6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

VĚDA: Rvačka na Titaniku

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Fafa 26.7.2009 3:39

Patrone

taky existuji obory, kde je ilegalni pokouset se o samostudium. ;-)

Fafa 26.7.2009 3:37

R

Otazkou je, jestli pro vetsinu praci v populaci je skutecne nutne mit vysokou skolu. Muj bratranec je truhlar, muj svagr je kuchar, oba velmi uspesni ve svych oborech. Skutecne potrebuji bakalarsky titul? A v jakem oboru?  

R 26.7.2009 2:38

Re: Učení se je prý školometství.

To bude asi klasický rozpor mezi Cisc a Risc instrukcemi. Jinak o tom ale moc nevím.

R 26.7.2009 2:29

Re: Mily pane Pouzare

Já jsem se svého času úplně sám naučil programovat jeden dnes  zastaralý databázový systém.  Používající jazyk velice podobný Fortranu. Jenom z  cca 10 let starých znalostí ze školy z předmětu programování ze začátku 80 let a ze skript.  Pak jsem se dostal k profesionálním zdrojovým textům programů a k nějakým jednoduchým úlohám a  oni takové úlohy dělají pro mě prakticky nesrozumitelným způsobem a úplně jinak než bych to dělal já. Nepovedlo se mi jako samoukovi naučit současný způsob programování, protože bych se musel nejdřív odnaučit něco z toho, co jsem se naučil předtím.

R 26.7.2009 2:20

Re: Rudolphe

Správně. IQ je jen zjednodušené hledisko. Podstata je v tom, že křivka IQ případně rovnou celkových schopností se prosadit je v populaci stále stejná. A kromě toho vystudováním vysoké školy a získáním diplomu se IQ i nějaká celková schopnost se prosadit zvyšuje jen minimálně. Zkrátka jestliže blbému umožníme získat diplom, tak i přesto zůstane pořád blbcem. Sice možná nacpaným vědomostma, ale blbcem. Krátkodobě to ten blbec vyhrává, protože má díky škole vědomosti, které ten druhý bez školy nemá, ale dlouhodobě, pokud v reálném životě pracují vedle sebe, to vyhrává ten chytřejší, ne ten s diplomem.  Zkrátka zvyšovat počet lidí s diplomem snižováním úrovně kritérií jenom znehodnocuje ten diplom. Jediná rozumná možnost, jak zvyšovat počet lidí s diplomem v populaci  je zvyšovat, třeba lepší zdravotní péčí, průměrnou inteligenci v populaci. A to nijak zvlášť moc nejde.

D.M. 26.7.2009 1:37

od antiky

Od Antiky umirali filozofovem vedci a vynazlezci, v blazincich, chudobincih, nebo pachali esebevrazdy. Proc by to tsk mrlo nelobyt najednoujinak?!!;-D

Fafa 26.7.2009 0:32

Rudolphe

Dobre, krome IQ to chce jeste par dalsich znaku. Ale snad se shodneme, ze ne cela populace ma predpoklady k ukonceni vysoke skoly.

HonzaV 25.7.2009 23:58

Re: Chce to výběrové školství

no dneska kolem poledního na tohle téma mluvili na BBC (ztrácel se mi signál, tak nevím ani kdo to byl, ale žádní hlupáci) - a měli celkem podobný názor jako "IQ soudce".

Fafa 25.7.2009 23:00

Re: nejen věda

Medvede, ovsem v ramci diskusnich prispevku na Psovi se asi tezko dockame korektne vedenych dukazu o majetku ve sprave Akademie ved nebo University. Pokud se tyka zasmeleni majetku, tak myslim urednici statni a urednici akademicti jsou zhruba na stejne urovni.

Rudolph 25.7.2009 22:53

Re: Chce to výběrové školství

A sakra. Přečtěte si Konec civilizace, pane IQ soudce, a pak nad tím chvíli dumejte. Při svém nadpozemském IQ jistě na něco přijdete.

