18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

REAKCE: Lži propalestinských zastánců

Mezi rozšířené lži patří snaha podkopat legitimitu Izraele obviněním, že je „osadnicko-koloniálním státem“. Ti, kdo tuto nepravdu šíří, tvrdí, že Židé nemají k Zemi Izrael žádnou historickou vazbu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Hadravek 6.1.2024 20:48

Za pravdu tu nebudete pochválen.

V. Sáňka 6.1.2024 15:48

Paní Lukešová, pointa vašeho článku je nesmyslná. Vy tím článkem obhajujete princip, že někdo má právo na nějaké území z důvodu, že tam před 2000 lety žili jeho předkové. To by dnes byl celý svět jeden ohnivý konflikt. Například Maďaři přišli na území dnešního Maďarska asi před 1000 lety. Mají národy, které tam byly před nimi, právo je nyní odtud vyhnat? Mají Němci, potomci germánských kmenů, právo vyhnat z české kotliny nás? Jak by se vám to líbilo?

Židé sice na území Palestiny žili i před začátkem 20. století, ale bylo jich cca 3 až 5 %. V celé řadě jiných zemí, včetně evropských, jich přitom žilo mnohem více.

Další nesmysl v článku se vám povedl v tom, že Abraham byl první Žid. Vnuk Abrahama Jákob měl 12 synů, mezi nimi např. Leviho, (jeho potomci byli Levité), Rubena (jeho potomci byli Rubenité) a tak dále. A jeden ze synů byl Juda, jehož potomci jsou Židé.

Abrahám nemohl být Žid ani náhodou.

H. Lukešová 6.1.2024 16:51

Pane Sáňko, ale Palestinci jsou také potomci Arabů, kteří se přistěhovali do Svaté země v průběhu 19. století v době vzniku moderního sionistického hnutí, kdy využili hospodářského rozmachu země způsobeného britskými a židovskými investicemi.

Jinak v dějinách nikdy neexistoval Palestinský arabský stát, Svatá země v době osmanské nadvlády byla pustá, řídce osídlená, sestávala z bažin a pouště. Židé z ní vytvořili moderní průmyslovou zemi, zúrodnili bažiny, vysadili lesy, postavili města, vytvořili moderní průmysl a zemědělství. Takže se nejednalo o arabskou zemi.

A také zapomínáte, že více než polovina izraelské židovské populace jsou lidé sefardského a orientálního původu, potomci Židů, kteří žili na BV neustále, v některých zemí i před vznikem islámu a byli po vzniku Státu Izrael vyhnáni z arabských zemí a Íránu. Také v Izraeli žijí etiopští Židé, Falašové, s tmavou barvou pleti. Všichni tito Židé nemají nic společného s Evropu a Severní Amerikou. Takže Izrael je více "barevný" stát než bílý evropský.

Židé Araby z Izraele nevyháněli, arabští vůdci vyzývali své arabské krajany, aby opustili zemi, podněcovali strach historkami z násilí, kterého se měli údajně Židé dopouštět a sami vyhrožovali Židům genocidou a vyhlazením. Slibovali palestinským Arabům, že se budou moci vrátit poté, co bude Izrael zničen.

A takových jiných vyhnání bylo. Jednak vyhnání blízkovýchodních Židů, po skončení druhé světové války byla většina Němců vyhnána ze středo a východoevropských zemí, výměna obyvatelstva proběhla roku 1947 i mezi Indií a Pákistánem, když bylo vysídleno nejméně 10 milionů lidí.

Pokud vím, tak Židé odvozují svůj původ od Abrahama, Izáka a Jákoba a ten měl 12 synů, jak píšete. Juda je jeden z synů. Ale Židé pocházejí z 12 kmenů, dokonce existují. Dokonce v Izraeli žijí indičtí Židé, kteří odvozují svůj původ z Menašeho, ztraceného izraelského kmene.

