26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Witch 2.12.2008 13:18

Re: děkuji

To jsem spíš chtěla ukázat, jak krátká doba"hnusného" tréninku  a "opruzování" nebohých dítek starou a tradiční formou stačí, aby byly vidět výsledky a ještě k tomu dlouhodobě.  Vlastní, méně nadšená dítka, jsme terorizovali průběžně. Jenže ona už věděla, že jim nekecáme, už měla zkušenosti a brala to jako povinné sirupy proti kašli:-/

Lída 2.12.2008 11:11

Re: Myslím, že nám v'89 odzvonilo všem.

Jak na kterém, gymázia, kde se učí povinně latina, jsou určitě v menšině.

inka 2.12.2008 9:52

Re: Výraz "modří ptáci" nepoužívám

tak to se omlouvám a asi se mi to spojilo s ménem z jiného vlákna:-/

Posleda 2.12.2008 8:55

Re: Vzdělání?

To je chvályhodné; skutečně se píše "dyslektik", ne "dislektik". A  slavnou Nejedlého reformu školství odstartovali až v r. 1953 (po těch dvou funusech v březnu a před měnovou reformou v červnu).

portwyn 2.12.2008 8:01

Nebuďte sprostej :oD

ŠVP = Školství V Pr..li

portwyn 2.12.2008 7:59

Výraz "modří ptáci" nepoužívám

to si mne s někým pletete.

Jsem dlouholetý volič ODS,ale letos jsem je nevolil.

Kanuk 2.12.2008 6:55

Re: Myslím, že nám v'89 odzvonilo všem.

Na jednom blogu, který sleduji, byl výňatek z překladu knihy "Poslední kabriolet". Obdivoval jsem, jak překladatel přeložil hovorovou angličtinu (teda američtinu) do hovorové češtiny, žádné sprosťárny, ale i tak, knihy tohoto druhu mi nic neříkají. Já jsem primitiv, mne víc zaujme Tajuplný ostrov nebo Hrabě Monte Cristo.

Witch 2.12.2008 6:52

Re: Vzdělání?

Kanuku, dneska je úroveň čtení tak mizerná, že dyslektici s dobrým rodinným vedením, kam patří třeba trénink vnímání čteného a různé procvičovací metody, jsou v běžné škole i hvězdami. Moje dítko, stižené těžkou dysorthografií, patřilo mezi nejlepší žáky, dokonce dělalo zkoušky na 8.letý gympl (a málem se i dostalo), aniž tato porucha byla do osmé třídy ZŠ rozeznána! Potom jsme už odstraňovali pouhé zbytky.

Kanuk 2.12.2008 6:45

Re: Školské reformy

Co já se pamatuji, tak jediné věci, které jsme na obecné škole museli znát zpaměti byly malá násobilka a říkánky na "vybraná slova" ...Vy máte zvyk vysoko vyskočiti, žvýkati a výskati jako když výr vyje". Bohužel, ostatní už si nepamatuji, ale seknu se málokdy.

Kanuk 2.12.2008 6:35

Re: Vzdělání?

Vážená Lady. Nějak mi nedochází, proč se snažíte opravit moje sdělení, že "devítiletky pro všechny" zavedli komunisté. Jestli to bylo v r. 1948, nebo 52, nebo 55, je bezpředmětné.  Pokud se pamatuji, tak ty "jedenáctiletky", později dvanáctiletky, byly jen pokračováním základní "devítiletky" pro ty, kteří chtěli něco jako "středoškolské vzdělání". Jedna absolventka takové dvanáctiletky s maturitou se pak dostala ke mně do laboratoře, kde jsem ji musel učit logaritmovat (tehdy nebyla počítátka, i ruční kalkulačka byl luxus) a Ohmovy zákony. A to neměla na konečném vysvědčení žádnou špatnou známku.

 Pokud se týče vašich dislektických příbuzných (zřejmě se jedná o poruchu dědičnou), prosím, nemám nic proti zavedení zvláštních programů pro takovéto děti, to je jistě pokrok. Nepovažuji ale za optimální řešení, aby takovéto děti chodily do stejné školy, jako děti normální. To je asi okoukáno z Emeriky, kde všechny děti musí chodit do téže školy, protože nejbližší jiná škola je desítky kilometrů daleko, ne-li ještě dál.

Kanuk 2.12.2008 6:17

Re: Myslím, že nám v'89 odzvonilo všem.

To bych považoval také za přehnané - ode zdi ke zdi. Snad na všech gymnasiích 1. republiky (výhradně osmiletých) se učila latina až v tercii. Od primy se učila němčina, i na prvních měšťankách.

