26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EVROPA: Špehování občanů nejen na Slovensku

Poslanci ve slovenském parlamentu nedávno schválili plošné sledování obyvatelstva na základě mobilních telefonů, což má Slovensku pomoci v boji proti momentální pandemii způsobené virem Covid-19.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vlček 9.4.2020 17:03

Pane Müllere, je vidět, že se jako ajťák v práci moc nepřetrhnete, a proto vám zbývá spousta času na konspirační nápady a teorie, na vaše pochybnosti, relativizování a podobné kratochvíle.

Z. Lapil 9.4.2020 16:49

S tím upalováním jsem to, podle ne příliš poctivého studia, pochopil takhle.

V bibli se píše, že existuje dokonalý svět nebeský a nedokonalý svět pozemský. Koperník a jemu podobní to dlouho počítali a vycházelo jim, že fyzikální zákony platí všude stejně. Což bylo samozřejmě kacířství jak vyšité.

Jenže v církvi - katolické, toho času vůči nejrůznějšímu kacířství nejméně tolerantní - nejsou (nebyli) jen samí hlupci, kteří pro samou víru nevěří vlastním očím, takže byl uznán a začal být řešen problém: kde je hranice mezi biblí a fyzikální zkušeností? Jediným mrtvým tohoto sporu je snad G. Bruno, ale výsledkem je odluka církve od státu a vlastně i dnes samozřejmý rozdíl mezi vědou (hypotéza = tvrzení umožňující dokázat nepravdivost: "na nebi je 127 hvězd"; najdu-li 128., je hypotéza vyvrácena) a náboženstvím (dogma = tvrzení, o jehož pravdivosti se nepochybuje: "Věřím v Boha jediného, který za 7 dní stvořil..." a kdo tomu nevěří, není katolík).

J. Vlček 9.4.2020 16:48

To leccos vysvětluje. Takže vy do lesa nechodíte, takže vás ta mrtvička v lese nepotká. S možností, že vás může klepnout kdekoli jinde, evidentně nepočítáte. Patrně jste pašák, kterému se nikdy nic podobného stát nemůže.

J. Kratochvíl 9.4.2020 16:40

Pane Mařáku, osobně dávám přednost svému životu a zdraví před utajováním svého soukromí nebo svou svobodou. Pokud se dozvídám o situaci ve Francii, tak situace tam a zde není stejná a i ve Francii již zavádějí obdobná opatření, jako máme my zde. Nevíte čím to je?

J. Vlček 9.4.2020 16:40

Ano, je to tak.

J. Vlček 9.4.2020 16:38

Zrovna vás bych, pane Müllere, pověřil ke sledování a vyhodnocování pohybu lidí, kdy, kdo, a kolikrát za den, šel ten který majitel mobilu přes dvůr do kadiboudy (a nezapomněl si vzít mobil s sebou), jak se tam zdržuje dlouho, nedává-li si tam náhodou s někým schůzku, když ano, tak s kým, neschází-li se s ním třeba ještě jinde, pokud v hospodě, tak v jaké, jaká jiná čeládka se tam ještě schází,... no prostě to by byla pro vás životní náplň jak stvořená.

Tam byste mohl relativizovat každý údaj, až by se z vás kouřilo.

S. Tomko 9.4.2020 16:35

Keď ste zločincom, doporučujem mobil nechať doma. To, že sa údaje monitorujú a dlhodobo ukladajú je skvelá vec a v demokracii môže vadiť iba zločincom. V totalite vadí disidentom. V oboch prípadoch, treba nechať mobil doma. Pre tento prípad máme zase kamery. Hold doba pokročila. Pokrok nezastavíš. Časy, keď špicľovia si písali odposluchy na rukáv sú nenávratne preč.

Z. Lapil 9.4.2020 16:26

Nevím, jak přesně to funguje, protože jsem nikdy nic takového nepoužil, ale sledování GPS polohy "přátelského" telefonu je existující funkcí. Počítám, že přestarostlivělé matky a žárlící partneři obojího pohlaví o tom budou vědět víc.

D. Müller 9.4.2020 16:24

No právě. Na Slovensku dobře vědí jak umí státní správa a soudy poklonkující mafiánům nakládat s informacemi. U nás to nebude jiné, jen se to neprovalilo.

D. Müller 9.4.2020 16:19

Jsem IT :-)

J. Vlček 9.4.2020 16:14

Vy jste prostě profesionální obávač, a hledač chyb u ostatních, a nejvíc u vlády. Jestlipak jste hledal ty chyby u vlád předešlých? Nebo ty snad byly bez chyb?

