6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

VĚDA: Rvačka na Titaniku

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
harry 25.7.2009 14:56

Re: nejen věda

"Ministerstva, univerzity (aj. organizace placene z nasich dani) jsou také majitelkami a správci různých nemovitostí, zchátralých vilek, honosných domů, rozsáhlých pozemků v atraktivních lokalitách a podobně".... rada tech pamatek a pastousek totiz pochazi z doby, kdy nebylo mozno postavit novy, moderni a usporny barak, ale zase byly fondy na opravy, prestavby a adaptace. Tak se prestavovalo.

Lapil 25.7.2009 14:20

Re: Hezky se to napíše

Přesně. A platí to i obráceně: když máte dost řemeslníků, vždycky se mezi nimi nějaký genius najde, ať už je to švec Baťa (byl on vůbec švec? nebyl obchodník?), fyzik Einstein nebo ten trilobit, co mu za odlivu přišlo líno vracet se do moře, a tak raději vylezl na souš.

Zen 25.7.2009 14:15

Re: Co je to základní výzkum?

Dekujeme za zpravy agentury JPP.

Co takhle misto "znamy meho zmaneho slysel" uvest konkretni jmeno, ustav a datum (rok staci).

IMHO se na AV provadi TAKE aplikovany vyzkum, ale neni to primarni zamereni AV. Nebo si snad myslite, ze napr. unikatni pristroje, ktere jsou pro nektere experimenty treba, spadnou z nebes nebo se zakoupi na blesaku?

Luděk 25.7.2009 14:13

Re: Zajímavý úhel pohledu

No a tady by právě stačilo vzkřísit Vámi zmiňovaného Votočka. Jeho učebnice anorganické chemie je poklad, kde se člověk dozví jak látka vypadá, páchne a chutná. Nezačínat od konce ale do začátku. Dávat příklady ze života ... "Již staří Římané natírali lokomotivy suříkem." A to jeho názvosloví ... Bylo by pěkné kdyby se učilo názvosloví na tom co už se probralo.  Když učíte malé dítě angličtinu taky si znáze zapamatuje to co zná co někdy vidělo. Ale chápu, že fascinace jednoduchostí názvosloví velí na ZŠ předvádět dětem že dokáží pojmenovat všechno. My jsme kdysi strávili celý půlrok studia biochemie na SŠ drilem organického názvosloví. Neprobrali jsme ani stránku z učebnice. Polovina třídy měla z testů jedničky, polovina pětky ... a Karel Gaussu se obracel v hrobě. Názvosloví je pomůcka nikoli cíl.

Zen 25.7.2009 14:10

Re: Chce to výběrové školství

Jste si jist, ze to je tim, ze nezbyva cas? Nemuze byt treba problem v tom, ze kvalitni anglictinar se necha pretahnout za postatne vyssi plat na jazykovou skolu, kde bude mit klid? Zadna nutnost pokouset se zaujmout bandu rozjivenych pubertaku, kteri jsou presvedceni, ze jsou stredem vsehomira, zadna zodpovednost za zactvo, suplovani jen vyjimecne, ...

Zen 25.7.2009 14:05

Re: nejen věda

Opravdu si myslite, ze ty uspory by mohly predstavovat miliardu a vic rocne? 8-o

Lapil 25.7.2009 14:02

Re: Náhodou muži-idioti

No dyť... A napříč politickým spektrem nikoho nezajímají ;-P;-(

Lapil 25.7.2009 13:57

Re: Učení se je prý školometství.

Hadí oči, ono to sčítání opravdu nejspíš bude v tomhle případě rychlejší a efektivnější, jelikož:

Sčítání: razdvatřičtyřipět - 10 15 20 25 30.

Násobení: razdvatřičtyřipět - zapamatovat pět - 123456 - zapamatovat 6 - vzpomenout 5 - 5x6=30.

Určitě víte samy (vy oči), že je dost případů, kdy je jednodušší něco udělat zdlouhavěji rovnou, než zdlouhavě optimalizovat. Pravda, riskujete cestu delší, zato však méně pohodlnou, ale zato si vyzkoušíte, proč se línej přetrh.

Luděk 25.7.2009 13:54

Re: Zajímavý úhel pohledu

Tak tak ... doufám že výuka na ZŠ se časem změní tak aby vzbudila zájem o ne hrůzu. Za drilovámím názvosloví vidím to ze se to dobre známkuje.  Zatím nejhezčí příklad co jsem videl byla kyselina pentahydrogen jodistá.

S převedením peněz na VŠ bych byl opatrný (ač z VŠ). Na pracovištích Akademie se mnohdy dělá dost inikátní výzkum. A nejsem si jistý připraveností VŠ umožnit jeho pokračování.

harry 25.7.2009 13:54

Re: Učení se je prý školometství.

Klidne pokud ty navic dokazete rychle snist nez dojdete ke kase.