R 2.12.2008 5:12

Re: Moderní metody výuky

No, já jsem zastánce černobílých "ukecaných " textů, kde je zhruba až dvakrát více informací, než je třeba říct při nějakém zkoušení.  A černobílých grafů. A to je v promítaných presentacích dost problém, tam je to s množstvím informací obvykle úplně opačně. Jak tam je na plátně barva, vnímám to jako film, vypínám svou představivost a sleduji to hlavně pasivně jako film v televizi na ukrácení času, neučím se z toho. Zásadně mi vadí taky to, že nemůžu rychlost informací ovlivnit, protože málokdy v presentaci tato rychlost odpovídá mým potřebám.

R 2.12.2008 4:52

Re: Moderní metody výuky

Přirozeně v mém věku to byly kursy či semináře. Jinak ale mám takový pocit, že za našich dob a na mé vysoké škole bylo pro přednášející, kteří chtěli přednášet i další rok nebo semestr bylo nepsanou nebo snad i dokonce psanou podmínkou mít přednášený předmět písemně zpracován ve svých skriptech, které musely být  pro studenty dostupné ve školní prodejně skript.  Jedině pokud se v tom oboru výjimečně objevilo dílo na velmi vysoké úrovni nějakého odborníka z konkurenční školy, bývalo přípustné jako alternativa k skriptům zpracovaným přednášejícím, ale jinak vlastní skripta či nějaké dílo je připomínající, třeba jen o 50 - 100 stranách, byly podmínkou. A to v dobách, kdy počítače prakticky nebyly a tyto díla se psaly ručně nebo na psacím stroji, což je proti psaní na počítači mnohonásobně méně produktivní.

Kopecký 2.12.2008 4:38

Re: je evidentní, že mládež je zkažená,

Na co potřebujete v půl druhý tužku a brýle?

Lady 2.12.2008 3:01

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Tak ten si z vás švandu nedelá, znám ho osobně i celou rodinu po prababičku, v té domácnosti ( s nadprůměrným příjmem) mse knižní kultuře nedaří a nikdy nedařilo. I takové jsou rodiny. Ale na druhou stranu - moje knihovny sahají ke stropu a ˇVejka jsem aké  nečetla a nechbí mně. Saturnina mám ráda. Někdo holky, někdo vdolky.

Lady 2.12.2008 2:41

Re: Nejde o to, že by

A to je právě to, o čem mluvíme. Na tyto lidi dřív nebylo vůbec vidět. Fotbalista kopal a nedával žádná intervia. Dnes se předvádí v televizi a to co mu leze z huby, s prominutím, se nedá poslouchat.

Lady 2.12.2008 2:23

Re: Problém není co a jak,

Jsme z jedné krve, ty i já, Baghíro, také jsem tak doklusala k maturitě s knihami pod lavicí, co se mě za to učitelé napronásledovali. Ale také mě potom dali pokoj. V moderních školách se to teď dělá jinak. Už to máš dopočítáno? tak můžeš jít na balkon, ať nerušíš ty ostaní. Ten balkon je i jakási odměna , aby se ti ostatní snažili také pracovat rychleji. Je to dobré, lepší než za nás.

Lady 2.12.2008 2:11

Re: Problém není co a jak,

Ale vy přece máte možnost. Pozvěte ty tři - čtyři, které to baví, po vyučování do elitního kroužku. Věřte, že za tři týdny, po třetí návštěvě to přitáhne půlku třídy . - Kdžž se jim to udělá tak zajímavé, aby o tom mluvili před těmi ostatními.

Lady 2.12.2008 1:56

Re: Školské reformy

No vidíte, a přesto máme i bakalářské studium pro zdravotní sestry. Těch máme nedestatek a to už se třicet let opakovaně píše, že by jichsstačila polovina (těch diplovovaných s maturitou a druhá polovina by se dala nahradit ošetřovatelkami s půlročním kursem. Na vynášení nočníků by ten diplom snad ani být nemusel.

Lady 2.12.2008 1:43

Re: Školské reformy

Myslím, že zde záleží na věku. Je pravda, že si po více než šedesáti letech pamatuji dlouhé a složité pasáže, které jsme kdysi museli nabiflovat nazpaměť , ale bylo to na obecné, v dětském věku - a bylo to užitečné. Později  ve věku nad 10 mně víc vyhovoval logický výklad porozumění a volná reprodukce. Ale máte pravdu, asi to pomáhalo tu paměť rozvíjet.

quetzal 2.12.2008 1:37

Re: Vzdělání?

vždyť je to jedno na kolik to bylo let.

Komunisti zlikvidovali vzdělání prostě tím, že do něj s úspěchem

zavedli několik základních Orwellovských principů, např: pravda je lež,

boj za mír, vědecký ateismus apod.

quetzal 2.12.2008 1:36

Re: Vzdělání?

vždyť je to jedno na kolik to bylo let.

