19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

VĚDA: Rvačka na Titaniku

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Zen 25.7.2009 14:05

Re: nejen věda

Opravdu si myslite, ze ty uspory by mohly predstavovat miliardu a vic rocne? 8-o

Zephir 25.7.2009 2:51

Já mam nápadů plnej blog

ale skutečnost je taková, že v době finanční krize vám sou v základním výzkumu nápady naprt, pokud je nemužete/nechcete hbitě zpeněžit a pokud je zpeněžit mužete, nejde už o základní výzkum.

Takže asi takhle.

xxx 25.7.2009 2:08

Zakopaný pes

Zakopaný pes je úplně jinde.  Je jedno, jestli se peníze budou investovat do základního výzkumu, aplikovaného výzkumu nebo do vzdělávání, pokud budou platy výzkumníků na stejné úrovni jako jsou nyní.  Po dokončení studia totiž naprostá většina z mužů-výzkumníků narazí na následující problém: jak ze svého podprůměrného platu uživit rodinu.  Jistě si řeknete, co je to za nesmysl, když většina dělníků, pracovníků ve službách, atd. má platy mnohdy i nižší a rodinu uživit dokáže.  Jenže teď přijde to velké ALE: Ti muži-výzkumníci si většinou berou vysokoškolsky vzdělané ženy a ty jsou v naprosté většině případů mnohem náročnější co se finančního zajištění týče než zbytek populace.  Taková žena možná v počáteční zamilovanosti po nějakou dobu snáší nedostatek peněz, ale dřív nebo později se jí její muž, který vydělává málo peněz a výzkumu věnuje skoro všechen svůj čas, začne jevit jako nepraktický idiot. Proto je v Akademii tak málo mužů v produktivním věku (staříků je tam spousta, protože ti už malé děti živit nemusí).  Se svými schopnostmi pro ně není problém získat v komerční sféře platy 2x až 3x vyšší, než by měli v Akademii.  A to už vůbec nehovořím o manažerských platech, kde ten násobek je ještě výrazně větší.

Pokud se s tímto problémem něco neudělá, tak český výzkum čeká stejný osud jako české základní školství: dojde k feminizaci vědy a většinu výzkumnic budou tvořit ženy.  Nemám nic proti ženám výzkumnicím, ale fakt je ten, že zatímco průměrné IQ je u žen a mužů přibližně stejné, tak rozdělení IQ u mužů vykazuje podstatně větší podíl idiotů a géniů oproti podobnému rozdělení u žen.  A právě těch několik géniů dokáže hnát vědní obory kupředu. (Muži-idioti nikoho nezajímají.)

Shrnu to: Současná platová úroveň v Akademii do výzkumu mladé lidi neláká. A těch několik málo, kteří tam jsou, jen čekají, až dostanou příležitost pracovat v zahraničí, kde jim za stejnou práci a pozici nabídnou 3x vyšší plat.  A nějaká nová kritéria hodnocení vědecké práce to nezmění.

Luděk 25.7.2009 2:40

Re: Zakopaný pes

Zakopaných psů máme takový menší hřbitov. Snad nezačnou ožívat a vracet se.  Neříkám, že platy nejsou důležité, ale je otázka jestli je v současné době kde na ně brát. Klidně se ještě nějaký čas uskrovním (mám velice nenáračnou ženu) pokud uvidím světlo na konci tunelu. Zatím vidím jen tmu. Docela by bodlo i kdyby se společnost nedívala na vědce jako na vyžírky. Samozřejmě, že je to i vina toho, že vědci neumí svou práci dobře prodat tak aby ji jiní ocenili.  Feminizace české vědy bych se nebál. I ženy mají své nároky a mohou odejít na mnohem lepší místo. Zatím systém funguje díky mladým nadšencům a nadšenkyním. Akorát nadšení nevydrží věčně a tak občas chybí lidé středního věku. No snad se situace zlepší i navzdory tomu, že se jedná o stálou prioritu všech vlád.

xxx 25.7.2009 10:37

Re: Zakopaný pes

Otázku, zda vědci umí prodat svou práci tak, aby ji společnost ocenila, na západě nikdo neřeší. Tam je každému jasné, že když chcete kvalitního pracovníka, tak ho musíte náležitě zaplatit. Jistě, platy v aplikovaném firemním výzkumu jsou tam znatelně vyšší než na univerzitách.  Ale i na těch univerzitách platy převyšují průměr. A co je hlavní - dá se z nich bez problémů vyžít. Se stížností našich mladých vědátorů, že jim banka odmítla dát půjčku, protože jejich plat byl pro banku příliš nízký, jsem se tam nikdy nesetkal.

