27.4.2024 | Svátek má Jaroslav

RECENZE: Steve Cockayne, Železný řetěz - Legendy o Zemi, kniha druhá

16.11.2007 0:05

Železný řetěz Steve Cockayne Legendy o Zemi kniha druháTOPlistTuláci a Ostrované sdílejí svět spolu s „obyčejnými“ lidmi. A vznikají z toho různé problémy stejně, jako jiné problémy jsou díky tomu řešeny.

Tento díl sleduje především životní osudy Toma Slatera a příhody, které ho předurčovaly. Nechtěné dítě, opuštěné matkou, vychovávané otcem, který evidentně sám nepoznal příliš mnoho mateřské lásky, outsider, který dokázal hodně a ještě více toho pokazil. A také postavy, které jsme už poznali v prvním díle, a které se nějakým způsobem podílely na formování Toma. Ale především Tom formoval sám sebe, a to byl ten nejdůležitější kámen úrazu.

První díl této série byl zajímavý, a tak jsem celkem rád sáhl po tomto svazku. Temný příběh člověka, kterého láska míjí a který proto zanevřel na celý svět, je spíš smutným čtením než potěšující procházkou světa Tuláků a Ostrovanů. Přestože Tom dokázal ve svém životě dosáhnout některých úspěchů, ve své pokřivené mysli si i to dobré, co se mu přihodilo, otočil proti sobě. Nenávidí svět, nenávidí ty, kteří se mu snaží pomoci, nenávidí i sebe sama. Jedinou jeho radostí je železný řetěz.

Řetěz, kterým ho jeho otec poutal ke stolu, když ho chtěl potrestat, se stal jediným jeho miláčkem, z něj Tom čerpal svoji sílu i slabost. Řetěz se stal symbolickým poutem, které ho dusilo, přestože v něm vyznával svého jediného přítele. Aniž to tušil, ten řetěz mu neustále připomínal jeho podřízenost, a on se tomuto pocitu oddal, vyžíval se v něm, a krátké výlety do světla rychle končil, aby se k tomuto poutu mohl vrátit.

Steve Cockayne se pokusil rozvinout samostatný příběh, vsunutý do světa Tuláků a Ostrovanů. Vytvořil zajímavou studii - ale studii ponurou, plnou negativních emocí. Vždyť i další motivy, které tu rozehrál, jsou rovněž v podobné tónině. Král Matthew, Ruth, zlodějka Nina, vlkodlačí milice - to vše je proti prvnímu dílu jaksi zbourané a poničené. Šedý prach, který zanáší prostory empatických strojů, předurčuje tuto knihu, prosakuje jí i jejími postavami, jedině Zrzek Brown tu zůstává ostrůvkem světla v jinak temném příběhu.

Železná řetěz se mi nečetl dobře. Na ponuré příběhy musím mít tu správnou náladu - a přesně ta mi chyběla. Řemeslo zvládl Steve Cockayne na výbornou, pokud jde o detaily, jednotlivé epizody, ale celek už zdaleka tak dobře nevyzněl. Karneval zmaru, do kterého mne v této knize pozval, mi nesedl.

Hodnocení: N/A.

Steve Cockayne: Železný řetěz (The Iron Chain)
překlad: Kateřina Bodnárová