27.4.2024 | Svátek má Jaroslav

RECENZE: Jiří W. Procházka, Ken Wood a perly královny Maub

26.3.2009 0:05

Ken Wood Perly královny Maub ProcházkaTOPlistPokud si Ken Wood myslel, že smrtí čarodějnice Xyly jeho problémy končí, pak se zatraceně mýlil. Neboť se objevila námořní panovnice Maub, začala vyhlazovat Kenovy lodě, civilní i vojenské, a navíc pomalu utahuje smyčku kolem Kenova krku - ke kterému je třeba ovšem také započítat jeho ženu Sooles a syna Rona. Nastal čas pro překvapivé řešení. A jako obvykle Ken takové nalézá. Vpadnout královně Maub do zad mořskými cestami nejde, takže Ken vede pozemní výpravu, jejímž cílem je kromě porážky Maub také osvobození uneseného Rona. Léčky v léčkách jiných léček, už proslulé rčení, tu platí několikanásobně.

Tentokrát JWP sáhl hodně do análů námořních bojů, především se inspiroval legendární bitvou o Midway. Byla to inspirace víc než odpovídající, vždyť Japonci měli na své straně početní a kvalitativní převahu, a zářný výsledek byl na americké straně důsledkem kombinace neskutečné odvahy na smrt jdoucích pilotů a strategických a taktických dovedností jejich velitelů. Samozřejmě v příběhu najdeme ještě mnoho odkazů a konotací, jak už je u tohoto autora zvykem, ale Midway je klíčovým z nich.

Ken Wood tu prochází různými prostředími, probíjí se řadami protivníků a odhaluje nástrahy královny Maub. Tradiční i překvapiví spojenci, přátelé známí i neznámí, nebezpečí tam, kde ho nečeká - i všude jinde. Nestandardní přístup Kena k životu i k boji je to, co jej vede k úspěchu, jakkoliv je toto vítězství vykoupené krví.

Jiskrný, ironický a břitký vyprávěcí styl, cit pro akci, monumentální představivost, nevyčerpatelná studnice odkazů a referencí - to patří k JWP stejně, jako k Eskymákovi kajak. Buduje zápletku ve velkém i v malém s velkorysostí a důkladností, které mu mohou mnozí autoři jen závidět. Jeho příběhy jsou určeny pro „poučené čtenáře“ - mnohovrstevnost a využívání referencí tvoří významnou součást jeho tvorby, a rozebrat se alespoň v části toho, co do svého textu JWP vložil, znamená dostat se k potěšení z četby.

Jiří W. Procházka: Ken Wood a perly královny Maub
obálka: Jan Patrik Krásný, grafická úprava: Dagmar Krásná
Triton, edice Trifid, 2008