V. Sáňka 6.1.2024 20:36

Paní Lukešová, zaráží mě, že věříte tomu, že do 19. století byla Svatá země pustou a téměř neobydlenou pustinou. Pravda je taková, že tam byla města a vesnice nejen na pobřeží Středozemního moře, ale i ve vnitrozemí. Po celou historii. Posledních 1400 let byla Svatá země pod vládou muslimů, sám druhý chalífa Umar sem osobně přijel převzít klíče od Jeruzaléma. Zdůraznil, že všechna svatá místa ostatních náboženství musí být důsledně chráněna. Od té doby až dodnes jsou správci nejsvětějších křesťanských míst (kostelů) arabské (muslimské) rodiny, které si předávají klíče z generace na generaci. Pak byla Svatá země součástí nejprve Umajjovské říše, pak Abbásovské a dalších, v posledních staletích pak součástí Osmanské říše.

Podle toho, co tu napsal pan Wenzl, zde v r. 1897 žilo 750 000 Arabů (97,5% obyvatel) a 20 000 Židů (pouhé 2,5 %). To by odpovídalo tomu, že (podle Wikipedie) žilo na území Palestiny v roce 2014 více než 90% arabského obyvatelstva. Byla tu i spousta kočovných arabských kmenů, které kočovaly se svými stády po celém okolí, žádné hranice tu nebyly. Byla to tzv. „Bilád aš-Šams“ (Země slunce) s metropolí Damaškem, součást Osmanské říše.

V r. 1916 došlo k tajné dohodě mezi Británií a Francií (tzv, dohoda Sykes-Picot), které si na celý Blízký východ brousily zuby. Tyto dvě země si za souhlasu Ruska rozparcelovaly celou oblast a vytvořily zde nové hranice. Velmi zjednodušeně řečeno, po první světové válce, když se Osmanská říše rozpadla, Francie brala dnešní Libanon a Sýrii, Británie zase Jordánsko a Palestinu. Jako své další kolonie. Začali přijíždět další židovští osadníci. Jejich přistěhovalectví pak vyvrcholilo po 2. sv. v. a došlo k tzv. Nakbě (katastrofě), kterou pro Palestince bylo vyhlášení Izraele. Začaly pogromy, je zdokumentováno vyvražďování celých vesnic. Např. Tantury (o tom byl natočen dokument, který bude promítán 12.1. v kině Lucerna), Dejr Jásínu a dalších. To nejsou výmysly, jak vy tvrdíte.

V. Sáňka 6.1.2024 20:39

Ještě doplním, že:

Arabové byli celou historii zvyklí žít s Židy pohromadě. I v severní Africe. Známý Maimonides působil na dvorech muslimských chalífů. A když muslimové ovládali po několik staletí Pyrenejský poloostrov, tak i zde žili s Židy bez větších problémů. Poté, co roku 1492 muslimové předali klíče od Alhambry v Granadě křesťanským panovníkům, tak ti jako první věc udělali to, že z Pyrenejského poloostrova vyhnali všechny Židy. A muslimové byli vyhnáni brzy po nich. Pogromy na Židy se odehrávaly především v křesťanské Evropě a v Rusku. A kam Židé před pogromy utíkali? Převážně do muslimských zemí.

Co se týká Abraháma, kterého opět zmiňujete, jeho prvorozený syn byl Ismael, od kterého odvozují svůj původ Arabové. Druhorozený syn byl Izák, od kterého odvozují svůj původ Židé (resp. od Izákova syna Jákoba a jeho synů, které mj. i Korán nazývá „Syny Izraele“, tedy izraelskými kmeny). V tomto smyslu se někdy říká, že Arabové a Židé jsou vlastně bratranci.

Ještě vás opravím v jedné věci – vůbec nejsem proti tomu, aby Židé měli svůj vlastní stát. Naopak jim ho přeji. Je otázka, kde a jakým způsobem měl být v polovině 20. století založen, aby nebyla dotčena práva původních obyvatel? Všichni vidíme, jaké má tato volba důsledky.

