23.5.2024 | Svátek má Vladimír


Diskuse k článku

JAK TO BYLO: Východní partnerství a co přišlo potom

Interpretace konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou má nejen u nás dva hlavní póly. Dominantní jako příčinu uvádí výhradně ruskou rozpínavost. Druhý pól má za to, že válka být nutně nemusela, nebýt pozvánky Ukrajiny do NATO a lákání před brány EU.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Valenta 4.3.2024 10:04

V článku stojí, že vliv Američanů na mejdan by marginální. Vy prokremelští stále nemůžete pochopit, že existuje neco jako právo na sebeurčení, a že cílem a touhou většiny lidí, kteří kdy měli co do činění s CCCP a jeho nástupcem Ruskem, je dostat se od nich co nejdál.

R. Langer 4.3.2024 10:09

Aha, a proto na Donbase a Krymu dělali referendum o odtržení od Ukrajiny. Jak sám říkáte, každý má přece právo na "sebeurčení". Nebo ne? 8-o

P. Diviš 4.3.2024 10:18

Má. Jde o to, jak. Ruský (ne)způsob, nejdřív odtržení, pak "referendum", neskýtá naději na přijatelný výsledek.

A. Teply 4.3.2024 14:01

Jak se Západ staví k referendu o sebeurčení je vidět v Katalánsku - za pokus o uspořádání je 25 let natvrdo.

Na Krymu by to bylo ještě tvrdší - kdyby ukrajinská vláda dostala šanci pořádání referenda "schválit".

Jiná cesta proto objektivně nebyla.

A mezi námi - výsledek referenda na Krymu je mnohem věrohodnější, než zvolení Bidena prezidentem USA.

P. Diviš 4.3.2024 17:59

Pro vás ruské agitátory nepochybně.

A. Teplý 4.3.2024 20:43

Zase jste mne umlátil argumenty.

Jak Vy to jenom děláte...

P. Diviš 4.3.2024 21:03

O pytli a záplatě znáte?

A. Teplý 4.3.2024 23:31

Nět čelavěka - net prablema.

Máte dobré učitele.

M. Grundmann 4.3.2024 10:12

Máme naprosto odlišný pohled na lidskou společnost a hlavně mezinárodní politiku. Víru v nějaké právo a spravedlnost považuji za kognitivní dysfunkci. Zdůvodňovat své jednání nějakým právem na sebeurčení považuji za bludné myšlení. Podle mě by se termín právo měl úplně vymazat z veškeré diskuze o mezinárodní politice.

P. Diviš 4.3.2024 10:19

Pojem nedělá nic. Lidé i státy se tak prostě chovají.

P. Diviš 4.3.2024 10:17

Ano, žijí stále v duchu Brežněvovy doktriny.

L. Kocián 4.3.2024 15:23

Přesně , těch pár miliard dolarů a osobní návštěva Nulandové , našeho pana knížete na majdanu , s jejich rozhořčeným tvrzením , že se rusko vměšuje ,se prostě nepočítá. Taky bych chtěl žít ve spravedlivém světě , ale ten není jednoduchý . A rozhodně neodpovídá mediálnímu obrazu Vám podávanému.

P. Diviš 4.3.2024 18:00

Proti vojenské agresi skutečně nepatrný rozdíl. :-P (PI)

M. Šejna 4.3.2024 9:26

Toto je velmi přesný popis tehdejších událostí, které dnes mnozí nechtějí slyšet .

Nutno dodat, že tehdy Rusko Ukrajině jasně řeklo, že pokud podepíší asociační dohodu s EU, ztratí výhody celní unie s Ruskem. Janukovyč to tehdy moc dobře věděl a proto asociací dohodu s EU nepodepsal. Kdo pak vyvolal Majdan, je celkem jasné od chvíle, kdy se americká diplomacie pochlubila , kolik peněz do toho investovala.

Je ale potřeba si uvědomit, že ačkoli se EU a USA postaraly o rozesrání Ukrajiny, neomlouvá to následnou ruskou agresi na Ukrajinu.