Komunisti zlikvidovali vzdělání prostě tím, že do něj s úspěchem zavedli několik základních Orwellovských principů, např: pravda je lež, boj za mír, vědecký ateismus apod.

Lady 2.12.2008 1:35

Re: Obrana jazyka českého

Možná nedůstojný, ale není to nejdůležitější. Nás bylo ve třídě 42. . A učitelé byli jedem horší, jeden lepší, jeden se hodil víc pro prvňáky a mně ve čtvrté njeho přístup nevyhovoval, ale co s tím naděláte, rozmezí IQ žáků veliké a oni si stím také museli radit jak uměli.

Lady 2.12.2008 1:29

Re: je evidentní, že mládež je zkažená,

Pořádek udržuji z lenivosti. Abych to, copotřebuji nemusel hledat. No ale právě teď nemám ani tužku, ani brýle.

Lady 2.12.2008 1:19

Re: Myslím, že nám v'89 odzvonilo všem.

Jak ráda si přečtu a nechám pohladit svoji dušičku četbou knihy napsanou krásnou a dokonalou češtinou. Máme i takové časopisy na vysoké úrovni, třeba Českého bratra. Ale zkuste si Kanuku přečíst třeba americký román Krev mé krve (jméno autora už mně vypadlo) napsáno i perfektně přeloženo v hovorové řeči. věřím, že to přečtete s velkým zaujetím. Aje to časově téměř z vaší generace.

Lady 2.12.2008 1:12

Re: Myslím, že nám v'89 odzvonilo všem.

Ne, latina se učí až v primě na osmiletém gymnaziu.

Lady 2.12.2008 1:09

Re: Vzdělání?

A ještě dodatek: pokud vím, 5 tříd zákl. školy a pak buď gymnasium nebo čtyři m욡anky, tedy devět absolvovali žáci až do roku 1952. teprve v tomto roce právě komunisté zavedli tzv. osmiletou zákl. školu a místo gymnazia  jedenáctiletou všeobecně vzdělávací střední školu. Bylo to po sovětském vzoru, tam měli desetiletý systém vzdělávání a na ten se mělo postupně přecházet.K tomu ale už nedošlo,  časem se konal návrat  k osvědčeným devíti letům. Pro upřesnění. nejsem komunistka a tímto je nechci hájit. jen uvádím věci na správnou míru.

Lady 2.12.2008 1:00

Re: Vzdělání?

Vážený Kanuku, dovolte mi nesouhlasit. Názory jjsout u jak vidím různé a každý z nás je čerpá ze svých zkušeností, já jsem školu proflákala a k samým jedničkám jsem přicházela až k maturitě ani nevím jak .  Převážnou většinu vědomostí jsem vždy získávala čtením. S velkým překvapením jsem pak zjistila jak úžasné znalosti má můj bratranec, těžký dislektik, kterého mně bylo kdysi i líto, protože kvůli této vadě, kterou ve čtyřicátých letech učitelé nebrali vůbec v potaz zažíval ve škole těžké časy. věděla jsem, že je vynikající matematik a fysik, ale s úžasem jsem se ptala, kde nabral všechny ty široké znalosti z oblasti dějin,a literatury, které já jsem získala čtením? A když se mi narodil dyslektický vnuk, děkovala jsem za všechny moderní přístupy dnešní školy a výchovných systémů zasahujících do rodiny, za to že i tyto děti  mohou  odmaturovat, protože nejsou hloupé., - a za takové byli vaši vrstevníci ve třicátých letech pokládáni.

Kanuk 2.12.2008 0:38

Re: Kolik lidí nevěří, že jsou schopni se naučit matematiku.

S tou matematikou je problem.  Mnoho matematiků totiž zastává názor, že úkolem školní matematiky  je, aby žáci "rozumněli" matematice. Zatím co matematika je jenom nástroj, se kterým je nutno naučit se zacházet. Příklad : Ve vysokoškolské učebnici Courant, John, téměř všechny úlohy znějí "odvoďte, dokažte..." a pod. V učebnicích J. Vojtěcha (pro střední i vysoké školy) téměř všechny cvičné úlohy zněly "vypočtěte, stanovte, kolik ..." atp., takže student viděl praktické použití matematiky, i když se jednalo třeba o výpočet plochy elipsy. Třeba fotbalové stadium může mít tvar elipsy.

Kanuk 2.12.2008 0:15

Re: Problém není co a jak,

Myslím, že děti jsou stejné. Ale svět kolem nich se změnil. Nebyla televise, ve filmech vyhrávali ti na bílých koních a v bílých kloboucích, nikoliv ti, kteří dovedou přečůrat zkorumpované poldy.