23.8.2017 | Svátek má Sandra








ARCHIV: Jiří W. Procházka, Totální ztráta rozměru

23.8.2009 0:05

TOPlistNa Sardenu původně vyšlo 9. dubna 2004.

Jiří W. Procházka JWP Totální ztráta rozměruJiří Walker Procházka patří k velmi neotřelým zjevům naší SF - a navíc ke zjevům neotíratelným a ke zjevům vůbec. Kdyby se někdo pokusil ho replikovat, asi by zjistil, že co kus, to originál - všichni stejní, ale každý jiný a výjimečný. Sbírka se skládá ze tří částí, a stejně, jako repliky JWP, co kus, to originál...

Kybersvět

  • ...a odsuzuje se ke ztrátě rozměru
    Daňový únik je důvod pro to, aby hrdina byl odsouzen ke ztrátě rozměru. Žije, dýchá, může být zabit - ale je pouze dvojrozměrný. Pobývá na zdi, pohybuje se po ní, dostane se až na billboard (tam si vydělává jako figura), a chce zjistit, proč byl ve skutečnosti odsouzen, kam se poděl ten jeho třetí rozměr. Vedle myšlenky dvojrozměrné existence, propracované do velmi hlubokých podrobností, se tu objevují i motivy obecnější. Výsledkem je velmi působivý dramatický příběh.
  • Když jsem ve službě, nevraždim
    Je dobré být mrtvý - motto této povídky a zároveň název antologie, pro kterou byla původně napsána. Zombie-detektiv pomáhá odhalit, proč jeden z mála přežívajících lidí zabíjí ostatní, a výsledek? Nechte se překvapit. Suchý humor využívající kontrastu mezi lidmi a zombiemi je doplněn fyzikálním nápadem a výsledek díky tomu stojí za to.
  • Konec projektu "Příliv"
    Vlny na moři, oblaka na nebi - to vše vysílá jakési šifrované signály. A, jak zjistí hrdinové této povídky, za tím vším stojí společný jmenovatel, inteligence, která je zcela mimo chápání té lidské. Opět zajímavý nápad a pointa.
  • Krysy
    Podtitul pitoreskní symfonická novela o třech větách sice prozrazuje, že se budeme pohybovat v prostředí hodně jiném, než to naše, ale skutečnost je ještě pitoresknější, než tomu napovídají první odstavce. Motiv hrdinského putování tu je podán způsobem, který více než vybočuje z obvyklých klišé známých především z fantasy - o prostředí raději ani nemluvím...
  • Spermadonna
    Ačkoliv svět této povídky je rozsáhlý, je to „pouze“ generační loď. Ovšem tuhle generační loď dokáže vymyslet asi opravdu jenom JWP. I v této povídce je čtenář zahlcen gejzíry nápadů a dějové zvraty tak paradoxně spíše chápe jako zjednodušení situace.

Kybersvět

  • Pražský Průnik
  • Rox'n' Roll
  • Kybernátor
  • Roll's Royce
  • Jackův konvoj

I když formálně to jsou jednotlivé povídky, jsou postaveny na společném základě a tak bych se při jejich hodnocení jenom opakoval. JWP doslova zneužívá svých profesních znalostí - ale nečekejte, že tenhle cyklus je učebnicí programování. Opak je pravdou, a to je ještě slabě řečeno.

Při čtení těchto povídek jsem měl pocit, jako kdybych šel po ulici a přitom snil s otevřenýma očima, a intenzivně jsem si připomínal jeden Suchého písničkový text: dejme tomu v elektrice průvodčí se rozplyne, dítě bloumá po Africe, loví lvice a my ne! Je to právě tento zvláštní typ imaginace, na kterém je Procházkův kybersvět založen, a to je řekl bych základní filozofický rozdíl jeho textů proti původnímu kyberpunku.

