5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

GLOSA: Znepokojivý vývoj nejen v Maďarsku

Zatím na koronavirus zemřelo (v době psaní tohoto článku) neskutečných 27 000 obyvatel planety Země. Jedná se samozřejmě o hrůzu nahánějící číslo, ale přece jen není totálně katastrofální a nedokáži si vysvětlit to šíření tak obrovské globální paniky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Mařák 30.3.2020 12:30

Federace je nejobvyklejší forma vlády na zeměkouli. Centralizace je na federální úrovni v každé federaci (USA, Německo, Rusko....), jinak to nemůže fungovat, není na tom nic překvapivého.

Š. Hašek 30.3.2020 13:03

Ale funguje ..... jenom polovinu energie zabere mírné sabotování těch federacevýmyslů a hledání místních řešení!!! Obchod a život nepotřebuje federaci.

Tady jste dost (mládežnicky, federativně, nadšenecky, hodnotově) ujel.

Začínám mít obecně pocit, že bez kolektivního/federálního názoru/vyhlášky ..... se "nehne ani kolo".

M. Mařák 30.3.2020 13:11

Funguje to i na bázi tzv. národních států, netvrdím, že tomu tak není. V konfederacích, federacích, no a ostatně i v těch tzv. národních státech (viz pragocentrismus a podobně) je však jistý stupeň centralizace prostě nutný, jinak by stát přestal jako takový existovat a nastoupila by anarchie, anarchokapitalismus, či jiná podobná forma vlády jednotlivých občanů.

Z. Lapil 30.3.2020 14:29

Sleduju vaše dnešní reakce. K této mám poznámku: obecně s ní souhlasím, ale stejně jako u zákonů záleží na výkladu: co PŘESNĚ je nutný stupeň centralizace?

Mně jako (velmi přibližně) Pražákovi dávalo Československo včetně pragocentrismu docela slušný smysl, ale nejsem Slovák; přesněji - můj domov není na Slovensku. "Slováci domovem" při první příležitosti Československo opustili. Nemám z toho radost, ale třicet let vidím, že je to dobré.

Analogicky si dovedu představit, že "přibližně" Bruselanovi, například i vám, dává dobrý smysl EU a bruselocentrismus, ale nejste "Čech domovem" */; není podstatné, co máte v občance. To, že nedošlo k válce česko - slovenské mi dává naději, že nutným výsledkem czexitu nebude ani válka česko - bruselská.

Jen pro jistotu: znám mapu EU i Evropy, a je mi proto jasné, že czexit bez dalšího je nápad nerealizovatelný až debilní.

*/ Čech domovem dává, jak jsem právě byl definoval, Česku přednost před EU, a to ve smyslu bližší košile, než kabát. Chraň mě pámbu před názorem, že by tím byl jakýmkoliv způsobem lepší, než Bruselan nebo kdokoliv jiný.

M. Mařák 30.3.2020 18:41

Sorry, že reaguji až s tak velkým zpožděním. V ČR je podle mne příliš velká centralizace zosobněná zrušením zemského zřízení a nastavením jakýchsi umělých krajů komunisty po válce, za účelem centralizace moci v Praze a podle nich efektivnějšímu vládnutí. S jistou nadějí pozoruji myšlenkový proud v hnutí Trikolóra, který si přeje návrat k zemskému zřízení, i když volit je kvůli tomu zatím nebudu.

Tady ve Francii, která je ovšem etalonem jakobínské centralizace, se zase sociálně inženýrskými zásahy snaží mezi sebou smíchat historicky dané departmenty ve velké regiony. Třeba víceméně německé Alsasko se tak s Lotrinskem a Mozelskem objevilo společně s francouzským Champagne-Ardenne v novém a uměle vytvořeném regionu Grand Est.

Co se týče EU, tak mně naprosto vyhovuje místo, kde žiji. Je součástí bývalé Svaté říše římské a jeho hlavním městem byla v historii dvakrát Praha, celou oblast bývalé říše tak svým způsobem považuji za takový jakýsi můj domov, neboť zvyky, styl života a takové to kulturně-sociální prostředí jsou si velmi podobné. I když jsem a zůstanu Moravákem s občanstvím ČR.

