27.4.2024 | Svátek má Jaroslav

RECENZE: Michio Kaku, Hyperprostor

25.9.2009 0:05

Hyperprostor Michio KakuTOPlistČas od času se v člověku naakumuluje touha po vědění a rozšíření svých znalostí a alespoň částečném pochopení tajemství vědy, která se každým rokem oddaluje od renesančních ideálů, kdy učenec dokázal pojmout svými vědomostmi téměř veškeré taje vědeckých disciplín. V současnosti se skutečná věda škatulkuje mezi několik expertů v daných oborech. Kniha Hyperprostor Michia Kakua, jednoho z nejvýznamnějších a nejuznávanějších vědců současnosti, který je profesorem teoretické fyziky na newyorské univerzitě. Poodhaluje roušku tajemství moderních fyziků a bez obsáhlého matematického aparátu přibližuje nejnovější trendy obyčejným smrtelníkům.

Michio Kaku se populárně naučnou formou pouští do oblastí, které bychom považovali za hájemství autorů science fiction. Svoji výpravu do vícerozměrných prostorů bere pěkně pomaloučku, aby hned v prvních kapitolách neodradil lačného čtenáře. V tomto ohledu smekám před autorem, který se skrze své dětství vkrade do lidských srdcí a beze spěchu, ale o to zajímavěji se pustí do dějinného dobrodružství zvaného Historie moderní fyziky. Ačkoliv se to nezdá, tak newtonovská fyzika, kterou nám do hlav vtloukali učitelé základních a středních škol je nezbytnou vstupenkou k pochopení našich vlastních omezení, ale zároveň naprostou nezbytností na dlouhé cestě za objevením řádu přírody a dějů probíhajících na úrovních kosmu či subatomárních částic.

Zazračná schopnost příblížení nesrozumitelného a nepředstavitelného se autorovi daří na výbornou díky nesčetným příkladům, při nichž často sahá ke známým i méně známým, avšak revolučním dílům sci-fi. Chceme-li si například představit čtyřrozměrné, musíme si analogii ukázat na Plochozemi - dvourozměrném světě, do kterého se vydá třírozměrný tvor (v roce 1884 napsal tento román Edwin Abbot).

Populární hledisko zde představují odkazy na díla Asimova, Heinleina, Clarka, Wellse a dalších velikánů světové vědecké fantastiky. Tu naučnou nám přibližují definice důležitých pojmů jako gravitace, slabá a silná jaderná síla, Kaluza-Kleinova teorie, Velký třesk, teorie strun, Schrődingerova kočka a desítky, desítky dalších, přičemž se mnohé dozvíme o vědcích, kteří za nimi stáli, ať už se jedná o věhlasného Newtona, Einsteina, Maxwella či Hawkinga.

Nezbytnou ukázkou Kakuova rozhledu jsou pak analogie nepochopitelných teorií postavených na čisté síle matematiky v příměru s každodenním životem lidí. Bez pochopení fyziky osmnáctého a devatenáctého století bychom nikdy nebyli schopni radovat se výdobytků průmyslové revoluce: telefonu, rádia, stejně jako bychom bez znalosti dějů probíhajících na úrovni atomů neokusili televize, elektrifikace, atp. Kaku zdatně dokazuje vzájemný prospěch a dopad vývoje fyziky na kulturu a umění, ale dodává, že tomu bylo i naopak.

S nárustem přečtených stránek se zvyšují požadavky na čtenářovu představivost a všeobecný přehled, poněvadž současný fyzikální výzkum by nebyl možný bez složitého matematického základu. Yang-Millsova pole, metrický tenzor, Maxwellovo pole či modulární funkce kolikrát přesahují znalosti vysokoškolských studentů technických oborů, naštěstí se Kaku nepouští do jejich vysvětlování, ale přiblížení jejich použití a významu na příkladech. Od svého dětství v úvodu se přes výše zmíněné dopracuje až k otázkám kvantových jevů na úrovni vesmíru a samotným možným koncům času a zániku všehomíra. Jde o nejdepresivnější část knihy, přesto je jasně vidět autorův optimismus a naděje (stručné převyprávění Asimovova díla Poslední otázka je toho důkazem)...

Hyperprostor patří k jedněm z nejlepších populárně-naučných knih, které jsem měl možnost číst. Ať už pro svou přehlednost a srozumitelnost, či pro komplexnost, fundovanost autora a jeho schopnost otevírat nové stezky směrem k rozvoji touhy po vědění nás, čtenářů. Zmínku si určitě zaslouží profesionální práce a "výprava" knihy s množstvím obrázků a grafů, stejně jako seznam použité literatury, citací a vydání v pevné vazbě.

Knihu lze doporučit vlastně úplně každému čtenáři bez omezení věku. Středoškolské studenty může podnítit ke studiu fyziky a matematiky, odhalit jim skvělá díla a autory science fiction, ostatním umožní rozšířit si obzory v oblasti současných vědeckých problémů a pohledu na svět okolo nás, věřícím poskytne pohled na vnímání boha...

Hyperprostor (ukázka z knihy ve formátu pdf)
Michio Kaku

Překlad Dagmar a Petr Lieblovi, vázaná s přebalem, 328 stran, 40 ilustrací, 399 Kč,