A ohledně toho fungování díky mladým nadšencům a nadšenkyním: Ono to zas tak dobře v ČR nefunguje.  Jenom si to ti mladí ještě neuvědomují, protože nemají s čím srovnávat. Ale když se na delší dobu (minimálně několik let) na ten západ dostanou, tak pochopí a už se vracet nechtějí.  A těch několik nadšenců, kteří se ze západu vrátit chtějí, velmi rychle procitne, protože pochopí, že pro stávající systém představují nebezpečí. Prosazují změny a to se staříkům, kteří jen čekají na důchod, zatraceně nelíbí.

lesov 25.7.2009 3:30

Re: Zakopaný pes

Proč urážíš naše vysokoškolsky zdělané soudružky, soudruhu? Chceš tvrdit, že naše ženy, tedy jejich ženy, ženy výzkumníků, studují jen kvůli penězům?! Tak proč si proboha berou chudé výzkumníky?! To je nějakej renonc, né? Myslím, že těm študovanejm soudružkám by měl někdo vysvětlit, že by si měly brát za muže šikovné zelináře-šmelináře a výzkumníkovi by měla být přidělena nenáročná žena proletářka - bytná, která uklidí, uvaří, dítě nakojí a za drahý sunar vědecký groš neutratí. ;-)

I-Worm 25.7.2009 10:16

Náhodou muži-idioti

figurují na předních místech při volbách do sněmovny, a to prosím napříč politickým spektrem !

Lapil 25.7.2009 14:02

Re: Náhodou muži-idioti

No dyť... A napříč politickým spektrem nikoho nezajímají ;-P;-(

R 25.7.2009 17:20

Re: Zakopaný pes

Souhlas. Být výzkumníkem, potřebuji k životu relativně průměrnou úroveň bytu, potravin, auta , dovolené a vůbec obecně života. To dneska znamená brát v Praze takových 30 tisíc čistého a mimo Prahu takových 20 tisíc.  A to, jak jsem slyšel, řadoví výzkumníci, aspoň prvních 10 - 20 let nedosahují.

kim 26.7.2009 23:45

Re: Zakopaný pes

Ono to tady ještě nepadlo a tak to asi není veřejnosti moc známo - doktorand na UK Praha dostává měsíčně 6 až 6,5 tisíc Kč. Takže pokud ho/ji neživí rodiče nebo partnerka/partner, musí odejít do zahraničí, ze kterého se může ale také nemusí vrátit.

Zkombinováno s naplánovanou likvidací AV a značnou redukcí peněz pro univerzity (novínáři a možná i někteří univerzitní funkcionáři se asi nějak nedomákli informace o plánované redukci výzkumných záměrů v r. 2010 a 2011), jde o cílevědomou likvidaci domácí vědy.

Svatopluk 25.7.2009 1:34

Ačkoli je článek pravdivý, pravdu nemá

Nejde jen o to, že se tuny děcek nenaučí číst a psát. Jde také o to, že jsou jedinci, jejichž mozek je schopen se to naučit i téměř bez pomoci a kteří touhu se to naučit prostě nějak chytí. Pokud se zruší vědecké myšlení (v aplikovaném výzkumu je to spíše technické), nebudou to mít od koho pochytit. Okolí si toho všimne a takové společnosti to dá sežrat. Co si budeme nalhávat - je to dlouhodobý cíl nejen našich sousedů. Vědecké nyšlení je strategická záležitost. Není náhoda, že past sklapla za "úřednické" vlády. Jakákoli strana, která by to prosadila, by se stala nevolitelnou. Tento článek v jiné chvíli by byl přínosný. Dnes se však nemohu zbavit dojmu, že se touto "hlubokomyslnou moudrostí" pouze odvádí pozornost od problému, který je jasný. Nějací zmetci nás (opět) prodávají.

