2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

SVĚT: Kde je lež a kde pravda

Dramatické politické změny, které na Západě přinesl rok 2016 v podobě brexitu, vítězství Donalda Trumpa v prezidentských volbách v USA a jasně signalizovaný odklon velké části voličů mnoha evropských zemí od dosavadního politického a mediálního mainstreamu, přinesly v dnešních dnech do veřejného prostoru explozi úvah, polemik a spekulací o „postfaktické“ či „postpravdivé“ epoše, v níž prý dnes žijeme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Stirský 18.1.2017 12:40

Tak já jsem si zatím žádné velké

vzpoury lidí na západě nevšiml. Pokud jde o vystoupení GB z EU, může to býti dáno i tím, že Anglie byla vždy izolacionistická a lpěla na tradicích. Koneckonců pro mnoho Britů je třeba Česko stále "vzdálenou zemí, o které nic nevíme". Navíc hlasování bylo dosti těsné, nebylo to tak, že by dejme tomu 2/3 voličů byly pro odchod a 1/3 proti. A s historicky prověřenými pravdami bych byl opatrný. Zajímalo by mne, jaký článek by pan Weigel napsal do českého tisku třeba kolem roku 1880, když by se diskutovalo tom, zda ženám náleží stejné vzdělání jako mužům. Nenapsal by, že tisíciletá praxe jasně ukázala, že ženy vzdělávat nelze a netřeba a že výjimky jen stvrzují pravidlo. Soudím také, že různým menšinám (třeba gayům a lesbám, ale i jiným) nejde vůbec o to, aby měly více práv než jiní. Tyto menšiny většinou požadují, aby měly buď vůbec nějaká práva a nebo aby měly stejná (tj. nikoli větší) práva jako ostatní. Třeba adopce dětí často probíraná: mnozí si neuvědomují (a to platí i pro mnohé lesbičky a gaye), že spolu s právem je spojena také řada ne zrovna malých povinností.

M. Moravcová 18.1.2017 12:46

Re: Tak já jsem si zatím žádné velké

Co by bylo kdyby - na to odpověď známe všichni. Kdyby pes nečůral, dál by doběhl.

Menšinám jde o to, aby měly privilegovaná práva. Už nyní májí práva, jako všichni ostatní občané - nemenšiny. Nikdo jim přece adopci nezakazuje, ať se snaží o adopci jako všichni ostatní žadatelé. Na adopci není nárok a ne všichni žadatelé dítě dostanou. Že chtějí mít děti? Pokud jsou zdraví, kde je problém? To mají těžší ti, kteří ze zdravotních důvodů děti mít nemohou. A taky na to nevytváříme žádné zákony s nárokem.

D. Stirský 18.1.2017 12:57

Re: Tak já jsem si zatím žádné velké

Nu, dvoutisíciletá pravda, paní Moravcová, také je, že „Ženy mužům svým poddány buďte jako Pánu. Nebo muž je hlava ženy, jako i Kristus hlava církve a on je spasitel těla. A proto jako církev poddána jest Kristu, tak i ženy mužům svým ve všem. Ženy vaše ve shromážděních ať mlčí, nebo nedopouští se jim mluviti, ale aby poddány byly, jak i zákon praví. Žena v mlčení (v tichosti) ať se učí ve vší poddanosti. Nebo ženě nedopouštím učiti ani vládnouti nad mužem, ale aby byla v mlčení". Ano, toto jsou tisícileté pravdy! Tak správně byste vůbec neměla do diskuse na NP přispívat, neb vaše místo je podle tisíciletých pravd u plotny a v kostele. Chci tím říci, že byly doby, kdy i ženy musely za svá práva bojovat. A muži argumentovali stejně jako nyní Vy nebo pan Kulheim.

P. Vaňura 18.1.2017 13:10

A nebylo to celé dáno nutností, aby každá žena porodila 6-7

či více dětí a o ně se starala, dokus neumřou nebo nedospějí. V antickém Římě se jen polovina dětí dožívala 10 let a také úmrtnost při porodech byla vysoká, včetně nejvyšších kruhů! I matka Václava IV zemřela i s dítětem při porodu, když Václavovi byly 3 roky!

