28.5.2024 | Svátek má Vilém


ŹELEZNICE: Nádraží Praha Vršovice

27.2.2008

Kuča podepřená zvenku dřevěným lešením, to je opravdu cestovatelský zážitek. A protože Nádraží Praha Vršovice 4České dráhy inovují a rozšiřují a budují na druhé straně Prahy, přes Vršovice jezdí všechny vlaky směřující na trať 270 (Kolín, Pardubice, Olomouc a dál, pokud nevíte).

Informační cedule v hale toho nádraží, které je uživatelsky velmi nepřátelské, hrdě informuje o všech rychlých, eurorychlých a interrychlých vlacích, co jsou nuceny v Praze 10 zastavit, ale nic jiného na tomto nádraží už na vlaky vyšší třídy připraveno není. Ani na ty rychlíky.

V pátek 22. února došlo kdesi daleko od Vršovic k malé havárii. Nikomu se nic nestalo, ale provoz na trati 270 byl omezen. Všechny vlaky směřující do Prahy nabraly zpoždění a, co je daleko horší, České dráhy nemají krizový plán, takže vypravovaly se zpožděním i vlaky jedoucí z Prahy. Odvážlivci, kteří si myslí, že nádraží jako nádraží, čekají ve Vršovicích na rychlík 623 a na informační ceduli se dočtou že vlak normálně pojede. Žádné zpoždění. V čase pravidelného odjezdu nápis na tabuli začne blikat a ukáže vlak jako připravený k odjezdu – načež vlak zmizí z tabule. Nádraží Praha Vršovice Odjel.

V informační kanceláři dva klauni vědí: „No, 623 má zpoždění 20 minut na odjezdu. Na Hlavním ho ještě nevypravili.“ Na otázku, proč to není na ceduli taky, mají odpověď: „To my ne, to výpravčí.“ Po dalších deseti minutách hlásí rozhlas zpoždění 30 minut. Za dalších 10 minut hlásí rozhlas že vlak pojede z druhého nástupiště kolej třetí. Za dalších deset minut hlásí rozhlas „Na druhém nástupišti kolej třetí ukončete nástup do opožděného rychlíku číslo 623. Vlak je připraven k odjezdu.“ Za dalších deset minut vlak skutečně přijede a hrdinně se vydá do Malešic, aby svoje zpoždění vytáhl na šedesát minut a tím si zajistil prioritu na trati.

Vlaky jedou, ale ve Vršovicích je to skoro zázrak.

(Foto: Jiří Wagner)

Alexandra Hejduková