Ludva 25.7.2009 12:23

Re: Chce to výběrové školství

Protože jsou pořád přehlcování těmi encyklopedickými znalostmi a na angličtinu pak nezbývá čas. Kromě toho reforma školství (ŠVP) preferuje učení více cizích jazyků - to bude znamenat, že nebudou umět pořádně ani jeden.

Tx 25.7.2009 12:16

Re: Zajímavý úhel pohledu

Milá mk, považuji za zločin proti lidskosti opuštění geniálního Votočkova názvosloví "-ný -natý..." které Vám ihned řeklo i vzorec a mocenství (pardon, teď "oxidační číslo"). Už nemáme "kysličník", ale oxId (přestože je oxYgen a ne oxIgen). No, blbne se na všech stranách a "brusiči jazyka chemického" vzkvétají...

mol 25.7.2009 12:13

Re: Učení se je prý školometství.

Matematika vám možná jde, čtení hůř. Že sčítání provádím rychleji než násobení je stěží nenormální.

Tx 25.7.2009 12:04

Re: Zajímavý úhel pohledu

No, jako chemik Vám mohu potvrdit, že současní asáci na VŠ Vám sice na počítači udělají zázraky, objasní, jak se kterej elektron na ktreý orbitě otáčí, ale netuší, že sirník sodnej je žlutej a strašně smrdí (sirovodíkem).

Tx 25.7.2009 11:48

Re: Učení se je prý školometství.

Šli jsme si koupit 1,05 m látky. Metr stál 80 Kč. Slečně starší kolegyně (která ještě trojčlenku uměla) spočítala,  že 0,05 m stojí 4 Kč.. Slečna to napsala takto:

80,00

4,00

----------

120,00  Řády jí prostě nic neříkaly. Ve škole byli zvyklí na řádkový idiotský systém, 80 + 4 =.... , leč řády pod sebe nikoliv. Stejně idiotské bylo rozhodnutí  (snad Výzkumného ústavu pedagogického), že se nebude učit trojčlenka. Tedy to jediné, co má pro normálního člověka z celé matyky a počtů smysl. Stejně inteligentní rozhodnutí, jako že v první obecný se začne množinami, tím nejabstraktnějším v matyce. Moje kamarádka, prodavačka, tak asi 60, sečítá z hlavy rychleji než já na kalkulačce. Když chodila do školy, tak se ještě blbě neexperimentovalo s množinama... 

xxx 25.7.2009 11:11

Re: Chce to výběrové školství

Ano, výběrové školy jsou absolutní nutností a s talenty je potřeba pracovat odmala. Ale mám poznámku k tolik vychvalovanému dřívějšímu českému školství:  Do žáků hustilo spoustu faktických informací, ale neučilo je jak pracovat, aby to k něčemu vedlo. T.j. jak spolupracovat ve skupině, jak shánět a třídit informace, jak komunikovat, jak prezentovat vlastní myšlenky a závěry v psané formě (třeba anglicky). Mezi těmito schopnostmi a encyklopedickými znalostmi musí být rozumná rovnováha. A na tu se dříve důraz nekladl, a důsledky v hospodářství pociťujeme dodnes.

Současnou situaci v českém základním a středním školství neznám, ale neustále mě nepříjemně překvapuje, když absolventi VŠ, kteří nastoupí do PhD studia, nejsou schopni napsat kvalitní (z formální i obsahové stránky) report v angličtině. To jednoznačně ukazuje, že chyby jsou někde na vysoké nebo možná už na střední škole.

moll 25.7.2009 11:04

Co je to základní výzkum?

Ptát se, co dostaneme za 5 miliard Kč ročně je podle mne zcela legitimní. Neštěstí AV je, že se za socializmu naučila heslo, které i nyní stále opakuje: "AV dělá jen základní výzkum!" Myslím, že základní a aplikovaný výzkum není možno rozumně rozlišit. Znám případ, kdy AV propustila člověka se zdůvodněním "Váš výzkum by mohl vést k aplikaci, je to tedy aplikovaný výzkum, který v AV dělat nemůžete". Logický závěr je, že základní výzkum v pojetí naší AV je to, co žádnou aplikaci nemá a ani mít nebude.

