18.5.2024 | Svátek má Nataša


MÉDIA: Kauza Morava? Ne, kauza Nova

8.9.2008

Zkusme si ten příběh, kterého jsou nyní plná média, odvyprávět trochu jinak. Odzadu.

Nováčtí prodejci reklamy si mnou ruce. Televize, která byla v posledních měsících na nejnižších číslech sledovanosti, má sólokapra. Cena reklamy, kterou se oblepí kauza, kterou si Nova sama vymyslela, naplánovala a vyrobila, letí vzhůru.

Pár dní zpátky. Reportáž ještě nikdo neviděl, ale mediální bubeníci, především ti z MF Dnes, která od jisté chvíle na kauze participuje, již několik dní dopředu svolávají zvědavce k nevšední podívané. Opakuji – nikdo to ještě neviděl, ale kdekdo se pohoršuje, kdekdo dělá závěry, kdekdo vyzývá kdekoho k rezignaci. Báječné promo!

Střední hra. Mladičký poslanec Morava tu kauzu nezpůsobil, jen nastraženou mediální habaďůru spolknul i s navijákem. Jeho idiotské chování to ovšem nijak neomlouvá. Zdůrazněme si nejdůležitější moment: novináři nic nevyšetřují, na samotném prvopočátku se nic nestalo. Novináři si „kauzu“ sami zinscenovali. „Investigují“ zinscenovaný příběh.

Začátek. Poslanec Tlustý, který sleduje své vlastní politické zájmy, v dohodě s reportéry Novy, vyrábí sám na sebe jakoby kompromitující obrázky. Hra může začít.

Tak takhle vypadá investigativní novinařina na český způsob, na novácký způsob. Vlastně na tom není nic divného. Znáte snad nějakého českého novináře, který někdy něco skutečně vypátral? Nevzpomínám si. Ať se jmenoval Kmenta, Slonková anebo Kroupa, vždycky jenom poskytl „kanál“, kudy na někoho něco vypustit. Obvykle mu to přistálo na stole zabalené i s mašlí. Pro PR agentury a zákulisní politické šamany pravý ráj. Vpravdě „novátorským“ (hezká slovní hříčka) počinem ovšem je celou kauzu od prvopočátku zinscenovat a pak u ní hrdinně asistovat s kamerou.

Připomeňme si „režiséra“ téhle poslední akce Janka Kroupu. Není to tak dlouho, co na Nově „odhalil“ spiklenecké spolčení okolo starosty Péti. I ta Jourová, kterou také v reportáži ohodili, vypadala jako tutový gauner. Však ji také hned po příletu zatkli. Dnes je z toho dokonalá blamáž. A výsledek? Jeden zkažený život.

Milí novináři, jděte do háje! Kolik zkažených životů nám ještě nabídnete, aby se dobře prodávala vaše reklama a vaše plátky?

7. 9. 2008, www.petrstepanek.cz