J. Vlček 30.3.2020 11:57

Pane Grigare, opět se rád přidávám k vašemu názoru. Jako byste mluvil i za mne. Díky.

S. Sidlichovsky 30.3.2020 12:02

Pane Grigare, souhlas naprostý, díky

Š. Hašek 30.3.2020 13:11

Sziasztok, s dovolením ..... bych se připojil.

M. Hoblík 30.3.2020 11:39

Maňáku, Maňáku! Až Vám umře maminka, i jeden mrtvý bude hodně!!!

J. Bárta 30.3.2020 10:55

Je těžké vybrat si mezi - demokraticky zemřít nebo totalitárně přežít.

M. Mařák 30.3.2020 11:06

S tím bych i souhlasil, ale přece jen to nic nemění na mém názoru, že občan by neměl být zbytečně důvěřivý a že podobné ústavní stížnosti jako je třeba tato jsou naprosto legitimní:

http://blog.aktualne.cz/blogy/vendula-zahumenska.php?itemid=36300

Od toho tady ty soudy máme.

M. Krčmář 30.3.2020 11:54

Souhlasím. Jak se zdá, někteří zdejší diskutéři nepochopili o čem váš článek je. Což potvrzuje tezi že člověk nevymyslel řeč aby se dorozuměl, nýbrž jen proto aby se mohl vykecat.

M. Mařák 30.3.2020 11:57

Též mám ten pocit, upínají se úporně na vedlejší věci a z nějakého důvodu jim uniká podstata celého sdělení.

Přitom je právě kvůli tomuto důvodu zviditelněna tučným písmem.

M. Krčmář 30.3.2020 12:00

V TAKOVÉM PŘÍPADĚ JE TŘEBA POUŽÍT PÍSMO PLNOTUČNÉ,ČI ROVNOU SMETANU. BEDŘICHA

M. Mařák 30.3.2020 12:03

Asi ano, stále mám však pocit, že i to by byla snaha marná.

P. Grigar 30.3.2020 12:30

.. inu pánové, potom už vám oběma nezbývá než obléknout maskáče, na rámě zbraň a šupky dupky zrychleným přesunem, zachránit Maďary(nejen..) tak nezištně a bratrsky, jako kdysi zachránila Varšavská smlouva nás. A na ztráty nehledte.. ani na ty vlastní.

Demokracie volá z posledních sil.

M. Mařák 30.3.2020 12:34

A proč, proboha? Navíc jsme v karanténě a bylo by to jednání nezákonné.

P. Grigar 30.3.2020 14:13

..tož to su klidný, v takovém případě. Snad jen doufat, že se Orbánova vláda udrží v mezích ústavnosti, tak jako to dokázala dosud.

Maďar nejlépe ví, čeho je Maďarovi třeba. © můj dědeček Pál Kormuth

J. Jurax 30.3.2020 14:57

Legitimní neznamená, že není blbá.

Ale soudy stejně nemají co dělat, že ... již za pět let bude možná po právu rozhodnuto.

Ad zbytečná důvěřivost - na druhé straně zase někdo slyší trávu růst na čerstvě vyasfaltovaném parkovišti.

J. Lukavsky 30.3.2020 17:21

Když se loď dostane do bouře tak máme 2 možnosti: 1) poslouchat rozkazy kapitána (profík, cvičený...) a jít točit klikou pumpy i když jsem cestující s řádnou jízdenkou... nebo 2) stěžovat si u soudu event. svolat parlament z cestujících a zpochybnit, že musím točit klikou u pumpy. V druhém případě pravděpodobně se všichni potopíme, ale právo a moje důstojnost zůstanou zachovány. Probatum est. J.L. end

P. Grigar 30.3.2020 18:03

..děkuji za nádherný odkaz na blog manželů Zahumenských, pane Mařáku! Aktuálně.cz.. příkladný blog, s jasnými diskusními pravidly: Základní principy udržitelné diskuse na Aktuálně.cz jsou tři: dodržování zákonů, nezneužívání diskusního prostoru ke spamování a slušnost. A hned vedle, v kategorii Nejčtenější články autora: "Babiš je šílený diktátor. Sám patří do doživotní karantény." .. ukázkově slušné, inu právníci.

