7.5.2024 | Svátek má Stanislav


POLEMIKA: K článku Nádraží Praha Vršovice

1.3.2008

Již dlouho jsem nepsal do žádného periodika, nicméně článek zveřejněný zde na Neviditelném psu dne 27. února mě nutí tak učinit. Nečekejte, že budu paní Alexandru Hejdukovou, která článek napsala, kritizovat nebo chválit. To rozhodně ne, protože má ve své podstatě pravdu. Jen bych chtěl některé věci, o kterých píše, uvést na pravou míru. Protože se již více jak patnáct let pohybuji v prostředí podniku, který se jmenuje České dráhy, mám k tomu co říci. Ale pojďme k věci.

V celé Praze probíhají „rozsáhlé výlukové práce“, jak může kdokoliv, kdo přijde kdekoliv v Praze na jakékoliv nádraží slyšet z hlášení staničního rozhlasu (možná, pokud ho někdo pustí). Železniční stanice Praha Vršovice, i když to tak nevypadá, nebyla nikdy primárně určena pro osobní dopravu. Za celou dobu existence tohoto nádraží nebylo potřeba řešit takovou vysokou frekvenci vlaků osobní dopravy, projíždějících touto stanicí, jako je tomu nyní. Její kolejiště s nástupišti je navíc z dopravního hlediska tak nešťastně řešeno, že pro praktické použití pro osobní dopravu zbývá, světe div se, pouhých pět kolejí. To do jisté míry pro zabezpečení plynulého provozu stačí. Nyní již ne, protože od Nového roku je uzavřena větší část Hlavního nádraží v Praze a všechny vlaky, které nemohou končit na „Hlaváku“ (kam by se tam totiž taky vešly), končí anebo jsou směrovány do Vršovic.

Aby toho nebylo málo, zároveň je od Nového roku omezen provoz v úseku Praha-Libeň – Praha Běchovice. To vedlo k dalšímu směrování ještě více vlaků (přes Malešice) do Vršovic. Stanice v Malešicích (která vůbec není určena pro osobní dopravu) je navíc dlouhodobě přetížena přepravou kontejnerů do Prahy-Uhříněvsi. Zároveň je do stanice Praha-Vršovice zaústěno kolejiště pražského odstavného nádraží, které, i když bylo nedávno modernizováno, kapacitně nestačí. Z výše uvedeného vyplývá, že těch pět kolejí ve Vršovicích takové množství vlaků a souprav nemůže zvládat a množství úkonů spojených s přípravou vlaků (posun a podobně) raději nezmiňuji. Z hlediska bezpečnosti je vše v pořádku, ale co se plynulosti dopravy a dodržení jízdního řádu týká… Nerad bych použil sprosté slovo. Tolik tedy k dopravní situaci ve Vršovicích.

Jak to vzniklo? Původní jízdní řád (ani veřejný ani služební) na tento rok nepočítal a ani nemohl počítat s tímto stavem. Proč? Protože opravdu nikdo nemohl dopředu počítat s tím, že se uskuteční několik tak rozsáhlých výluk najednou. Za vším jsou totiž peníze. Peníze, které na financováni každé takovéto jednotlivé stavby dává jiný investor. Něco financuje město, něco dává EU a něco platí dráha sama. A ty peníze se zrovna sešly. Pokud se k tomu přidá nešťastně řešený oběh vozů (ono vlastně není stejně, co řešit, protože vagónů je takový nedostatek, že jezdí, když na to přijde, co má kola), jakákoliv chybějící vazba mezi jednotlivými subjekty (vláda-kraj-dráha-investor a zpět), nekonečné „transformace“ podniku ČD jako takového (interní záležitost dráhy, která nikoho nemusí zajímat, ale k danému stavu přispívá podle mě z více jak půlky), vše se řeší „od stolu“ (někteří lidé, kteří byť o současném stavu rozhodovali, nikdy nádraží ve Vršovicích neviděli a ani vidět nemohli, protože někteří z nich nikdy nebyli v Praze a vlakem jeli naposledy tak leda na školní výlet) a prostý šlendrián, takový je výsledek.

Původní záměr byl navíc ten, že všechny tyto výluky „ustojí“ Hlavní nádraží v Praze samo a nebude potřeba žádných zvláštních opatření. To vedlo v polovině ledna t.r. k totálnímu kolapsu vlakové dopravy v Praze. Proto se začalo „improvizovat“ tímto způsobem, aby bylo vůbec možné po Praze jezdit! To, myslím, nepotřebuje dalšího komentáře. Ovšem je nutno zdůraznit, že v případě velké vody, která před lety postihla Prahu, si dráha zase tak špatně nestála. Ale využila toho, aby se stala regulérní součástí městské dopravy? Myslím si, že nikoliv, označení padesát let starých pantografů nápisem „S“, mě o tom rozhodně nepřesvědčuje.

Co dodat? Již delší dobu probíhá rekonstrukce vršovické stanice. Ta se (nejen mně) jeví jako nekonečné záplatování a nesmyslné plýtvání finančními prostředky, které by se daly využít v tomto případě daleko efektivněji…

Také zde rozhodně nebudu obhajovat práci výpravčích, operátorek a informátorů ve Vršovicích. Jen jedno upřesnění. Výpravčí ve Vršovicích jsou dlouhodobě přetíženi množstvím řešení nikdy nekončících dopravních situací a rozhodně nezodpovídají za správnost hlášení pro cestující, tuto práci má na starosti operátor(ka) výpravčího. Jejich pracovní výkon hodnotit nemohu, ale z vlastní zkušenosti vím, že ta hlášení, co se ve Vršovicích dostávají do éteru, jsou na samostatnou kapitolu… A informátoři? Co je to za informátora, který se odvolává na někoho jiného. Když už nemůžu poradit a pomoci, tak aspoň zachovám klid a rozvahu a neplácám bludy. Jinak bych mohl rovnou napsat, že tento článek vznikl protože „to my né, to voni“. Takového „informátora“ bych na hodinu vyhodil. Nesnáším totiž šlendrián… I když asi i v tomto případě platí, že ryba tak trochu smrdí od hlavy.