26.4.2024 | Svátek má Oto


SCI-FI: Pohled vpřed skrze silné brýle

30.3.2006

Stanislaw LemKdyby Stanislaw Lem nenapsal nic jiného než Solaris, patřil by do zlatého fondu světové literatury dvacátého století. Je to dílo o mnoha plánech. Samozřejmě je to science fiction, tedy příběh ze světa, který neexistuje, o lidech, kteří nežili a žít nebudou, a o jejich osudech, jaké žádný člověk nepozná. A přece je to autentická výpověď o běsech pronásledujících člověka, o jeho marných pokusech vyrovnat se s vlastní vinou, zvítězit nad bytostí jménem svědomí. Jakoby někdo, nebo něco, věděl nebo vědělo, co chováme v tajném koutku a čím hlouběji to zakopáváme pod povrch vědomí, tím prudší světlo na to pěstí, jako bojovník aikidó, když využívá protivníkovy síly k jeho potření.

Stanislaw Lem, který se odebral na jiné světy v pondělí, se narodil v roce 1921 ve Lvově. Po vzoru otce vystudoval medicínu, ale už během studií se pokoušel vstoupit do literatury. Jeho první významný román se jmenuje Astronauti. Vyšel v roce 1951 v době nejtvrdšího stalinismu. V prvním plánu je „protiválečná agitka“, tedy Lem posloužil tehdejší propagandě, která házela na „ty druhé“ obvinění, že připravují atomový konflikt. Ovšem už v tomto románu, který patří k několika málo socialisticko realistickým utopiím, otevírá své životní téma: možnost, či spíš nemožnost dorozumění a komunikace se zásadně jinými kulturami.

Těmi kulturami jsou vždy bytosti z jiné planety. V nahotě toto téma otevřel v románu Planeta Eden z roku 1959. Opět jsme zde na cizí planetě. Problémem ale není komunikace člověka a jiné bytosti: vidíme zde zbídačelý svět totalitního typu, kdy místo fyzického násilí nastupuje informace. Tímto postojem se Lem řadí po bok George Orwellovi a jeho románu nazvaném prostě 1984. On sám by se takovému přiřazení pravděpodobně bránil, a zcela jistě v té době, kdy Planetu Eden vydal. Nikdy nebyl otevřeným „antitotalitním alegorikem“, jako bezesporu byli sovětští spisovatelé bratři Strugačtí. Naopak, v Astronautech a později i Mracích Magellanových vládnoucímu režimu důkladně posloužil. Společnost však vnímal hlouběji, než v její prvoplánové politické struktuře. Planeta Eden, to není protikomunistická agitka, třebaže ji mnoho vykladačů takto bralo. Lema zajímal lidský úděl v technickém světě. Právě toto napětí mezi syrovým člověčenstvím a logikou ovládaným světem techniky ho zajímalo a trvale poutalo k literárnímu žánru science fiction. Stanislaw Lem - Solaris

Jeho dílo je rozsáhlé. Jeho zlatá doba byla v šedesátých létech. Tehdy se prosadil i na světovém fóru a stal se i čestným členem prestižní stavovské organizace Science Fiction Writers od America. Jistě si pocty vážil. To mu však nezabránilo v tom, aby se dostal se svými americkými kolegy do konfliktu. Prohlásil většinu toho, co se v tomto žánru píše, za literární brak a byl z profesního společenství vyobcován. O deset let později, kdy byla takzvaná Nová vlna sci-fi na svém vrcholu, by asi byl za takový radikální pohled veleben.

Jenže – být vpředu a vidět dřív než jiní, to byl jeho úděl.

Odolal velkému pokušení – být oblíbený a psát čtivě. A že to uměl! Jeho povídky o pilotu Pirxovi si nezadají s nejlepšími díly Bradburyho nebo Clarka. Každý ví, že Kubrickův film Vesmírná odysea 2001 je založen na Clarkově povídce Hlídka, ale málokdo si uvědomuje, že vrcholná, nejdramatičtější část filmu je převzata z Lemovy povídky Kladivo. Zralého Lema ale už nebavily povídky sice chytré, ale dějové a dobrodružné. To nejlepší, co v něm v tomto údobí života bylo, vložil do dvousvazkového spekulativního díla Summa technologiae. V něm si všímá vztahu myslících strojů a informace a dochází k pojmu „fantomatika“. Ten se neujal, zato každý vzdělaný člověk má jakousi představu, co je to virtuální realita. Jde o totéž. Svět virtuální reality ho přitahoval. Kybernetika a robotika ho přitahovaly a odpuzovaly zároveň. Celý život kolem nich létal jako můra kolem svíce. Groteskní Futurologický kongres též popisuje komické a zároveň zotročující stránky virtuální reality, která se může stát nástrojem ovládání lidí.

Stanislaw Lem - KyberiádaNelze ale zapomenout ani na humoristu Lema. Málo komunikativní, zasmušilý, skrývající zbytek zraku za brýlemi připomínajícími dna láhví od mléka, měl obrovský smysl pro humor. Cyklus o Ijonu Tichém připomíná novodobého Barona Prášila a Kyberiáda, cyklus pohádek o dvou robotech – konstruktérech Trurlovi a Klapaciovi - jakoby povstaly z jiného pera, než jaké ovládal autor těžko stravitelného románu Pánův hlas.

V našem literárním kontextu měl Lem nesmírný význam hlavně v šedesátých létech. V podmínkách stalinistického suchopáru pomohl otevřít dveře především Josefu Nesvadbovi, také lékaři – spisovateli. Ovlivňoval ale i generace pozdější, generaci autorů, která vstoupila na scénu začátkem osmdesátých let – Lem byl její dětská četba a podílel se na zvláštním ustrojení vnímavosti, které je pro psaní, ale i čtení sci-fi nezbytné.

Jako autor, obdivovatel a skromný žák bych asi měl závěrem vyjádřit úctu Mistrovi a také položit stuhu se slovy lítosti.

Tento velký ironik by to ale asi nepovažoval za dobrý nápad.