16.5.2024 | Svátek má Přemysl


RASISMUS: Západoevropské rasistické pokrytectví

6.9.2007

Rasista. Xenofob. Nesnášenlivý člověk. Fašista. Neonacista. Těchto a ještě mnohých dalších nálepek se dostane tomu, kdo si troufne říct, že imigrace ze třetího světa nám přináší více problémů než užitku, kdo se opováží naznačit, že islám opravdu není náboženstvím míru, či že adopce dětí pro homosexuály není to pravé ořechové. Existují sdružení na podporu muslimů, černochů, Cikánů, homosexuálů... zkrátka koho si jen představíte. Média se úzkostlivě drží politické korektnosti, podle které se nesmí do výše jmenovaných nejen kopat, ale ani maličko otřít, i kdyby to byla pravda. Zároveň se nekope do Ruska (ono by se mohlo nazlobit, že, a to nikdo nechce) nebo do Číny (viz Rusko).

Na kom si tedy hojit své komplexy, když se to nesmí vůči všem výše jmenovaným? Na Středoevropanech! Proč kritizovat muslimy, třebaže pravdivě, když tito se okamžitě "spravedlivě rozhořčí" a v jejich "spravedlivém rozhořčení" vzplane nějaký ten autobus, když se může kopat do Poláků nebo Čechů? Čech nikomu ambasádu zapálit nepůjde a takový Estonec tím spíš ne, který má sám problém s pálením vlastních ambasád (tentokrát od Rusů). Češi, Slováci, Poláci či Bulhaři jsou naprosto ideální terč, protože jsou "z Východu", tedy z míst, o kterých zejména starší generace žijící v západní Evropě neví naprosto nic, protože jsou civilizovaní (a tedy se nebudou moc aktivně bránit) a zároveň neumírají hladem, a tedy nelze se k nim chovat blahosklonně.

Platí zde stejný princip jako s Cikány v Čechách, kteří si žádají o dávky - přijdou na úřad nejlépe ve třiceti, uřvaní, špinaví, vulgární a vyhrožující. Tak jim úředník radši ty dávky odklepne ať má pokoj - a také proto, že se jich bojí, že kdyby jim je nepřiznal, tak si na něj někde tlupa Cikánů počká a zmlátí ho či rovnou zabije. Stejný úředník ovšem odmítne dvoutisícikorunový přídavek těžce nemocnému muži (bílému), protože "to má blízko k metru, bydlí v čisté domácnosti a vypadá spokojeně". Podobný princip podle mého názoru funguje i zde - zatímco reálně hrozí, že podíváte-li se na muslima trochu křivě, máte na krku smrtelnou fatwu, nebo přinejmenším trestní oznámení pro rasismus a islamofobii, kopnete-li si do Poláka, tak se vám nic nestane.

Paradoxně podobné situace člověk často zažije v zemích nadšeně budujících socialismus, třeba zde, nebo zde. Člověk by čekal, že zrovna ti začnou pochybovat o svém socialistickém budování, když vidí zchudlé Poláky, Čechy či Slováky, ale to je zásadní omyl. Ptal jsem se mnoha takových lidí na jejich názor, proč si tedy myslí, že patří jmenované země k těm chudším, a dostávalo se mi především jedné odpovědi: Jsou to země slovanské a slovanské národy jsou vždy zaostalé a chudé. To je natolik učebnicový rasismus, že nemůže být příkladnější. Tento názor je v západoevropské společnosti poměrně silně zakořeněn, přičemž samozřejmě je vybíjen pouze na některých Slovanech. Leckdo si tak troufne tenhle pohled použít proti Čechům, Polákům, Slovákům, Bulharům, Ukrajincům, Bělorusům či mylně proti Rumunům, Litevcům a Lotyšům (přeci jen už je v rozlišovací schopnosti mnohých Západoevropanů pochopit, že Maďarsko a Estonsko nejsou slovanské země, u jiných jim to dělá často problém), ale takřka NIKDO si netroufne se podobně dívat na Rusy.

Největší slovanský národ je z této antislovanské xenofobie vyňat, protože Rusko je chápáno (a, co si budeme říkat, oprávněně) jako nebezpečné, svým způsobem pomstychtivé a rozhodně schopné si došlápnout na kohokoliv, kdo se mu znelíbí. Nastává tak situace, kdy se zkoumá, zda není obsažen rasismus v Marku Twainovi i mnoha nevinnějších místech, z rasismu je obviňován falešně kdekdo, ovšem tento druh rasismu je celou západní společností kolektivně přehlížen. Co s tím máme, jakožto všechny tímto dotčené národy, dělat? Pokud se budeme snažit, aby to u nás vypadalo naprosto "západně", pokrokově, pěkně a čistě, stačit to nebude, protože každý takový západoevropský xenofob, který se právě vrátí z Prahy bude ukazovat svým kolegům fotografie byť jediného bezdomovce, kterého v Praze našel, a říkat, jak je takhle chudá celá Praha, i kdyby v samotné Praze stokrát tvrdil, jak se mu tam líbí.

Obávám se, že musíme v tomto smyslu nastoupit, byť částečně, cestu všech momentálně protežovaných etnik. Jediný článek, prohlášení politika, demonstrace či cokoliv, co by bylo zaměřeno proti "těm z Východu" (myšleno proti nám) musí být kvitováno okamžitým formálním protestem ministerstva zahraničních věcí, měly by být zřízeny ve všech zemích západní Evropy právnické kanceláře po vzoru BSA, které budou sbírat podněty a podávat žaloby na podezření z nenávisti vůči národu či skupině obyvatel. Obávám se, že jiné cesty není a dokud i my vůči nim nebudeme nepříjemní, situace se pro nás nezmění a budeme pořád "ti z Východu", do kterých je možno libovolně kopat.

Thorstein Bjornsson