H. Hadravek 6.1.2024 20:47

Za pravdu tu nebudete pochválen.

H. Hadravek 6.1.2024 20:47

Za pravdu tu nebudete pochválen.

H. Hadravek 6.1.2024 20:47

Za pravdu tu nebudete pochválen.

H. Hadravek 6.1.2024 20:47

Za pravdu tu nebudete pochválen.

H. Hadravek 6.1.2024 20:47

Za pravdu tu nebudete pochválen.

H. Hadravek 6.1.2024 20:47

Za pravdu tu nebudete pochválen.

J. Wenzl 6.1.2024 16:59

Souhlasím. Jn upřesním, že v době vzniku sionistického hnutí v r. 1897 6ilo v tehdejší osmanské Palestině cca 750 000 Arabů, ale jen 20 000 Židů. Kupodivu si nijak nepřekáželi, i když arabská nátura je stále tatáž.

J. Wenzl 6.1.2024 16:59

Souhlasím. Jn upřesním, že v době vzniku sionistického hnutí v r. 1897 6ilo v tehdejší osmanské Palestině cca 750 000 Arabů, ale jen 20 000 Židů. Kupodivu si nijak nepřekáželi, i když arabská nátura je stále tatáž.

H. Lukešová 6.1.2024 17:21

Jinak i Vy zapomínáte, že Palestinci již jeden stát mají, kde tvoří většinu obyvatelstvo. Je jím Jordánsko. Britové získali mandát nad Palestinou a byli původně pověřeni, aby zajistili vytvoření židovského státu, roku 1922 však svěřili celé území na východ od řeky Jordán, což bylo 77% území hašimovskému emírovi Abdalláhovi a tím Arabové získali již většinu státu z britského mandátního území.

Území na západ od řeky Jordán bylo původně určeno pro židovský stát, ten měl zahrnovat území dnešního Státu Izrael, Judey a Samaří a Gazy.

Roku 1939 Britové na nátlak Arabů, kteří vlastnili ropu vydali nechvalně známou Bílou knihu, která téměř zamezila židovskou imigraci do Palestiny a pronásledovaní Židé nacistickým režimem neměli kam uprchnout a posléze většina z nich byla vyhlazena. Britové Židům bránili vstoupit do Svaté země i po skončení druhé světové války, nejznámější aféra byl zásah proti lodi Exodus, která vezla 4500 židovských přeživších holocaustu.

Proč i Vám vadí skutečnost, že mají Židé svou zemi? Také si přejete zničení Izraele a vyhlazení či vyhnání tamějších Židů? To je doopravdy drzost, popírat národu právo na svou zemi. Jak by se Čechům líbilo, kdyby někdo popíral právo České republiky na existenci a přál si vyvraždění či vyhnání českého obyvatelstva. A nezapomínejte, že Češi vyhnali přes 3 miliony sudetských německých obyvatel.

J. Wenzl 6.1.2024 18:14

Podsouváte mi co není pravda. Respektuji právo Židů na svůj stát, zvláště poté, co byli jako zranitelní v rozptýlených diasporách bití. Ano - celá staletí byla na nich páchána křivda, sloužili jako fackovací panáci, jestliže se společnost ocitla v kříži, ať to bylo při moru v 14. století, nebo p4i meziválecné hospodářské krizi ve století 20-tém. Jednu křivdu ovšem nelze vykompenzovat jinou křivdou. Jsem ateista, takže pro mne náboženské důvody v židovsko- arabském sporu o jedno malé polopouštní území nejsou argumentem. Ten spor vidím podobně, jako když si na jednom malém pískovisti hrají děti z jedné mateřské školky, a po nějakém čase přidou děti z jiné MŠ, a chtějí si tam mermomocí hrát taky, i když je již obsazeno. Proto lituju, že Židé v r. 1904 nevyužili nabídky Britů osídlit cca 13 000 km2 prakticky liduprázdného území, notabene s dostatkem vodních zdrojů, v tehdejsí Britské vychodní Africe. Jako ateista nechápu co je tak táhlo ke svým semitským bratrancům na Blízkém východě. Pokud Bůh, tak pomož nám pánbůh. Svět teď nemusel balancovat na prahu třetí světové války. Howgh.