Navíc jeho virtuální svět je naprosto plnohodnotným prostředím, promyšleným a barvitě prokresleným ve všech třech dimenzích, je zvláštním zrcadlem našeho vlastního světa, modifikuje jeho reálie i společenské vztahy. Tím se ze dvojice reálný x virtuální svět v Procházkově podání stal jeden komplexní časoprostor, v němž plynule přechází z jedné polohy do druhé a nechává je prorůstat mezi sebou. I když obecným prvkem Procházkovy tvorby je vynikající intelektuální a faktografické zázemí, díky nimž plní své příběhy originálním dějem, pointami i narážkami jak na reálné jevy, tak na literární a filmová díla, v Kybersvětě vazby na svět naší reality nejsou zpestřením textu, ale staly se základním stavebním kamenem příběhu.

Do jediné věty dokázal vměstnat takových narážek řadu - v téhle ukázce jsou hned tři, a osolené hodně silným humorem: Joker [Rozparovač] chtěl tehdy protestovat, ale během pádu z půlkilometrového baráku mu nebylo rozumět. Dole neříkal nic. Jeho hra se slovy je úžasná a mohla by být školou hned pro několik generací začínajících autorů: digipalné hlavně, Eukleidovy parkety,  laserver, binární woodoo, B-tsunami, kyboard - a to jsem vybíral jen z několika stránek a letmým prohlížením.

Svět Transmise

  • Transmise - Říše tiché smrti

Transmise je trojjediná - velký přírodní úkaz, jediný zdroj energie na planetě a prostředek sjednocující Říši. Ze tří Jícnů, v nichž rotují kamenné válce, je energie odebírána a rozváděna po Říši transmisemi (mladším čtenářům doporučuji poohlédnout se po nějaké knize o historii techniky). Stejně jako v továrnách devatenáctého století, tak i zde jsou klíčovým problémem řemenice, převádějící energii na vedlejší transmise a do strojů. Být nebo nebýt dodavatelem řemenic znamená být bohatý nebo živořit. Přestože se příběh hodně točí okolo boje o zásobovací monopol na kůže, hlavní postava není spojena ani s jednou z nesvářených stran a tvoří tak třetí trojúhelník konfliktu.

V této novele podobně jako v předchozích povídkách opět JWP představuje čtenáři vynikajícím způsobem propracovaný svět, vyfutrovaný neskutečným množstvím dobře fungujících udělátek. A, jak jinak, přidává k tomu i stejně dobře propracovanou zápletku a příběh, v němž není nouze o překvápka.

Ucelený Kybersvět je vynikajícím čtenářským zážitkem a vyslovenou lahůdkou, Transmise je velmi slibný signální příběh jeho nové knihy a povídky z Jiného světa ukazují šíři jeho talentu. Styl JWP je někde na půl mezi Ondřejem Neffem a Frantou Novotným, mezi akční satirou a intelektuálně propracovaným příběhem. Procházkův humor vynikajícím způsobem odlehčuje myšlenkově náročnou vrstvu jeho textů, a hravost, s jakou zachází s vysoce odbornými prvky, zaslouží smeknout virtuální klobouk. Je velká škoda, že kniha tak dlouho zastydla u nakladatele, vročení odpovídá původně plánovanému termínu vydání. Zato čtenáři díky tomu mají možnost si ji vychutnat...

Jiří Walker Procházka: Totální ztráta rozměru
obálka: Martin Zhouf
Milenium Publishing, 2003
484 stran, 239 Kč, brožované
ISBN: 80-86201-31-7

pagi


Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Diskuse


diskuse neobsahuje žádné příspěvky
















Přijďte si popovídat na nový Sarden
Denně několik článků s obrázky, které zde nenajdete. Denně mnohem více možností a zábavy. Denně diskuze s přáteli i oponenty. Denně možnost dám najevo redaktorům a ostatním čtenářům, které texty stojí za to číst... více...

Členství vás nic nestojí, naopak můžete něco získat. Čtěte více...