18.6.2019 | Svátek má Milan


DOPRAVA: Mrtví na silnicích? Naše volba

26.11.2007

Někdy je na našich silnicích za víkend deset mrtvých, někdy jenom pět.

Umí si někdo představit ten poprask, kdyby každý týden bylo u nás deset mrtvých třeba na železnici? Nebo v letecké dopravě?

Obávám se, že mrtví na silnicích už nikoho nezajímají. Má dítě takovou chorobu, že náklady na léčení přesahují možnosti našeho zdravotnictví? Konají se sbírky na úhradu jeho léčby. Zabilo nebo zranilo se dítě při dopravní nehodě? No a co. Je to naše volba – takhle jsme to chtěli.

Zkusme porovnat kvalifikaci třeba strojvedoucího na dráze s kvalifikací běžného majitele řidičského průkazu. Řídit vlak je jistě povolání navýsost zodpovědné: takový mašinfíra musí absolvovat střední školu a složit maturitu. Poté musí mít praxi jako pomocník strojvůdce. Pak, když už smí řídit vlak sám, musí se trasu, po níž bude tahat vlak, naučit zpaměti – každou zatáčku, každý úsek, délku, povolenou rychlost – jako Twainův kormidelník na Mississippi. Před jízdou musí být vyspaný. Je hlídán zabezpečovacím systémem, zda při řízení neusíná – každých X sekund musí stisknout tlačítko. Musí mít nejlepší smyslovou skupinu – tedy musí rozpoznat nejen červenou od zelené, nýbrž musí rozlišit tak jemné barevné odstíny, které byste běžně vůbec nepostřehli. Nic není ponecháno náhodě. Vlak může řídit jenom vyškolený a vycvičený profesionál s několikaletou praxí.

Přitom si dovolím tvrdit, že šikovný desetiletý kluk by se naučil řídit vlak za čtvrt hodiny. Nikdo nikoho nepředjíždí, neexistuje nebezpečí smyku, nehrozí žádný dopravní chaos, není volant, není nutno se starat o vhodnou trasu, (téměř) nikdo vlak neohrožuje, zkrátka strojvedoucí se může soustředit jen na správné projíždění jednotlivých úseků.

A teď si vezměte, kdo může dostat řidičský průkaz a jak vypadá situace na našich silnicích.

Řidičský průkaz dostane téměř každý. Vezměme si, dejme tomu, takovou osmnáctiletou slečnu, která v mládí třeba ani nikdy nejezdila na kole a teď usedá za volant silného osobního vozidla. Ví, jak se chová takový tunový kolos? Má nějaký cit pro přilnavost pneumatik k mokré vozovce nebo ke sněhu? Má cit pro chování vozu v zatáčce, odhad pro dodržování předního a bočního odstupu? Má nějakou zkušenost? Nic z toho – a sami dobře víme, že ani to vše nás nemusí uchránit před vlastním selháním.

Existují tisíce různých nebezpečí. Určitě jste někdy jeli po dálnici, která z nějakého důvodu má oba pruhy zúžené. V pravém pruhu se řítí kamióny, v levém osobní vozy, boční odstup je třeba jen půl metru, nebo i méně. Vlevo dálniční svodidlo, za vámi auto, před vámi auto, rychlost osmdesát, pokud ji dodržujete. Nebo taky hodně přes stovku. Stačí zlomek sekundy nepozornosti kteréhokoli z řidičů, kteří se s ostatními řítí takovýmto koridorem blatník na blatníku. Malinké trhnutí volantem. Nepatrné, leč nečekané sešlápnutí brzdy. Jízda ve tmě. Jízda v mlze. Špatná nálada. Zazvoní telefon. Musíte sledovat značky. Máte vysoký krevní tlak nebo hypoglykemii nebo obojí. Musíte sledovat provoz kolem sebe. Nesmíte minout odbočku. Nadává vám manželka. To vše musíte zvládnout, ač v oboru řízení vozidel vůbec nejste profesionál. Stačí malé brnknutí vozidla o vozidlo a pohroma je na světě.

Rozdíl mezi pravděpodobností vzniku smrtelného nebezpečí na silnici a třeba na dráze je propastný. Statistiky tuto pravděpodobnost bohužel potvrzují. Ale tak jsme si to zavedli. Připadá mi to, jako kdyby člověk úzkostlivě dodržoval veškerou možnou hygienu, jenom občas se šel nažrat do korýtka s prasaty.

Domnívám se, že všechny řeči o bezpečnosti silničního provozu jsou jenom farizejstvím. Srážení bodů, vracení bodů, školení řidičů, školy smyku – vždyť je to směšné.

Přiznejme si, že mrtví na silnicích vůbec nikoho nezajímají. Zvykli jsme si na ně.



Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Diskuse


Vojta
9:57
27.11.2007

Jenda
20:32
26.11.2007

Ladislav N.
23:10
26.11.2007

kdokoli
18:04
26.11.2007

S.P.Q.B
20:22
26.11.2007

baltahsar
20:45
26.11.2007

Přívozník
20:23
26.11.2007

Chris Kelvin
22:19
26.11.2007

VladaPing
17:30
26.11.2007

Přívozník
20:27
26.11.2007

františek
16:39
26.11.2007

Přívozník
20:11
26.11.2007

františek
22:10
26.11.2007

Chris Kelvin
22:19
26.11.2007

Fafa
14:52
26.11.2007

baltahsar
16:14
26.11.2007

Finrod Felagund
12:31
26.11.2007

ND
14:46
26.11.2007

ND
15:04
26.11.2007

baltahsar
15:18
26.11.2007

ND
15:34
26.11.2007

baltahsar
16:17
26.11.2007

ND
21:06
26.11.2007

ND
21:12
26.11.2007

ND
15:22
26.11.2007

ND
12:02
26.11.2007

Míla
12:31
26.11.2007

Honza42
12:58
26.11.2007

jirka
13:34
26.11.2007

ND
15:16
26.11.2007

baltahsar
15:20
26.11.2007

Míla
15:48
26.11.2007

baltahsar
16:21
26.11.2007

Pavel
11:59
26.11.2007

Kolombo
11:54
26.11.2007

František
11:15
26.11.2007

I-Worm
10:53
26.11.2007

Tomas
10:06
26.11.2007

Kylchap
9:42
26.11.2007

mi
13:34
26.11.2007

Chris Kelvin
9:33
26.11.2007

Bubik
9:39
26.11.2007

baltahsar
9:52
26.11.2007

MLOK1
10:07
26.11.2007

jízlivec
17:41
26.11.2007

honzak
13:27
26.11.2007

Chris Kelvin
13:35
26.11.2007

Chris Kelvin
13:39
26.11.2007

Chris Kelvin
13:45
26.11.2007

MLOK1
14:50
26.11.2007

libero
9:27
26.11.2007

Kylchap
9:20
26.11.2007

baltahsar
9:32
26.11.2007

honzak
11:06
26.11.2007

Hroch
9:03
26.11.2007

počet příspěvků: 159, poslední 27.11.2007 09:57









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.