Všude na světě je přitom velmi žádaný výzkum, který zahrnuje jak vědu (tj. hledání základních zákonů) tak i technologii (tj. jejich využití v praxi). Naše AV k tomuto pojetí výzkumu má velmi daleko. Je to především její škoda a výsledek jejího chybného dlouhodobého směřování.

tich@dohoda 25.7.2009 10:47

porad to rikam, Pouzar, dobrej oddil. :-)

Dekuji :-)

Dolly 25.7.2009 10:45

Hezky se to napíše

"býti tvořivý". Ale zamlada mě jakýsi člověk docela jednoduše ukázal, že pokud chci být tvořivá, pak musím umět řemeslo. A to je základní problém vzdělání. Existuje halda všelijakých učebních předmětů v ještě větší haldě všelijakých oborů a všude víceméně chybí základní technické vzdělání, které je nezbytným předpokladem k tomu, aby nevznikaly exotické názory jakéhokoliv typu. Státní maturity, RVP, ŠVP, financování školství a další nesmysly skutečně vytvoří z naší mladé generace pouze sluhy jakýchsi strojů, které ale vymyslí někdo úplně jiný, za úplně jiné peníze a jiné životní úrovně někde jinde.

xxx 25.7.2009 10:37

Re: Zakopaný pes

Otázku, zda vědci umí prodat svou práci tak, aby ji společnost ocenila, na západě nikdo neřeší. Tam je každému jasné, že když chcete kvalitního pracovníka, tak ho musíte náležitě zaplatit. Jistě, platy v aplikovaném firemním výzkumu jsou tam znatelně vyšší než na univerzitách.  Ale i na těch univerzitách platy převyšují průměr. A co je hlavní - dá se z nich bez problémů vyžít. Se stížností našich mladých vědátorů, že jim banka odmítla dát půjčku, protože jejich plat byl pro banku příliš nízký, jsem se tam nikdy nesetkal.

A ohledně toho fungování díky mladým nadšencům a nadšenkyním: Ono to zas tak dobře v ČR nefunguje.  Jenom si to ti mladí ještě neuvědomují, protože nemají s čím srovnávat. Ale když se na delší dobu (minimálně několik let) na ten západ dostanou, tak pochopí a už se vracet nechtějí.  A těch několik nadšenců, kteří se ze západu vrátit chtějí, velmi rychle procitne, protože pochopí, že pro stávající systém představují nebezpečí. Prosazují změny a to se staříkům, kteří jen čekají na důchod, zatraceně nelíbí.

Patron Divný 25.7.2009 10:28

Re: nejen věda

Tohle je spíš nedůvěra k administrativě jakékoli státní organizace, že v ní není bordel. Je jasné, že vědci se o takové maličkosti nezajímají.

I-Worm 25.7.2009 10:16

Náhodou muži-idioti

figurují na předních místech při volbách do sněmovny, a to prosím napříč politickým spektrem !

I-Worm 25.7.2009 10:13

Re: nejen věda

vona ta hluboká nedůvěra k inteligenci je tak zakořeněná...a pak že prej socialismus nefunguje! Tohle se mu povedlo znamenitě!

Patron Divný 25.7.2009 10:01

Re: Učení se je prý školometství.

On ve dvojkové soustavě násobit nepotřebuje, protože malá násobilka tam vypadá tak, že 1x1=1 a hotovo. Takže jsme to oba napsali správně, i když každý jinak. Podstatné je to posouvání, to je to, co děláme i my při násobení na papíře.

Medved 25.7.2009 9:46

Re: Učení se je prý školometství.

Pocitac jen posouva a scita. Nasobit neumi.

mk 25.7.2009 9:24

Re: Zajímavý úhel pohledu

savo  omylem vypit nelze;-)

mk 25.7.2009 9:06

Re: Zajímavý úhel pohledu

Ja prosla chemii zakladniho skolstvi v 80. letech. Nase chemikarka nas dokazala naucit nejen nazvoslovi, ale i chemicke rovnice stejne jako jsme vsichni meli predstavu treba o neutralizacni reakci. Presvedcila nas, ze to ma logiku a je to zabava.  Uz jako deti jsme mely tuseni, ze jsme divnou vyjimkou. Chemie u nas patrila k nejoblibenejsim predmetum hned po tech flakacich. Po 25 letech se chemii zivi 3 z nas (studovalo ji 6, 2 na ucnaku). V osnovach to nabude a bez nazvoslovi a chemickych rovnic by byla chemie jen dalsi sprtaci predmet.

Patron Divný 25.7.2009 8:48

Re: Učení se je prý školometství.

Nikoli. Počítač násobí v principu podobně jako my, když násobíme vícemístná čísla na papíře. Jenže používá dvojkovou soustavu, takže jeho "malá násobilka" je velmi stručná.

Ludva 25.7.2009 8:45

Chce to výběrové školství

Nic proti tomu, aby vyššího vzdělání (Bakalář) mohli dosáhnout skoro všichni. Samozřejmě, že se pak průměrná kvalita sníží. Proto by měl být prováděn výběr a talenty soustředit na několika špičkových školách, vybavených nadstandartně. Konečně špičkových vědců a výzkumníků zase nepotřebujeme tolik. Jinak k povzdechům nad úrovní vzdělání - dříve jsme měli dobré znalosti a na hospodářství to jaksi nebylo vidět. Takže - uvidíme.

Ivan Nový 25.7.2009 8:31

Re: Učení se je prý školometství.

a tak to dělá i počítač :-)))