Když jste tak chytrý a nápaditý, tak kandidujte ve volbách a nekandidujte tady. Až budete zvolen, pane Müllere, tak se můžete předvést, jak se má dělat politika.

J. Vlček 9.4.2020 16:00

Vy jste snad nechodicí, nebo co? To je tedy otázka.

A. Nový 9.4.2020 15:28

Září 2018.

Telefonní operátoři mají povinnost: monitorovat a až rok uchovávat údaje o tom, kdo s kým si telefonuje či esemeskuje, jak dlouho hovoří a o neuskutečněných hovorech, tzn. když volající toho druhého pouze prozvání. Vztahuje se na všechny provozovatele včetně skypu.

Tento postup jim přikazuje novela zákona o elektronických komunikací, kterou ČR přijala z podnětu Evropské unie.

S. Pavuk 9.4.2020 15:17

Vážený pane. Fígel je v tom, že ste sa prihlásil dobrovolne ! To je demokracia. Ak vás sledujú v rozpore so zákonom je to porušenie zákona a za to sú sankcie. Ak je to ale sledovanie v súlade so zákonom ktorý bol prijatý na Slovensku, tak to je diktatúra. (Jedná sa o plošné sledovanie nepreverenými ľuďmi bez účasti súdu a bez toho aby s tým dotyčný súhlasil !)

S. Pavuk 9.4.2020 15:05

Voliči na Slovensku dali svoje hlasy cirkusantovi. Matovič naozaj zabáva, nesklamal. No aj desí. S tým asi jeho voliči nepočítali. Právna úprava na sledovanie občanov je mimo akéhokoľvek kritéria demokracie. Uvediem len jednu skutočnosť. Prijímateľmi osobných údajov sú nevyškolený ľudia, bez previerok. Podanie na Ústavnom súde

už je. Výrok súdu (za rok ?) bude závisieť od stupňa popularity vlády.

Malá poznámka. Ani jedna z niekoľkých desiatok mimovládok neprotestovala. To je hádam jediný pozitívny moment. Vieme už s kým máme tú česť.

D. Müller 9.4.2020 14:58

Ono právě "nedělám nic špatného" se dá velmi relativizovat.

Co když někoho napadne, že jste málo chodil nebo běhal? Nebo jste mluvil nebo kamarádil s někým, kdo není u moci oblíben? A co když u moci bude někdo, komu šlápnete na kuří oko? Třeba se vás to netýká, jestli o nic neusilujete a stáčí vám průměr. Tato vláda a prezident už tolikrát lhali, že jim nevěřím nic. Vůbec nic. A hospodáři jsou také na prd.

D. Müller 9.4.2020 14:46

Jak bych se dostal do lesa?

D. Müller 9.4.2020 14:45

Případ z Brna je irelevantní, Němci počítali s tím, že budeme bydlet na Sibiři, takže nějaký náš právní rámec jim byl fuk.

Za 7 let tato vláda nezařídila nic kloudného, jen rozhazovala peníze. Tak se obávám, že místo "chytré" karantény dostaneme "vychejtralou" karanténu.

J. Vlček 9.4.2020 14:43

Pane Halsnesi, souhlasím s vámi.

J. Vlček 9.4.2020 14:40

Pane Müllere, a co třeba švihne-li s vámi někde v lese mrtvička, a vy se nedokážete dostat zpátky domů. Také budete tajit svoji polohu, kde se zrovna nacházíte?

J. Vlček 9.4.2020 14:35

Děkuji za vysvětlení vašich postojů.

Já si zase myslím, že vše záleží na lidech, jaké si zvolí své představitele, a ty volí podle myšlenek a cílů, s jakými ti, co se o jejich přízeň ucházejí, přichází a pro své zvolení nabízejí. To je celé.

Žádné západky nemusí být navždy. Stačí zvolit jinou sortu politiků, a ti sporné západky smetou se stolu a je po ptákách. (Viz poplatky u lékařů, deset pilířů důchodového zabezpečení a podobně).

Zrovna tak je to s tou vámi omílanou svobodou. Ani svoboda jednolivce nemůže a nesmí být posvátnou krávou. Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého. Podobně jako se každý ohání lidskými právy, a o lidských povinnostech ani zmínka.

Není to moderní stát, který paralizuje ekonomický a společenský život v jednotlivých státech, nebo dokonce na celém světě, to plně zastane nicotný, neviditelný vir.

D. Müller 9.4.2020 13:48

Jen malé nesvéprávné děti musí pořád hlásit kde jsou. Je až zarážející touha státu o tato data. Nic jim nevěřím a minimálně by sloužila k tomu, jak z nás vyrazit víc peněz.