Medved 25.7.2009 22:17

Re: nejen věda

Popsani korektniho vychodiska neznamena vytvorena implikace je tez validni. Je potreba ji dokazat, ne vykriknout.

Pouceni: nemovity majetek verejnych instituci ziskany od statu pri vzniku  nelze prodat, zastavit atd., lze ho maximalne vratit statu k zasmeleni uredniky...

Patron Divný 25.7.2009 22:05

Re: Mily pane Pouzare

Něco se člověk může naučit sám, ale všechno ne. Nutným předpokladem je také dostatek kvalitní literatury a tento předpoklad není ve všech oborech splněn.

Já si také říkám, že programovat se člověk může naučit úplně sám, jen z knih. Ale jak tak chodím po světě (už dost dlouho), tak jsem ještě žádného dobrého programátora-samouka nepotkal. Neříkám, že neexistují, ale troufám si tvrdit, že jsou to výjimky.

A i když člověk nepotřebuje, aby ho někdo vyučoval, tak škola pořád není jen pro papír, ale také pro získání času. Já jsem se v době svých studiií také naučil dost věcí sám. Pak už jsem na to nikdy tolik času neměl.

L 25.7.2009 21:48

Re: Mily pane Pouzare

Funkcionalni analyza me moc nebavila. Teorii integralu jsem se ale naucil sam a mam dokonce publikovane prace v tomto oboru. Skola je jen pro ten papir.

Fafa 25.7.2009 21:37

Re: nejen věda

Medvede, to neni blbost. To je pravda.

R 25.7.2009 20:50

Re: Chce to výběrové školství

Základní vzdělání je základní škola. To by měli mít všichni, minimálně aby dokázali žít ve společnosti. Maturita je střední škola, tu by měli mít lidi inteligencí kolem +- průměru, řekněme s IQ 90 - 110. A ostatní s inteligencí nad 110 by měli mít vysokou, bakaláře a vyšší.  Pak by mělo být vše jasné, ukaž, co más za papír? Maturitu, diplom? A já vím hned, jak jsi dobrý.

Jenže dneska se valí lidi s průměrnou inteligencí do vysokoškolského vzdělání a jim se ten diplom povede udělat. A pak,jak nastoupí do práce, tak je hned problém. Na práci nestačí a naučit se to neumí.  I když má ten diplom.

MZ 25.7.2009 20:20

Re: Milý Miloslave,

Vaše zkušenosti jistě nebyly dvakrát příjemné, ale poukazují na jednu zásadní věc - zatímco AV se po revoluci zbavila balastu a "staříků" (počet zaměstnanců v 90. letech klesnul na polovinu - přitom k evaluaci byli pozváni i zahraniční experti), vysoké školy nikoliv..... Přesto tu najdete zastánce toho, že peníze sebrané AV se mají přesunout na VŠ na podporu tamního výzkumu.

arnal 25.7.2009 20:18

Re: Chce to výběrové školství

No, to samé se ale dá říct i o maturitě. Proč se základní vzdělání jmenuje základní?

mk 25.7.2009 20:05

Re: Zajímavý úhel pohledu

za nas byl oxid i -ny, -naty, -ity....

Patron Divný 25.7.2009 20:01

Re: Učení se je prý školometství.

Dokážu si představit, že procesor má v paměti mikrokódu (určitě ne v biosu) tabulku násobilky pro čísla 0-255 (větší asi těžko) a násobí ne klasicky po bitech, ale po bajtech. Nejsem si ale jist, jestli by to bylo doopravdy rychlejší, to by chtělo pořádnou analýzu, odhad někdy klame.

Snažit se podobným způsobem řešit i sčítání, to je evidentní blbost.