H. Lukešová 6.1.2024 18:46

Podobnou argumentaci byste mohl využít i na rusko-ukrajinskou válku. Kdyby Západ Ukrajině nepomáhal, neměl by problémy s Ruskem a nebalancovali bychom na prahu nejen třetí světové, ale i jaderné války. Proč vlastně pomáhat Ukrajině, když je jen na obtíž, s Ruskem se více vyplatí kamarádit, má spousty nerostných surovin, zemního plynu a ropy a ve světě velký vliv, hlavně je vážené uvnitř arabského a muslimského světa. Absurdní. Člověk se má postavit na správnou stranu, byť mu to může způsobit i třeba ekonomické obtíže. Obnova Izraele v Zaslíbené zemi byla aktem vrcholné spravedlnosti.

Jinak žádná křivda se nemusela stát, kdyby palestinští a další Arabové přijali návrh OSN na rozdělení Palestiny na židovský a arabský stát. Tehdy bylo dost místa pro obě etnika, nemusela být válka, nemuselo dojít k přesunům obyvatelstva.

H. Lukešová 6.1.2024 17:37

A ještě něco pro vás. Jak Hamas nenávidí ženy...

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-uriznuta-prsa-prustrel-rozkroku-tak-hamas-nenavidi-zapadni-zeny-243115

J. Wenzl 6.1.2024 18:21

Jak můžete po tom všem klidně spát, paní Lukešová? To se Vám o tom i zdá? Vždyť je to k zbláznění🤔.

H. Lukešová 6.1.2024 18:37

Ano, velmi mě ta zvěrstva zasáhla, pane Wenzle, několik dní, než jsem tyto skutečnosti "rozdýchala" jsem byla natolik šokovaná, natolik otřesená, nemohla jsem dobře spát, ovšem tato reakce byla určena panu Sáňkovi, který tato zvěrstva popíral, jak můžete číst v diskusi níže. A Seznam a Novinky nelze podezírat z nějaké sionistické, či jakkoliv proizraelské zaujatosti. Kór na Seznamu se objevují i zprávy velmi kritické k Izraeli.

J. Wenzl 6.1.2024 19:20

Nemyslím to zlé, ale pozorněbjsem si p4ečetl Vaše komentáře, a dospěl jsem k názoru, že byste se měla s prožitým traumatem podělit s psychologem. Tady vám to může jen ublížit, rozhodně se s tím nevyrovnáte. Nejsem jako Hadravka, abych Vás posílal k sexuologovi.

H. Lukešová 6.1.2024 19:29

Oceňuji Vaši péči, ale mně se na Neviditelném psu líbí, jsem tu doma, většina čtenářů a diskutujících zde jsou slušní a rozumní lidé, a že se najdou nějací lidé, kteří jsou lidově řečeno "oprudenti", to už tak je, ti se najdou všude. Ale když někdo jako Hadravek píše, že Židé jen přenášeli mor, choleru, že vraždí, znásilňují a kradou, tak tyto urážky jsou vážně ohavné a velmi se mě dotýkají. Takto středověká Církev obviňovala Židy z šíření moru.

Ovšem proti Zlu je třeba se postavit čelit mu, ne se schovávat za pařez, když na něj někdo hukne. Pamatujte si prosím, že Zlo ( či Ďábel) triumfuje tehdy, když dobří lidé nedělají nic.

H. Hadravek 6.1.2024 20:10

Ale Židé opravdu šíří choleru, tyfus a nakažlivé choroby. Vy to nevíte? Přečtěte si něco o židovském útoku na Palestince v 1947-1948. Když Židi nemohli dobýt Akku, protože se Palestinci statečně bránili, tak jim do zdrojů vody nasypali zárodky cholery. A takových případů bylo více. Když to Židé dělali ve 20. století, myslíte, že ve středověku to nedělali?

