30.4.2024 | Svátek má Blahoslav

RECENZE: Milan Petrák, Výrobce osudů

12.9.2007 0:05

Výrobce osudů PetrákTOPlistRichard Bajer, spisovatel, který si svoji hvězdnou chvilku už dávno vybral a teď, ve čtyřiatřiceti letech, ho čeká už jen cesta dolů, dostane nabídku čtyři měsíce účinkovat v reality šou. Marek Kurc, fate-maker, si ho vybral jako hrdinu pro svůj pořad. Čtyři měsíce s voperovanou kamerou a další zavěšenou na malých křidélkách kousek od Richardovy hlavy, čtyři měsíce plné překvapení, z nichž některá připravuje fate-maker, jiná si hlavní aktér provede sám, a není boha na zemi (kromě samotného Kurce), který by dokázal říci, co z toho bylo naaranžováno a co si způsobil Richard sám.

Hlavní hrdina nakonec část Markovy režie prohlédne, ale vždy pozdě, příliš pozdě na to, aby reagoval, přijímá vše od cesty do Japonska po drsný soud o částku, která je mnohonásobkem jeho bývalých, současných i budoucích příjmů dohromady. A k tomuto účtu patří i lásky, které Richard potkává, zrežírované i méně organizované, a opět až příliš pozdě poznává, které jsou jeho vlastní a které mu byly implantovány.

Téma této knihy se na našich televizních obrazovkách zabydlelo a slouží jako krmivo pro vděčné zástupy těch, pro které je jednodušší se vžívat do cizích osudů, když ty jejich vlastní nestojí za moc. Richard - podobně, jako televizní Vyvolení a ti další - ví od počátku, do čeho jde, zčásti se nechává unášet proudem, zčásti se snaží proti tomuto proudu plavat. Jenže poznat, kterým směrem zrovna ten proud plyne, je víceméně nad jeho síly.

Milan Petrák se pustil do nelehkého úkolu sestavit příběh s mnoha tajenkami. Zdánlivě lehká úloha - vždyť když není vidět zákulisí, může se dít v podstatě cokoliv. Ale opravdu jen zdánlivě, i jakoby (z pohledu čtenáře) nesouvisející věci musejí být usazené do pevného rámce, byť neviditelného. Milanovi Petrákovi se to povedlo - jediné, co mi v příběhu nesedělo, byl Spolek přátel generované knihy. Pro Richarda to je úniková nika, ale do jeho příběhu mi to nezapadalo.

Pokud vám při čtení této knihy něco bude připomínat Truman Show Andrewa Niccola, budete mít pravdu - do jisté míry. Jenže Richard od počátku ví, že pro pardubický perník se chodí do Pardubic, pro hořické trubičky do Hořic, pro lomnické suchary do Lomnice a pro olomoucké tvarůžky do Loštic.

Celkově je Výrobce osudů kniha, kterou si můžete v pohodě přečíst. Na velmi pěknou pointu, tak klasickou, že vás nejspíš nenapadne, však navazuje další, ovšem překombinovaný, závěr, který celkový dojem z knihy vrací do průměru.

Milan Petrák: Výrobce osudů
obálka: Jan Patrik Krásný, grafická úprava: Dagmar Krásná
medailon autora: Milan Petrák