M. Moravcová 18.1.2017 13:24

Re: Tak já jsem si zatím žádné velké

ano, samozřejmě vývoj nezastavíme. Ale že bychom museli proti přírodě a zdravému rozumu? Teď zrovna někde nějaká feministka nadává Jiřímu Žáčkovi, že má ve slabikáři básničku o tom, že z holčiček budou maminky (že role holčiček je taková, že z nich budou maminky). Paní feministka se může s nějakým Klusákem se mohou zbláznit. Ale ona je to pravda. Z holčiček budou maminky a od určitého věku velmi rády budou maminky. A nic na tom nezmění nevyrovnaná ženská z rozpadlé rodiny.

A. Alda 18.1.2017 14:00

Tak jest.

Jenže ony chtějí, aby dívky vůbec netoužily stát se matkami a aby děti ke svým maminkám neměly příliš positivní vztah.

Všichni naši velcí i malí básníci napsali aspoň jednu báseň o mamince či pro maminku. A to by feministky všechno nejraději vyškrtali z knih.

M. Moravcová 18.1.2017 15:07

Re: Tak jest.

ano, napsal jste to úplně přesně.

J. Schwarz 18.1.2017 14:07

Re: Tak já jsem si zatím žádné velké

Jenže tehdy byla jiná doba. Ani muži se prací hlavně "neseberealizovali" a nebavili, dělali prostě práce na které bylo třeba mužské síly. Jejich vážnost taky vyplývala z toho, že zajišťovali věci důležité pro přežití rodiny / obrana, obdělávání půdy, obhospodařování zvířat /. Teprve když civilizace pokročila začaly se ženy brát za práva - kupodivu ne za právo kutat 1000m pod zemí uhlí nebo stahovat v lese dřevo. Dnes nic ženám nebrání zakládat úspěšné firmy a zaměstnávat v nich třeba samé ženy. Kupodivu žádná firma typu Microsoft, Google, Facebook, McDonalds založená ženou neexistuje. Kdyby ale existovala, myslíte, pane Stirský, že by někdo vystartoval s požadavkem na "kvótu" 30% mužů ve vedení takové firmy? A jestli se vyplní halucinace o "globálním oteplování" a civilizace se sesype, jaká si myslíte že bude ta co ji nahradí? Spíš tradiční, nebo "genderově vyvážená", se společnými záchodky aby se "transgender komunita" necítila poškozená ve svých právech cítit se jak se zrovna cítí?

V. Novák 18.1.2017 14:11

Re: Tak já jsem si zatím žádné velké

Pokud se naše civilizace zhroutí - a k tomu se vůbec nemusí vyplnit halucinace o "globálním oteplování" - tak, obávám se, se bude k záchodkům - a to jakýmkoli - dopracovávat dlouhá staletí.

Jako Evropa poté, co se zhroutil Řím a ti, kdo vládli po něm "§rali v síni" - a to doslova...

J. Anděl 18.1.2017 12:51

Re: Tak já jsem si zatím žádné velké

Aplikace "více práv než jiní" se projevuje například u kvót. Pokud je kvóta na procento žen v nějaké pozici, pak má do chvíle, než je kvóta naplněna, žena více práv, než muž.

R. Brzák 18.1.2017 12:51

Re: Tak já jsem si zatím žádné velké

V právním státě, v jakém žijeme, mají menšiny stejné práva, jako my - protože se v právním státě právo vztahuje k jednotlivci, nikoliv definovaném na bázi skupinové odlišnosti. Takže spíše, než snaha o zrovnoprávnění je na místě emancipace těch jednotlivců žijících mezi námi, kteří mají nějakou odlišnost od většiny. Avšak ta emancipace nutně přirozeně musí reflektovat většinové zvyky - jinak se bude střetávat s nepochopením.

Co se týče vzdělávání žen, Váš příklad je velmi zavádějící. Protože právo jedince se vzdělávat, praktikovat svou víru, zakládat rodinu, kočovat atp. není omezeno ničím více, než hranicemi osobní svobody druhého. Ovšem vyžadovat například výhody manželství, které je spojeno s ploděním a výchovou dětí, na to žádné lidské právo neexistuje - manželství je sociální koncept, sice osvědčený tisíciletím, ale není součástí práva svobodného a odpovědného jedince.