Hadí oči 25.7.2009 1:13

Učení se je prý školometství.

Důležité je prý umět informace vyhledat. Takže jsem v tomto duchu byl svědkem přírodního úkazu.

Mladičká pokladní, zcela jistě sběhlá hrát on-line hry, diskutovat na facebooku a možná i vyhledávat na internetu informace, musela spočítat plato Kinder vajíček. Jelikož násobilka je školometství, neuměla základní úkony, t.j. že  6 x 5 = 30. Tak to počítala po řadách: pět plus pět je deset, plus pět je patnáct . . . až do třiceti. Jelikož stále byla za kasou bez internetu, spočítala to pro jistotu ještě jednou, kupodivu se stejným výsledkem.

Kupoval jsem balík Ondrášovek 2 x 3 ks, raději jsem šel k vedlejší pokladně.

Hadí oči 25.7.2009 1:16

Re: Učení se je prý školometství.

A napřed vám to dvakrát napíše ERROR, všechno napsané smázne, aby to posléze to smáznuté odeslalo.

Alláh je asi fakt mocný ;-D

mol 25.7.2009 1:27

Re: Učení se je prý školometství.

Pokladní vždycky počítaly po řadách bez ohledu na věk a technické vybavení.

Hadí oči 25.7.2009 1:38

Re: Učení se je prý školometství.

Počkejte. To mi chcete říct, že žádná pokladní neví, že obdélník o stanách 5 a 6 (čehokoliv) má obsah 30 (také čehokoliv, ale téhož) ?

To znamená, že když kastl piv má 4 x 5 flašek, ona to neumí spočítat a pamatuje si to číslo jednou pro vždy nebo počítá každý kastl zvlášť? No to ale když jednu řadu z kastlu vyndám, tak té pokladní pěkně zavařím ;-D

mol 25.7.2009 3:30

Re: Učení se je prý školometství.

Nemá cenu počítat zvlášť počet řad a počet v kusů řadě a pak je násobit. Je jednodušší spočítat počet kusů v řadě a pak je pro každou řadu rovnou přičítat. Kromě toho IMHO většina lidí je rychlejší a dělá méně chyb při sčítání než násobení. Alespoň já určitě.

Jan 25.7.2009 5:19

Re: Učení se je prý školometství.

Celý ten fór se jmenuje kupecké počty. Například počítáte-li 2x19, pak můžete být naučen, že to je 38, nebo si říci, že to je 40-2 (t.j.( 2x20)-2). Ten druhý výpočet je kupodivu rychlejší a uděláte méně chyb. Lidská zkušenost, stará několik staletí. Kdysi se to musel naučit každý kupecký učeň. "Operátorům prodeje" či "key account managerům" je to ovšem asi neznámé.

Tx 25.7.2009 11:48

Re: Učení se je prý školometství.

Šli jsme si koupit 1,05 m látky. Metr stál 80 Kč. Slečně starší kolegyně (která ještě trojčlenku uměla) spočítala,  že 0,05 m stojí 4 Kč.. Slečna to napsala takto:

80,00

4,00

----------

120,00  Řády jí prostě nic neříkaly. Ve škole byli zvyklí na řádkový idiotský systém, 80 + 4 =.... , leč řády pod sebe nikoliv. Stejně idiotské bylo rozhodnutí  (snad Výzkumného ústavu pedagogického), že se nebude učit trojčlenka. Tedy to jediné, co má pro normálního člověka z celé matyky a počtů smysl. Stejně inteligentní rozhodnutí, jako že v první obecný se začne množinami, tím nejabstraktnějším v matyce. Moje kamarádka, prodavačka, tak asi 60, sečítá z hlavy rychleji než já na kalkulačce. Když chodila do školy, tak se ještě blbě neexperimentovalo s množinama... 

Hadí oči 25.7.2009 7:18

Re: Učení se je prý školometství.