J. Halsnes 9.4.2020 13:23

Do "sledovací" akce na Mapy.cz jsem se přihlásil dobrovolně. Dokonce mám kvůli tomu telefonu zapnutou GPS, což normálně nemám, protože to zbytečně žere baterii, takže mobil nabijim pro sichr denně, zatímco při běžném nastavení mi vydržel týden. A je mi jedno, jestli někdo vi, kudy jsem šel do pekárny pro chleba, nebo že jsem jel do práce o hodinu dřív, než jindy. Nedělám nic, špatného, nic co by nemohl kdokoli vědět, když ho to bude tak moc zajímat. A kdyby mně chtěl někdo třeba vykrást byt, na to nepotřebuje žádná data z mobilu, sousedka mu to řekne pěkně dopodrobna...

M. Mařák 9.4.2020 12:50

A speciálně pro Vás a k lepšímu pochopení toho, co jsem napsal v dnešním článku, ještě jednou uvedu myšlenku, která včera vyšla na idnes v článku od Václava Klause:

"Nás ekonomy trápí tzv. efekt západky. Jakmile se něco zavede, už se to nikdy nezruší. Víme, že bude velmi těžké prosadit zrušení v nouzovém stavu zavedených omezení a regulací a zajistit návrat k normalitě před krizí.

Tzv. chytrá karanténa, založená na sledování lidí přes mobilní a platební data, už s námi asi zůstane navždy. Aniž si to uvědomujeme, spolu s koronavirem jsme si z Číny dovezli i infekci tzv. sociálního scoringu, která umožňuje digitálně kontrolovat chování občanů, a tudíž je fakticky podřídit moci státu. V případě Číny tyto metody odsuzujeme, ale právě teď je u nás akceptujeme?

Aktuální krize nesmí být zneužita k tichému prosazování některých sociálně-inženýrských, jen obtížně vratných a svobodu člověka ohrožujících postupů. Dnešní dny nám ukazují obrovskou moc moderního státu. Prakticky ze dne na den je schopen paralyzovat ekonomický a společenský život nejen uvnitř jednoho státu, ale na celé planetě."

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/koronavirus-klaus-ekonomika-institut-rady-komentar-analyza-covid-19.A200407_182428_domaci_maka

M. Mařák 9.4.2020 12:47

Čemu za to vděčíte? No, jak bych to řekl, jednak asi tomu, že si rád dělám tak trochu takovou milou legraci z některých lidí a jejich postojů, přičemž při tom vskutku bohulibém konání nejsem nijak ideologicky, třídně, či jinak kolektivisticky omezen, no a potom tomu, že mne některé věci znepokojují; občas se jedná o obojí a třeba teď zrovna pracuji na textu o veselém přání juniora, jenž chce jednostranným aktem vypovědět Lisabonskou smlouvu.

Abych se přiznal, také mne poněkud zaskočilo, že mám na něco stejný názor jako IVK, ale z balkónu kvůli tomu neskočím, mám ten pocit, nebo co. Podstatu problematiky, tedy ohrožení občanských svobod, vnímáme s IVK stejně, lišíme se v tom, kde vidíme příčiny onoho stavu, IVK je vidí v globálních snahách a v EU, já je zase vidím v národních státech a EU považuji za nutnou brzdu, která občanské svobody občanů EU chrání, což jsem dokumentoval v článku.

J. Kouk 9.4.2020 12:42

Tak ze kdyz nesouhlasis se smirovanim 24 hod. denne, s prohlizenim @,tak neomezeny domaci kriminal? U nemicnych by se to dalo pochopit, ake u zdravych? Kolik dostanu, kdyz nebudu nosit mobil? Nasilne ocipovani, nebo 3 mega preventivni pokutu?

V. Tencer 9.4.2020 11:49

JJ. Na Slovensko dorazil komunizmus ze Západu.

V. Kolman 9.4.2020 11:48

Od roku 1953, kdy president československé republiky den před měnovou reformou prohlásil, že - cituji: "Naše měna je pevná jako nikdy před tím a veškeré fámy o měnové reformě jsou neopodstatnělé". Už žádnému politikovi nevěřím ani slovo. Jako kluk jsem nechápal, jak může "náš" president takto bezostyšně a beztrestně lhát celému národu.

Bohužel - mohl.

R. Langer 9.4.2020 11:33

Á komouš Victorin zase vyhrabal své Pružinského složky. :-D

L. Severa 9.4.2020 10:55

Ano, když se na veřejnosti začaly objevovat kamery, tak bylo dost odpůrců, kteří měli podobné námitky. Praxe ukázala, že kamery hlavně často odhalují kriminální činy.