P. Diviš 4.3.2024 10:21

Jako obvykle přeceňujete vnější vlivy (tedy ty ekonomické a politické, ne válku) a podceňujete ty vnitřní. Ukrajinská snaha o spolupráci s EU byla celkem logická.

A. Teply 4.3.2024 14:10

Přesně tak - nikdo Vám nemůže dát, co my Vám můžeme slíbit. A Ukrajinci slibům Západu naivně uvěřili.

Na druhé straně 5 mld USD na "demokratizaci" relativně chudé Ukrajiny mělo jistě nemalý vliv.

Zejména když uvážíme, jak 10 tis. USD - údajně od Putina proti Hillary - prý naprosto zvrátilo prezidentské volby v bohatých USA.

L. Kocián 4.3.2024 15:24

Nebourejte ty narativy. R^

P. Diviš 4.3.2024 18:01

A když už, tak ne takhle blbě.

A. Teplý 4.3.2024 20:45

Přesně - největším nepřítelem propagandy je pravda.

S tím si zkrátka nevíte rady...

P. Diviš 4.3.2024 21:04

Ale jo, ale to byste nesměl fantazírovat.

J. Pospíšil 4.3.2024 20:47

Samo o sobě snad ne (ačkoli i to je k diskusi), ovšem ve spojení s tím, co se dělo dalších 8 let, pak nepochybně Rusko nemělo jinou možnost.

P. Diviš 4.3.2024 21:05

Protože Rusko o jiných možnostech ani neuvažuje. Nebo Rusko možná jo, ale Putin ne.

P. Pospisil 4.3.2024 9:17

Nikoliv. K válce vedla politika Ruska - nedovolit Ukrajině být suverénním státem.

M. Grundmann 4.3.2024 9:12

Dost dobře nechápu celou argumentaci. Věc mi však připadá jasná. Snaha o začlenění Ukrajiny do NATO a EU vedla k válce s Ruskem. Skutečnost, že tato politika povede s vysokou pravděpodobností k válce ve východní Evropě, byla jasná všem zúčastněným. Další rozebírání celé situace mi připadá zbytečné. Je úplně jedno, kam Ukrajina patří či nepatří, jaké máme kulturní zkušenosti či jak se vyrovnáváme s totalitní zkušeností či nevyrovnáváme. Podstatné je, že západní politika vedla k válce, že o důsledcích své politiky Západ věděl a že vše činil vědomě. Existovaly jiné varianty mezinárodního začlenění Ukrajiny a nikdo se neodvážil tvrdit, že tyto jiné varianty by měly mít nějaké katastrofální důsledky jak pro Evropu, tak pro Ukrajinu či Rusko.

Západ je tedy pro mě hlavním viníkem současné války, protože ji vědomě a zbytečně vyvolal svými vlastními rozhodnutími. Spíš bych dokonce řekl, že tato válka nebyla vyvolána zbytečně, ale záměrně. Jinak si nedokážu vysvětlit zarputilost, s jakou Západ v této politice pokračuje 35 let.

P. Diviš 4.3.2024 10:42

To bude tím, že přes všechny jeho chyby je Západ stále přitažlivější, než Rusko. Rusko tím ztrácí půdu pod nohama, jeho byvší (carské i sovětské) impérium i sféry vlivu se rozpadají, tak vyvolává války v marné snaze si to udržet.

M. Grundmann 4.3.2024 10:46

Tím spíš je tato západní politika nesmyslná. Pokud se Rusko rozpadá samo od sebe, je zbytečné s ním vyvolávat války. Pracuje-li čas pro Západ, správnou strategií je nedělat vůbec nic.

P. Diviš 4.3.2024 10:59

Války vyvolává Rusko, ne Západ.

Nedělat nic znamená poskytovat volné pole tomu, co dělá Rusko.

V politice existuje rovnovážný stav jenom jako výsledek tlaku obou či více stran.

A. Teply 4.3.2024 14:15

"Války vyvolává Rusko".

"Bylo správné, aby Západ na Ukrajině prováděl politiku, která povede k válce".

Znáte slovo "protimluv" ?

P. Diviš 4.3.2024 18:02

Znám, a znáte vy jeho význam?

A. Teplý 4.3.2024 20:47

Přesně - budu Vás používat jako školní příklad.