P. Vaňura 18.1.2017 13:05

Speciálně u adopcí platí, že prioritní je zájem DÍTĚTE

Nehledá se dítě pro rodinu, ale rodina pro dítě!

A podle lékařů, právo na dítě má rodina, nikoliv jednotlivec!

V. Novák 18.1.2017 14:19

Re: Speciálně u adopcí platí, že prioritní je zájem DÍTĚTE

Vždy jsem předpokládal, že právo na adopci je právo o adopci usilovat, ne nárok na přidělení dítěte.

Rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva, které pokutuje Rusko za to, že odmítá dávat ruské (rossijskije) děti k adopci do USA, s mým přesvědčením poněkud viklá. Bez ohledu na to, že Ruská Duma odsouhlasila, že její rozhodnutí jsou závazná a nějaký ESLP je nemá co mistrovat...

E. Tocháček 18.1.2017 12:29

Velmi přesné a vyčerpávající.

Váš text by se klidně mohl stát manifestem.

J. Anděl 18.1.2017 12:12

Ještě drobný dodatek

Že podle článku nejsou pokrokáři ochránci světa, který známe a o který se bojíme, nýbrž bořitelé. Následující je pochopitelně moje spekulace...

Tito lidé již dávno ve svém chápání a vnímání nežijí ve světě, který "známe a bojíme se o něj". Oni již dávno žijí v "moderní západní civilizaci", která překonala temné nemoci zaostalosti, sobectví, bezohlednosti, zatuchlosti a uzavřenosti. Žijí ve společnosti otevřené, tolerantní, respektující, chápající, rovnocenné. Oni se nesnaží zbořit svět, jaký je. Chtějí uchránit svět, v jakém oni již dlouho žijí, před relikty minulosti a zpátečnictvím, před omezeností z Východu (tím je míněna i ČR), před nedůstojným barbarstvím, před projevy, které je třeba vykořenit a zavrhnout jako zničující a dávno překonané. Zjednodušeně řečeno nechtějí návrat do středověku.

Teprve když se na to podívám takhle, mohu rozumět, jak nepochopitelné, cizí, zvrácené a zlé jim mohou připadat síly, které přivedly na světlo brexit, Trumpa či lidi, odmítající uprchlíky a/nebo islám, síly, obhajující svět "který známe a o který se bojíme". Pro ně je ten svět noční můrou, úpadkem, špínou a zkažeností. Jak zaostalá jim musí připadat diskuze velké části diskutérů (počítám i sebe) zde na Psu, jak jim jejich (naše?) postoje zákonitě musí připadat jako důsledek závažné mentální zaostalosti či fatálního mravního selhání.

Je to absolutní střet kultur (generačních ideologií, paradigmat) a tedy naprosto odlišného vidění světa. A jak by řekl pan Brzák (zdravím), hybnou silou toho střetu, toho konfliktu je strach (proto také pokrokáři strach vyčítají lidem s opačnými názory, protože třísku v oku bratra svého....).

R. Brzák 18.1.2017 12:23

Re: Ještě drobný dodatek

je-li tomu tak - a já si to také myslím - pak je pro mne důležité pochopit, že tito naši spoluobčané nejsou apriory zlí - že se jich tedy není třeba bát (abychom se zase pod vlivem strachu toho našeho nedopouštěli opačných extrémů), nýbrž je třeba je jako své bližní milovat. Což znamená s láskou je přijímat takové, jací jsou - a odpovědně k životu svému (i jejich) jim neustupovat. Ta láska k nim pociťovaná (a dávaná najevo) umožní nám je pochopit a najít způsob komunikace, který je nebude děsit ( udržovat je tak pod vlivem jejich strachu) a jim zase umožní svůj strach ovládnout a z tunelového vidění, jakým jsou pro mne charakterističtí, se konečně podívat i na širší aspekty těch situací, které samozřejmě, jako všechno v životě, sebou nesou riziko, ale i příležitost.

J. Anděl 18.1.2017 12:29

Re: Ještě drobný dodatek

Ano, je to každodenní výzva :-)

M. Prokop 18.1.2017 12:38

Re: Ještě drobný dodatek

Zní to krásně, s funkčností je to (bohužel) horší.

Mohlo by to fungovat na velmi slušné lidi, bohužel je i hodně neslušných.