Jestliže neumíte malou násobilku, jste dosti těžký dyskalkulik (forma dyslexie) a v tom případě chápu způsob vašich počtů.

Jestliže však nejste dyskalkulik, což je pravděpodobnější, jste typickým produktem školství, kde na malou násobilku je nejprve nutno mít PC a součin 5x6=30 si najít na internetu.

Mimochodem, když rohlík stojí 2,- Kč a vy máte v kapse 12,- Kč. můžete si jít zakoupit osm rohlíků nebo ne?  Myslím aniž byste si je nejprve musel dávat do řady. ;-D

jhm 25.7.2009 7:53

Re: Učení se je prý školometství.

Což o to, zajít si je zakoupit může, jen je nesmí platit.:-D

harry 25.7.2009 13:54

Re: Učení se je prý školometství.

Klidne pokud ty navic dokazete rychle snist nez dojdete ke kase.

mol 25.7.2009 12:13

Re: Učení se je prý školometství.

Matematika vám možná jde, čtení hůř. Že sčítání provádím rychleji než násobení je stěží nenormální.

Lapil 25.7.2009 13:57

Re: Učení se je prý školometství.

Hadí oči, ono to sčítání opravdu nejspíš bude v tomhle případě rychlejší a efektivnější, jelikož:

Sčítání: razdvatřičtyřipět - 10 15 20 25 30.

Násobení: razdvatřičtyřipět - zapamatovat pět - 123456 - zapamatovat 6 - vzpomenout 5 - 5x6=30.

Určitě víte samy (vy oči), že je dost případů, kdy je jednodušší něco udělat zdlouhavěji rovnou, než zdlouhavě optimalizovat. Pravda, riskujete cestu delší, zato však méně pohodlnou, ale zato si vyzkoušíte, proč se línej přetrh.

R 25.7.2009 18:17

Re: Učení se je prý školometství.

Lidi, záleží jak to má kdo naučené. Jestli má někdo naučené, že 6x5 je 30, tak se mu ta třicítka vybaví okamžitě a je to mnohonásobně rychlejší než jakési postupné sčítání.

Ivan Nový 25.7.2009 8:31

Re: Učení se je prý školometství.

a tak to dělá i počítač :-)))

Patron Divný 25.7.2009 8:48

Re: Učení se je prý školometství.

Nikoli. Počítač násobí v principu podobně jako my, když násobíme vícemístná čísla na papíře. Jenže používá dvojkovou soustavu, takže jeho "malá násobilka" je velmi stručná.

Medved 25.7.2009 9:46

Re: Učení se je prý školometství.

Pocitac jen posouva a scita. Nasobit neumi.

Patron Divný 25.7.2009 10:01

Re: Učení se je prý školometství.

On ve dvojkové soustavě násobit nepotřebuje, protože malá násobilka tam vypadá tak, že 1x1=1 a hotovo. Takže jsme to oba napsali správně, i když každý jinak. Podstatné je to posouvání, to je to, co děláme i my při násobení na papíře.

R 25.7.2009 18:23

Re: Učení se je prý školometství.

Možností je mnohem víc. Počítač klidně nemusí umět ani sčítat, ani násobit. Může mít klidně tabulku, pro násobení třeba malé, velké a supervelké násobilky a jen v ní vyhledávat. A na složitější výpočty algoritmus, který je složí z těch v tabulce. Není dneska problém, když megabajt uložených dat je dneska prkotina, hodit takové tabulky do biosu počítače....   Kdo to z venku pozná, jakým způsobem konkrétní počítač počítá.

Patron Divný 25.7.2009 20:01

Re: Učení se je prý školometství.

Dokážu si představit, že procesor má v paměti mikrokódu (určitě ne v biosu) tabulku násobilky pro čísla 0-255 (větší asi těžko) a násobí ne klasicky po bitech, ale po bajtech. Nejsem si ale jist, jestli by to bylo doopravdy rychlejší, to by chtělo pořádnou analýzu, odhad někdy klame.

Snažit se podobným způsobem řešit i sčítání, to je evidentní blbost.