P. Kubáč 30.3.2020 10:44

Orbána se není třeba bát. Orbána je třeba pozorovat a pak si z jeho případu vzít poučení.

P. Flener 30.3.2020 9:24

Vondra je jen bagoun, který potřebuje vydržet v parlamentu EU a brát těch 500.000,- měsíčně, více nechce. Bojovat za pravdu bez ohledu na svůj prospěch jako Jan Hus - to od žádného z podobných sr...áčů nemůžeme chtít.

Hlavně musíme pryč z trapné Visegradské čtyřky.....EU je sice v krizi, ale třeba se jí podaří se pod tlakem faktů transformovat na nějakou Federaci EU samostatnějších států bez Bruselu.... Ten tlak tady je a malé státy budou v budoucnu bez integrace stále bezvýznamnější.

L. Písařík 30.3.2020 10:19

|A co bude, jestli se EU nepodaří transformovat?: A co když se nechce transformovat? Co potom? Opravíte svůj odsudek trapné Visegradské čtyřky? Co vlastně je na ní trapného? Tak vidíte. Víte, že kapka vody i kámen proráží, smutné je však, že tolik času nemáme.

P. Manda 30.3.2020 9:17

jednou E Hujer- navždy E Hujer. Chybí vám semknutí ? Kopete do Orbána, Ital chce odejít hned.

M. Mařák 30.3.2020 9:27

napsal jsem i text speciálně pro tu Vaši partu "Matička národů EU dobrotivá".

http://martin-marak.blog.cz/2003/maticka-narodu-eu-dobrotiva

Je tam i video na slušný skinheads Oi! song od Negro Terror, pokud Vás to zajímá.

M. Mařák 30.3.2020 9:28

Napsal s velkým N, sorry.

S. Sidlichovsky 30.3.2020 10:23

Ano, je třeba odvést pozornost od Itálie, tak to tentokráte schytali Maďaři.

Brusel byl už zvyklý na ostrá slova od Salviniho Legy a Fratelli d’Italia, nové je, že se stejnou vehemencí se přidali i pro-EU politici.

Min. předseda Conte: "neudělejte tragickou chybu.Celý ten EU konstrukt ztrácí smysl existence".

Conte dále řekl, že Itálie nikdy nepřijme disciplinární opatření jako podmínky pro půjčky( ála Troika v případě Řecka). Itálie nepřijme takové peníze, dopouštíte se závažné chyby s podceněním nálady Italů. Conte: pokud solidarita v EU neexistuje, pak pro Itálii ztrácí smysl být členskou zemí EU.

Ke kritice postupu EU vůči Itálii se přidali i vášniví stoupenci integrace - Enrico Letta a Mario Monti (ex min.předsedové). .

M. Mařák 30.3.2020 11:14

Ale vůbec ne, jaképak odvádění pozornosti od Itálie, mám pocit, že Vám záměrně uniká to podstatné, na co se snažím upozornit.

K. Salajka 30.3.2020 8:41

Orbán samozřejmě fixluje a my si musíme hledět aby, jeho zbrojení nepřerostlo v pokus o revizi Trianonské smlouvy, protože pak bychom sousedili s Uhry. To by samozřejmě bylo velmi zlé, hlavně pro naše slovenské bratry. Je ovšem otázka, jestli je lepší variantou plánovaný přísun nekřesťanských bratrů, placený z peněz EU, přes Řecko a Balkán.

Koronáč asi spratkové jako Mádl přežijí. Možná i jeho dědek a bába, pokud zůstanou doma na zadeli.