D.M. 25.7.2009 18:32

Re: Mily pane Pouzare

Pane Jiri Polivko, blahopreji Vam. Ne kazdy je vsak tak talentovany jako Vy, ze umel sam od sebe cist a psat. Jenomze uz jste se asi sam od sebe nenaucil funkcionalni analyzu, egyptologii nebo entimologii, ze?!

Patrne jste mel ale vice vyuzit zdejsi vzdelavaci system - jinak byste nepsal takoveto bludy a nesmysly.

R 25.7.2009 18:23

Re: Učení se je prý školometství.

Možností je mnohem víc. Počítač klidně nemusí umět ani sčítat, ani násobit. Může mít klidně tabulku, pro násobení třeba malé, velké a supervelké násobilky a jen v ní vyhledávat. A na složitější výpočty algoritmus, který je složí z těch v tabulce. Není dneska problém, když megabajt uložených dat je dneska prkotina, hodit takové tabulky do biosu počítače....   Kdo to z venku pozná, jakým způsobem konkrétní počítač počítá.

R 25.7.2009 18:17

Re: Učení se je prý školometství.

Lidi, záleží jak to má kdo naučené. Jestli má někdo naučené, že 6x5 je 30, tak se mu ta třicítka vybaví okamžitě a je to mnohonásobně rychlejší než jakési postupné sčítání.

Jiri Polivka 25.7.2009 18:16

Mily pane Pouzare

Mily pane Pouzare,

mozna mate pravdu. Podle mne jde o cosi jineho. Vzdelavaci systemy jsou stare i nove, lepsi a horsi. Lidi s napady a iniciativou nevznikaji diky systemu!  Takove muze dobry system podporit a spatny otravit. Ale  lidi s napady vlastne zadny vzdelavaci system nepotrebuji!

Sam jsem se naucil cist a psat (i rusky) nez jsem vkrocil do kasicky. Co jsem se dobreho naucil, mi dali pratele v radioklubu. Stredni a vysoka skola byl jen system nutny projit, abych dostal PAPIR. a maje PAPIR, dovolili mi delat , co mne bavilo. Mel jsem stesti, i bez papiru (obcas byl nutny) jsem mohl delat cely zivot, co mne bavilo plus jiste povinne tance... Napady neprestavaji, kdyz je nepatentuju, pisu aspon odborne clanky a delam, co jeste stacim.  Vim, ze jste zastance dobreho skolstvi, a preji Vam hodne zdaru.

Lidi, kteri maji napady, zadny takovy skolsky system nepotrebuji!

R 25.7.2009 18:13

Re: Zajímavý úhel pohledu

To byste koukal(a), co všechno lze vypít omylem...  když to je přelité do flašky od limonády, piva, cocacoly....a je to barevně podobné.;-(

R 25.7.2009 17:35

Re: Zajímavý úhel pohledu

Já jsem se chemii naučil o nějak dva roky dříve než jsme se k ní dostali na základní škole. A to z populárně naučných knih, kde bylo nějakých suchých vzorců minimálně, ale bylo popsáno, co všechno se k čemu a za jakých podmínek používá. Vzorce jsem se naučil jaksi mimochodem a když se chemie brala na škole, jen jsem opakoval....

R 25.7.2009 17:24

Re: Učení se je prý školometství.

Za socíku pokladní u nás v naší vesnické Jednotě, když se porouchala pokladna a porouchávala se často, spočítaly klidně vrchovatý košík nákupu z hlavy stejně rychle jako s pokladnou. A byly to padesátileté báby.

R 25.7.2009 17:20

Re: Zakopaný pes

Souhlas. Být výzkumníkem, potřebuji k životu relativně průměrnou úroveň bytu, potravin, auta , dovolené a vůbec obecně života. To dneska znamená brát v Praze takových 30 tisíc čistého a mimo Prahu takových 20 tisíc.  A to, jak jsem slyšel, řadoví výzkumníci, aspoň prvních 10 - 20 let nedosahují.

