: Studenti protestovali hlavně proti politizaci VŠ.

S tím, že studenti demonstrovali z nadbytku času a o problematice nic nevědí, vesměs souhlasím. Rovněž si myslím, že z velké většiny pouze opakovali to, k čemu je navedli kantoři. JENŽE to neznamená, že je kantoři navedli špatně. To, co zmiňuje paní Košařová, je skutečně vážné, ať už si o volném času studentů myslíme cokoli.

Píšete "kantoři, kteří chtějí brát peníze daňových poplatníků bez jakékoli kontroly". Ale to je o Vás naprosto naivní. Obsazení akademických senátů politickými stranami neznamená kontrolu, ale ještě další katastrofu pro vysoké školy ve chvíli, kdy by si člověk myslel, že už jsou na úplném dně. To, co se má udělat, je přestat financovat všechny ty školy, které se nazývají univerzitami a jejich úroveň je přitom sotva středoškolská. Tam se totiž ztrácí ty peníze daňových poplatníků, o nichž mluvíte. Ale s provedením okupace i skutečných vysokých škol politickými stranami ve jménu kontroly, to je skutečně hrozné.

Stát nechť rozhoduje, kolik peněz vysoké školy dostanou. Např. ať škrtí vysoké školy produkující ohromné množství absolventů bez uplatnění (sám to totiž svou finanční politikou způsobil, tak nechť stejným prostředkem chyby napraví). Ale s přidělenými penězi nechť zachází vysoké školy na základě své vnitřní samosprávy -- zásahy rádoby odborníků do vnitřního fungování jsou schopny zcela zničit i dosud relativně kvalitní školy typu ČVUT a UK.

T. Řehořek 21.3.2012 14:59

Re: Studenti protestovali hlavně proti politizaci VŠ.

Obávám se, že máte naprostou pravdu. Když do toho započítáme ještě skutečnost, že oni zástupci politických stran budou vesměs absolventy plzeňských práv a nejrůznějších soukromých vysokých škol manažersky ekonomických... Už vidím ta jednání např. akademického senátu Univezity Karlovy, kde budou tito lidé postaveni na roveň profesorům, za nimiž stojí dlouhá léta akademické dřiny a zkušeností. A uvedených zástupců politických stran tam má být třetina. Naštěstí mají být podle návrhu zákona jednání vzniknuvších správních rad neveřejná. Bude se totiž jednat o frašku vskutku tragikomickou, která by mohla uvést v pláč nejednoho smrtelníka.

V. Grycz 21.3.2012 8:14

Stal se z toho kšeft,

kdo nic neumí si založí pseudoVŠ a penízky se sypou ze všech stran.

Z. Sadovský 21.3.2012 12:52

Re: Stal se z toho kšeft,

Ne všichni jdou do zakládání soukromých vysokých škol ryze ze zištných důvodů. Nikdy Vás nenapadlo, že některým echt kantorům nemusí rigidní systém některé veřejné vysoké školy vyhovovat a chtějí si školu dělat podle svých představ. Nejsou školy veřejné dobré (viz Plzeň) a soukromé špatné, jen se na ty soukromé úmyslně víc poukazuje.

V. Grycz 21.3.2012 23:47

Re: Stal se z toho kšeft,

Čest vyjímkám, nemyslel jsem všechny.

F. Eliáš 21.3.2012 8:14

Krásný článek

Studenti budou studovat na prospěchové stipendium, které těm skutečně dobrým pokryje školné. Ti, kteří jsou na škole omylem, si tu srandu zaplatí

L. Černín 21.3.2012 17:52

Re: Krásný článek

Tohle já tvrdím zhruba 15 let. Proč nevytvořit systém školného a prospěchových stipendií, kdy mizerní studenti by dotovali studium studentům výborným?

I. Schlägel 21.3.2012 7:37

Dobrý nápad.

Co na to pan ministr školství?

K. Řežábek 21.3.2012 7:23

Fakt dobrý, gratuluji

Nemám co dodat, super. ( Jsem VŠ učitel...).  Samozřejmě lze zvažovat, že by si student mohl vzít na 1. ročník VŠ půjčku...

T. Řehořek 21.3.2012 2:29

Bravo!

Článek přesně pojmenovává jádro problému, čímž mě velmi potěšil. Navíc navrhuje řešení, které na první pohled vypadá smysluplně, byť bych osobně preferoval spíše "návrat ke starým pořádkům", tedy dotace jen na nejlepší studenty implikující snížení počtu studentů implikující konec nekvalitní masové výuky. Což ale v současnosti není realizovatelné a návrh o zpoplatnění pouze prvního ročníku skutečně stojí za seriózní úvahu. Z osobní zkušenosti existenci všech tří skupin studentů uvedených v úvodu článku potvrzuji.

Zájemcům o další čtivo vřele doporučuji alespoň první část článku dr. Petra Olšáka na

http://petr.olsak.net/reforma1.html

O. Uživatel 21.3.2012 9:47

Uživatel požádal o vymazání
T. Řehořek 21.3.2012 14:05

Re: Bravo!

Asi nechápu pojem "oběť zdevastovaného středního školství". Myslím, že středních škol pro schopné je dostatek. Pak je tu ale velká spousta dalších škol, které by se mohly rovnou zavřít. Ale problém je tam stejný jako s vysokými školami: naprostá degradace. Maturita dnes neznamená nic, "bakalář" znamená někdejší maturant, "inženýr" nemá ekvivalent, je na úrovni dřívějšího studenta druhého ročníku VŠ. Politickou odpovědnost za propad SŠ nese celá série ministrů, kteří na svých postech pouze odpočívali. Osobně jsem za krok správným směrem považoval státní maturity, ovšem pubertální studenti poslaní do ulic řediteli škol dokázali projekt vždy zastavit. Po deseti letech se to aspoň spustit podařilo současnému ministrovi, i když v kvalitě pravda spekulativní.

O. Uživatel 21.3.2012 14:47

Uživatel požádal o vymazání