H. Lukešová 6.1.2024 20:17

Ne, lžete, Židé se takových zločinů nikdy nedopoušteli, jedná se o antisemitské urážky na cti, které vedli k divokým pogromům. Židé se nemusí nikomu omlouvat za to, že se ubránili nacistickému a palestinskému nátlaku. Ne, vážně nemusí.

H. Lukešová 6.1.2024 20:18

- vedly-

H. Hadravek 6.1.2024 19:39

Hadrávek, pane Wenzli. Sexuolog nebo psycholog hlavně, abyste se léčila. Stejně bych v souladu s učením Sigmunda Freuda hledal příčiny problémy paní Hany v oblasti sexuální. Nešťastná láska k sličnému muslimové? Nebo ji nějaký černovlasý Arab s ohnivýma očima dal košem?

H. Hadravek 6.1.2024 19:39

Hadrávek, pane Wenzli. Sexuolog nebo psycholog hlavně, abyste se léčila. Stejně bych v souladu s učením Sigmunda Freuda hledal příčiny problémy paní Hany v oblasti sexuální. Nešťastná láska k sličnému muslimové? Nebo ji nějaký černovlasý Arab s ohnivýma očima dal košem?

H. Lukešová 6.1.2024 19:43

Pane Hadrávku, psychologizujte a sexualizujte si prosím někde jinde. Vím, že jste provokatér a máte radost, když se tolik rozčiluji. Ovšem mně je dobře. Já naopak miluji Izrael a urážejí mě lidé, kteří Izrael jakkoliv znevažují a urážejí.

J. Wenzl 7.1.2024 14:27

Pane Hadrávku, paní Lukesová, na rozdíl od nás dvou, je v tom konfliktu emočně zainteresovaná. Důvody neznáme, může tam mít židovské příbuzné, nebo ji jako citlivou ženskou zasáhly příběhy o holokaustu. Nemá smysl ji provokovat a jitřit její city. Diskutovat se s ní nedá, protože ve svém emočním rozpoložení funguje jako obehraná deska. Argumenty oponentů se o ní odrážejí jako tenisové míčky o cvičnou stěnu.

H. Lukešová 7.1.2024 15:44

Máte pravdu, pane Wenzle, že mě nepřesvědčíte ani mě jakkoliv nezlomíte, propalestinská propaganda na mě nikdy nefungovala a fungovat nebude. Židé se nemusí nikomu za nic omlouvat, nemusí se ospravedlňovat za to že přežili. Mají plné právo bojovat za svou zemi a ze vše, co milují a na čem jim záleží. Izrael tuto válku nechtěl, tu začali palestinští teroristé z Hamasu.

Izrael byl, je a bude domovinou židovského lidu a nikdo a nic tuto skutečnost nemůže zpochybnit ani zvrátit. Vůbec nikdo nikdy. Vy říkáte, pane Wenzle, že nestraníte nikomu, ale spíše to vypadá, že jste na straně palestinských Arabů, máte na to plné právo, avšak prosím netvrďte, že jste nestranný. Nejste.

J. Wenzl 7.1.2024 16:00

Vy pořád nechápete, a vzhledem k Vašemu ustrojení nemůžete chápat, že nemusí jít vždy o propagandu, když někoho hájíte, ale o úplně prachobyčejný smysl pro právo a spravedlnost. Vy diskuzi o židovsko- arabském konfliktu berete jako souboj dvou propaganda, něco jako fotbalový zápas Sparty se Slávií. V něm taky nikdo nemá větší právo na vítězství, snad se dá diskutovat jedině o tom, zda bylo spravedlivé. Tím že se snažíte oponenta zbombardovat svojí proizraelskou propagandou práva ani spravedlnosti rozhodně nedosáhnete. pokud Izrael stojí o to, aby s ním svět sympatizoval, tak se nemá snažit ho k tomu dokopat. To je kontraproduktívní.