R. Brzák 18.1.2017 12:54

Re: Ještě drobný dodatek

Pro mne to není krásné - nýbrž odpovídající fungování mezilidksé interakce. Ovšem vychází z předpokladu člověka jako bytosti společenské a milující svůj život (z čehož plyne odpovědnost ke svému životu a snaha o spolupráci).

Neslušný člověk svou neslušností v prvé řadě prozrazuje svůj strach...

J. Anděl 18.1.2017 12:28

Re: Ještě drobný dodatek

... btw nevím jistě, že můj "svět, který znám a o který se bojím" je stejný, jako ten pana Weigla. V některých, možná mnoha ohledech spíš asi není. Ale dokud si pan Weigl nechá svůj a mně nebude zasahovat do mého, respektive dokud bude respektovat fakt existence subjektivních světů a hranici, od které začíná můj subjektivní a osobní svět, za kterou slušný člověk prostě neleze a neslušný dostane přes pazoury, nebudeme spolu mít konflikt.

M. Prokop 18.1.2017 12:36

Re: Ještě drobný dodatek

Prostě střet mezi teorií, že lidé by měli být andělé s praxí, že jsou stále jen lidé.

A to tu andělskou společnost prosazují obvykle dost ďábelsky, zákazy, příkazy, směrnicemi ...

J. Anděl 18.1.2017 12:44

Re: Ještě drobný dodatek

Popsali to i psychologové, třeba Jung, téma Stínu.

P. Vaňura 18.1.2017 13:16

Pokud by tomu tak bylo, museli by pro ně být migranti

ABSOLUTNĚ NEPŘIJATELNÍ!

Oni hájí svou fantasmagorii před REALITOU! Navíc, jde často o lidi, živící se žvaněním nesmyslů, kteří např. fyzicky nikdy nepracovali! Dělník, který dře v akordu se těžko bude chtít dělit o výsledky své práce s líným primitivem!

J. Anděl 18.1.2017 13:35

Re: Pokud by tomu tak bylo, museli by pro ně být migranti

O tom, co je realita a jestli ti lidé někdy pracovali nebo ne, se s vámi nebudu přít.

Migranti pro ně naprosto nepřijatelní nejsou proto, že je vidí jako lidi v nouzi, jimž civilizovaný a morálně zdravý člověk zákonitě a rád pomůže. Vidí děti, mrznoucí v rozpadajících se chatrčích někde v Chorvatsku. Vidí lidi, prchající před hrůzami války. A ano, vidí také (multi)kulturní a náboženské obohacení stále ještě ne dokonale barevného Západu.

Teroristy a/nebo vyžírky mezi nimi vnímají jako nutnou daň dobročinnosti, jsou přesvědčeni, že takových je menšina a že naše moderní západní civilizovaná společnost si s nimi po vyřešení nezbytných problémů poradí a většinu integruje ku prospěchu všech.

Tomu se říká mramorová víra. Dokonalá, do hladka vyleštěná, bez jediné skulinky.

Množství lidí, takto svět vnímajících, není zanedbatelné, jejich pracovitost a smysl pro realitu nemá žádný praktický význam (jsou to voliči a jejich volení zástupci). Je jistá naděje, že jejich počty a volební preference mírně klesají, z toho by mohlo být něco užitečného. Uvidíme.

H. Lukešová 18.1.2017 11:39

Dojemné

https://www.youtube.com/watch?v=aG_SutViEmQ

S. Netzer 18.1.2017 12:20

Re: Dojemné

Pro vás, ubožačko, chudá duchem, je zřejmě liberál, kdo si nasadí na hlavu santovu čepici.

R. Brzák 18.1.2017 12:27

Re: Dojemné

Realita Sýrie prožívaná křesťany tam žijícími může být pro Asada mnohem lichotivější, než si umíme představit. A s tím liberálem nechte na hlavě - protože liberalismus ovládaný strachem se levicově promění cobydup...

S. Netzer 18.1.2017 12:29

Re: Dojemné

:-))))

R. Brzák 18.1.2017 12:37

Re: Dojemné

bylo mi potěšením Vás rozesmát...

S. Netzer 18.1.2017 12:45

Re: Dojemné

The pleasure is all mine.