R 25.7.2009 17:16

Re: Chce to výběrové školství

Dřívější české školství bylo za socíku určeno pro podprůměrně a průměrně schopné. U lidí nadprůměrných se s tehdejším školstvím počítalo jen jako základem a jen částí vzdělání, toho otrockého šprtacího. To hlavní vzdělání potom bylo mimoškolní, začínaje populárně vědeckými časopisy pro mládež, přes všemožné zájmové kroužky a mimoškolní činnost po už tehdy rozvinuté středoškolské a myslím i vysokoškolské olympiády a podobně. Takže oficiální školství takovému člověku přineslo ty základní faktické informace a mimoškolská činnost potom ony potřebné dovednosti, jak pracovat ve skupině, jak hledat informace, jak je třídit....

Ono to leckdy přinášela škola i tehdy.  Práci ve skupině, kdy se rozdala témata a potom samostaně zpracovala ve 2 - 4 lidech, jsme dělali třeba v laborkách z přírodopisu na gymplu už v 70 letech. A potom na vysoké škole, taky v Pardubicích, to bylo v laboratořích víceméně pravidlo. Do laboratoří byl k dispozici jen stručný návod a kdo si nic jiného k příslušnému úkolu nenašel, ten obvykle neměl šanci ten úkol udělat, pokud neměl zrovna mimořádné štěstí nebo mimořádné znalosti. A tehdy nebyl žádný internet, kdo něco potřeboval, musel se pěkně poptat mezi známými, jestli nemají příslušnou knihu nebo strávit nějakou hodinku v vysoškolské knihovně, mimochodem v Pardubicích úplně mrňavé. Nebo za ekvivalent nějakých 30 piv koupit v prodejně skript nějaká kvalitní skripta navíc.

R 25.7.2009 17:00

Re: Chce to výběrové školství

Jenže když bakaláře dosáhnou všichni, tak to přestane být vyšší vzdělání, ale stane se to normální průměrné vzdělání.   Diplom bakaláře ztratí svůj smysl jako doklad o přislušném nadprůměrném vzdělání a schopnostech toho jednotlivce.  Konkrétnímu jednotlivci s vyššími než průměrnými schopnostmi potom nezbude nic jiného než prostě po absolvování bakaláře investovat do svého vzdělání další peníze a dosáhnout minimálně diplomu na další úrovni nad bakalářem.

Vašek 25.7.2009 16:42

Re: Milý Miloslave,

Nechci Vám kazit radost, ale z VŠ prostředí jsem odešel hned po dokončení postgraduálu. Asi to bude na několika málo VŠ lepší, ale třeba v Pardubicích mohu do slova a do písmene potvrdit slova autora o tom uzavřeném sebepotvrzujícím kroužku plodícím nesmysly místo publikací. Oni "staříci" (a to některým je jen kolem čtyřiceti) jsou opravdu velmi nerudní při jakémkoliv pokusu o změnu. Plat na pardubické univerzitě nebyl úplně špatný (lehce přes 130% průměrného platu), ale rodinu (manželku na mateřské, dvě děti) jsem z toho neuživil. Nezdědil jsem byt po rodičích a hypotéka a dojíždění 45 km ukusuje pořádný kus platu...

No a pokud si k tomu člověk připočte, že pro některé pány docenty a profesory byl jen mladíček bez nároku na vlastní názor - pak je lepší být jinde. A opravdu je mi mnohem líp.

Jinak k tomu základnímu a aplikovanému výzkumu. Při obhajobě dizertace mi bylo vyčítáno, že se z větší části zabývá aplikovaným výzkumem, což vlastně ani není výzkum, ale inženýrská záležitost. Takže bych prý vůbec k obhajobě neměl být připuštěn.

Takže možná tvořiví umělci vědy existují, ale na UPa bych je nehledal (nemohu mluvit za chemičárnu, ta si žije vlastním životem). Minimálně na FES prostě nejsou.